Ik ben iemand die z'n auto als werkpaard gebruikt. Voor mij is een auto een gebruiksobject die ik niet ga vertroetelen en uren ga staan wassen. Ik duw mijn auto 2x per jaar door de wasstraat en dat is het dan.
heb ook twee van zo'n Mini's (Cooper en Cooper S) gehad. Ze hebben wel een fijne wegligging die je kan vergelijken met een XL kart maar toc hoef ik er nooit meer één. Beide verbruikte 1L olie op 1000km. De eerste mini heb ik buiten het hoge olie verbruik in principe geen problemen mee gehad.

De tweede mini de Cooper S was een probleem auto. Nadat ik hem kreeg (2e hands) was binnen 1000km al de koppeling weg. BMW NL wilde dat graag op mij schuiven omdat ze van mening waren dat het een slijtdeel is. Helaas ging voor hun die vlieger niet op aangezien ze koppeling niet specifiek hadden beschreven bij de slijtdelen in hun voorwaarden en uit eenmalige coulance heb ik dat toen vergoed gekregen (€1700). Verder lekte de turbo aanzienlijke hoeveelheden olie (garantie). De Mini had ook op een gegeven moment de nare eigenschap om af te slaan tijdens het schakelen als de motor koud is. Hiervoor ben ik vaak terug moeten gaan naar de garage voordat ze het probleem hadden gevonden (kapotte hogedrukklep).
Omdat ik geen zin had in een gebed zonder einde heb ik nadat de garantie was afgelopen de auto weg gedaan.
Ja toen kon ik gaan graven...Ik wil de graag een Volvo rijden. Toen vond ik een nagenoeg nieuwe S40 2.0 Sport. Met deze auto heb ik geen noemenswaardige problemen gehad. Het enigste opmerkelijke wat kapot is gegaan was de wang van de bestuurderstoel. Deze is toen netjes door Volvo onder garantie hersteld. Ik kreeg met deze auto ook mijn eerste aanrijding en wel een dubbele! Op de snelweg moesten we plots allemaal remmen. Mijn voorganger en ik remde af en we stonden beide op tijd stil. Helaas redde de oudere man het achter mij niet meer werd ik door een Volvo 850 van achteren aangereden. Door de klap botste ik weer tegen mijn voorganger op (helaas heb ik dit niet kunnen bewijzen). De Volvo 850 had op een afgevallen nummerplaat geen schade. Ik had geringe schade aan beide zijden en de auto van mijn voorganger een Audi A5 was van achteren behoorlijk in elkaar. De auto werd weer netjes hersteld en ik kon weer verder. Het sedan model begon me op den duur toch langzaam te irriteren dus ben ik mij eens gaan afvragen wat ik wilde hebben.

Ik wilde hebben:
Achterwiel aandrijving
Automaat
Station
Trekhaak
Ingebouwde navigatie
Je komt dan snel uit op een BMW of een Mercedes. Omdat je vaak hoort dat die BMW's snel van je oprit geplukt worden ben ik toch maar voor een Mercedes gegaan. Het werd een 204. Ik kocht een vrij nieuw exemplaar met 42.000km op de teller. Zo'n Mercedes rijdt natuurlijk heerlijk maar ondanks dat ze adverteren met "The best or nothing" ik ben toch een beetje teleurgesteld over de kwaliteit.
70.000 - Nokkenas versteller kapot en ketting gerekt. Bij een lokale Mercedes expert €2200,- Bij Mercedes was dit €2600,- of nog meer.
75.000 - Stoelbekleding begint spontaan te scheuren.
100.000 - Plastic interieurdelen beginnen spontaan te scheuren of af te breken.
120.000 - Als het warm weer (>20 graden) is condenseert bij stilstand olie van de motor naar de turbo. Gevolg is dat als ik hem start de eerste 10 à 20 seconde veel blauwe rook. Dit is een ontwerpfout in de motor en kan worden opgelost door een banjo met terugslagklep te plaatsen. Dit word niet uit coulance gegaan en kost €200,-
De motor verbruikt ondanks dat er geen pakking lek is zowel olie als koelvloeistof.
Er is in de auto ook eens ingebroken. Omdat mijn auto binnen bewegingsdetectie heeft ging toen de dief z'n hand door de kapot getikte raam duwde direct het alarm af. Helaas (of gelukkig je weet niet wat er dan gebeurd was) was ik net 10 seconde te laat buiten anders had ik hem gehad. De beste dief was opzoek naar de Becker navigatiemodule maar deze heb ik niet aangezien ik de comand navigatie heb. Het glas bedrijf wilde mij 4 dagen laten rijden met een plexiglas raam. Dat vond ik teveel van het goede. Ik heb toen op de sloop in de buurt een raam gevonden en deze laten plaatsen door een andere vestiging van het bedrijf. De vestiging die in de nacht was gekomen was nogal beledigd toen ik vertelde dat we het zo gingen doen.
Vorig jaar kreeg ik weer een aanrijding. Een jongen met 9 maanden het rijbewijs opzak reed (met de auto van zijn moeder) voor zijn vrienden sportief weg van een parkeerterrein. Gevolg dat de hele bijrijderskant werd verbouwd. Na het invullen van de papieren reed ik met twee kromme deuren en een hoop schade weg. De tegenpartij kon de sleepwagen bellen. De schade zat dicht in de buurt van total loss dus mij is toen gevraagd geworden wat ik wilde. Ik wilde graag dat mijn auto weer hersteld werd. Ik had wel graag een andere (vergelijkbare auto) gewild maar dat kostte mij in principe gewoon geld aangezien de dagwaarde minder is. Ik was overigens niet schuldig aan deze aanrijding. De tegenpartij had een 4 jaar oude auto en was slechts WA verzekerd zij konden de hele schade van hun auto zelf betalen... Inmiddels heb ik alweer 10.000 km met de auto gereden.

Ik heb nou 10 jaar mijn rijbewijs. Ik heb dik 330.000km verreden met twee relatief kleine aanrijdingen. In die 10 jaar heb ik 0x rijontzegging gehad en in de eerste 5 jaar 1x de rechtbank van binnen gezien. Ongeveer voor €2600,- aan bekeuringen gehad waarvan één van €1000,- voor te hard rijden buiten de bebouwde kom. In de laatste 5 jaar heb ik nog 1x een bekeuring gehad van €20,- omdat ik 12 km te hard reed in Duitsland.