chess, castle-spaarpot, armbandje, batmobile, doors & windows, dat soort dingen...
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2096

Zo Okt 28, 2007 8:34

Ede

70841 Benny's Space Squad

door Rijkjavik » Ma Dec 09, 2019 22:35

Afbeelding

Jaar van uitgave: 2019
Aantal onderdelen: 68
Aantal minifiguren: 5

Classic Space was vóór mijn tijd, zeker de eerste golf met grijs-blauwe ruimteschepen. Ik leerde er pas van als AFOL, en langzaam maar zeker ben ik er de charme ook wel van in gaan zien. Sterker nog, ik ben met een Classic Space-gerelateerd projectje bezig, en daar heb ik wat minifiguren voor nodig. Daar lijkt deze set perfect voor.

Normaal gesproken bespreek ik in mijn recensies stap voor stap de doos, bouw et cetera, maar wat dat betreft weet ik niet goed wat ik hierover moet melden door de simpelheid van het geheel. Het is een klein doosje, met op de achterkant de astronauten Kenny (geel), Benny (blauw), Lenny (donkerroze) en Jenny (wit). Als vijfde minifiguur is een brick-built robot toegevoegd. De bouw gaat vlot, maar bij mij rijst toch regelmatig de vraag hoe serieus LEGO haar klanten nog neemt. Voor dit simpele setje krijg je een boekje met 32 pagina's, dat is meer dan de instructies van de Classic Space ruimtestations 6970 en 6971 samen! Ook de Futuron monorail 6990 of de Blacktron basis 6987 komen daar niet aan, om maar een paar voorbeelden te noemen. In de jaren '80 zou dit op de helft van een A4 (door de lengte) zijn geplaatst, in de jaren '90 hooguit op een A4. Een bladzijde hier is een kleiner formaat (A6), maar hebben we écht een pagina voor elk van de vier nagenoeg identieke astronauten nodig? Of zogenoemde part call-outs?

Afijn, na een handvol minuten heb je vier astronauten, een robot, een buggy/rover en een ruimtescheepje.
Spoiler:

Benny was voor mij nieuw, maar hij is al een aantal jaar geleden verschenen ten tijde van de eerste LEGO Movie. Hij is voorzien van een bekraste Classic Space torso en een "gebarsten" klassieke helm, wat referenties zijn naar slijtage en de breekbaarheid van die oude helmpjes. Nu glimt het Classic Space logo wél, en dat is juist wat verdween na verloop van tijd wat ik begreep. Maar het idee is leuk. Ook de helm is niet echt oud, maar een mal die dus nieuw werd gemaakt speciaal voor Benny een aantal jaar geleden. Benny heeft een dubbel gezichtje, de andere astronauten hebben de klassieke smile. Zij hebben op hun beurt ook helmen die op de klassieke helmen lijken, maar ook dit is een nieuwe mal en deze helmen zijn exclusief voor deze set. De robot is zoals vermeld brick-built, net als vroeger, maar de cheese slopes verraden dat dit een wat nieuwer model is. Ze hebben wat accessoires die op wat modernere mallen na perfect tussen Classic Space zouden passen.

De beide voertuigen zijn simpel, waarbij ik graag gezien had dat de buggy rode wielen zou hebben gekregen. Toegeven: grijze wielen staan prima, maar rode zien er net wat meer oldskool uit. Achterop een paar clips voor het gereedschap, en een paar extra noppen bovenop komen van pas voor het meerijden van een passagier.
Het ruimteschip is uiteraard een grijze deltawing met een blauwe opbouw. Interessant hierbij is de 2x4 slope, die heeft het Classic Space logo geprint. Dat kan van pas komen voor mijn project!

Ik moet toegeven dat ik The LEGO Movie 2 nog niet gezien heb, maar ik vind dit hoe dan ook een leuk setje. Voor zo rond de 8 euro krijg je vier echte minifiguren (dan tel ik de robot even niet mee), verschillende accessoires en twee voertuigen. Ook zo op zichzelf zou dit veel speelplezier opleveren zou ik denken, en de minifiguren en Classic Space slope zijn welkom voor Classic Space bouwers. Het enige nog enigszins nieuw verkrijgbare alternatief voor Classic Space figuren is de Ideas Space Suit, maar die is al even uit productie, en bijna overal uitverkocht. Bovendien heeft die de nieuwe helmen, en hoewel je drie van de vier astronauten in déze set wel eventueel van moderne helmen kan voorzien, kan je die groene astronauten níet van de klassiek ogende helmen voorzien.

Kortom: een leuk speelsetje met leuke minifiguren en accessoires. Van harte aanbevolen. :duim:
It's multifunctionomical.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

Peet

Rang

premium

premium
355

Zo Nov 22, 2015 10:59

Re: 70841 Benny's Space Squad

door Peet » Di Dec 10, 2019 8:52

Leuke review..
Ik kon het niet laten en ben wat oude bakken aan het uitzoeken dus had toch alles al op tafel.
De versie zoals hij er ongeveer 30 a 40 jaar geleden uit had kunnen zien..
Bijlagen
clasicspace.jpg
Nulla tenaci invia est via (Voor de volhouder is geen weg onbegaanbaar)