Waar zijn wij nou helemaal mee bezig? (2021)

Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 886
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Ik weet niet wat je bedoeld met brickbuild rand, zonder de sticker ziet het er zo uit. Denk zelf dat er geen andere manier is om dit zo glad mogelijk op elkaar te krijgen. De sticker is bedoeld om de sphere één geheel te maken maar alles zit ook stevig in elkaar zonder sticker dus als ik de gratis instructies beschikbaar heb gesteld hoop ik dat iedereen zijn eigen draai er aan gaat geven voor wie het ook wil bouwen. Ben daar wel benieuwd naar.

Dat gele ding heb ik op het origineel gezien, dacht zelf dat het een soort handmatige rem hendel of hydraulische koppeling is maar heb er niet zo veel verstand van maar vond het ook wel leuk uit zien. Ik heb dit gemaakt om een industriële trein in een samenhangend design te hebben op mijn toekomstig fabriek layout zonder mij zorgen te maken of alles wel 100% accuraat is historisch gezien eerlijk gezegd.
De treden zijn inderdaad vrij laag. Ik heb tot nu toe geen rails opbouw waarbij de ballast boven de rails uit komt. mochten de treden een probleem zijn dan kunnen deze gemakkelijk van drie naar twee treden ingekort worden. Alles draait wel gemakkelijk door de (korte) originele LEGO bochten.
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2348
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:


Geplaatst door: @berthil

Ik weet niet wat je bedoeld met brickbuild rand

Die curved brick tussen de domes. Een andere kleur laat eventuele gaten wegvallen. Mij stoort het niet en ik zou er dan ook geen sticker voor gebruiken. Lego en realisme gaan nooit 100% samen.
De gele bar is volgens mij een lichtbalk die de laatste wagon aangeeft, maar dat is mijn kwartje, die geef ik graag door aan de echte expert.
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 886
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:


Geplaatst door: @aawsum


Geplaatst door: @berthil

Ik weet niet wat je bedoeld met brickbuild rand

Die curved brick tussen de domes. Een andere kleur laat eventuele gaten wegvallen. Mij stoort het niet en ik zou er dan ook geen sticker voor gebruiken. Lego en realisme gaan nooit 100% samen.
De gele bar is volgens mij een lichtbalk die de laatste wagon aangeeft, maar dat is mijn kwartje, die geef ik graag door aan de echte expert.

Een mogelijkheid is idd witte bricks gebruiken en twee dunne ronde blauwe stickerranden. Blauwe plaatsjes ertussen voor de blauwe rand gaat niet vanwege het design hoe het in elkaar steekt. Ik heb ook gekeken naar een blauwe brickbuild rand maar die 48902 4x4 macaroni brick bestaat niet in blauw. Met de gratis instructies kan wat mij betreft iedereen die er zelf mee aan de slag wil lekker zijn eigen design maken als men geen sticker wil gebruiken, geen probleem.
Gebruikersavatar
swandutchman
Premium
Berichten: 526
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:25 pm
Contacteer:

Mooie trein Berthil! Ik moet nu denken aan een lego treinset die ik vroeger had (en waar ik toen enorm veel spijt van had dat ik daar mijn spaarcentjes aan had uitgegeven, want ik had verder geen city lego ). Maar deze trein is veel mooier en gedetailleerder, petje af!
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4157
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Vandaag zat ik klaar met een schets van mijn wachtpost..... maar helaas sloeg de inspiratie niet toe. Dus heb ik vandaag maar 13 sets gesloopt en uit-gepart. Je moet toch wat, en het moet uiteindelijk toch gebeuren. 
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2382
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Ik heb in aan de groentetuin gewerkt

Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4169
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Ik ben verder gegaan met mijn zevende inzending voor MMMM.
Gebruikersavatar
Aliencat
Premium
Berichten: 599
Lid geworden op: za nov 07, 2020 12:24 pm
Contacteer:

Ik ben aan het proberen #tanruine goed op de foto te krijgen, detailfoto's zijn prima maar foto's van het geheel zijn toch wat lastig omdat het ding best een stuk groter is uitgevallen dan ik in eerste instantie bedoeld had.
Maar met 135 cm helaas nog geen Lars challenge.

Waar ik dus vooral tegenaan loop is het een beetje gelijkmatig verlichten van het ding, dat is niet te doen op dit formaat, het bovenste deel vangt hoe dan ook meer licht dan het onderste en met het blote oog zie je dat niet omdat je ogen dat zelf een beetje corrigeren, maar op een foto is dat heel duidelijk  
Gebruikersavatar
HoodedOne
Premium
Berichten: 277
Lid geworden op: wo jan 13, 2021 2:54 pm

Tijdje afwezig geweest op dit forum.
In de tussentijd wat niet lego sets gebouwd (zal hier wel ‘vloeken in de kerk’ zijn :) ), waaronder een Henschel Wegmann loc (bluebrixx). Een echt digitaal ontwerp, met een paar fouten. Maar het oplossen van die puzzel heeft ook zijn charme.
Verder ben ik bezig met de #rebrickthis uitdaging op IG, van set 31111.
En ik ben bezig met een moc van de Rietveld Zig Zag stoel. Het eerste kleine model is af. De verhoudingen zijn nog niet helemaal correct. Maar ik weet nu, hoe ik verder moet met het model.
Gebruikersavatar
LegoRK
Premium
Berichten: 1693
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 5:58 pm
Locatie: Hardenberg
Contacteer:


Geplaatst door: @hoodedone

In de tussentijd wat niet lego sets gebouwd (zal hier wel ‘vloeken in de kerk’ zijn ? ),

zeker weten, wordt je gelijk gekicked   

Ik ben begonnen wat onderdelen te maken voor een marktplein, erg leuk om een beetje te spelen met verschillende technieken en onderdelen. 
Gebruikersavatar
HoodedOne
Premium
Berichten: 277
Lid geworden op: wo jan 13, 2021 2:54 pm


Geplaatst door: @legork

zeker weten, wordt je gelijk gekicked    

En ik maar denken dat we in een tijd van inclusiviteit en gelijkwaardigheid leefden ?
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4157
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Je hebt gelijkwaardigheid.... en je hebt playmobil. er zijn grenzen en dan niet alleen die bij onze westerburen.
Gebruikersavatar
ID5
Premium
Berichten: 793
Lid geworden op: di mar 23, 2021 6:06 pm
Locatie: Friesland
Contacteer:

Ik zag van het weekend dat er een wedstrijd was voor een medieval MOC, dus daar was ik het weekend al even mee bezig. Ik heb al een tijdje niks met castle gedaan, behalve wat legertjes gemaakt. De bouwwerken komen er niet echt van, dus daar even wat verandering in brengen.
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 886
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Ik ben de Discovery aan het bouwen. Zit mooi in elkaar en leuk om te bouwen. Behalve die 24 glimmende stickers plakken maar is goed gelukt.
Gebruikersavatar
Aliencat
Premium
Berichten: 599
Lid geworden op: za nov 07, 2020 12:24 pm
Contacteer:


Geplaatst door: @id5

Ik zag van het weekend dat er een wedstrijd was voor een medieval MOC, dus daar was ik het weekend al even mee bezig. Ik heb al een tijdje niks met castle gedaan, behalve wat legertjes gemaakt. De bouwwerken komen er niet echt van, dus daar even wat verandering in brengen.

Je hebt nog 3 weken en een beetje!  
Gebruikersavatar
NDL-GBC
Premium
Berichten: 123
Lid geworden op: zo nov 15, 2020 12:44 am
Contacteer:


Afgelopen weken bezig geweest met een pneumatische gbc module. De module heeft een 6 fase tandwiel schakelbox eronder om de pneumatische schakelaars aan te sturen in de juiste volgorde.
Dit is de kraan die erop komt:

Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2382
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Vandaag de vuurtoren afgebroken en een beetje gesorteerd.
Nog twee plaatjes van de constructie:

Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 886
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Was leuk om te bouwen en staat goed bij de Apollo sets (waar ik net voor sta) :)

Nu bezig om een in opdracht ontworpen mushroom head filling machine in LEGO te bouwen met als doel in de toekomst meerdere ontwerpen en sets te maken.
Gebruikersavatar
Tristaan1992
Berichten: 12
Lid geworden op: do feb 18, 2021 7:00 pm

Ondertussen mijn stad opnieuw aan het ontwerpen door middel van dieptes te gaan werken.
Volgende stap is om een kleine haventje te creëren aan de linkse kant van de brug en een pleintje voor de stadhuis te maken met een skate park.


Gebruikersavatar
Aliencat
Premium
Berichten: 599
Lid geworden op: za nov 07, 2020 12:24 pm
Contacteer:

Oh ja dit loopt ook nog  
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2382
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Ik miste het al!
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4169
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Net nog onderdelen gesorteerd en opgeruimd.
Morgen weer verder. Kijken of ik morgen een begin kan maken voor een nieuwe inzending voor MMMM.
Gebruikersavatar
Minoboys
Berichten: 779
Lid geworden op: di mar 30, 2021 12:25 pm
Locatie: Australia!
Contacteer:

I'm working on my forest men's hideout moc for the MMMM. It's great!
Gebruikersavatar
BrickChamps
Berichten: 157
Lid geworden op: zo nov 29, 2020 1:14 am
Contacteer:

Ik was bezig met een heeeeeel grote Stay Puft Maxifig (zie 1e foto) maar dat ging niet van harte. Problemen met beweegbaarheid vs stabiliteit. Toen besloten om het toch iets kleiner en simpeler aan te pakken (zie 2e foto). Bij versie 2 is in armen en hoofd gretig gebruik gemaakt van het nieuwe part 67810. Het hoofd oogt nu wel iets vierkanter maar erg vrolijk ? Open mond met uitgestoken tong bevalt me wel. De armen waren het moeilijkst, heb een hele dag oplossingen gezocht om ze onder de correcte hoek gebogen te krijgen maar het oogde allemaal niet mooi. Toen dus maar voor part 67810 gegaan en een hoek van 90 graden. En dat bevalt me erg goed. Ik wacht nog op wat onderdelen voor een betere afwerking en correcte kleuren, maar hij is bijna af!
Meer foto's op mijn Flickr.




Gebruikersavatar
LegoRK
Premium
Berichten: 1693
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 5:58 pm
Locatie: Hardenberg
Contacteer:

Leuk gemaakt.  
Alleen dat hoedje klopt niet helemaal naar mijn idee.
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4169
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Gisteren heb ik nog onderdelen opgeruimd. 
Hopelijk kan ik vanmiddag weer bouwen voor MMMM.
Gebruikersavatar
Jalkow
Premium
Berichten: 120
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 11:58 am
Contacteer:

@brickchamps gaaf ding! Ik vind 'm als nog groot hoor. Kunnen de armen en benen bewegen? En ik ben heel benieuwd hoe deze zou staan naast de brandweerkazerne.
Gebruikersavatar
BrickChamps
Berichten: 157
Lid geworden op: zo nov 29, 2020 1:14 am
Contacteer:

@legork Bedankt! Als ik zo naar mijn Playmobil Stay Puft kijk (die eerst naast mijn LEGO 21108 Ecto-1 stond) komt het hoedje redelijk overeen. Maar tips om het beter te maken zijn welkom!

 

@jalkow Leuk te horen! Jazeker...
- Hoofd kan heel smooth draaien (4x4 locking turntable + axle)
- Armen kunnen draaien (axles)
- Handen kunnen draaien (pins) en leuk een minifig vasthouden
- Benen kunnen draaien (axle) en je kunt hem stabiel "lopend" poseren

 

Het draaien/poseren van de benen gaat wel erg stroef want daar moet natuurlijk veel weerstand in zitten om te voorkomen dat het lichaam voorover of achterover klapt (1 lange axle + 8 ball joints with through axle hole).

Ik ben ook erg benieuwd hoe ie naast de kazerne zou staan! Helaas heb ik die nooit gekocht.
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4169
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Gisteren begonnen aan een nieuwe inzending voor MMMM.
Gebruikersavatar
Servertijd
Premium
Berichten: 239
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 4:42 pm
Contacteer:



bezig met een nieuw projectje, 1 huisje af, base nog maken en nog een toren en een stadsmuur etc.
Gebruikersavatar
Twan
Premium
Berichten: 682
Lid geworden op: di nov 10, 2020 2:31 pm
Contacteer:

nice weer @servertijd !
Gebruikersavatar
SamtheChemist
Premium
Berichten: 560
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 6:19 am
Locatie: Woudenberg
Contacteer:


Geplaatst door: @tristaan1992

Ondertussen mijn stad opnieuw aan het ontwerpen door middel van dieptes te gaan werken.
Volgende stap is om een kleine haventje te creëren aan de linkse kant van de brug en een pleintje voor de stadhuis te maken met een skate park.




Die brug is leuk gedaan zeg! Hoe heb je dat gedaan?
Misslego2021
Berichten: 2
Lid geworden op: do apr 22, 2021 6:16 pm

Hallo Lowlugs,
ik ben nieuw op het forum en hoop me hier lekker te kunnen praten over lego en te kunnen genieten van andere werken. ik ben zelf met lego bezig sinds vorige jaar. toen is het legovirus aangeslagen. en ik vind het een erg leuke bezigheid. ik heb last een kerk nagebouwd. van gewoone foto's en ik vind vintage instrucies leuk om na te bouwen. ik ben nog erg aan het begin, maar denk wel dat ik talent heb. ook vind het leuk om gewoon mezelf uit te dagen om iets te bouwen.





hier fotos van me kerk best trots op ik ben er een week meebezig geweest. 
waar ik nu mee bezig ben is de thuisopdracht van lego masters, wel vindt ik hem niet geheel bij de aflevering passen. en spectuculair dier. ik had meer een upside down opdracht verwacht, maargoed. ik ben nog niet erg goed in het dieren nabouwen, maar ik heb wel stoere vleugels al en mooie ogen. maar geen idee hoe het verder wordt das het avontuur.

dus mocht je nog tips of ideeen hebben, graag.

ik hoop me lekker te kunnen vermaken of dit forum. ziet er nu al goed uit.

Groetjes
Legomiss2021
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2382
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Welkom! Kleurrijke bouwwerken!

Ben zelf weer aan het mmmm-en geweest.

Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 886
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Excelletje gemaakt om een bestelling van 50 modellen aan de hand van een design van mij te evalueren alhoewel er nog niks besteld is.
Overzicht van beschikbaarheid en kosten B&P, NL en EU. Gaat veel tijd in zitten, nog 70 onderdelen te gaan.
Gebruikersavatar
Aliencat
Premium
Berichten: 599
Lid geworden op: za nov 07, 2020 12:24 pm
Contacteer:

Goed, ik ben begonnen met een groot project, een mijntrein achtbaan :  
Een esthetisch model, geen werkende achtbaan, want om die op minifig schaal te maken heb je eigenlijk die Lego achtbaan rails nodig, en die zijn... hoe zeg ik het netjes? Gruwelijk lelijk. Alles wat je zelf op die schaal probeert te maken heeft al snel veel teveel wrijving om te kunnen werken.
Dus ik had allerlei verschillende baan ideeën, waar de rails zelf op 6 breed uit kwamen (4 studs tussen de rails, oftewel 5 hart-tot-hart).
[spoiler title="Baanideeën"]






[/spoiler]
Dit is uiteindelijk het stevigst en veelzijdigste ontwerp, om goed en stevig in veel verschillende vormen te krijgen:


Om een hele baan layout te maken (die interessanter is dan een rondje uit het station, omhoog omlaag en klaar), zou het zo'n verschrikkelijk groot project worden, dat ik het idee eigenlijk al op de schroothoop had gegooid als "te ambitieus".
 
Maar toen kwam Jelko een keer langs, en ik liet hem mijn idee zien. Hij wees me erop dat de denkwijze om Lego altijd in even breedtes te bouwen inmiddels gedateerd is. We hebben tegenwoordig 1x5 plates (die met die afgeronde hoeken en een kruisgaatje in het midden) en 1x3 tiles bijvoorbeeld, dus waarom zo gefixeerd op die 6 breed, waarom niet 5 breed:


Korte uitleg over de manier waarop het baanontwerp in elkaar zit, met de flextubes boven en onder, en de mixel kogelgewrichten:
https://www.youtube.com/watch?v=ejs638JiyKU

Met 5-brede rails in plaats van 6-breed wordt de baan nét dat beetje kleiner dat de grootte een beetje behapbaar wordt (of is dat wishful thinking?).
Dit is nu de uiteindelijke baanlayout die ik voor ogen heb:


De eerste module is inmiddels klaar, dat is het deel wat op de bovenstaande baanlayout al grijs gearceerd is (in afwachting van lichtblijze flex tubes voor de rails, die momenteel vanuit Ruud via Frank onderweg naar me zijn). Het is de eerste bocht (licht overhellend) uit het station omlaag:





Dus gauw verder met de volgende module, dit is wat er nu op mijn bureau staat:



Ik kijk hierbij veel naar echte mijntrein achtbanen, en hoe die in elkaar zitten, bijvoorbeeld hoe de kettinglift eruit ziet en aangedreven wordt, en hoe de evacuatiepaden lopen voor als een trein ergens stil kom te vallen. Een extra wisselspoor naar een onderhoudsschuurtje toe, enz. Zo wil ik alle aspecten zo realistisch mogelijk bouwen.



En dit is alvast het laatste stukje baan, de remweg voor de laatste bocht het station in, waar de trein kan wachten tot de volgende trein het station verlaten heeft:

Gebruikersavatar
Ecclesiastes
Premium
Berichten: 117
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:11 am
Contacteer:

Ow wow! Dat ziet er al heel tof uit!
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 886
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Mooi idee en goed uitgevoerd. Ben zelf al een tijdje bezig om een GBC achtbaan te willen bouwen maar wel 100% LEGO. Had ook al wat kleine prototypes gemaakt.
Welke wielen ga je gebruiken waarmee de karretjes niet over de clips stuiteren en toch op de 3mm hoses blijven? Heb alle foto's bekeken maar zie het niet of ik heb wat gemist. Lijkt mij straks ook een uitdaging om alles soepel en zonder wrijving te laten lopen met al die verstelbare hoses.
Gebruikersavatar
LegoRK
Premium
Berichten: 1693
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 5:58 pm
Locatie: Hardenberg
Contacteer:

@Berthil : het wordt een niet werkend model.

Alleen het idee ziet er al tof uit en de eerste foto's zien gaaf uit!  
Gebruikersavatar
Aliencat
Premium
Berichten: 599
Lid geworden op: za nov 07, 2020 12:24 pm
Contacteer:



:
Plaats reactie