75060 Slave 1

Gebruikers-avatar
User

Bricknook

3722

Ma Mrt 23, 2009 17:56

Nuenen

75060 Slave 1

door Bricknook » Za Mrt 12, 2016 19:16

75060 Star Wars UCS Slave 1
Afbeelding

Jaar van uitgave: 2015
Prijs: €199,99
Thema: Star Wars, Ultimate Collector’s Series
Aantal minifigs: 4

De doos is flink gevuld. Zou de tijd van overdreven grote dozen, die half lucht zijn voorbij zijn? In de doos zitten een aantal zakken, genummerd van 1 t/m 13. Daarnaast zijn het boekwerk voor de bouwinstructies en het stickervel samen ingeseald. Tot slot zitten er nog 2 onderdelen los in de doos: de ruit van de Slave 1 en de 8x16 tile, die in het standaard wordt gebruikt.
-Zakjes 1 t/m3 zijn voor het voorste deel van de voet.
-Zakje 4 is voor het achterste deel van de voet.
-Zakje 5 verbindt beide helften met elkaar en werkt de onderzijde verder af.
-Zakje 6 is voor het framewerk van de romp en de deur.
-Zakje 7 is voor de vleugels.
-Zakje 8 is voor de cockpit
-Zakje 9 is voor de donkergroene vleugelhuizen en de diagonale vleugelstangen
-Zakje 10 is voor de bovenzijde van het schip
-Zakje 11 is voor de rechterzijde van de romp
-Zakje 12 is voor de linkerzijde van de romp en de twin blasters.
-Zakje 13 is voor het standaard, waarop Slave 1 in vlucht kan worden geplaatst.

Minifigs
Zoals vermeld zitten er 4 minifigs in deze set:
-Boba Fett: De eigenaar van Slave 1 kan uiteraard niet ontbreken in deze set. Zijn bovenlijf en onderlijf zijn geweldig gedetailleerd. Boba Fett is bewapend met een zwarte blaster uit Alien Conquest met een zwart lightsaber-handvat aan de onderste loop bevestigd. Een tweede blaster zit nog in zakje 8, bij de cockpit.
-Han Solo: De smokkelaar die in carbonite zal worden ingevroren. Hij ziet er vrij standaard uit. Han Solo heeft wel als enige minifig in deze set 2 gezichten. Een normaal gezicht en een gezicht dat lijkt op de gezichtsuitdrukking die hij heeft, als hij is ingevroren. Uiteraard zit er ook een carbonite-piece bij, waarin Boba Fett hem naar Jabba the Hutt zal brengen.
-Bespin Guard, of Wing Guard. Deze lieden waren de veiligheidsdienst van Cloud City, Bespin. Boba Fett liet twee van de leden van de Wing Guard zijn nieuwste trofee naar zijn schip brengen. De Wing Guard ziet er simpel, maar goed uit. Hij heeft een lichte blaster.
-Stormtrooper. Darth Vader had uiteraard een peloton Stormtroopers meegenomen, toen hij naar Cloud City afreisde. Twee Stormtroopers begeleidde de Wing Guards die Han Solo naar de Slave 1 brachten. De Stormtrooper ziet er ook goed uit. Het is een standaard trooper, niks bijzonders. Hij heeft een middelzware blaster.
Van de minfigs is Boba Fett echt de ster. Han Solo is vrij standaard, net als de Stormtrooper. En de Wing Guard is van nature al een vrij simpel personage. Hun uniform is vrij eenvoudig en omdat het allemaal betrekkelijk anonieme karakters waren, heeft hij ook geen herkenbaar gezicht. Overigens is het naar mijn mening niet meer dan terecht, dat Boba Fett de ster is van de minifigs. Deze set draait tenslotte om zijn schip.
Het moet wel worden vermeld, dat de minifigs allemaal in verschillende zakjes zitten. De Wing Guard zit in zakje 1. Han Solo zit in zakje 6, evenals zijn carbonite-piece. Boba Fett zit in zakje 7 en de Stormtrooper zit in zakje 13.

https://www.flickr.com/photos/69335194@ ... 495323293/
Alle minifigs op een rijtje

Boba Fett en de Stormtrooper zonder helm, zondat hun gezichten goed zichtbaar zijn. Volgens mij is deze Stormtrooper nog van de oude stempel. Hij lijkt wel erg op Boba Fett. :P

Han Solo's alternatieve gezicht en de carbonite-piece.

Slave 1
Mededeling vooraf. Slave 1 wordt besproken, vanuit de positie, waarin het schip ook wordt opgebouwd; de landingspositie. Dat betekent voor de dimensies, dat de voorzijde de ingang van het schip is, de achterzijde is de zijde waar de cockpit omlaag loopt. De onderzijde is vanzelfsprekend het massieve vlak waar Slave 1 op landt en de bovenzijde is het vlak van de cockpit naar de twin blasters. Voor links en rechts geldt heel simpel, dat wordt uitgegaan van de positie van de piloot in het schip.

Tijdens het bouwen wordt al vrij snel duidelijk, dat deze versie van de Slave 1 aanzienlijk groter wordt dan eerdere varianten. Zoals al blijkt uit de beschrijving van de zakjes, wordt de voet aanvankelijk in 2 delen gebouwd. Eerst bouw je het voorste stuk en daarna het achterste. Vervolgens verbind je deze 2 delen en werk je de onderzijde verder af met de ‘uitlaten’ van de aandrijving, de radarschijf en de ‘spacers’, die de illusie wekken, dat het schip in landingsformatie iets boven de grond lijkt te zweven. Ook komt er een noodluik, mocht er ooit iets in het schip afbreken, of mocht de ingevroren Han Solo van zijn toolclip vallen, dan kun je dit via het noodluik eruit krijgen.
De voet is behoorlijk massief en stevig. Tegelijkertijd is de verbinding en wat daartussen valt hol en dat is ook goed zichtbaar, als je het schip vanaf de onderzijde bekijkt. Ergens jammer, misschien, maar de onderzijde is niet het belangrijkste. Wat meer en eerder op zal vallen, zijn de tan onderdelen die in de constructie worden gebruikt. Dat stoort mij eigenlijk meer dan de kieren.

De onderzijde van Slave 1. De tan onderdelen springen wel erg in het oog.

Dit is wat Boba Fett zou zien, als hij zich over zijn controlepaneel zou buigen en naar beneden zou kijken. Dat houtbruine, dat je tussen de parts door ziet, is een laminaat vloer. Nu wordt dus ook het 'holle' duidelijk.

Na de voet wordt uiteraard de rest van het schip gebouwd. Als eerste is de deur aan de beurt. Dat vind ik één van de betere vondsten. :duim: Ik heb zelf de eerste 2 Slave 1’s; de 7144 uit 2000 en de 7153 uit 2002. In de 7144 zijn laadruim en cockpit strikt gescheiden. Aan de voorzijde zit alleen een klein laadruim. Bij de 7153 zit de ingang wel vooraan, maar kan deze niet worden afgesloten. Niet echt ideaal. Bij deze UCS Slave 1, kan het schip wel worden afgesloten en die deur werkt prima.

De deur, gesloten

De deur, geopend met de carbonite Han Solo aan de toolclip bevestigd.

De deur, geopend zonder de carbonite Han Solo. Je kijkt hier tegen de onderzijde van de cockpit aan (die nog in vluchtstand stond).

Na de deur zijn de vleugels aan de beurt. Die zijn echt anders, dan de vleugels van de oude Slave 1’s. En met anders bedoel ik beter. :duim: Om te beginnen zijn het geen rechte plates meer met een ronde hoekplate. Er zit echt detail in voor onder andere de flaps. En aan de binnenzijde zit een inkeping die er ook echt hoort te zitten. Bovendien draaien deze vleugels correct: om hun horizontale as. De vleugels hangen op dit moment nog behoorlijk naar beneden, maar dat wordt minder, als je de donkergroene vleugelhuizen gaat bevestigen. Dan worden ook de diagonaalstangen aangebracht en die helpen het gewicht van de vleugels te dragen.

De linkervleugel van Slave 1. De vorm is goed gepakt en de details zijn zeer geslaagd.

Maar voor het zover is, bouwen we eerst de zijwanden, met studs aan de zijkant, waar je de vleugelhuizen aan bevestigt. Bovendien bouwen we ook het interieur van de cockpit. Onder dit interieur wordt een zwarte plate aangebracht, die de rommelige en holle onderkant afdekt, als je de Slave 1 in zijn standaard plaatst en in de cockpit zou kijken. De cockpit ziet er goed uit. Voldoende boordcomputers en ook de ronde vorm aan de voorzijde is goed gelukt. :D

De cockpit van Slave 1, met zijn boordcomputers. Die 2 toolclips vlak achter de stoel zijn om Boba Fett's blasters in te bevestigen.

De plate, die de leegte in de onderzijde maskeert.

En dan komen de vleugelhuizen. Ik noem ze altijd zo, omdat de assen waar de vleugels aan hangen hieruit lijken te komen. Bovendien bouwen we ook nog de achterzijde van de romp, het stuk dat onder de cockpitraam zit. Dat ziet er goed uit. Mooi rond en naar boven toe loopt het iets schuin. De vleugelhuizen worden eigenlijk in 2 delen opgebouwd. Als eerste bevestig je de eerste laag direct tegen de romp van de Slave 1. De tweede laag bouw je eerst los en druk je vervolgens in zijn geheel tegen de eerste laag en de romp. Tot slot bouw je, zoals eerder vermeld, de diagonaalstangen, die helpen het gewicht van de vleugels te dragen. Deze diagonaalstang draait niet, als je het schip draait. De horizontale as (die over de volledige breedte van het schip loopt en de beide vleugels met elkaar verbindt) draait wel met de vleugels mee.
Dan is de bovenzijde aan de beurt, samen met het cockpitraam. Eigenlijk bouwen we meer dan alleen die bovenzijde. De hele punt boven de voet krijgt zijn vorm en daarmee krijgt de Slave 1 als geheel zijn kenmerkende vorm. Natuurlijk wordt de bovenzijde van het schip gebouwd en aangebracht, maar ook de onderzijde van die punt wordt gebouwd en bevestigd. Bovendien wordt hier ook de ophanging van de twin blasters al aangebracht. Uiteindelijk wordt de cockpitraam afgewerkt met wat kwartronde onderdelen aan de achterzijde en 2 stickers aan de bovenzijde. Daarmee is de cockpit afgesloten.

Het rechter bevestigingspunt van de twin blasters. Die tandwielen zorgen ervoor, dat de blasters in iedere gewenste positie blijven hangen, maar toch bij te draaien zijn.

Vervolgens is de rechterzijde van de romp aan de beurt. Dit is voornamelijk plates en tiles op elkaar bevestigen. Dit gebeurt in 2 delen. Het eerste deel dekt de punt af. Uiteraard wordt er een gat vrijgelaten voor de twin blaster. Het tweede deel moet vlak voor het vleugelhuis komen. Dit gedeelte bevat ook het verborgen ionenkanon van de Slave 1. Beide delen worden met toolclips en bar-plates aan elkaar bevestigd. Eenzelfde constructie bevestigd dit plaatwerk aan het schip zelf. Die toolclip constructie in het plaatwerk is nodig, om het plaatwerk naar voren toe naar binnen te kunnen vouwen. Die punt wordt naar voren toe namelijk smaller (van 8 studs bij de cockpit naar 4 studs aan het uiteinde). Het plaatwerk dekt goed af. De grootste kier zit op de lastigste plek: langs het vleugelhuis.

De rechterplaat.

De rechterplaat aan de binnenzijde. De toolclipconstructie is goed zichtbaar. Met die tan barplates aan de bovenzijde bevestig je het plaatwerk aan de rest van het schip.

Na rechts komt uiteraard links. Dit is in principe spiegelwerk, maar niet helemaal. Om te beginnen zit er asymmetrie in de zandgroene elementen, alsof de lak begint te verweren (en dat gebeurt uiteraard niet mooi gelijkmatig aan beide zijden). Daarnaast zit er een ander wapen aan de linkerzijde: een concussion-raket. De linkerzijde dekt net zo goed af als de rechterzijde. Tot slot zijn de twin blasters aan de beurt. Dit zijn de enige zichtbare wapens van de Slave 1. Ze zijn vrij eenvoudig in elkaar te zetten. Als ze zijn bevestigd, is de Slave 1 af.

Gepaste asymmetrie tussen links en rechts

Tot slot is het standaard aan de beurt. Dit is een simpele constructie van voornamelijk technic-beams en pins en dan nog plaatwerk voor een stevige basis. Slave 1 kan gewoon in het standaard schuiven en dan staat het schip.
Overigens kun je de 8x16 tile met gegevens makkelijk verplaatsen. Verwissel 2 grill-tiles aan een zijkant met de hinges waar die tile op wordt bevestigd. Plaats die tile vervolgens terug op de hinges en klaar.

Oordeel
Dit is met afstand de beste versie van Slave 1 en uiteraard ook de grootste. :omg: De vorm is spot-on. Een knappe prestaties, gelet op alle schuine wanden en hoeken in het schip. Het schip klopt niet helemaal met de data op het standaard, maar dat zal ook nooit helemaal lukken. Om te beginnen heeft het schip geen plaats voor een co-piloot of 2 passagiers, maar dat komt ook mede, doordat minifigs te breed zijn voor hun lengte. Ook is er geen ruimte voor gevangenen. Die horen te zitten waar de verborgen wapens zijn bevestigd.
Van de bewapening bevat deze Slave 1 de twin blaster, het ionenkanon en de raket. Wat mist zijn de proton-torpedo’s (voor de twin blasters in de punt van het schip) en de mijnlegger voor seismische mijnen (in de onderzijde van het schip). Die mijnenlegger had mogelijk de constructie van de voet aangetast. Voor de protontorpedo’s is misschien wel ruimte, maar die is beperkt en de constructie zal dan uiterst kwetsbaar zijn. Het is dus absoluut te begrijpen, dat die er niet inzitten.
Als we bovenstaande achterwege laten, hebben we nog steeds een prachtig schip. Zijn kleuren kloppen, de asymmetrie is treffend en de vorm is dat nog meer. De voet is misschien iets te lang, maar dat is alles. :duim:
Dan de vraag: model of speelset? Of beide? Mijn oordeel: model. Een ruimteschip moet als speelset een swoosh-factor hebben en dat heeft deze Slave 1 absoluut niet. Daarvoor is het schip te groot. Bovendien zitten er toch enkele gevoeligheden, die niet handig zijn, als je met het schip zou spelen. Met name het plaatwerk, dat slechts op 1 punt vastzit is niet handig voor een speelset, zeker, omdat de verborgen wapens iets meer freubelen vereisen, om ze uit te klappen.
Als model is het echter een plaatje.

Conclusie
Ik vind de UCS Slave 1 een prachtige set. De dingen die missen zijn absoluut te begrijpen. Wat je hebt is een prachtig schip met enkele goede functies en toepasselijke minifigs.
Is deze set €199,99 waard? Dat hangt helemaal van jezelf af. Als je een Star Wars fan bent, die er geen punt van maakt, dat Star Wars LEGO duurder is dan niet-licentie LEGO, dan is de Slave 1 een goede set.
Als je Star Wars echter wel leuk vindt, maar de LEGO-producten te duur, dan is dit geen set voor je.
Vind ik de set zijn geld waard? Ja, maar ik ben een geval apart. Ik koop doorgaans geen licentie-sets voor hun volle nieuwprijs en andere UCS-sets zou ik ook niet voor hun nieuwprijs kopen. Waarom de Slave 1 dan wel? Omdat ik de Slave 1 altijd al één van de gaafste schepen uit het Star Wars universum heb gevonden, gaver dan de X-wing, gaver dan de walkers en ook gaver dan de Millennium Falcon. En dit is gewoon de beste LEGO-vertolking van de Slave 1. De vorm is bijna perfect, de kleur (en de asymmetrie in de kleur) is goed, de functies zijn in orde. Wat wil de gevaarlijkste premiejager in ‘the Galaxy’ nog meer?

https://www.flickr.com/photos/69335194@ ... ed-public/
“Put captain Solo in the cargo hold.”

:duim: :omg: :omg:
Geschiedenis is de versie van het verleden, waarover men heeft besloten het eens te zijn. (Napoleon Bonaparte)
Gebruikers-avatar
User

darksider

1014

Zo Jun 14, 2009 20:21

Leiden

Re: 75060 Slave 1

door darksider » Di Mrt 15, 2016 10:35

Goed geschreven recensie, Bricknook! Neemt me helemaal terug naar het moment dat ik zelf ook deze set bouwde, vorig jaar mei na de 'May the Fourth' Star Wars promotie op S@H. Ik vind de Slave I ook één van de meest interessante ruimteschepen uit Star Wars: een vernieuwend ontwerp uit de tijd dat ruimteschepen over het algemeen de vorm hadden van een raket. En ook al had Boba Fett niet de grootste rol in de twee films waarin hij speelde (ik reken de Prequel Trilogy even niet mee), hij maakte wel een onuitwisbare indruk.
Ik heb alle reguliere minifig schaal Slave I's gekocht sinds de 7144 Slave I, (inclusief 7153 Jango Fett's Slave I). Veel daarvan waren ooit acceptabel, maar werden ingehaald door de tijd en nieuwere versies. Overigens heb ik nog altijd zowel de 8097 Slave I als de 6209 Slave I opgebouwd staan, en mijns inziens hebben beiden hun voor- en nadelen. Maar dat de 75060 Slave I sowieso de mooiste versie is staat natuurlijk buiten kijf. Inderdaad niet echt een speelmodel, ondanks de diverse speelfuncties, maar wel een bijzonder mooi display model, en eigenlijk vind ik hem mooier dan de UCS Pannekoek Millennium Falcon.
This day started out SNAFU, but then my machine went all TARFUN. The place was totally FUBAR after that.