[Algemeen] Films/TV-series (trailers en (spoiler)discussies)

LegoRK
Premium
Contacteer:

...? Of vist dit duo net achter het net en staat het als een paal boven water dat de wereld zal vergaan? ... Sta jij al te watertrappelen om deze film te kunnen zien?
:lol:  :lol: 
​​​​

TAFOL
Premium
Contacteer:

Het begon allemaal in 1982, toen de Amerikaanse auteur Alice Walker een briefroman uitbracht met de naam The Color Purple. Walker had in het verleden al diverse boeken uitgebracht, zoals The Third Life of Grange Copeland en Meridian, maar The Color Purple veranderde alles voor deze Afro-Amerikaanse schrijfster. Niet alleen was deze roman uniek in de zin dat het verteld werd door een briefwisseling tussen 2 fictieve personen, maar voor het eerst in haar carrière werd 1 van haar boeken een bestseller en ging The Color Purple als warme broodjes over de toonbank. Walker's roman werd zelfs zo populair, dat ze in 1983 als eerste zwarte vrouw ooit de Pulitzer Prize for Fiction won en ook de National Book Award for Fiction in de wacht sleepte. Een recensent van de New York Times Book Review noemde het boek tevens 'een treffend en perfect geschreven roman' vanwege de krachtige emotionele impact en de brievenwisselingsstructuur die de auteur had gehanteerd. The Color Purple heeft door de jaren echter ook aardig wat kritiek te verduren gehad, vooral vanwege de expliciete beschrijvingen van sexualiteit, grof taalgebruik, geweld en homoseksualiteit, maar ook omdat Afro-Amerikaanse mannen erin neergezet werden als gewelddadig. Kortom, een boek waar de meningen hevig over zijn verdeeld.

Alice Walker was in eerste instantie nogal terughoudend toen ze voor het eerst benaderd werd om de filmrechten van haar boek te verkopen, aangezien ze vond dat vrouwelijke en Afro-Amerikaanse personages niet goed werden uitgebeeld in Hollywood. Maar na overleg te hebben gehad met vrienden, die haar de tip hadden meegegeven dat het verbeteren van de representatie van minderheden alleen kon werken als je binnen het systeem fungeerde, ging ze uiteindelijk overstag. Uitvoerend producenten Jon Peters en Peter Gruber, die hun eigen filmproductiebedrijf hadden, stelden vervolgens een contract op waarin stond dat Walker als projectconsultant werd ingehuurd en dat 50% van het productieteam Afro-Amerikaans en/of vrouwelijk moest zijn en/of uit een 3de wereldland moest komen. Ook dicteerde het contract dat de auteur haar goedkeuring moest verlenen aan het uiteindelijke script. Quincy Jones, die voorheen alleen als componist aan filmmuziek had gewerkt, diende als producent en suggereerde dat Steven Spielberg de film ging regisseren. De maker van Raiders of the Lost Ark, Close Encounters of the Third Kind en E.T.: The Extra-Terrestrial had echter geen kennis van de zuidelijke Amerikaanse cultuur en ook vond hij dat een gekleurd persoon de film moest regisseren, wat ervoor zorgde dat hij aanvankelijk erg twijfelde over het project. Ook Walker was erg sceptisch over Spielberg, maar na het zien van E.T. was ze om en onthaalde ze de regisseur met open armen, die de baan uiteindelijk accepteerde.

The Color Purple, die Whoopi Goldberg (Jumpin' Jack Flash, de Sister Act-films) en Oprah Winfrey (A Wrinkle in Time) voor het eerst aan een bioscooppubliek introduceerde, ging tenslotte op 18 december 1985 in première. Het verhaal draait om Celie Harris (Goldberg), een Afro-Amerikaans tienermeisje dat door haar vader regelmatig verkracht en mishandeld wordt. Ondertussen heeft Celie een sterke band met haar jongste zusje Nettie (Akosua Busia (Tears of the Sun)) opgebouwd, met wie ze het alfabet leert. Na een paar jaar wil een zekere Albert "Mister" Johnson, een weduwnaar, met Nettie trouwen, maar haar vader steekt daar een stokje voor een forceert Celie om met "Mister" in het huwelijksbootje te stappen. Op een dag besluit Nettie, die haar gewelddadige vader helemaal zat is, van huis weg te lopen en belooft Celie brieven te schrijven terwijl ze van elkaar zijn gescheiden. Jaren gaan voorbij en gedurende deze tijd leert Celie mensen kennen die haar leren voor zichzelf op te komen, waaronder Sofia (Winfrey), een gevatte jongedame die met Mister's zoon trouwt, en Shug (Margaret Avery (Blueberry Hill, Magnum Force)), een showgirl die haar haar zelfvertrouwen geeft. Uiteindelijk leert Celie dat Mister al die tijd de brieven van Nettie verborgen heeft gehouden en besluit te ontsnappen uit haar benarde situatie. Dit lukt tenslotte en tegelijkertijd erft Celie de kledingwinkel die haar moeder haar heeft nagelaten. En zo komt er toch nog een redelijk goed einde aan het verhaal. Een trailer voor deze film kun je hieronder bekijken:

De door Steven Spielberg geregisseerde film bleef zo'n 21 weken in de bios draaien en bracht in die tijd meer dan 98 miljoen dollar (omgerekend naar nu is dit zo'n 280 miljoen dollar) in het laatje. Niet alleen liet Spielberg hiermee aan de wereld zien dat hij niet alleen maar zomerblockbusters kon regisseren, maar ook kwamen Whoopi Goldberg en Oprah Winfrey prompt in de schijnwerpers van Hollywood te staan. Een veelbelovende start van hun carrières dus, vooral omdat de film genomineerd werd voor verschillende Oscars; van Best Picture tot Best Actress (Goldberg) en Best Original Song (Miss Celie's Blues door Quincy Jones). Ook de critici waren onder de indruk van deze film. Roger Ebert, een van de beste filmcritici die ooit voor de Chicago-Sun Times heeft gewerkt, vond 'de wereld van Celie en de anderen zo krachtig gecreëerd dat hun hoekje van het Zuiden, net zoals Oz (The Wizard of Oz), Tara (Gone with the Wind) en Casablanca (Casablanca), voor eeuwig tot de verbeelding spreekt.' Natuurlijk kreeg The Color Purple, net als het boek, negatieve kritieken te verduren, maar over het algemeen werd de film goed ontvangen. Vandaar dat er bijna 20 jaar later, in 2004, vooral vanwege de cultstatus, een musical van de film werd gemaakt die vanaf 1 december 2005 op Broadway ging draaien.

The Color Purple: The Musical deed het blijkbaar zo goed dat filmstudio's Warner Bros. en Amblin Entertainment (die laatste is eigendom van Spielberg) er 13 jaar later brood in zagen om een filmadaptatie te maken van de musical. Dezelfde filmbedrijven die ook de film uit 1985 hadden gemaakt, kondigden namelijk in november 2018 aan dat een nieuwe versie van The Color Purple in ontwikkeling was, met onder andere Steven Spielberg, Quincy Jones en Oprah Winfrey die allemaal hadden getekend om de film te produceren. Vervolgens werd in augustus 2020 bekend gemaakt dat Marcus Gardley (Foundation) het script zal pennen en dat regisseur Blitz Bazawule (The Burial of Kojo, Black is King) was ingehuurd om de film te regisseren. Alice Walker en haar dochter Rebecca Walker zouden bovendien uitvoerend producent zijn voor de film. Al snel werd in augustus 2021 de eerste acteur aan het project toegevoegd, namelijk Corey Hawkins (Kong: Skull Island, In the Heights, Straight Outta Compton). De cast werd vervolgens in februari 2022 uitgebreid met Taraji P. Henson (The Curious Case of Benjamin Button, Ralph Breaks the Internet, Hidden Figures), Colman Domingo (Candyman, Transformers: Rise of the Beasts) en Halle Bailey (The Little Mermaid (2023), Grown-ish). Ook Fantasia Barrino en Danielle Brooks (Minecraft (2025)) zullen hun rollen uit de musical vertolken in de film. Een aardige groep acteurs/actrices dus.

Van boek naar film naar musical naar film, The Color Purple heeft een hele reis gemaakt om vanaf 25 januari 2024 in de bioscoop te belanden. Warner Bros. Pictures nodigt je vanaf die datum uit om deel uit te maken van het meeslepende verhaal van 3 vrouwen, namelijk Celie (Barrino), Sofia (Brooks) en Shug (Henson), die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. The Color Purple toont op ontroerende wijze hoe de jonge hoofdpersoon van dit verhaal, Celie, zichzelf ontpopt tot een sterke en onafhankelijke vrouw ondanks jaren van onderdrukking en misbruik door haar vader en anderen. Door haar ontmoetingen met de gevatte Sofia en de talentvolle Shug leert ze namelijk niet alleen zichzelf te waarderen, maar ook om voor zichzelf op te komen. Maar is dit echter ook genoeg voor Celie? En maakt dit jou al nieuwsgierig naar deze muzikale dramafilm? Als voorproefje staan de trailers alvast hieronder:

sanderkoenen
Kopen!
Contacteer:

Van Elderon kreeg ik deze mooie vraag over de film Madame Web.

Bijlagen
IMG-20240216-WA0008.jpg
IMG-20240216-WA0008.jpg (97.45 KiB) 472 keer bekeken
L-space
Premium
Contacteer:

Na alleen maar het zien van de trailer kun je er al vijf afstrepen.
Bricknook
Premium

Je kunt ook de kleine lettertjes rechtsonder lezen. ;)  Als de recensies gelijk hebben, bespaar je je op die manier een gedrocht van een film (die een belediging voor de kijker werd genoemd, de slechtste Marvel-film op Morbius na misschien) en een hoop verspilde tijd, die beter had kunnen besteden aan iets anders.
TAFOL
Premium
Contacteer:

Het feit dat Madame Web is geschreven door dezelfde schrijvers als Morbius, zegt misschien al genoeg.
Behalve de Spider-Manfilms (Tobey Maguire, Andrew Garfield en Tom Holland + de Spider-Versefilms) en de Venom-films, vind ik de films die Sony in het superheldengenre uitbrengt sowieso niet echt de moeite waard. Tot nu zijn dit alleen nog maar Morbius en Madame Web, maar aan de hand daarvan begin ik al te vrezen voor Kraven the Hunter die eind augustus moet uitkomen. :lookaround:

Ik hoop alleen maar dat Sony de recente flutkwaliteit niet doorzet in hun toekomstige films. Het superheldengenre ligt toch al op zijn gat de laatste tijd, dan hoeft Sony het er niet erger op te maken.  
Bricknook
Premium

Grappig, dat je die opmerking over Kraven maakt. De recensent voor IGN Benelux schrijft iets vergelijkbaars: https://nl.ign.com/madame-web/149214/re ... belediging
sanderkoenen
Kopen!
Contacteer:

Ik blijf het bijzonder vinden, dat voor de meeste personages 80 jaar geschiedenis is aan verhalen en dat ze het zo verpesten met de films de laatste tijd. MCU is ook behoorlijk achteruit gegaan in de afgelopen jaren.
Jammer dat het loopt.
SamtheChemist
Premium
Contacteer:

Ja de kwaliteit is zwaar achteruit gegaan, moet zeggen dat ik films vermakelijk vind maar dat het niet meer zo is als de eerdere MCU films dat ik het echt een vette film vond die goed gebruik maakt van bron materiaal.
Raven
Premium
Contacteer:

Ik ben ook al een tijdje afgehaakt bij het MCU.
SamtheChemist
Premium
Contacteer:

Ik heb laatst de Marvels gekeken tijdens de fitness, wel grappig maar bij lange na niet pakken genoeg meer om echt naar een vervolg uit te kijken.
sanderkoenen
Kopen!
Contacteer:

Ik kijk wel uit naar de Ghostbusters film.
Binnenkort maar even de oude films weer kijken.
Die van 2016 sla ik wel over.  ;)

Human
Premium
Contacteer:

Ondertussen weet ik niet meer wat ik nou nog moet kijken en zo, maar ik heb wel zin om binnenkort te beginnen aan Shogun
TAFOL
Premium
Contacteer:

Dan heb ik goed nieuws voor je, Human, want de eerste 2 afleveringen (van in totaal 10) van Shogun staan al op Disney+. 
Persoonlijk had ik aan het begin van de eerste aflevering even zoiets van "ik weet nog niet wat dit moet worden :lookaround: ", maar nadat ik gisteravond de eerste aflevering heb afgekeken, heeft de terughoudendheid bij mij plaats gemaakt voor intrige en nieuwsgierigheid naar de rest van de serie. Momenteel ben ik zeer benieuwd naar hoe het verhaal van John Blackthorne verder gaat, dus ik ga snel aan aflevering 2 beginnen. :omg:

De nieuwe Ghostbusters-film heb ik niet zo'n enorm vertrouwen in. In de trailers wordt vooral teruggegrepen op de nostalgie van de voorgaande films, dus ik hoop dat ze dat niet weer gaan gebruiken om het plot in de film aan te wenden. Tegelijkertijd vind ik de personages uit Ghostbusters: Afterlife, die ze ook in de nieuwe film gaan gebruiken, wel goed neer gezet. Ik heb er dus een beetje gemengde gevoelens bij, maar ik laat me graag verrassen.

In de tussentijd ga ik aanstaande zaterdag lekker naar een bioscoopmarathon van Dune en Dune: Part 2. :D

SamtheChemist
Premium
Contacteer:

TAFOL schreef: do feb 29, 2024 7:21 pm In de tussentijd ga ik aanstaande zaterdag lekker naar een bioscoopmarathon van Dune en Dune: Part 2. :D

Heel veel plezier daar! Ik afgelopen woensdag daarheen geweest en heb enorm genoten. Eerste blijft gewoon een super goede film en deel 2 stelde me absoluut niet teleur.
sanderkoenen
Kopen!
Contacteer:

Ik heb eergisteren Ghostbusters Afterlife gekeken.
Dat was een geweldige film.  :duim:

Ik ben benieuwd naar het volgende deel.  :D

Plaats reactie