merman schreef:Wat is de snelste manier om de 7500 onderdelen te sorteren met de minste ruimte?
Ik lees dit als een vraag over het
sorteerproces, maar de antwoorden lijken vooral in te gaan op de uiteindelijke
verdeling. Dat zijn twee heel verschillende vragen. Dus maar even een antwoord op het proces:
De grap is dat "sorting algorithms" (sorteeralgoritmen) een serieus onderwerp is (geweest) binnen de computerwetenschap. Er zijn allerlei sorteeralgoritmen, en die varieren op twee kenmerken:
- de rekentijd
- het benodigde geheugen
Die eerste is uiteraard de tijd; die tweede, dat is de tafelruimte.
Dus je kan eens goegelen op soorten sorteeralgoritmen en kijken of er iets bij zit dat je kan "vertalen" naar het sorteren van lego.
Wat ik bijvoorbeeld zelf na ervaring heb gemerkt als "richtlijnen":
- eerst álles sorteren in grove categorieën en dan per categorie sorteren in fijnere (sub)categorieën
- bij het sorteren in grove categorieën beginnen met de grootste categorie (bv. plates)
- niet te vaak van categorie wisselen. Dus als "plates" een categorie is, dan éérst (bijna) alle plates eruit halen voordat je overschakelt naar iets anders. Dan minimaliseer je het aantal omschakelmomenten in je hoofd.
- het sorteren in grove categorieën kost de meeste ruimte. Maar je kunt bv. de plates verdelen in meerdere bakken, waarvan je er steeds maar 1 op tafel nodig hebt. De rest kun je weg zetten. Die heb je pas weer nodig in de tweede ronde, als je gaat sorteren in subcategorieën. Maar omdat dat per categorie gaat, heb je steeds maar één categorie tegelijk op tafel. Zo minimaliseer je de tafelruimte volgens mij vrij aardig.
Zo doe ik het althans