Meeting Ulft 26-5-2024; Trucktrial 56mm

Plaats reactie
Mahj
Premium
Contacteer:

Afbeelding

Daar gaan we weer!
Na een tweede uitgbreide stemronde zijn we er uit; we gaan weer trucktrialen op onderstaande banden van 56mm (of equivalent):

Afbeelding
1, 2, 3 en 4.

Wat heb je nodig om mee te doen?

1. Een voertuig dat voldoet aan onderstaande voorwaarden:
  • Het voertuig rijdt op wielen van 56m diameter maximaal (kleiner mag, maar is niet aan te raden) en is niet breder dan 17 noppen. Spiegels etc mogen uitsteken, en we kijken echt niet op een millimetertje meer of minder.
  • Gebouwd met 100% Lego onderdelen. Indien nodig kan niet-lego touw of elastiek gebruikt worden. Géen 3D geprinte onderdelen.
  • Aangedreven met maximaal 2 motoren. RC motoren zijn uitgesloten van deelname.
  • Sturing is niet beperkt aan aantal of soort motoren. Kniksturing en tanksturing zijn niet toegestaan.
  • Maximaal éen batterijdoos of accu. Van Lego.
  • Besturing gebeurt met Lego's eigen power functions, powered up, of als het écht moet met een Sbrick. Andere niet-Lego aansturing is niet toegestaan omdat je daarmee de stroom kan opvoeren, en da's niet eerlijk naar de rest.
  • Lijkt op een bestaand voertuig. We verwachten écht geen perfecte replica, maar en beetje aankleding en realisme wordt gewaardeerd.
  • Zorg dat je ergens een 2x4 tile op je voertuig kan bevestigen. Hint.
2. Een zelfgemaakt obstakel waar alle voertuigen overheen moeten. Een rots, hangbrug, wip-wap of iets heel anders. Deze hoeft niet van Lego te zijn, dus als je je uit wil leven met papier-maché of zilver gespoten kiezelsteentjes, ga je gang!

Prijzen: Die zijn er, worden nog specifiek aangekondigd. Daarnaast krijgt elke deelnemer een kleinigheid als dank voor de deelname.

Tips:
  • Doe maar liever geen differentieel tussen de wielen. Zodra een wiel van de grond komt raak je aandrijving kwijt.
  • De wedstrijd gaat er om dat je over obstakels heen kan komen, snelheid is van secundair belang.
  • Test je voertuig. Je wilt niet weten hoeveel mensen pas op een meeting er achterkomen dat hun voertuig een vermijdbare fout heeft.
  • De wedstrijd gebeurt binnen, dus je hoeft geen rekening te houden met water, modder of dergelijke dingen.
  • bezuinig niet op looks- degene met het mooiste/origineelste voertuig mag als eerste uit de prijzenpot kiezen.
  • Voldoet je voertuig niet 100% aan de regels? Is meestal geen probleem. We gooien er een strafpuntje tegenaan en gaan weer verder.
  • Post WIPs in dit topic- is leuk als inspiratie voor andere bouwers, en handig als je tips wilt.
  • Doe even een post als je van plan bent mee te doen, dan kan ik een beetje inschatten hoeveel deelnemerspresentjes geregeld moeten worden.
  • Vragen? Laat het weten!
Voorbeelden en inspiratie:

De vorige trial:

Het voorgaande topic waar mensen al gepost hebben waar ze mee bezig zijn
Rig & Roll wedstrijd
Eurobricks topic met sturende en aangedreven ophangingen
Truck van Eurobricks gebruiker Keymaker: Kraz 255

Mahj
Premium
Contacteer:

(Ik zou verder de mensen uit de voorgaande threads willen aansporen om hun ontwerpen ook in deze thread te herposten, zeker als ze nuttig of inspirerend kunnen zijn voor andere bouwers.)

Mijn bouwsel van vorige keer:
Afbeelding
Meer plaatjes
Link naar Studio / .IO bestand

Afol71
Premium

Leuk! Ik heb er weer zin in :duim:
AppieNL
Premium

Mahj schreef: ma mar 25, 2024 8:24 pm (Ik zou verder de mensen uit de voorgaande threads willen aansporen om hun ontwerpen ook in deze thread te herposten, zeker als ze nuttig of inspirerend kunnen zijn voor andere bouwers.)

Bij deze, het chassis van mijn nieuwe wagentje:
AfbeeldingCompactCrawler by Appie NL, on Flickr

Stud.io file:
https://www.dropbox.com/scl/fi/00ccqyyz ... nzrb6&dl=0
Mocht iemand vragen hebben over iets uit het ontwerp of klopt er iets niet in het bestand, laat het even weten.

Wat betreft mijn eerste wagentje (die krijgt nog een make-over), maar dit was hem bij de eerste trial:
Afbeelding20240227_134615 by Appie NL, on Flickr

Afbeelding20240227_125120 by Appie NL, on Flickr
Dingen die ik van de eerste trial heb meegenomen met dat wagentje:
- Zwaartepunt van het wagentje lag toch wat te hoog ;)
- Had daardoor beter kunnen kiezen voor een 17 brede as dan 15 breed.
- Sturende achteras had niet heel veel toegevoegde waarde, maar dat kan ook komen doordat de wielbasis vrij kort was.
- Oude cv-joints (zie foto van de onderkant) beter niet als ze niet goed locked-in zitten. Aan de onderkant van de as had ik ook een liftarm moeten doen. Vooral 1 op de achteras popte al uit elkaar als je een scheet liet.
- Vertraging zat bij dit wagentje vrij ver van de assen (iig niet op de as zelf), beter om iig een gedeelte wel op de as te hebben en het liefst het grootste deel/alles op de as (of nog beter in de wielhubs ;) ).
- 4:1 vertraging had niet veel nut, iig niet met de oude cv-joints zo losjes, maar de bandjes slippen ook makkelijk door als de ondergrond ook maar een beetje glad is. Sweetspot zit denk ik rond de 3:1 vertraging.
- Vering was iets te soepel (vooral met zo'n hoog zwaartepunt), kon wel heel makkelijk van links naar rechts hangen. Denk ik beter als ik de vering iets verder vanuit het midden van de as had gedaan.
HoodedOne
Premium

Ik ben al wat dingen aan het testen. Het grootste probleem is nu de breedte van het voertuig, maar daar kom ik ook wel uit.

Nu er een doel is, vindt ik het wel leuker om met technic en motoriseren bezig te zijn. Ik heb al een idee voor een voertuig, en misschien een alternatieve aandrijving  :D.
gelukkig komt er een lang weekend aan :klappen:

koffiemoc
Premium
Contacteer:

Leuk! Ik doe weer mee.

Ik had nog geen foto's geplaatst van mijn update vlak voor de meeting.

Afbeelding
(klik = naar Flickr album)

Geleerde lessen van de meeting:
- Zo traag is niet nodig om obstakels te nemen. De totale vertraging tussen motoren en wielen kwam nu neer op bijna 1:9.
- Er is nog meer 'ground clearance' nodig tussen de twee assen. Bij twee obstakels hing mijn karretje op de PU motoren.
- De achteras is nu ruim 15 breed, de vooras 13. De volle breedte van 17 gebruiken werkt waarschijnlijk beter.
- Even kijken via Lego's eigen PU-app of ik de hub nog van een update kan voorzien. Wellicht werkt het autocalibreren van de stuuras dan beter en komt hij niet vast te hangen in de ik-wil-alleen-nog-rechtsaf-modus.
- Verder deed hij het niet gek op de obstakels.

Voor komende meeting ga ik andere assen maken: ik probeer onafhankelijke ophanging, en een "live axle" (zoals o.a. Mahjqa had). Verder wil ik kijken of ik de automatische CVT erin kan krijgen. Dan mik ik op een vertraging van 27:50 tot 18:75 (ofwel 1:1.85 tot 1:4.17). Dus tweemaal 12T => 20T en dan de CVT ertussen, die heeft een versnelling/vertraging variërend van 2:3 tot 3:2.

Afbeelding
De CVT heb ik afgekeken van youtube kanaal Lego Technic Mastery.

HoodedOne
Premium

Linkje naar een topic op eurobricks over as ontwerpen

https://www.eurobricks.com/forum/index. ... d/&page=33

koffiemoc
Premium
Contacteer:

Hm, de VAR fluit me terug. Na bestudering van de beelden concludeer ik dat onafhankelijke wielophanging sowieso te breed wordt. De wishbones of hubs zijn het probleem niet, Maar er zijn per zijkant of 2 U-joints of twee CV-joints nodig, wat wil zeggen 6 studs per kant. Aan de uiteindes komen de hubs, minimaal 1 stud per kant, en middenin iets met een bevel gear en oh ja, verankering aan het frame, zeg minstens 3 studs. Dat is al 17 studs en dan gaan er nog wielen uitsteken. :X

Kort verhaal lang: de aandrijfas tweemaal knikken aan beide zijdes kost teveel breedte om het geheel binnen de 17 studs te houden. Dus die as moet stijf zijn, dus ga ik alleen een live axle proberen. Mijn eerste poging mislukte. Die as zwabberde van links naar rechts. Ik denk dat ik de oorzaak weet. Hij werd niet goed in het midden gehouden door de midden-aandrijfas.

Tussen de middenas en de voor- cq achteras moeten uiteraard wel U-joints of CV-joints. (Anders moet je een kantelas gebruiken en dat heeft mijn huidige karretje al.) Ik vraag me af of parts 92910 en 92911 die ik bij Mahjqa zag, voor de stevigheid echt nodig zijn. :S

HoodedOne
Premium

Met een beetje zoeken op internet kom je wel een aantal wielophangingen tegen die binnen de 17 studs blijven.
Je kan ook besluiten om elastiekjes voor vering te gebruiken, dan heb je veel minder ruimte nodig.

Ik ben nu bezig met een test voor 4wd met maar twee motoren (1 aandrijving, 1 sturen). En genoeg ‘vering’ en hoogte om over hindernissen te komen. Het kan (denk ik), maar het is wel een uitdaging.

btw. Kwam gisteren op rebrickable dit chassis tegen, en hij geeft aan dat het 17 studs breed is. Het is wel meer een racer, maar misschien kan je er wat inspiratie uit halen.
https://rebrickable.com/mocs/MOC-178290 ... d/#details

AppieNL
Premium

@Koffiemoc

Wat je kan doen voor een onafhankelijke geveerde ophanging is een "floating diff" constructie:
Afbeelding
Uit het Eurobricks axle topic:
https://www.eurobricks.com/forum/index. ... nt=2347452

Aangezien diffjes niet handig zijn voor de trial, kun je ook zo'n smallere U-frame gebruiken. Kan de as smaller dan het gifje. 
SamtheChemist
Premium
Contacteer:

@AppieNL ik lees hier ook even in mee maar hoe bedoel je dit precies met een U-frame?
AppieNL
Premium

Deze rakker:
Afbeelding

Voor onafhankelijk vering in een kleine as kan je deze ook gebruiken als je 2 aandrijflijnen naast elkaar doet waardoor deze de eerste u-joint vervangt. Zoiets als dit:

koffiemoc
Premium
Contacteer:

Ik was al begonnen met lezen in de Axle Collection Thread op EB. Dank voor de tip, HoodedOne en AppieNL. :duim:

Elastiek ipv veren kan natuurlijk en bespaart wat ruimte. Maar het probleem zit niet in de veren, het zit in de aandrijving van de wielen met asjes. Met onafhankelijke ophanging zit het differentieel vast aan het frame, terwijl het wiel op en neer kan veren. Het asje van diff naar wiel moet dan op twee plekken kunnen knikken, idealiter bij het draaipunt van de wishbones en in de hub. En dat vraagt de nodige ruimte/breedte, gezien de beschikbare parts. Andere ophangingstypes hebben dat niet. Bij Tatra-ophanging is er maar 1 knik: bij het diff. De wielen kantelen dan naar binnen als de vering wordt ingeduwd en naar buiten als de veer ze terug duwt. Maw de wielen staan vaak niet verticaal. En bij een live axle zit er helemaal geen knik tussen diff en wiel, omdat dan het hele as-frame op en neer gaat.

Een floating diff, hmm. :what:  Misschien toch nog uitproberen. Maar dan inderdaad met U-frame ipv diff. Ik heb er vandaag een paar binnengekregen, net als die nieuwe blauwe tandwielen, simpele wishbones 5L en twee types hub (met en zonder vertraging). Allemaal parts die ik niet of nauwelijks had. Ik koop eigenlijk nooit zo'n supercar en heb ook bijv. de Zetros aan me voorbij laten gaan. Dan mis je dat, tenzij je dat soort elementen opspoort (New Elementary is een goeie bron) en los bestelt.

Die laatste ophanging (clipje Lego Loge gepost door AppieNL) heb ik voor de meeting uitgeprobeerd en afgekeurd. Toch nog 2 studs te breed, en het geheel voelde niet erg stevig/duurzaam aan. Teveel speling en parts die los kunnen trillen in een trial, naar mijn gevoel. :lookaround:

jovlem

Nieuw chassis, deze keer met PU.

mini trial truck instructions

Afbeelding

jovlem

De link in bovenstaand bericht werkt blijkbaar niet meer.
Dan maar zo:

Bouwinstructies beschikbaar op Rebrickable.

HoodedOne
Premium

Zo, ben druk bezig met allerlei constructies aan het testen. Maar de breedte is nog een probleempje. Ik zit meestal al snel op 20+ studs breed. Nu kan ik wel jullie bouwsels kopieëren, maar dat is ook geen uitdaging.
Nog even een vraagje. Ik zag pas geleden grotere schokdempers (met transparant bovenstuk), hebben die nog enig voordeel to.v. de standaard schokdempers?
AppieNL
Premium

Deze dingen?
Afbeelding
Die hebben eigenlijk een andere functie, die worden gebruikt om iets gedempt te openen. Kan het als vering? Vast wel, maar de bewegingen worden wel gedempt, wat niet per se nuttig is bij een trial wagentje?

Wat betreft "onze bouwsels" kopiëren. Gebruik er van wat je leuk vindt. We delen het vooral ter inspiratie of als je dat wilt, een complete kopie, maakt echt niet uit. Je maakt er immers daarna alsnog een eigen wagentje mee die niet op de rest zal lijken. En niet onbelangrijk, deze wagentjes hebben meer techniek dan alleen de assen: waar plaats je de motors, de battery box? Gewichtsverdeling en zo, dus nog genoeg techniek om mee te spelen. En voor "onze bouwsels" kijken we ook naar dat assen topic op Eurobricks ter inspiratie en daar lenen/gebruiken we ook gewoon van (ik wel iig :) ).

Voor een as binnen de maat, mag de ruimte tussen de wielen maximaal 11 studs zijn (aangezien bandjes eigenlijk altijd wel 3 studs breed zijn). Dus neem dat als startpunt, een 11L liftarm. 3 (x2) studs ben je kwijt een U-joints of cv-joints, waarbij het draaipunt voor een cv-joint net 1 verder naar buiten zit. Het draaipunt voor u-joint as zal op 7 studs liggen en voor een cv-joint as dus op 9 studs. Draaipunt dichter bij de wielen is gunstiger, dus de cv-joint as heeft een lichte voorkeur, maar een u-joint as kan ook prima. 3studs ben je in principe ook nog kwijt aan zo'n zwart 3x3 U-frame
Afbeelding
Dus van de 11 studs ruimte heb je eigenlijk al 9 gebruikt (en de overgebleven laatste 2 studs zijn de stuurhubs), zowel bij de u-joint als cv-joint as. Dus er is ook niet heel veel ruimte voor een eigen sausje op deze breedte, nagenoeg elke as heeft dit wel als basis. Maar ondanks dat zijn eigen sausjes er wel degelijk. Jovlem heeft zijn stuurmotor op de as gemonteerd bijvoorbeeld, die van mij zit op het chassis.

HoodedOne
Premium

Ja, die dingen. Ze zien er interessant uit, maar ik kon zo snel geen info vinden waar ze voor waren. Dank voor de info.

Ik heb nu een vooras die met banden erbij op 16 studs breed uitkomt. Maar ik ben bang dat het minimalistische ontwerp, de degelijkheid niet ten goede komt. En de banden kunnen het chassis raken, wat ook niet echt wenselijk is.
Maar we gaan vrolijk verder.
HoodedOne
Premium

Afbeelding

Chassis aan het testen. Ja ik weet dat er de verkeerde banden op zitten. De breedte is van buitenkant naar buitenkant iets meer dan 17 noppen. Maar ik ga daar niets meer aan veranderen. Nu kijken of ik er nog iets leuks op kan zetten.
Afol71
Premium

Ik ga het deze keer helaas niet redden. Ben de afgelopen weken vooral druk geweest met een hardnekkige longontsteking en niet kunnen en willen bouwen,
De tijd die komende week overblijft is te weinig om een rijdend geheel te bouwen.  :(

Mahj
Premium
Contacteer:

Jammer om te horen, dat klinkt flink serieus.
Ik hoop dat je genoeg hersteld bent om op de meeting aanwezig te zijn?

Ik heb nog plannen om mijn bestaande karretje wat om te bouwen, maar eerst maar eens even een obstakel in elkaar flansen.
Afol71
Premium

Ik had het goed te pakken, maar sinds afgelopen weekend weer in een stijgende lijn. Hoestbuien zijn eindelijk voorbij. Nog wel wat kortademig, maar ik ga zeker aanwezig zijn dit weekend :duim:
Mahj
Premium
Contacteer:

Het duurde even, maar de samenvatting zit weer in elkaar:

Iedereen enorm bedankt voor het meedoen- en vergeet niet, op de Lowlug XL meeting doen we 'm nog eens over :D

HoodedOne
Premium

Het is weer een vermakelijk filmpje geworden.
Alsnog dank voor het organiseren. En ik hoop er in Meijel weer bij te zijn.
Berthil
Premium
Contacteer:

Inderdaad vermakelijk. Mooie/goed werkende technische oplossingen en er zitten ook leuke nieuwe obstakels bij.
Afol71
Premium

Bedankt @Mahj :duim:
Ik ga bouwen voor Meijel
LegoRK
Premium
Contacteer:

Mooi om al dat technisch vernuft te zien :duim:
Plaats reactie