Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2109

Zo Okt 28, 2007 8:34

Ede

[Pirates I] 6271 - Imperial Flagship (1992)

door Rijkjavik » Vr Jul 24, 2009 12:01

Afbeelding

Jaar van uitgave: 1992
Aantal onderdelen: 317
Minifiguren: 4

In 1992 werden de blauwe soldaten als sub-thema van Piraten vervangen door de roodrokken. Er kwamen drie sets uit dat jaar, en om eerlijk te zijn heb ik vroeger alleen op de grootste gelet, 6277. 6271 Imperial Flagship, of in Nederland Admiraals-schip <<De Zeeleeuw>>, was de middelste set. Je zou het kunnen zien als de opvolger van 6274. Een jaar geleden zag ik dit schip weer en toen de kans zich voordeed bedacht ik me geen moment.

Het schip is het eerste dat de smallere rompdelen gebruikt (12 in plaats van 16 noppen). Dat merk je wel tijdens het bouwen. Wil je een onderdeeltje stevig aandrukken aan de zijkant, dan zal de romp deinen. Dit doet verder niets af aan het model. Wel is het zo dat door de smallere romp er maar aan één kant kanons geplaatst kunnen worden, bij de grotere kan dat aan beide zijden. Ook is dit het eerste schip dat een werkend roer had, hier en hier kan je beter zien hoe dit werkt. Als het model eenmaal voltooid is na 20 stappen, heb je een ongeveer 46 cm lang en 37 cm hoog (inclusief vlag) schip. Het leek een stuk groter dan ik verwacht had, dat zie ik als een voordeel. Zo lijkt het schip machtiger. Aan details is ook gedacht. Aan de achtersteven zijn twee blauwe lantaarns bevestigd. Bovenop het stuurwiel zit een echt werkend kompas. Er zitten twee haakjes waar wapens aan bevestigd kunnen worden. Er is geen volledige hut, alleen een raam achter. Ik denk dat een volledige hut niet echt bevorderlijk zou zijn voor de vorm (dat idee heb ik met het nieuwe piratenschip een beetje). Er zit aan de voorkant niet echt een boegbeeld op. Niet erg vind ik, de spitse boeg straalt snelheid uit en een boegbeeld zou misschien mooier zijn, maar niet noodzakelijk.

En dan zijn er nog een aantal minifiguren en accesoires. De minifiguren kan je hier zien:
-matroos
-soldaat
-officier
-de admiraal

De accesoires zijn voornamelijk wapens, dit is dan ook een oorlogsschip. Als hoofdbewapening de twee kanons met de bijbehorende munitie. De bemanning heeft zwaarden en musketten voor gevechten. Een pistool zit ook in de doos, deze komt echter niet terug in de handleiding. Tot slot zit er nog een schatkist met "gouden" munten in.

Conclusie: Een fantastische set. Het is erg jammer dat er met het huidige thema nog niet een oorlogsschip uitgegeven is. Ik durf te stellen dat dit het beste oorlogsschip is, sterker nog, misschien het beste schip in het hele thema, na de 6285. Als je deze set voor een redelijke prijs kan kopen, moet je het zeker doen. Ik geef het een 10.
Laatst gewijzigd door Rijkjavik op Za Jul 25, 2009 8:20, in totaal 2 keer gewijzigd.
It's multifunctionomical.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14445

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

Re: 6271 Imperial Flagship

door Rusty » Za Jul 25, 2009 7:14

Leuke recensie. Nooit geweten dat er piraten sets waren waar het stuurwiel echt het roer bedient.

Alleen je rijtje met de plaatjes van de figs trekken de layout een beetje uit zijn verband...
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
11202

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

door WvdP » Za Jul 25, 2009 7:33

Ook bij de 6286 Skull's Eye Schooner is het roer te bedienen middels het stuurwiel, maar daar werkt het mechanisme precies andersom: aan het stuurwiel is één balk vastgemaakt, aan het roer twee. De keuze zal wel afhangen van de afstand tussen roer en stuurwiel (die is bij de 6286 natuurlijk groter).
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2109

Zo Okt 28, 2007 8:34

Ede

door Rijkjavik » Za Jul 25, 2009 8:19

Van de figs heb ik even links gemaakt.

Wat het stuurmechanisme betreft: ik denk dat het ook met de rompbreedte te maken heeft. In de smalle romp zit één uitsparing, in de brede (die de 6286 heeft) zitten er twee.
It's multifunctionomical.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

Bricknook

3677

Ma Mrt 23, 2009 17:56

Nuenen

door Bricknook » Za Jul 25, 2009 9:31

Ik heb nog even gekeken naar dat pistool in de handleiding (via http://www.hccamsterdam.nl/brickfactory/ndx_mn.htm). Het staat inderdaad niet in de handleiding, maar op het voorblad heeft de matroos het in zijn handen, dus het hoort er wel echt bij.
Geschiedenis is de versie van het verleden, waarover men heeft besloten het eens te zijn. (Napoleon Bonaparte)
Gebruikers-avatar
User

Neanderthaler

496

Za Okt 18, 2008 20:29

Montfoort

Re: 6271 - Imperial Flagship (1992)

door Neanderthaler » Za Jul 31, 2010 15:14

Ik heb hem ook, helaas alleen zonder 2 van de 3 zeilen en zonder instructies.

Zeilen en instructies zijn wel los te verkrijgen, maar dan staan de kosten niet in verhouding tot de waarde van de set. :?
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
11202

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

Re: [Pirates I] 6271 - Imperial Flagship (1992)

door WvdP » Za Aug 07, 2010 22:45

Ik vond tussen mijn bouwinstructies nog een prijslijstje van de Intertoys uit 1993. Misschien leuk om te weten: de adviesprijs voor deze set was 114,50 gulden (reken dat maar niet om naar euro's, daar wordt je droevig van), en Intertoys was destijds een winkel die vrijwel altijd onder die prijs zat: daar kostte hij 94,95 gulden...
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)