Gebruikers-avatar
User

LegoHenkie

4466

Di Aug 07, 2007 22:05

Groningen

6243 - Het schip van Blokbaard (2009)

door LegoHenkie » Zo Mrt 01, 2009 21:47

Uit de nieuwe piraten serie van Lego, komt piratenschip:
Afbeelding
Aantal onderdelen: 592
Aantal minifigs: 8
Jaar van uitgave: 2009
Adviesprijs: 79,99 euro
Aankoopprijs: 39,99 euro bij Toys "R Us

De set bestaat uit 4 genummerde zakjes en twee ongenummerde + een aantal grote onderdelen.

De grote onderdelen worden als eerste in elkaar gezet, maar helaas geeft direct nog niet de gewenste stevigheid aan het geheel. als je niet oppast dan valt het geheel snel uit elkaar. Maar na stap 2 is het al een heel stuk beter. Dan is aan beide zijden de wanden opgebouwd inclusief de geschutspoorten.

In stap 3 en 4 wordt de achterzijde opgebouwd en op de romp geplaatst. Dit blijft een zwakke plaats in de gehele bouw. Het medle moet met zorg worden opgepakt want de achterzijde laat snel van de romp los.

Wat mij ook nog opviel, was het feit dat de zeilen met doodskoppen bovenin geplaatst worden in de handleiding, maar overal op de foto's beneden zijn te zien.

Al met al voor de prijs voor mij meer een aanvulling van de onderdelen dan een model om inelkaar te laten. Maar dat is voor een ieder verschillend.
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14445

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

Re: 6243 Het schip van blokbaard

door Rusty » Wo Apr 01, 2009 15:04

Ik heb hem nu ook gebouwd en ben er best wel over te spreken.

De kleurencombinatie met donker rood en gouden accenten werkt erg goed. Het geheel oogt levendig en vrij authentiek. Alleen de keuze om de trappen naar het achter gedeelte in donkergrijs uit te voeren is dan wel weer vreemd. Bruin had meer het idee van hout overgebracht, nu is het net een stalen ladder.

Dat de achterzijde kwetsbaar is en makkelijk los komt, zal ook wel voor een deel zo bedoeld zijn. Anders kun je nooit in het ruim onder de kajuit komen, en is die rat daar zo eenzaam. :wink:
Dus gewoon goed je handen onder de rompdelen houden, en alles blijft goed heel. Verder is het oppassen met de masten, die worden alleen zijwaarts echt gesteund, door het wand. Je kan ze dus wel een stukje naar voor en achter bewegen.

Klein minpuntje vind ik dat het bewegende roer een stuk boven het water ophoudt. Het moet natuurlijk niet te laag komen, anders trek je het er tijdens het "varen" snel af, maar ipv een zwarte plate 1 x 3 had er volgens mij wel een brick 1 x 3 onder gekund, zonder veel gevaar op "roerverlies".

Wat ik verder wat minder vind, is dat er maar 2 kanonnen zijn voor de 4 geschutspoorten in de zijkant. Beetje mager voor een vervaarlijk piratenschip. Zal mogelijk met kosten te maken hebben gehad. En je kan de trekker van een kanon niet helemaal uittrekken als er een kanon direct tegenover zit. Dus voor de speelbaarheid wellicht beter, maar als je hem voor de show op een plank zet, is het aan te raden om de kanonnen allebei aan de zichtkant op te stellen.

De minifigs zijn erg leuk, allemaal verschillende piraten, met een ontvoerde jonkvrouw, en 2 soldaten die het op durven te nemen tegen de haai en de veel beter bewapende piraten. Veel succes! En laten we de zeemeermin die als boegbeeld fungeert niet vergeten. Een extra piraat had er nog wel bij gemogen, het aantal "hens aan dek" is met 3 naast de kapitein niet overdreven veel.

Wat ik niet echt enorm mis, maar wel leuk was geweest, was een ruim onder het dek. Bij de piratenschepen van Playmobil is dat wel altijd zo. Maar dan was de romp wel hoger uitgevallen, en had het schip ook weer langer moeten zijn om de verhoudingen kloppend te houden. En dat had de prijs waarschijnlijk ruim over de 100 euro getild, dus ik respecteer de keuze om de romp eenvoudiger te houden.

Maar ondanks deze kleinere minpuntjes, is het gewoon een gaaf schip. We hebben er een tijd op moeten wachten, maar het is het waard geweest. Voor de adviesprijs had 1 of meerdere minpuntjes wel mogen worden aangepakt, voor de 40 euro die ik ervoor neertelde (met dank aan de winkel die toen nog Toys'r'us heette), is het een koopje. En voor de gemiddelde webshopprijs, ook zeker een aanrader. Aaaahhhrrr matey, go buy it!

P.S. Ik mis nog iets, een anker. Ergens voor anker gaan zit er dus niet in... :look:
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig
Gebruikers-avatar
User

LegoRK

Rang

premium

premium
3600

Do Nov 30, 2006 16:18

Hardenberg - the place to be ;)

Re: 6243 - Het schip van Blokbaard (2009)

door LegoRK » Za Mei 09, 2009 21:14

Ja-ha, ik heb 'm nu ook! :D
Voor 40 euro een mooie set, voor 80 euro zou ik 'm niet gekocht hebben denk ik. Te weinig lego voor zo'n grote doos. Maar ja, dat hoort ook een beetje bij het piratenthema: met weinig stukken grote dingen bouwen. :)
Een bonte verzameling aan kleuren worden gebruikt in het schip. Wat opvalt is de enorm grote haai die erbij zit, er kan zelfs een minifig in (en alle beesten van de set ;) )! Zijn bek bestaat uit een soort klik-systeem die je dicht en open kan klikken, maar daar tussenin blijft ie ook wel staan. Ik mis gelijk een bankje in de sloep. Waar moet de 2e persoon zitten? Als je in de instructie kijkt dan zie je ook wel dat het best dom staat. Aan de onderkant van het schip worden 3x2 plates gebruikt, wat behoorlijk misstaat bij de bruine romp. De 2 geweren voorop staat wel leuk, maar de minifigs kunnen er helemaal niet bij om ze zo te gebruiken. Wat ik mooi vind ik de achter kant van de kajuit die schuin gemaakt is, een plus puntje! Verschillende railingen worden aan elkaar vast gemaak door een 2x1 plate met 1 stud goudkleur, dit is niet echt mooi vind ik. Wat mij opviel aan de 'dingen aan de mast', om in de mast te klimmen, zijn niet meer (zoals vroeger) een beetje '3hoekig' maar recht. Opzich misstaat het niet. Er zit zelfs een stukje snot aan de voorzijde van het schip. De zeemeermin hangt met 1 pin aan de boegspriet en kan dus wat heen en weer bewegen in het rond. Aan de buiten-zijkant van het schip zitten naast de kanonsgaten 'uitsteeksels' die naar mijn idee beter aan de binnenkant hadden kunnen zitten met een ketting zodat de terugslag van de kanonnen tegen gehouden kan worden. De dwars'balken', waar de zeilen aanvast komen, zijn flextubes. Deze beschadigen als je ze door de technic elementjes duwt (wat met best wat kracht moet trouwens). Er komen dikke krassen in, dat is erg jammer vind ik. De 'haaieplank' zit niet erg stevig vast zodat de dame met plank en al in het water verdwijnt. Wat mij verder nog opviel is dat het roer redelijk klein is t.o.v. het schip.

Foto recentie van mij Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
"Het leven zit vol verrassingen, waarvan weinigen aangenaam."
MyBrickshelf en Mijn andere foto's
Gebruikers-avatar
User

Bricknook

3677

Ma Mrt 23, 2009 17:56

Nuenen

door Bricknook » Za Feb 06, 2010 14:15

Ik heb geprofiteerd van een aanbieding bij de Toys XL en het schip voor €50,- gekocht.

Als eerste de minifigs:

Voor de piraten:
Kapitein Blokbaard: Volgens de bouwinstructies heeft hij niets in zijn hand en zijn haak.
Piraat 1: Heeft een rood-wit gestreept hemd met blauw vest erover, tan broek en een zwarte driehoekige steek. Als je de bouwinstructies letterlijk volgt, heeft hij een pistool.
Piraat 2: Heeft een bruin vest over zijn blote romp, een anker op zijn borst getatoeëerd, een donkergroene broek en een blauwe bandana. In zijn grijnzende mond zit 1 gouden tand. Volgens bouwinstructies heeft hij enkel een telescoop in zijn handen.
Piraat 3: Draagt een groen-wit gestreept hemd met een bruine gordel schuin over zijn torso, een zwarte broek en een donkergroene bandana. Hij heeft een jong gezicht (had een scheepsmaatje kunnen zijn) en volgens de bouwinstructies heeft hij een sabel.
De zeemeermin: ze dient hier als boegbeeld en zit dus ook niet bij de andere minifigs in het zakje. Volgens de bouwinstructies heeft ze een sabel.

Voor de soldaten:
De luitenant: Heeft een standaard uniform; witte broek, rode jas met baluwe epauletten en een driehoekige steek met rode veer. Volgend de bouwinstructies is hij bewapend met een pistool.
De soldaat: Heeft hetzelfde uniform als de luitenant. Het enige verschil is dat hij een hoge soldatenpet/hoed heeft met een embleem op de voorzijde. Hij is volgens de bouwinstructies ongewapend.
De dochter van de admiraal: Draagt een deftige jurk en heeft lang zwart haar dat met 2 vlechtjes bij elkaar is gebonden. Ze heeft een dubbel bedrukt hoofd: 1 vriendelijk/blij gezicht en 1 bang gezicht. Zoals het een goede admiraalsdochter uit die tijd betaamt, is ze ongewapend volgens de bouwinstructies (ze heeft PotC nog nooit gezien :P ).

De dieren:
Een papegaai, een aap, een haai en een rat. De aap heeft een banaan in één van zijn pootjes.

Als we de minifigs allemaal in elkaar hebben gezet zijn de kleinigheidjes aan de beurt:
De sloep van de soldaten: net als de andere militaire sloepen is hij blauw en zijn de roeiriemen wit. In de sloep wordt een baknje voor de roeier gezet, voor op de boeg komt een musket en achter op het bootje komt een lantaarn.
De 2 kanonnen en de kratten met munitie: Het gaat hier om het geschut dat achter de geschutspoorten wordt geplaatst. De kanonnen zijn simpel van opzet. Er hoeft ook niks moeilijks aan te zijn. Wat wel opvalt, is dat de munitie a-symmetrisch is. Bij mijn weten werd voorheen ieder kanon dat in een set zat gelijkwaardig van munitie voorzien. Hier heeft de ene krat 2 kogels en de ander 3. De munitie is ook wel afgenomen. Vroeger kreeg je 6 kogels bij een kanon.

Vervolgens mogen we dan beginnen aan het piratenschip. Het schip is relatief eenvoudig van opzet en het bouwt ook lekker vlot op. We beginnen uiteraard met de romp. Eerst zetten we de bodemstukken aan elkaar. Vervolgens bouwen we een wand die het dek van het ruim aan de steven scheidt en zetten we de geschutspoorten in de scheepswand. In het ruim komt een vaatje rum te staan en de rat mag hier rondkruipen.
Vervolgens gaan we even aan de boeg verder. Die hogen we een stukje op, we plaatsen de scharnieren waar de boegspriet op wordt geplaatst en een reling met 2 musketten. Wat hier opvalt, is dat de er achter die reling geen enkel oppervlak is om op te kunnen staan. Dat maakt die reling min of meer overbodig en de musketten lastig te gebruiken.
Daarna gaan we verder met de kapiteinshut. De hut is simpel van opzet: een vloer met 4 muren een dak. Wat wel erg leuk is, is dat de achterwand schuin geplaatst wordt. In de hut staan een tafel een kruk. Op de tafel ligt een schatkaart en er staat een beker. De schatkaart is opvallend genoeg geen zeekaart zoals in de jaren '90, maar een kaart van land met een rivier. Bovenop de hut plaatsen we het roer, 2 lantaarns en een kanon op een draaischijf.
Tot slot bouwen we de masten en de boegspriet. De masten zijn redelijk stevig. Dit komt voornamelijk doordat het wand het zaakje bij elkaar houdt. Haaal het wand weg, en de masten houden het niet lang vol. De boegspriet wordt op zijn plaatsgehouden door het zeil. Dat zit met een ketting vast aan de voorste mast. Hier valt mij , net als anderen, op dat de zeilen anders worden geplaatst dan op de doos staat. Volgens de bouwinstructies worden de zeilen met de schedels boven geplaatst, volgens de doos onder.

Ik vind het geen slecht schip. Hij is ook niet echt goed. Lego heeft hier en daar wat steekjes laten vallen. Zo vind ik de handbewapening volgens de buwinstructies erg mager. Gelukkig hou je 2 sabels over. Ik heb er 1 aan de soldaat gegeven en 1 aan kapitein Blokbaard. Verder vind ik een meermin met sabel geen gezicht, dus heb ik haar sabel aan de piraat met de telescoop gegeven. Maar van mij hadden er best nog enkele musketten bij gemogen die niet vast worden gezet.
Verder zit de roerklep redelijk los. Ik vind de kaart ook een misser. Een zeekaart uit de jaren '90 was een stuk beter geweest. Ook de musketten op de boeg zijn een minpuntje, omdat ze amper te gebruiken zijn. De bemanning kan er niet goed bij. Tot slot hadden er van mij wel technic-assen in de masten gemogen, op het punt waar de toppen op de masten worden gezet. Dat zou het zaakje nog steviger maken.
Toch vind ik dit alles bij elkaar een redelijk schip. Enkele missers, maar het geheel ziet er leuk uit. Natuurlijk maakt de 10210 Imperial Flagship brandhout van de Bounty, maar is dat niet wat we allemaal willen? :wink:
De nieuwprijs van €90,- is overigens te veel voor dit schip, maar de €50,- die ik er voor neer heb geteld is een mooie prijs.
Geschiedenis is de versie van het verleden, waarover men heeft besloten het eens te zijn. (Napoleon Bonaparte)
Gebruikers-avatar
User

Teeh

8

Di Jan 26, 2010 23:09

door Teeh » Zo Feb 21, 2010 23:01

Vrijdag de Brickbeard's Bounty gekocht en gebouwd.

Heb hem bij de Toys XL in de aanbieding gekocht voor 50 euro wat me een mooie prijs leek voor deze set.

Als eerste, normaal ben ik meer van de technische Lego, maar zo'n piratenschip was van kinds af aan ooit een droom en hij is er vroeger nooit gekomen. Ik vond het een mooie set, maar de 80 euro die hij normaal kost vind ik wat te veel van het goede. Nu kwam ik erachter dat hij voor 50 euro te krijgen was, heb ik nog even getwijfeld maar toch maar opgehaald.

Het bouwen vond ik een genot, de rompdelen gingen te snel, maar voor de rest is het een mooi ding om in elkaar te zetten. Best wat leuke details en mooie technieken om met eenvoudige steentjes toch leuke dingen te bouwen.

Het eindresultaat ziet er ook gelikt en imposant uit, het schip straalt echt sfeer uit, erg leuk om te zien, maar... speelbaar is hij absoluut niet. Als je ook maar een klein ding wil veranderen of wil doen moet je uitkijken dat je niet het halve schip sloopt.

Nu vind ik dat persoonlijk helemaal niet erg, hier krijgt hij straks ergens een mooi plaatsje en wordt er vooral naar gekeken, maar ik kan me best voorstellen dat het bij kinderen behoorlijk wat irritatie opwekt. Het zou me ook niet veel verbazen als dit de reden is dat Lego voorlopig stopt met de pirates serie.

Samenvattend, ja, hij is de 50 euro waard, nee, ik vind hem geen 80 euro waard. Mooi ding, maar totaal niet speelbaar. Ook is de kans behoorlijk aanwezig dat ik me de 10210 binnenkort ga bestellen, een hele slag groter en een exclusive set, wat ik er aan foto's van heb gezien lijkt het me echt een super set, maar dat is voor mij nog even afwachten. Heb ook nog nergens een foto gezien waar beide schepen samen op staan, lijkt me wel handig voor de beeldvorming, wellicht heeft iemand ze beiden? Aan de hand van het aantal rompdelen kan ik het wel inschatten, maar echt veel zegt me dat niet.
Gebruikers-avatar
User

Jalkow

2299

Za Aug 18, 2007 10:31

Nijmegen

door Jalkow » Ma Feb 22, 2010 7:50

Afbeelding

(Met dank aan Eurobricks' Svelte)
Toch wel een groot verschil... :lol:
Niet mokken, lekker moccen!
Gebruikers-avatar
User

Teeh

8

Di Jan 26, 2010 23:09

door Teeh » Ma Feb 22, 2010 16:40

Wauw, dank je!

Inderdaad wel een groot verschil, tegen de tijd dat hij leverbaar is of kort daarvoor ook maar eens gaan kijken dan. De 10210 lijkt me echt prachtig, maar ik hik nog een beetje tegen de prijs aan, zoveel heb ik nog nooit voor een doos Lego betaald...

Maar we zien wel, ben vooralsnog al helemaal gelukkig met de 6243 :D