Gehoord van een nieuwe set? Scoop over een nieuwe serie?
Plaats al je nieuws hier.
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
822

Vr Aug 22, 2014 16:28

BAM: The LEGO® Group acquires BrickLink ...

door Berthil » Di Nov 26, 2019 14:03

The LEGO® Group acquires BrickLink, the world’s largest online LEGO® fan community and marketplace to strengthen ties with adult fans

Acquisition will strengthen the LEGO® Group’s engagement with its growing community of adult fans.

BILLUND, Denmark, November 26, 2019: The LEGO® Group today announced it has acquired BrickLink Ltd (http://www.bricklink.com), the world’s largest online community of adult LEGO fans from NXMH to strengthen its connection with its important adult fan base.

The BrickLink platform has more than one million members and comprises an online marketplace of more than 10,000 stores from 70 countries; a digital building software where builders can design and showcase their creations; and a vibrant online community where fans share ideas and builds.

The platform was founded in 2000 by Dan Jezek as a way to connect like-minded adult LEGO fans from around the world. It was acquired in 2013 by NXMH, which is owned by Korean entrepreneur Jung-Ju “Jay” Kim. BrickLink is headquartered in Irvine, California.

The LEGO Group CEO, Niels B Christiansen said: “Our adult fans are extremely important to us. They are passionate, committed and endlessly creative. We have worked closely with the community for many years and look forward to deepening our collaboration. We plan to continue to support BrickLink’s active marketplace and evolve the digital studio which allows our talented fans to take their creativity to the next level.”

Jung-Ju “Jay” Kim, owner of NXMH, said: “It has been a privilege to lead the transformation of BrickLink during the past six years. I am grateful to the community for being so welcoming, supportive and constructive. I am constantly amazed by everyone’s endless creativity and their love for building. I am confident the platform will be in good hands with the LEGO Group. As a fan myself, I can’t wait to see what’s next.”

The LEGO Group’s Chief Marketing Officer, Julia Goldin, said: “BrickLink provides the LEGO Group with a unique opportunity to connect with adult fans through new channels and exciting experiences. We’ve recently collaborated with BrickLink on a range of crowd-sourced sets to celebrate the 60th anniversary of the brick. We learned a lot and are keen to explore more ways of working together to create value. We look forward to collaborating further with our adult fans, while retaining and nurturing the independent spirit of the digital platform.”

The acquisition also includes Sohobricks which makes small batches of building elements.
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
11182

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

Re: BAM: The LEGO® Group acquires BrickLink ...

door WvdP » Di Nov 26, 2019 14:23

Zo dan, dat is inderdaad nogal wat.
Ik ben heel benieuwd naar wat TLC met BL van plan is. Ik zou namelijk niet zo snel weten hoe dit positief kan uitpakken voor AFOLs, maar zie wel heel veel mogelijkheden om BL effectief de nek om te draaien... Zou dit nou alternatieven zoals BrickOwl enorm gaan stimuleren?
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)
Gebruikers-avatar
User

mahjqa

5584

Ma Feb 07, 2005 1:03

Utrecht

door mahjqa » Di Nov 26, 2019 14:24

Die zag ik niet aankomen. Ben inderdaad blij dat er nog alternatieve sites zijn, mocht TLG foute plannen hebben.
Niet krabben, daar wordt het alleen maar erger van.
Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8799

Ma Dec 25, 2006 14:27

Soesterberg

door eti » Di Nov 26, 2019 14:31

Het gekke is dat er op evenementen van Lego geen handelaren in tweedehands elementen of sets mogen staan, want als het niet in orde is wat ze verkopen, gaan mensen bij Lego klagen. Dat begrijp ik. Maar nu gaan dus precies die handelaren - maar dan in de online variant - hun Lego verkopen via Lego...

Zolang de site blijft doen wat hij al deed, maakt het mij allemaal niet uit. Maar inderdaad, mocht het mislopen dan zijn er alternatieven.
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26039

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

door stuifzand » Di Nov 26, 2019 14:36

Is mij een raadsel waarom ze dat niet eerder gedaan hebben. Hadden ze 15 jaar geleden al moeten doen.
Gebruikers-avatar
User

mark1991t

2147

Ma Mei 09, 2011 14:15

London

door mark1991t » Di Nov 26, 2019 15:16

Brickset-interview over deze overname: *vertaald naar NL met hulp van Google Translate

We hebben gisteren met Julia Goldin, Global Chief Marketing Officer bij The LEGO Group, gesproken over deze overname

Brickset: Wat heeft ertoe geleid dat LEGO besloot BrickLink te kopen?
Julia: Onze liefde en waardering voor volwassen fans van LEGO. Ze zijn altijd erg belangrijk voor ons geweest en hebben zo veel bijgedragen aan het helpen bouwen van het merk. We hebben het gevoel dat we op een veel diepere manier met hen kunnen communiceren door het eigendom van BrickLink. Dat zal ons in staat stellen om onze eigen mogelijkheden en de kracht van het LEGO-merk te focussen om beter te begrijpen wat leden van de gemeenschap willen en onze service aan hen te verbeteren.

Bovendien zal de overname een nog sterkere verbinding creëren voor LEGO om te leren van volwassen fans en we hopen dat dit een uitstekend platform wordt om die relatie te verbeteren. Het wereldwijde publiek van BrickLink is ook belangrijk, waardoor we ons bereik voor AFOL's over de hele wereld kunnen vergroten.

Kun je specifieke informatie geven over hoe dit de relatie tussen LEGO en volwassen fans zal verbeteren?
Julia: Er zijn veel verschillende mogelijkheden, maar het is te vroeg om op dit moment bepaalde informatie te geven. We hebben vorig jaar het AFOL-ontwerpprogramma al getest met fantastische resultaten en we zien dat er voldoende mogelijkheden zijn om MOC's te ondersteunen, met name met betrekking tot crowdsourcing en inzichten over hoe we het LEGO-speelsysteem kunnen ontwikkelen. Ik geloof dat dit de belangrijkste dingen zijn die in de toekomst naar voren zullen komen.

Overweegt u LEGO wijzigingen aan BrickLink aan te brengen?
Julia: BrickLink is een uiterst succesvolle organisatie geweest, geïnspireerd door de sterke visie van Dan [Jezek] en gevoed door de zeer betrokken en gepassioneerde mensen die vandaag de dag de website runnen. We verwachten daarom geen wijzigingen aan te brengen. In plaats daarvan hopen we hen te ondersteunen en een deel van die onafhankelijke visie te behouden.

Natuurlijk zullen we ook voortdurende verbeteringen willen introduceren en de mogelijkheden die aan AFOL's worden geboden via BrickLink uit te breiden. Ik zie zeker enkele mogelijkheden voor ontwikkeling, vooruitgang en evolutie op die gebieden, met input van de gemeenschap.

Welke invloed kan dit hebben op LEGO's bestaande methoden voor het verkopen van afzonderlijke onderdelen, zoals Bricks and Pieces?
Julia: BrickLink biedt ons de mogelijkheid om beter te begrijpen wat mensen nodig hebben. Er zijn geen plannen voor onmiddellijke veranderingen, maar ik denk dat er potentieel is om die service binnen LEGO aan de AFOL-gemeenschap te ontwikkelen en te verbeteren. Op dit moment hebben we verschillende methoden om bulk- of individuele stenen te kopen, maar BrickLink kan ons zeker helpen bij de doorontwikkeling.

Kan deze overname leiden tot prijswijzigingen of prijsinstellingen op BrickLink?
Julia: Er zijn absoluut geen plannen om transactiekosten of iets dergelijks te wijzigen.

Zou er enige invloed van LEGO kunnen zijn op hoe elementen moeten worden gewaardeerd, wat mogelijk de bestaande concurrentie tussen BrickLink-winkels beïnvloedt?
Julia: Nee. We willen proberen de markt te behouden op een manier die competitief robuust is en we zullen verkopers blijven toestaan ​​te werken zoals ze al doen. LEGO zal zich daar op geen enkele manier mee gaan bemoeien.

Kunnen we daarom verwachten dat de betrokkenheid van LEGO bij de BrickLink-markt relatief licht zal zijn?
Julia: Ja, ons primaire doel met dit partnerschap is om onze band en relatie met volwassen fans te verdiepen en de gemeenschap effectiever te bedienen. Er is absoluut een mogelijkheid om fans in staat te stellen hun creaties breder te vieren, bijvoorbeeld door een breder publiek te bereiken dan voorheen mogelijk was.

De recente pilot van het AFOL Designer-programma liet duidelijk de enorme wens zien die fans hebben om hun eigen modellen te ontwerpen. Meer kansen bieden is onze prioriteit, in plaats van de markt te verstoren.

Tot slot, hoe zou je fans geruststellen die misschien nerveus zijn over LEGO die BrickLink overneemt, gezien de nauwe integratie met fans?
Julia: Mijn eerste opmerking zou zijn om te benadrukken dat onze overname van BrickLink wordt gedreven door de wens om onze fans effectiever te ondersteunen. Ze hoeven zich geen zorgen te maken over onze inmenging, omdat we ons realiseren dat het platform voor veel mensen al uitstekend werkt. Ik moet ook vermelden dat onze reden hiervoor is omdat we geloven dat er mogelijkheden zijn om verbeteringen aan te brengen en direct te reageren op wat de fans echt van LEGO willen.

Laatst gewijzigd door mark1991t op Di Nov 26, 2019 15:26, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
792

Do Mei 02, 2013 7:19

Zwolle

door UrbanErwin » Di Nov 26, 2019 15:18

Hoe langer ik er over nadenk, hoe minder gelukkig ik eigenlijk wordt van deze actie.

Zeker het stuk in het Brothers-Brickinterview over het verwijderen van dingen als Brickarms omdat dat niet binnen het LEGO beleid past.

The Brothers Brick:
Will LEGO discontinue sales of custom elements like BrickArms that feature historical or realistic military themes?

Julia Goldin:
That is a very good question. I think that our vision is that we would want to stay, from BrickLink, with the vision that Dan the original founder had, which is, this is really about LEGO and this is about LEGO elements. From that perspective, you would not see BrickArms and guns and things that are potentially particularly connected to things like warfare and violence, which is something that we decided as the LEGO Group we would never support. Those kinds of things we would not want to see on the platform.
Foto's: Flickr
'Sorry mijn naam is niet UrbanEdwin'
Gebruikers-avatar
User

Large

Rang

premium

premium
3190

Ma Aug 01, 2011 11:46

Die Haghe

door Large » Di Nov 26, 2019 15:43

stuifzand schreef:Is mij een raadsel waarom ze dat niet eerder gedaan hebben. Hadden ze 15 jaar geleden al moeten doen.

Om dat Jay Kim de afgelopen jaren 90% van de bugs uit de systemen van BL heeft gladgestreken.

Bijzondere ontwikkeling wel. Ze geven in het interview al aan 3rd party merken zoals Brickarms te gaan weren.

Er zal wel een disclaimer komen om Lego te beschermen tegen claims omtrent stenen en sets die niet door henzelf, maar op het platform Bricklink, zijn verkocht.
"Duizend bommen en granaten..!"
-Kapitein Haddock

https://instagram.com/largebricks/
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
822

Vr Aug 22, 2014 16:28

door Berthil » Di Nov 26, 2019 15:49

BL inventory database verbinden met de LW database om misbruik aan te tonen en handelaren aanpakken die zich niet aan de regels houden :freaked:

Even serieus, ik verwacht dat aan het verkopen en kopen van BL niet zo veel gaat veranderen aangezien BL geen verkoper is maar een bemiddelaar. Wat er met de niet genuine LEGO bricks gaat gebeuren zal afwachten zijn maar lijkt me niet dat LEGO op haar platform gaat toestaan dat er Lepin verkocht gaat worden.

LDD vervangen door Stud.io en perfectioneren.

Zoals ik het zie hebben ze zich hiermee in een klap ingekocht in de AFOL wereld.
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
3599

Vr Jan 31, 2014 15:39

door Aangord » Di Nov 26, 2019 15:51

Apart.

Dit kan allerlei kanten op. :what:
Oeh kijk, ik heb nu ook een onderschrift!
Gebruikers-avatar
User

swandutchman

Rang

premium

premium
1161

Do Feb 12, 2015 9:21

door swandutchman » Di Nov 26, 2019 16:15

Hmm, ik vind het jammer. Ik vind dat lego zich moet richten op hun hardcore-business, namelijk sets maken voor de voornaamste doelgroep kinderen. De overige 5% (Afols) met (tweedehands) verkoopmogelijkheden overlaten aan de 'markt'. Maar goed, dat is zoals ik ernaar kijk.

Wat betreft studio: deze is nu ongeveer 1 jaar oud en werkt uitstekend. TLG heeft LDD, maar heeft besloten dit niet meer bij te houden en ook zitten er onjuistheden in (zoals niet gebruik van de juiste kleuren). En nu willen ze ineens bricklink's studio overnemen en beheren? :raiseone: Ik ben er niet erg blij mee.

De tijd zal het leren wat het allemaal betekent. Gelukkig is de markt wat dat betreft flexibel en zijn er altijd mensen die zo handig zijn om een nieuw platform op te richten met eventueel nog betere design software :duim:
Gebruikers-avatar
User

thomassio

Rang

premium

premium
3027

Za Dec 20, 2008 15:30

Leiden

door thomassio » Di Nov 26, 2019 17:10

Mijn eerste vrees is dat de door fans bedachte bricklink codes vervangen wordt door hun eigen onlogische systeem.
Verdere vrezen zullen me waarschijnlijk later nog te binnen schieten.
Minifiguren moeten geel blijven!
Gebruikers-avatar
User

Orange L.

402

Zo Nov 24, 2013 18:34

door Orange L. » Di Nov 26, 2019 17:33

Hmmm... Ik hoop alleen dat TLG Bricklink gaat gebruiken om te kijken naar de vraag en wensen van bepaalde onderdelen. Als ik helemaal positief ben; onderdelen uit productie die hun herintreden maken vanwege de vraag ernaar.

Wat ik niet hoop: nieuwe inlogsysteem van TLG zelf. Naar mijn ervaring helemaal niet handig en teveel gedoe. Voor de rest hoop ik niet teveel op bemoeienis wat wel en niet verkocht mag worden aan custom onderdelen. Lekker puristisch dat wel... LOL

Tevens het veranderen van kleurnamen naar die van hunzelf.

Kortom: Ik vind dat TLG gewoon op de achtergrond moet als data miner om te kijken naar vraag van onderdelen en Studio technisch onderhouden met eventuele extra's zoals je eigen set laten uitbrengen, etc.
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5611

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Di Nov 26, 2019 18:13

ik ben benieuwd of het inderdaad minimale invloed vanuit LEGO wordt. Dat niet-lego zoals brickarms weer van bricklink verdwijnt vind ik niet erg, daar was ik sowieso geen voorstander van.

Iets wat positief zou kunnen zijn is als de BL set inventory database gecontroleerd wordt met de LEGO set database (mocht die bestaan). En dat er dan ook mal-variaties in opgenomen worden. Zodat je oude sets beter kunt reconstrueren.
Kleurnamen en item-IDs blijven hopelijk hetzelfde.

Ik kan me zo voorstellen dat het LEGO vooral om studio en andere zaken gaat, en niet zozeer om de winkels (kopen/verkopen). Zoals BL zich de laatste jaren zich daar ook vooral op gericht heeft.
Er wordt in die berichten gesproken over een actieve BL community, maar die ken ik eigenlijk niet :?
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
Gebruikers-avatar
User

Brick Rebel

Rang

premium

premium
652

Zo Mrt 06, 2016 21:41

Utrecht

door Brick Rebel » Di Nov 26, 2019 22:17

Berthil schreef:LDD vervangen door Stud.io en perfectioneren.
Dat zou mooi zijn :duim:

thomassio schreef:Mijn eerste vrees is dat de door fans bedachte bricklink codes vervangen wordt door hun eigen onlogische systeem.
Dat zou minder mooi zijn! :freaked:
Gebruikers-avatar
User

Mooste

Rang

premium

premium
426

Wo Feb 17, 2016 12:25

Den Dungen

door Mooste » Wo Nov 27, 2019 17:06

Hmm, de primaire markt neemt de secundaire markt over. Ik ben sceptisch.
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5611

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Wo Nov 27, 2019 17:10

Het kan ook een overname zijn zoals ebay en marktplaats. Daar merk je niet veel van.
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
Gebruikers-avatar
User

Symbolic

Rang

premium

premium
484

Do Jun 23, 2016 12:25

door Symbolic » Wo Nov 27, 2019 19:01

thomassio schreef:Mijn eerste vrees is dat de door fans bedachte bricklink codes vervangen wordt door hun eigen onlogische systeem.
Verdere vrezen zullen me waarschijnlijk later nog te binnen schieten.

Ja, daar zat ik ook aan te denken. Vaarwel Sand Red
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
3599

door Aangord » Wo Nov 27, 2019 19:58

:bigsmile: yes!

Welkom kots roze of in Engels puke pink of pink puke? :slygrin:

Zal wel light pinkish grey worden, :lol:
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
2910

Ma Sep 30, 2013 21:18

Zaandam

door Raven » Wo Nov 27, 2019 20:16

Ik zeg eerlijk ik bestel steeds minder via BL. Ik denk dus dat er voor mij weinig zal veranderen. :look:
You're never 2 old for LEGO!!! <~FlickR~>
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
5073

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

door sanderkoenen » Wo Nov 27, 2019 20:36

Aangord schreef::bigsmile: yes!

Welkom kots roze of in Engels puke pink of pink puke? :slygrin:

Zal wel light pinkish grey worden, :lol:

Barbaar!
Gebruikers-avatar
User

Symbolic

Rang

premium

premium
484

Do Jun 23, 2016 12:25

door Symbolic » Do Nov 28, 2019 11:00

Raven schreef:Ik zeg eerlijk ik bestel steeds minder via BL. Ik denk dus dat er voor mij weinig zal veranderen. :look:

Ik heb hetzelfde, ik denk gemiddeld over de laatste 10 jaar ongeveer 1 bestelling per jaar. :lol:
Gebruikers-avatar
User

swandutchman

Rang

premium

premium
1161

door swandutchman » Do Nov 28, 2019 20:20

Symbolic schreef:
Raven schreef:Ik zeg eerlijk ik bestel steeds minder via BL. Ik denk dus dat er voor mij weinig zal veranderen. :look:

Ik heb hetzelfde, ik denk gemiddeld over de laatste 10 jaar ongeveer 1 bestelling per jaar. :lol:

Jullie hebben gewoon teveel lego. :lol:
Ik bestel ook wat minder de laatste 2 jaar. Dat komt vooral doordat ik meer bij Bricks&pieces koop en omdat ik BL bestellingen wat uitstel tot mijn wanted list is gegroeid (vanwege de hoge verzendkosten).
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
5073

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

door sanderkoenen » Do Nov 28, 2019 20:21

Teveel Lego?
Hoe kom je daar nou bij? :P
Gebruikers-avatar
User

Fenneke-Jose

504

Wo Sep 27, 2006 9:13

Uithoorn

door Fenneke-Jose » Ma Dec 02, 2019 9:17

Ik zit me net te bedenken dat ik met mijn Bricklink winkel ineens een soort van medewerker ben van Lego :lol:

En dat ik met de fee afdrachten bijdraag aan de winst van Lego, dus hopelijk krijg ik daar ook iets moois voor terug van Lego :bigsmile:
Mijn Castle Collectie: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=288623

Met vriendelijke groeten,

José
Gebruikers-avatar
User

mark1991t

2147

London

door mark1991t » Za Dec 14, 2019 2:10

De eerste wijziging is inmiddels een feit, zo melden Stonewars en Promobricks:

Studio Gallery voor licentieonderwerpen beperkt!

The LEGO Group heeft gebruikers van de Bricklink Studio Gallerij geïnformeerd dat studiobestanden in de toekomst niet langer beschikbaar zullen zijn voor gelicentieerde onderwerpen.

De aankondiging, vertaald naar het Nederlands:
Beste ontwerper,

We houden van de creativiteit die Studio Gallerij bij al onze ontwerpers promoot. Meer dan 17.000 creaties zijn door jullie allemaal geüpload! Veel van deze ontwerpen zijn ongelooflijke originele creaties, maar we hebben een aantal inzendingen voor de Studio Gallery opgemerkt die intellectueel eigendom (IP) zijn.

Om ervoor te zorgen dat je al je creaties kunt blijven presenteren in de Studio Gallerij, schakelen we ontwerpen die inbreuk maken op intellectueel eigendom om naar 'Alleen weergeven'. Dit betekent dat al uw afbeeldingen en beschrijvingen zichtbaar zijn, maar het studiobestand niet kan worden gedownload en de onderdelenlijst niet langer beschikbaar is.

Als een van uw ontwerpen in de Studio Gallerij betrekking heeft op problemen met intellectueel eigendom, vragen wij u om deze over te schakelen naar "Alleen weergeven".

Hoe uw ontwerp om te schakelen naar "Alleen weergeven":

Navigeer naar "Mijn Studio" en klik op de naam van het ontwerp
Verwijder het vinkje bij "Downloads toestaan"
Klik vervolgens op "Opslaan" onderaan de pagina
Bedankt voor uw begrip en we hopen uw prachtige ontwerpen te blijven zien in de Studio Gallery!

Het BrickLink-team
Gebruikers-avatar
User

mark1991t

2147

London

door mark1991t » Za Dec 14, 2019 11:51

En ook de 2e verandering is al een feit, zo meldt promobricks:

Nieuwe regels voor BrickLink-verkopers & BrickLink Community Expert-programma

Vanaf vandaag wordt u in een pop-upvenster gevraagd om de bijgewerkte gebruiksvoorwaarden en een privacybeleid te accepteren. [..]

De gebruiksvoorwaarden zijn grotendeels identiek aan de vorige voorwaarden, maar we hebben gemerkt dat met name sommige punten moeten worden bijgewerkt. Sommigen van hen hebben betrekking op handelsmerkbescherming en intellectuele eigendomsrechten. Het nieuwe douanebeleid is slechts van invloed op een zeer klein percentage van de artikelen die momenteel te koop zijn, en we willen u verzekeren dat we de creatieve vrijheid volledig blijven bevorderen en de onafhankelijkheid van BrickLink zullen beschermen. [..]

Als u de nieuwe gebruiksvoorwaarden hebt geaccepteerd, hebt u automatisch de nieuwe regels voor BrickLink-verkopers geaccepteerd , die 'verborgen' zijn achter een andere link - en de duidelijke beperkingen met zich meebrengen. [..]

1.2.1 Alleen LEGO-merk: Alle items die te koop worden aangeboden, moeten LEGO-merkproducten zijn, tenzij ze in een van de twee onderstaande categorieën vallen - 1.2.5 (aangepaste sets) of 1.2.6 (niet-LEGO-items). Andere merken bouwspeelgoed zijn niet toegestaan.

1.2.2 Items in afwachting van officiële release: Items mogen niet worden vermeld vóór hun officiële LEGO-releasedatum, noch als aangepaste partijen of onder gerelateerde catalogusitems.

1.2.3 Replica's en nagemaakte artikelen: alle LEGO-artikelen moeten origineel en echt zijn. Replicakaders, fotokopieën van instructies of andere namaaklijsten zijn niet toegestaan.

1.2.4 Gemodificeerde onderdelen: Alle onderdelen die in uw winkel worden vermeld, moeten echte LEGO-onderdelen zijn in hun originele, ongewijzigde staat. Op maat bedrukte, gegraveerde, verchroomde of geverfde onderdelen zijn niet toegestaan.

1.2.5 Aangepaste sets: Aangepaste sets of instructies kunnen worden vermeld, op voorwaarde dat ze geen inbreuk maken op intellectuele eigendomsrechten, waaronder die van de LEGO Group. Aangepaste sets mogen geen gemodificeerde onderdelen of niet-LEGO-onderdelen bevatten, zoals verlichtingssets of elektrische motoren.

1.2.6 Niet-LEGO-artikelen: bepaalde niet-LEGO-artikelen die door BrickLink worden beschouwd als onderdeel van de LEGO-fancultuur kunnen worden vermeld. Deze bevatten literatuur over LEGO-producten, LEGO-memorabilia en items die worden gebruikt om aangepaste sets te maken (bijv. Stickers, instructies en dozen). [..]

We zijn van plan een nieuw programma voor onze vrijwilligers te introduceren, het Community Expert Program. Dit zal iedereen herkennen en ondersteunen die tijd en moeite levert om BrickLink echt nuttig te maken voor onze gemeenschap. Meer details begin 2020.
Gebruikers-avatar
User

thomassio

Rang

premium

premium
3027

Leiden

door thomassio » Za Dec 14, 2019 14:34

En zo eindigt Bricklink. Hoe lang zou het duren voordat de hele fancommunity overstapt naar een nieuw opgericht alternatief?
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
2910

Zaandam

door Raven » Za Dec 14, 2019 14:37

Ik denk dat brickowl snel zijn opmars gaat maken
:fluiten:
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
11182

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

door WvdP » Za Dec 14, 2019 14:43

In alle eerlijkheid: ik snap wel dat TLC niet wil dat via BL nog nep-onderdelen, replica's en kopieën worden verkocht. Waarom zou dat de doodsteek zijn voor BL? Zou dat niet juist een kwaliteitsimpuls kunnen geven, door alle nep-zooi eruit te gooien?
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
2910

Zaandam

door Raven » Za Dec 14, 2019 14:48

Ik blijf zelf bij BL begrijp me niet verkeerd, ik vind de interface prima en koop toch alleen echte blokken dus ja voor mij veranderd er helemaal niets. :duim:
Gebruikers-avatar
User

Boindil

Rang

premium

premium
956

Do Okt 05, 2017 17:30

door Boindil » Za Dec 14, 2019 15:15

Als purist heb ik hier ook geen problemen mee. Ik snap het wel.
Don't take life too seriously. You`ll never outlive it.
Flickr
Bricks By Boindil
Gebruikers-avatar
User

swandutchman

Rang

premium

premium
1161

door swandutchman » Za Dec 14, 2019 15:15

Ik vind het een logische stap. Nu TLG de baas is over Bricklink kunnen ze als bedrijf niet toestaan dat er bijvoorbeeld digitale ontwerpen en bouwinstructies met een IP worden verkocht zonder dat er toestemming van de IP-houder is en zonder dat de IP-houder daarvoor wordt betaald. Juridisch gezien mag verkoop van ontwerpen/ bouwinstructies/ modellen met een IP sowieso al niet ... al negeren heel veel bouwers dat. Gratis delen mag wel en daar zijn veel alternatieven voor zoals Rebrickable (doe ik ook: een aantal van mijn ontwerpen met een IP zijn daar gratis te downloaden). Ik snap dat TLG liever op safe speelt door ook gratis delen van ontwerpen via bricklink niet te supporten.

Wat betreft verkoop van customized en third party onderdelen vind ik het ook een logische stap. Waarom zou TLG niet-lego (en zelfs concurrenten) helpen met de verkoop? Wel jammer natuurlijk voor degenen die bijvoorbeeld verchroomde onderdelen willen hebben, maar ook daar zijn alternatieven zoals Brickowl voor (als ze slim zijn spelen ze daarop in).

Tot nu toe nog geen schokkende ingrepen.
Gebruikers-avatar
User

Rick

2081

Ma Apr 14, 2003 7:33

door Rick » Za Dec 14, 2019 19:17

"We zijn van plan een nieuw programma voor onze vrijwilligers te introduceren, het Community Expert Program." Ben benieuwd wat dit in gaat houden. Als ze dat nou eens eerst hadden geintroduceerd voordat ze de regels aanscherpen. Zoals hierboven aangegeven, wel logisch dat ze niet-LEGO gaan weten. Ben nog steeds benieuwd naar de plannen van LEGO met BL. Ik denk dat in eerste instantie de verkoopgegevens interessant voor ze zijn.
Gebruikers-avatar
User

mark1991t

2147

London

door mark1991t » Za Dec 14, 2019 20:35

Rick schreef:Als ze dat nou eens eerst hadden geintroduceerd voordat ze de regels aanscherpen.

Een reactie in het artikel op Promobricks verwoord dat beter dan ik het zelf kan:

Rechtszekerheid. [..] Als ze eenmaal iets toestaan ​​dat feitelijk verboden is of een tijdje hun eigen regels overtreedt, is het moeilijker om achteraf hun eigen belangen te verdedigen, omdat de andere partij dan kan beweren dat ze dat eerder ook mochten doen en op die manier wordt die andere partij dan beschermd. TLG lijkt daar heel voorzichtig in te zijn.
Gebruikers-avatar
User

Rick

2081

Ma Apr 14, 2003 7:33

door Rick » Za Dec 14, 2019 20:49

mark1991t schreef:
Rick schreef:Als ze dat nou eens eerst hadden geintroduceerd voordat ze de regels aanscherpen.

Een reactie in het artikel op Promobricks verwoord dat beter dan ik het zelf kan:

Ik begrijp het punt van beschermen van hun intellectueel eigendom en dat ze daar pro-actief in moeten optreden. Zou alleen denken dat ze de BL community meteen bepaalde voordelen hadden geboden bij de overname. Ik denk ook niet dat de aangescherpte regels BL heel erg gaan veranderen of een beweging richting andere sites op gang brengen.
Gebruikers-avatar
User

mark1991t

2147

London

door mark1991t » Vr Dec 20, 2019 19:30

De overname van Bricklink door LEGO en de kritiek van AFOLs daarop, haalt ook buitenlandse mainstream-media:
Een interessant artikel over de overname van Bricklink door LEGO op de Engelstalige website van The Guardian.

Adam White, editor of the Bricksfanz site, said fans’ reaction had been mostly negative. “It’s because BrickLink was an independent platform,” he explained. “Lego has its own part ordering service, but it sets the prices and the range is not as big. People are asking: are prices going to go up? I don’t think Lego is a big bad corporate but everyone thinks this is about cleaning up in the secondhand market.”

But Minifigforlife owner Andrew Watts, who has been selling on BrickLink for nearly 17 years, is sanguine about the deal. Yes it gives Lego a stake in the secondhand market, he says, but eBay and Facebook are far bigger markets for used bricks. He suggests the biggest prize is the treasure trove of data provided by the site’s passionate users – and also sees room for improvement because the site is hard for the uninitiated to use.
Gebruikers-avatar
User

Chef_NL

Rang

premium

premium
481

Za Dec 29, 2012 20:48

Heemskerk

door Chef_NL » Ma Jan 13, 2020 22:26

Ik ben benieuwd, eerlijk gezegd koop ik nooit gemodde zaken of niet-lego parts, dus het maakt voor mij niets uit. Wel jammer van licentie modellen, ik was net wat bezig met stud.io (Meest StarWars), maar deze mogen/kunnen dus niet gedeeld worden.

Als ze het goed willen maken, integreer Bricks & Pieces, en Pick a Brick in BL, en we praten nergens meer over :feest:
Mijn MOC's op Flickr | Mijn verzameling op Brickset
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
3599

door Aangord » Di Jan 14, 2020 9:50

Chef_NL schreef:I
Als ze het goed willen maken, integreer Bricks & Pieces, en we praten nergens meer over :feest:

Soo alsjeblieft niet zeg..

gadver dan kan ik straks niks meer vinden.

Brick and pieces vind ik veel fijner werken dan de grote chaos genaamd bricklink.
Ook al zijn er minder dingen beschikbaar of parts duurder.

Ik ga alleen naar bricklink als ik niet anders kan.
Het verschil tussen prijs parts moet heel groot zijn (let op verzendkosten) of het zijn licentie parts of stickers die je niet los bij Bricks and pieces kunt krijgen.
Gebruikers-avatar
User

thomassio

Rang

premium

premium
3027

Leiden

door thomassio » Di Jan 14, 2020 10:59

:what: Ik heb exact het tegenovergestelde.
Ik kan nooit wat vinden in het systeem van lego zelf en vind Bricklink juist veel handiger. Ik heb laatst voor het eerst succesvol bij Bricks and Pieces besteld vanwege de donkergroene lantaarnpalen. Of was het Pick a Brick? Dat vind ik nog het meest verwarrende dat ze twee systemen hebben.
Volgende