Vanwege de internationale interesse, een apart forum voor trucktrial. International Trucktrialforum
Gebruikers-avatar
User

Luc2000

1190

Ma Jul 20, 2009 12:09

Zuid-Limburg

Re: Show je trial truck topic

door Luc2000 » Do Sep 24, 2009 14:18

De bedoeling was om een 6x6 of 8x8 te maken, met dit als het voorste stuk. Nu is het erg groot geworden, en ik ben bang dat het dan te groot word. Nu ben ik erover aan het denken om een 4x4 te maken of toch een 6x6, maar dan met de wielen in het midden, ipv er achter, een 4x4. De sturing werkt ook niet erg goed, en omdat ik geen 4 3l kruiskoppelingen heb moet het dus zo. Ik ben er ook over aan het denken om een 6x6 met knikstuur te maken, wat zijn daarvan de nadelen?

foto 1
foto 2
foto 3

Oja, ik vind het niet heel erg als de tip is afbreken en opnieuw beginnen, maar het liefste natuurlijk hoe ik dit kan verbeteren.
Imagine - Build - Play

Brickshelf en Flickr
Gebruikers-avatar
User

Alexander

3147

Di Feb 08, 2005 15:36

Delft

door Alexander » Vr Sep 25, 2009 18:32

je hebt zegmaar de aandrijving en sturing tussen de assen in gedaan.. zo issie dus niet compact, als je de aandrijving (en sturing) vanaf de achterkant van de 2 assen doorgeeft, en de assen onderling ook doorlinkt, kunnen de assen zo 8 studs dichter bij elkaar (en dat is ruim dicht genoeg bij elkaar)

je hebt nu:
O--O +????
als je daar nou:
OO--OO
of
O-O--OO
of zo van maakt.. dat werkt veel beter :)
..lego komt met de jaren.. wijsheid niet..
Gebruikers-avatar
User

Luc2000

1190

Zuid-Limburg

door Luc2000 » Vr Sep 25, 2009 18:39

ja, maar ik wou hem ook nog in de ander weg laten kantelen, en dan moet je de stuur en de aandrijfas op 1 lijn hebben (evenwijdig met assen)
Imagine - Build - Play

Brickshelf en Flickr
Gebruikers-avatar
User

mark4lego

696

Zo Dec 30, 2007 18:25

door mark4lego » Zo Aug 15, 2010 19:02

mijn poging om een compacte trial truck te maken.
hij word aangedreven door 2 PF medium motoren,
en om alles compact te houden maakt hij gebruik van skid besturing.
elk wiel is onafhankelijk geveerd, de wielen zijn wegens ruimtegebrek anders geveerd dan bijvoorbeeld de achterste wielen. omdat ik nog op de laatste onderdelen wacht, weet ik nog niet hoe de truck rijd.
als de truck klaar is, zal ik een filmpje maken.

link zodra public
ik heb gisteren ook nog met wat materiaal dat we hadden liggen een klein test circuit gemaakt

de beide motoren draaien dmv een worm met een 8 tands tandwiel aan.
Afbeelding

gaat deze bij grote krachtinspanningen niet vervormen?
en is dat schadelijk?
het leven begint met Lego!
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14445

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

door Rusty » Zo Aug 15, 2010 19:34

Die 8T's kunnen weinig hebben, is mijn ervaring. Of ze scheuren gewoon doormidden, of het vervormt allemaal. Dat gebeurt al bij minder grote krachten dan een trial truck kan ontwikkelen...
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig
Gebruikers-avatar
User

TJoling

3004

Zo Aug 06, 2006 13:37

winterswijk

door TJoling » Zo Aug 15, 2010 19:54

ik heb al meerdere tandwielen naar de legohemel geholpen, maar geen daarvan is een 8t. als een een medium direct op de worm is aangesloten, dan zouden de tandwielen daar weinig moeite mee moeten hebben.
omdat je 2 m-motoren gebruikt en je wegens ruimte gebrek skidsteer gebruikt ga ik er niet vanuit dat het hele gevaarte erg groot(en dus zwaar) is. welke wielen ga je gebruiken? 8260, 8273 of nog weer een andere maat?

veel succes ermee :duim:
The highway to succes is always under construction
Gebruikers-avatar
User

mark4lego

696

door mark4lego » Zo Aug 15, 2010 21:37

ik ga 56x26 wielen gebruiken, die ik morgen bij lego direct ga bestellen.
dan ga ik ook even melden dat mijn PF medium motor raar begint te doen, maar dat terzake.
dit wordt mijn eerste 'trial' truck, dus ik ben ook zeer benieuwd wat voor prestaties ik van zo'n kleintje zou moeten verwachten.
Gebruikers-avatar
User

Rene.Kok

Rang

premium

premium
3483

Do Mrt 06, 2003 15:37

Braamt (Achterhoek)

door Rene.Kok » Ma Aug 16, 2010 0:32

Voor het eerst in actie te zien op de LFW:
Afbeelding

René
Het lijkt simpel,.............en dat is het ook!!
"Never argue with an idiot. They'll just bring you down to their level, and beat you with experience."
Gebruikers-avatar
User

chris van den Berg

1638

Zo Sep 17, 2006 13:59

Elst(Utr)

door chris van den Berg » Ma Aug 16, 2010 6:44

Welke functies heeft ie allemaal, aangezien ik 3 receivers zie.
Take time to do what makes
your soul happy.
Gebruikers-avatar
User

legOscar

3219

Culemborg

door legOscar » Ma Aug 16, 2010 7:55

Mooie dakar truck René! Wat ga je met de achterkant doen, stof of iets dergelijks? En wordt het geheel niet te zwaar met een volledig brickbuilt cabine?
I Love it when a MOC comes together.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

Rene.Kok

Rang

premium

premium
3483

Braamt (Achterhoek)

door Rene.Kok » Ma Aug 16, 2010 22:35

@chris van den berg: 1 reciever voor rijden en sturen. 1,5 reciever voor het waterpas kunnen zetten van het chassis, en een 0,5 reciever voor het liften en afkoppelen van de 3e as. Of ik het haal al die features in te bouwen voor de LFW weet ik nog niet. En mocht dat niet genoeg zijn (zie ook @legOscar) dan plakken we er ook nog een 4e reciever aan.

@legOscar: Nou zo brickbuild word de cabine niet. Meer dan wat je nu ziet word het echt niet. De grill van de cabine is zo gemaakt dat er nog geen plate teveel opzit, en is gedeeltelijk hol van binnen. De voorzijde van de bak krijgt 11x5 panelen 6 Stuks (die dan meteen als achterzijde cabine dienen, en het dak daar komen nog wat panelen of plates op. Maar dit ook allemaal zo marginaal als mogelijk. Tis niet alleen het gewicht wat door gebruik van "zware bovendelen" negatief wordt beinvloed, maar ook het zwaartepunt. Ik wil wel hebben dat beide deuren open kunnen, maar dat kachelt er kwa gewicht denk ik niet zo bij.

Het bakje wordt inderdaad bekleed met een dekzeil uit stof (gemaakt door zusje Kok) met daarop nog iets geborduurd. Daarbij denk ik aan het Lowlug logo, en/of het MBFR logo.

Verder zitten er nu 2 XL motoren in de aandrijflijn. Ik wil proberen om met de reciever en een doodgewone schakelaar een soort van "remotly controlled switch" te maken die rechtstreeks tussen de XL's en de batterijbox zit, waarbij de motoren door een schakelaar worden geschakeld en niet via de PF reciever.

De reciever begrensd namelijk de stroom naar de XL motoren op 800mA/st. De XL motoren leveren hun stalled torque van 40Ncm pas bij een stalled current van 1800mA (info: Philo).

Hoe dat er IRL uit gaat zien (remotly contolled switch), ....kwee nog nie, even nog over nadenken! Mocht ik dit namelijk wel voor elkaar krijgen dan peuter ik er per motor 125% meer koppel uit. Dit t.o.v. het geleverde koppel van een door een reciever aangestuurde XL motor !!!
Als je dan bedenkt dat dit chassis 2 XL's in de aandrijflijn heeft hangen, dan hoop ik dat alles maar heel blijft......

Kwa gewicht zal je denk ik verbaasd zijn hoe licht hij is voor zijn grootte...

René
"Never argue with an idiot. They'll just bring you down to their level, and beat you with experience."
Gebruikers-avatar
User

chris van den Berg

1638

Elst(Utr)

door chris van den Berg » Di Aug 17, 2010 4:03

Bedankt voor de uitleg.
Hopelijk lukt het je allemaal.
your soul happy.
Gebruikers-avatar
User

Alexander

3147

Delft

door Alexander » Zo Sep 12, 2010 16:18

:) zijn een hoop mooie dingen gebouwd sinds ik hier voor het laatst was :D

en nog een deelnemer, met technologie uit het jaar kruik :look: :
Afbeelding
folder: Brickshelf

niet gebouwd op gewichtsbesparing, maar alleen op kracht en stevigheid. 1.4 kg zonder de opbouw (die word platebuilt, dus weer lekker licht)

ook wil ik tijdens de trial voor de verandering eens proberen behoorlijk wat ballast mee te nemen, puur voor de uitdaging 8-) en omdat mijn trucks eigenlijk altijd al zijn ontworpen voor zwaar vervoer, ipv puur "sport" trucktrial.
de vorige waren 4 stuks met een turntable (en soms stempels) voor een hijskraan en 2 stuks met een platte laadvloer, weet nog niet zeker wat ik met deze ga doen, waarschijnlijk weer een laadvloer, of een sleeptruck/slooptruck

overigens waren die stempels echt een hindernis op zich, ze bleven haken op de uitsteeksels van de baan.. :notimpressed:
Gebruikers-avatar
User

jovel

1662

Za Jan 28, 2006 12:53

Leunen

door jovel » Za Sep 25, 2010 15:56

Afbeelding
Mijn camera vergroot 10x, maar de elfde keer deedt-ie het ook.
Gebruikers-avatar
User

Barman

6673

Di Mrt 22, 2005 22:30

Wijk bij Duurstede

door Barman » Za Sep 25, 2010 20:19

Gave bak geworden. Jij hebt ook aardig wat licht grijze panelen ingeslagen.
Hoe zijn de rijeigenschappen?
Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het nu windstil!
Flickr en Youtube
Gebruikers-avatar
User

Luc2000

1190

Zuid-Limburg

door Luc2000 » Za Sep 25, 2010 20:23

Goed! Hij was toch op de meeting aanwezig? Daar heeft hij ook gereden hoor!
Imagine - Build - Play

Brickshelf en Flickr
Gebruikers-avatar
User

Barman

6673

Wijk bij Duurstede

door Barman » Zo Sep 26, 2010 9:23

Daar heb ik niets van meegekregen. Waarschijnlijk over het hoofd gezien dan :look:
Flickr en Youtube
Gebruikers-avatar
User

hjk83

202

Ma Aug 02, 2010 19:22

't Harde

door hjk83 » Ma Sep 27, 2010 15:56

is ie 4x4?????
Gebruikers-avatar
User

Rene.Kok

Rang

premium

premium
3483

Braamt (Achterhoek)

door Rene.Kok » Do Sep 30, 2010 23:44

Bijna:

Afbeelding

Opbouw erop, en dan trucktrailen op de Lego Fanwelt in Keulen.
Ben benieuwd hoe die zich houdt. Komt denk ik wel goed gezien de testresultaten.

René
Gebruikers-avatar
User

TJoling

3004

Zo Aug 06, 2006 13:37

winterswijk

door TJoling » Do Sep 30, 2010 23:56

ziet er goed, duidelijk herkenbaar :duim: zo te zien ben je toch maar overgestapt op brickbuilt? ben je niet bang dat er dan nog wat meer gears gaan sneuvelen(gezien mijn prestatie op de meeting zonder cabine)?
The highway to succes is always under construction
Gebruikers-avatar
User

Rene.Kok

Rang

premium

premium
3483

Braamt (Achterhoek)

door Rene.Kok » Vr Okt 01, 2010 8:16

Dat was geen prestatie, want de sleepas was nog niet gemodificeerd (de achteras wel). De baan op de Lego Fanwelt is een lachertje voor de 6x6, en de Baja trucktrailer. Omdat de baja en de 6x6 dezelfde assen hebben liggen er gewoon een vooras, achteras en sleepas reserve klaar. Sneuvelen --> klikerdeklik los --> klikerdeklik vast --> gas!!

Daarbij wordt momenteel de stroomsterkte door de ontvangers nog steeds gereduceerd tot 800 mA per aandrijfmotor. Mocht de performance tegenvallen dan kan over elke ontvanger van een aandrijfmotor altijd nog een 2e ontvanger paralel geplaatst worden, zodat de motoren de vereiste 1,6A gevoedert krijgen. Volgens philo leveren de motoren hun maximale koppel namelijk pas bij een stroomsterkte van 1,6A. Je hebt dan aldus, wel 4 ontvangers voor de 2 aandrijfmotoren nodig.

Ik denk dat ze op deze baan (die op de Lego Fanwelt) nog niet eens op 50% van hun kunnen worden belast. Het spul moet wel 4 dagen heel blijven. De vooras in een gat tussen 2 banken laten vallen en dan maar gas geven, gaat op de LFW echt niet gebeuren. Daarbij kunnen de kinderen alleen de Baja uit proberen, de demo's met de 6x6 zijn alleen voor de techneuten op de stand voorbehouden.

René
Gebruikers-avatar
User

Rene.Kok

Rang

premium

premium
3483

Braamt (Achterhoek)

door Rene.Kok » Wo Okt 13, 2010 0:35

Het MLCad file is klaar, nu nog een bouwbeschrijving er van maken. Er zullen voor de LFW, twee 6x6-en met opbouw gebouwd worden, plus een 4x4 met alleen een cabine en gewicht.

Afbeelding
2461 onderdelen, 75 submodellen.

De bouwbeschrijving komt later dit jaar online beschikbaar voor iedereen.

René
Gebruikers-avatar
User

Barman

6673

Wijk bij Duurstede

door Barman » Wo Okt 13, 2010 7:38

De cabine ziet erg echt goed uit. Ondanks een verzonne cabine zullen veel mensen zeggen dat het een DAF is. Goed werk René. Je hebt echt de smaak goed te pakken met al dat rollend technic en PF spul. Verandering van spijs doet soms wonderen :wink:
Flickr en Youtube
Gebruikers-avatar
User

Rene.Kok

Rang

premium

premium
3483

Braamt (Achterhoek)

door Rene.Kok » Wo Okt 13, 2010 8:59

Verzonnen? :look:

Afbeelding

René
Gebruikers-avatar
User

Barman

6673

Wijk bij Duurstede

door Barman » Wo Okt 13, 2010 11:25

Oeps :what: Foutje..., bedankt!
Flickr en Youtube
Gebruikers-avatar
User

Rene.Kok

Rang

premium

premium
3483

Braamt (Achterhoek)

door Rene.Kok » Di Nov 23, 2010 21:39

Er waren inderdaad twee 6x6 trucks op de LegoFanwelt te bewonderen.
Echter kreeg ik zaterdag morgen onder de douche een brain wave:

Een 10x10 (6x6 + 4x4) trailtruck roadtrain.
Afbeelding

Motorwagen:
Batterijbox, 2 ontvangers (voor elke aandrijfmotor één), 2 XL motoren aandrijving, M motor besturing.
Wipkar:
Batterijbox, 2 ontvangers (voor elke aandrijfmotor één), 2 XL motoren aandrijving.

Andreas Tretbar (Tretty) is nu de gelukkige eigenaar van het geheel.

René
Gebruikers-avatar
User

chris van den Berg

1638

Elst(Utr)

door chris van den Berg » Di Nov 23, 2010 21:51

:drool: Super

Hoe deed de versie met aanhanger het op het TT parcour?
your soul happy.
Gebruikers-avatar
User

konajra

2066

Za Jan 24, 2009 18:54

Opmeer

door konajra » Di Nov 23, 2010 21:58

ik zag die vrachtwagens al staan op de foto's van LFW, maar had geen idee dat ze door rene waren gemaakt.

:duim: ze zien er goed uit. vooral die met die aanhanger vind ik top
"Remember compliments you receive. Forget the insults.
If you succeed in doing this, tell me how." -Baz Luhrman-

Al mijn Mocs : Flickr
Mijn website: www.konajra.com
Gebruikers-avatar
User

Barman

6673

Wijk bij Duurstede

door Barman » Di Nov 23, 2010 22:46

Je had er al zaterdag over dat je dit wilde doen. Gave bak geworden, Ziet er zeer indrukwekkend uit, zeker met al die handtekeninngen op. Tretty is een gelukkig man met zo'n kado. Super :duim:
Flickr en Youtube
Gebruikers-avatar
User

Rene.Kok

Rang

premium

premium
3483

Braamt (Achterhoek)

door Rene.Kok » Wo Nov 24, 2010 1:09

chris van den Berg schreef: Hoe deed de versie met aanhanger het op het TT parcour?

Op de trailbaan heeft hij niet gereden, over de enorme puist zooi die op de ombouwtafel lag wel, en dat was geen enkel probleem! Door het gewicht van het geheel was ik daar wel een beetje bang voor, maar die angst bleek ongegrond.

Er ontbreken nog enkele zaken aan de combi. Andreas zal de truck meenemen naar de weinachtsfeier van de MBFR waar alles wat nog gemonteerd/gewijzigd moet worden, zal worden gedaan.

De auto heeft geprinte Duitse kentekenplaten op een witte 1x4 tile (TRE-TTY68) Tevens is de naam van moeders (BETTINA) op een Duitse kentekenplaat geprint, en achter de voorruit gemonteerd (1x4 witte tile).

Ook hebben Peer en Sebastiaan een schitterend logo ontworpen met daarin de namen van Andreas kinderen, en dat samen met het brummi poppetje geintegreerd tot een schitterend logo/wapen dat op de voorzijde van de truck pronkt.

Misschien dat 1 van de heren het hier ook nog even showen kan.

Als ik de LFW weer te boven ben, ga ik verder met de bouwbeschrijvingen van alle spul dat op de LFW te zien was. Ik heb nog wat fouten daarin ontdekt. Verder wil ik ze uitbreiden met de 10x10.

Ondanks dat deze beschrijvingen reeds direct na Legoworld beschikbaar zouden gaan komen, neem ik me alle tijd dit rustig uit te werken. Mijn streven ligt bij de eerste meet van het nieuwe jaar, die waarschijnlijk ergens begin maart zal gaan plaatsvinden.

Mocht je niet kunnen wachten, al adiviseer ik iedereen dat wel te doen, stuur dan een USB met retour enveloppe (min 500 Mb; volgens mij is dat kompleet te krijgen bij een boekhandel), en je krijgt een kopie van de niet gewijzigde oude bouwbeschrijvingen.

René
Gebruikers-avatar
User

legOscar

3219

Culemborg

door legOscar » Za Nov 27, 2010 11:04

Wat een leuk initiatief René! :duim: Leuke manier om hem te bedanken, ik weet zeker dat hij er erg blij mee is.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

mennolego

884

Zo Sep 17, 2006 7:48

berkel en rodenrijs

door mennolego » Wo Dec 22, 2010 11:23

Na een klein jaartje gen lego aangeraakt te hebben ivm verbouwingen en het krijgen van een tweeling toch weer de spullen te voorschijn gehaald.
De assen had ik al liggen en het concept was al bedacht en "slecht" uitgewerkt.
Bijna alles uit elkaar gehaald en opnieuw begonnen, gister het chassis afgemaakt en de eerste testrit gemaakt...... met succes..... geen overslaande tandwielen en een soepel rijdende moc. :duim:
ik heb van die zwevende assen gebruikt, een PF difflock, de 4-bak versnelling van Mahjqa en de stuurinrichting op de as geplaatst.
Het chassis is echt superstabiel en tordeerd nagenoeg niet.
De vrije ashoogte is 6 studs hoog.
Ik wilde de diffs niet haaks op de aandrijflijn hebben omdat ik deze constructie al zo vaak heb geprobeert en zonder succes, altijd overslaande tandwielen.
Diffs in het midden van de truck leek mij een goede oplossing, degrootste uitdaging zat hem in het passend inbouwen in een relatief smal chassis.

Verbeterpunten :
- de versnelling klapt uit zijn versnelling als er veel belasting opkomt ( ik meen me te
herinneren dat mahjqa hier ook last van had in zijn 8*8 truck)
- misschien wat extra vertraging inbouwen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
het begon met de hunebed bouwers.....stapelen van stenen. dat doen we nu nog steeds.
Gebruikers-avatar
User

Barman

6673

Wijk bij Duurstede

door Barman » Wo Dec 22, 2010 17:15

Goede oplossing om de diff's in het chassis te plaatsen. Ziet er robust uit.
Je zou ook de stick van de versnellingsbak kunnen vergrendelen door een as of balk in het midden te plaatsen van de versnellingsbak. Deze kun je met een simple hefsysteem omhoog klappen, schakkelen en daarna weer laten zakken zodat het de stick blokkeerd.
Mocht je niet begrijpen wat ik bedoel, kan ik het wel even voor je uittekenen / uitwerken.
Flickr en Youtube
Gebruikers-avatar
User

legOscar

3219

Culemborg

door legOscar » Wo Dec 22, 2010 17:21

Dat zou ik niet aanraden, ik heb ook een keer de stick geblokkeerd omdat hij steeds uit de versnelling schoot en toen heb ik daar een clutch gear mee gesloopt omdat het gewoon helemaal ging wrikken en vervolgens overslaan... Wat je het beste kan doen is zo laat mogelijk vertragen zodat de krachten zich minder op de schakelbak uitoefenen.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

mennolego

884

Zo Sep 17, 2006 7:48

berkel en rodenrijs

door mennolego » Di Dec 28, 2010 11:34

Ik heb extra vertraging ingebouwd na de versnellingsbak, dat werkt veel beter. nog 1 tandwiel die overslaat, maar daar ga ik vanavond weer aan verder....
Daarna nog het omhulsel in elkaar frutten :omg: en dan heb ik waarschijnlijk mijn eerste werkende trial :feest: ( en dat na vier jaar klooien en proberen :duim: )
het begon met de hunebed bouwers.....stapelen van stenen. dat doen we nu nog steeds.
Gebruikers-avatar
User

Luc2000

1190

Zuid-Limburg

door Luc2000 » Vr Apr 15, 2011 15:01

Hij was al te zien op de vorige meeting, en nu heb ik er ook foto's van gemaakt: Trialtruck 8! Mijn meest succesvolle trialtruck tot nu toe. Nadeel was de laatste sturende as, en dat er geen differentieëlen in zitten. De hele set op flickr: klik
- 6WD
- 4WS
- 6 in lijn nepmotor
- 1 XL voor aandrijving, 1 M voor sturing
Afbeelding
Trialtruck by luc.2000, on Flickr
Imagine - Build - Play

Brickshelf en Flickr
Gebruikers-avatar
User

Pelikaan

636

Vr Mrt 04, 2011 16:47

Weesp

door Pelikaan » Vr Apr 15, 2011 17:27

mooi ding man, goed ontwerp voor een maan-vrachtwagen...
bekijk het van de zonnige kant, de meeste regen valt naast je.
Mijn Brickshelf
no avatar
User

craneson

2030

Wo Aug 25, 2004 17:51

anywhere but home

door craneson » Za Apr 16, 2011 11:04

nou een stalward komt ook in de buurt, check "alvis stalward" ! zeer gave vid's op YT :duim:
als je de bron wilt bereiken, moet je tegen de stroom in gaan
Gebruikers-avatar
User

mark4lego

696

door mark4lego » Do Aug 25, 2011 12:38

gisteren een instructie video gemaakt voor een goede, betrouwbare en lichte trucktrial as:

dit is mijn eerste instructie video, misschien ga ik er meer maken.
Gebruikers-avatar
User

Alexander

3147

Delft

door Alexander » Za Sep 17, 2011 2:06

Afbeelding
VorigeVolgende