Bricklink ervaringen

Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4105
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Ik stuur altijd eerst even een berichtje of de betaling is aangekomen of ik vraag of de bestelde items nog leverbaar zijn.
Het is best veel werk en als je een voltijd baan hebt, dan kan ik mij best voorstellen dat je niet altijd tijd hebt.
Ik moet er ook niet aan denken om losse onderdelen bij te houden in een BL winkel.
Dennis-BB
Berichten: 21
Lid geworden op: za mei 27, 2023 11:23 am

sanderkoenen schreef: vr feb 16, 2024 3:37 pm Ik stuur altijd eerst even een berichtje of de betaling is aangekomen of ik vraag of de bestelde items nog leverbaar zijn.
Het is best veel werk en als je een voltijd baan hebt, dan kan ik mij best voorstellen dat je niet altijd tijd hebt.
Ik moet er ook niet aan denken om losse onderdelen bij te houden in een BL winkel.


 
Daar gaat soms inderdaad wel eens iets fout. Dan heb je ipv 24 nog 23 stuks. Of iets is toch echt compleet onvindbaar :S
 
Ik kijk dan wel altijd nog in de eigen voorraad of het daar lift, meestal kan ik daar eenvoudige foutjes nog mee oplossen. 

Het is soms ook veel werk voor weinig. Wij hebben geennlots limiet en minimumbedrag. Had van de week 104 items in 91 lots. Was nog geen 5 euro. Dat is gewoon echt klote. Gelukkig zijn dat er niet zoveel en compenseert dat ook weer met orders die 1000 stuks van 1 lot willen. Zo lang het geniddeld goed is, vind ik het prima. Maar het is wel een werkje soms ja, dan zijn wij middelgroot nog maar. 
 
Gebruikersavatar
Basilicum
Premium
Berichten: 31
Lid geworden op: zo feb 07, 2021 4:49 pm

Hoe doen jullie het als er van een steentje 1 te weinig is geleverd? Ik had dit dus vandaag. Ik heb de verkoper een hierover een berichtje gestuurd, maar ook aangegeven dat ik geen halszaak ga maken over 1 steentje van 6 cent.
Ik heb nu aangegeven OP bricklinck dat ik de order ontvangen heb.
Op complete zetten en geen beoordeling geven?
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1473
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Wanneer een order niet compleet is zet ik hem op ontvangen en stuur ik de verkoper een berichtje met het verzoek voor een gepaste oplossing. Doorgaans vraagt de verkoper of hij ter hoogte van het bedrag dat de onderdelen waren geld terug mag storten, soms sturen ze het gelijk na. Ik heb 1 keer meegemaakt bij een ontbrekende minifig dat de verkoper er 1 heeft bijbesteld bij een andere winkel en die naar mij heeft laten opsturen. Doorgaans vind ik de geboden oplossing niet spannend, maar hecht ik meer aan een nette communicatie.

Wanneer het om een onderdeel van 1 of 2 cent ga zeg ik soms niets, maar dat ligt er ook aan of ik de bestelling voor dat onderdeel heb gedaan of dat het bijvangst was. Feedback achterlaten doe ik eigenlijk altijd wel, ik vind het zelf ook erg fijn om feedback te krijgen.
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2339
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Ik geef zelf ook alleen maar aan dat er iets niet klopt en wacht dan af. Alle keren kwam er een prima oplossing.
Als een probleem netjes en snel wordt afgehandeld, geef ik gewoon positieve feedback, alleen wie nooit werkt, maakt nooit fouten.

Als het echter grote en echt verwijtbare fouten zijn, dan geef ik geen positieve feedback meer en bij heel erg bar zou ik een negatieve geven.
Gebruikersavatar
Human
Premium
Berichten: 1620
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 10:23 pm
Contacteer:

Persoonlijk zou ik gewoon doen alsof het compleet is, de verkoper moet dit honderden keren bewust doen om er echt financieel voordeel uit te halen en waarom zou je zelf moeilijk gaan doen voor 6 hele centen. Raap een blikje op van de straat en je hebt het al terugverdiend.
 
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Voor mij ligt het er aan hoeveel ik bestel en of ik de desbetreffende stenen juist nodig heb om een MOC af te maken en dus de hoofdreden voor de bestelling was. In het eerste geval, ik tel binnenkomende Bricklink orders waar wat meer stenen in zitten niet meer na dus een missende steen zal ik niet merken. In het tweede geval contacteer ik de verkoper en verwacht eigenlijk een betere oplossing dan gewoon 6ct terug storten want ik moet voor dat onderdeel weer een Bricklink order plaatsen om de MOC af te maken met alle bijkomende kosten en vertraging van dien. Een negatieve feedback geef ik zelden, eigenlijk alleen als een verkoper totaal niet reageert met een invoice of als versturen meer dan twee weken duurt zonder communicatie.
Gebruikersavatar
astute
Premium
Berichten: 293
Lid geworden op: di dec 29, 2020 3:05 pm
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Wat Berthil zegt, wat ik wel doe is dat wanneer ik inderdaad 6-cent onderdelen bestel ik er soms een paar extra bij doe (voor de voorraad en indien er een fout in de telling zit). Het voelt soms wel rot om een BL-winkel een paar euro aan portokosten te laten betalen voor een onderdeel van een paar centen.

Negatieve reacties geef ik zelden, één keer gedaan toen ik een batch nieuwe onderdelen met vuil en grote krassen ontving en de verkoper geen oplossing wilde bieden. Soms geef ik wel een positieve score, maar een opmerking er bij, bijv. toen ik een bestelling los in een doos kreeg zonder plastic etc. heb ik geschreven: "Het zou fijn zijn als bepaalde onderdelen los verpakt in zakjes verzonden zouden worden"
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2339
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

In zo'n geval stuur ik een berichtje aan de verkoper en geef ik een wat algemeen compliment in de positieve beoordeling.
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4105
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Ik tel tegenwoordig bulk onderdelen niet meer.
De bijzondere onderdelen controleer ik en de kleine hoeveelheden.

Bulk belandt meteen in de bakken.
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Positieve feedback geef ik altijd als alles goed is met de order en het de volgende dag verstuurd is en/of als de order binnen 3 dagen na bestellen op de deurmat valt. 1 dag in pakken, 2 dagen voor PostNL. Alles later dan 3 werk dagen krijgt geen positieve feedback. Als de handlingskosten 1 Euro of hoger zijn ook geen positieve feedback, als er verborgen kosten in de postzegel kosten zitten ook geen positieve feedback. Als sommige zaken correct in de Terms zijn vermeld dan ga ik bij bestellen daarmee akkoord en geef ik wel een positieve feedback. Als ik als koper na een maand zelf géén positieve feedback terug krijg haal ik mijn positieve feedback weer weg. Ik betaal altijd dezelfde dag dus wat moet je als koper nog meer goed doen voor een positieve feedback? Als ze er zelf te lui voor zijn krijgen ze die van mij ook niet. Ik ben streng :)

Dus dan krijg je Feedback rijtjes zoals dit.
.
BL Feedback.png
BL Feedback.png (36.91 KiB) 759 keer bekeken
 
 
abcdabcd
Berichten: 31
Lid geworden op: di dec 28, 2021 7:27 pm

Positieve feedback geef ik altijd als alles goed is met de order en het de volgende dag verstuurd is en/of als de order binnen 3 dagen na bestellen op de deurmat valt.
 
Wat een onzin. Je realiseert je blijkbaar niet dat mensen buiten Bricklink ook nog een leven hebben. Ik ben ooit eens een dag naar mijn zus geweest en toen ik 's avonds terugkwam was er een bestelling en 4 uur later een annulering 'omdat ik niet reageerde'. Die koper kreeg mooi een neutrale 'heeft bestelling geannuleerd voordat ik hem in behandeling kon nemen' waardering.
Gebruikersavatar
Jourianbax
Premium
Berichten: 73
Lid geworden op: do nov 12, 2020 6:58 pm
Contacteer:

Ik maak me er nooit zo druk om, als ik mn zooi maar krijg. Vaak als het langer duurt, is er iets mis gegaan. Ik ben niet zo streng
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1562
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

@abcdabcd

Ik vind het op zich geen onzin en sta er net zo in als Berthil.

Uiteraard realiseer ik me dat er een leven buiten BrickLink is. Dat zie ik soms ook in de term van de store staan en dan weet ik dat op het moment van bestellen. Nu heb ik ook een order lopen (voor een bouwwerk wat mee moet naar Lelystad) waarbij dat niet in de terms stond. Die heb ik 4 dagen geleden besteld en gelijk betaald. Tot op heden nog nul komma nul communicatie.

Annuleren binnen 4 uur omdat je niet reageerde is het andere uiterste, dat zou ik niet zelf niet doen. Maar binnen 2 dagen reageren lijkt me toch niet teveel gevraagd?

Als er niets over vermeld staat ga ik van hetzelfde uit als Berthil, 1 dag (na het plaatsen van de bestelling0 voor verpakken en verzenden, en twee dagen voor PostNL.
 
 
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4105
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Als ik kijk hoe traag de post is, dan is dat niet reeel om te eisen dat het binnen 3 dagen op de mat moet liggen.
Hoe vaak pakketjes/post vertraagd is, dat is gewoon de standaard geworden.
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4122
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Ik vergeet vaak ook gewoon feedback te geven. Zoveel bestel ik niet (meer) via BL.
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Als je er geen tijd voor hebt moet je geen BL shop beginnen of in de Terms zetten dat je b.v. alleen in het weekend verstuurd of er 5 dagen over doet om iets in te pakken. Wat prima is maar zet het dan in de Terms. Als ik overdag een bestelling doe ga ik er van uit dat het 2 dagen later toch wel verstuurd moet zijn als er verder niks in de terms staat, helemaal als er handlingskosten gerekend worden. Dan zijn er twee avonden en een hele dag voorbij. Vertraging met de post merk ik niks van, ook niet als verkoper. Als ik het in mijn dorp op tijd op de bus doe is het de volgende dag bij de koper (wat te zien als die netjes op tijd de order op completed zet). Als koper heb ik soms de indruk dat de verkoper de order maar alvast op Shipped zet maar eigenlijk nog aan het werk moet of de envelop 3 dagen in de hal ligt en vergeet mee te nemen naar de brievenbus.

Ik bestel bij Bricklink wat omdat ik het snel wil hebben voor een MOC (buiten de items die niet als bestseller in de PAB te krijgen zijn). Dus als er niks in de terms staat verwacht ik het ook snel binnen. Dat doe ik zelf ook als (kleine) verkoper, als op tijd betaald is gaat het vaak dezelfde dag nog weg, ook voor een order van 20ct. Als iemand iets kan gebruiken wat ik niet kan gebruiken ben ik daar blij mee. Zo was er iemand die wat Scala spulletjes had besteld inclusief paard. Dat is dan meteen een pakket maar dat was geen probleem voor de koper. Ik heb meteen alles van Scala in die doos gedaan want stond al 5 jaar onverkocht op zolder. Ik blij en de koper was ook blij. Dat is voor mij ook Bricklink.

Als er aan mijn kant als verkoper iets fout gaat dan communiceer ik dat meteen. Meestal doe ik dan gratis versturen of doe er een aantal extra items bij als ik die heb. Daarom heb ik nog 100% feedback, iets wat je steeds minder ziet op BL. Overigens let ik daar zelf niet op bij kopen, voor mij staat iedere order op zich.
Gebruikersavatar
Basilicum
Premium
Berichten: 31
Lid geworden op: zo feb 07, 2021 4:49 pm

Wat een reacties, Niet verwacht dat het er zoveel zouden zijn.
Ik heb zoals ik al aangaf de order zojuist op complete gezet. Ik ga er namelijk ook vanuit dat dit soort foutjes kunnen gebeuren en niet met opzet gedaan worden. Maar ik heb wel geen verdere feedback gegeven, de verkoper heeft namelijk niet gereageerd. Maar misschien komt dat nog.
Gebruikersavatar
HoodedOne
Premium
Berichten: 261
Lid geworden op: wo jan 13, 2021 2:54 pm

Ik bestel meestal meer dan ik echt nodig heb. Dus 1 meer of minder ga ik niet moeilijk over doen. Onlangs kwam ik 10 stenen tekort, voor in totaal 40 cent, dat vindt ik dan ook de moeite niet waard om op te reageren. Het helpt dan wel dat ik de verkoper persoonlijk ken, en mij ook wel eens helpt.

Btw. Mijn vertraagde bestelling is gisteren binnen gekomen. Alles kompleet, en zelfs wat extra vanwege de vertraging. Naast onderdelen voor de moc waarmee ik bezig ben, had ik ook de knights kingdom II schilden besteld.

Afbeelding
Dennis-BB
Berichten: 21
Lid geworden op: za mei 27, 2023 11:23 am

Verwachten dat PostNL iets binnen twee werkdagen levert, dat kan. Maar of dat nog reëel is? We versturen duizenden orders per jaar, daar is sinds een klein jaar echt een significant deel (5%?) behoorlijk aan vertraging onderhevig. Om dan een verkoper daarop aan te kijken, dat vind ik persoonlijk wel jammer.

Tuurlijk, als koper heb je het het liefst zsm. Dat heb ik zelf als koper ook, maar de postdiensten zijn echt erg matig op vandaag. Dat is jammer, balen enz, maar daar kan ik slechts de verkoper op aankijken. Als uiteindelijk alles binnen is, klopt en contact met verkoper was verder netjes, staat niets een goede beoordeling in de weg voor mij. Sorteerfouten zijn helaas aan de orde van de dag.

Toevallig gisteren pas na 2.5 week een order bij me binnengekomen. Positief beoordeeld, want het lag niet aan de verkoper. Maar in dit geval ouderwets aan PostNL.
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2339
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

In de toekomst wordt dit wellicht nog erger, PostNL wil af van de verplichting om elke dag post te bezorgen. Dan krijg je sowieso minder leveringen per week, dus gemiddeld een langere wachttijd.
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1473
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Postbezorging en pakket bezorging zijn 2 losstaande dingen, ze zijn volgens mij nu al niet verplicht (bij wet) pakketten de volgende dag te leveren. Willen ze met de concurrentie meegaan, zullen ze dat wel moeten blijven doen.
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1562
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

@Dennis-BB: Ik beoordeel een shop op geleverde producten en de toezeggingen in de terms. Uiteraard zijn de prestaties van de bezorger niet aan de shop aan te rekenen. Als die het verknoeit dan weegt dat niet mee in mijn beoordeling :duim: .
Dennis-BB
Berichten: 21
Lid geworden op: za mei 27, 2023 11:23 am

geert_h schreef: ma mar 04, 2024 3:21 pm Postbezorging en pakket bezorging zijn 2 losstaande dingen, ze zijn volgens mij nu al niet verplicht (bij wet) pakketten de volgende dag te leveren. Willen ze met de concurrentie meegaan, zullen ze dat wel moeten blijven doen.

 
Klopt, maar bij beide gaat het niet zoals het eigenlijk hoort. Als ik zakelijk invoer, dan krijg ik inderdaad bij enveloppen 'bezorgdag > datum van morgen' en bij pakketten krijg ik helemaal geen 'bezorgdatum'. Dus denk inderdaad dat je daar wel gelijk in hebt. 

Maar zoals gezegd, ik schat een 5% van de orders binnen NL die niet binnen 1-2 dagen bezorgd zijn sinds een klein jaar. Het was zeker van oktober t/m januari helemaal verschrikkelijk. 
Dennis-BB
Berichten: 21
Lid geworden op: za mei 27, 2023 11:23 am

Afol71 schreef: ma mar 04, 2024 5:05 pm @Dennis-BB: Ik beoordeel een shop op geleverde producten en de toezeggingen in de terms. Uiteraard zijn de prestaties van de bezorger niet aan de shop aan te rekenen. Als die het verknoeit dan weegt dat niet mee in mijn beoordeling :duim: .



 
Dat is natuurlijk top. Maar ik kreeg het idee dat @Berthil (je order is trouwens onderweg, binnen één dag  :P) daar toch een beetje de verkoper op 'aankijkt'. Hij stelt immers geen positieve beoordeling te geven als de order niet binnen twee dagen na opsturen in huis is. Dat is natuurlijk vervelend, maar in mijn ogen is de verkoper daar niet zozeer schuldig aan als hij het netjes heeft opgestuurd. Als je dan geen positieve feedback achterlaat, dan komt het in ieder geval op mij over alsof je er toch de verkoper op 'aankijkt'. Maar misschien dat ik het verkeerd interpreteer, dat kan natuurlijk ook  :lol:

Ik geef positief:
- Koper betaald vlot
- Verkoper verstuurd compleet en vlot (postbezorging issues laat ik hierbij buiten beschouwing)
- Zijn er wat problemen, dan als normale mensen oplossen en niet raar gaan doen. Fouten maken is menselijk, doe jij, ik en een ander ook.  :)
 
 
 
 
abcdabcd
Berichten: 31
Lid geworden op: di dec 28, 2021 7:27 pm

FYI:
We have been made aware that phishing emails have been sent to some of our members, asking them to log in to "Bricklinks.net" (note the "s" in the name).

This is an attempt to get people to share their BrickLink login information. Please do not try to log on from suspicious emails. There is a risk that the information will be used to illegally access your BrickLink account.

We would like to remind you that we have implemented OTP (One-Time PIN), which is an additional security measure for seller tools. Even if someone gains access to your username and password, they will not be able to access your seller information if you have enabled OTP.

If you have not enabled OTP, we advise that you consider doing so. You can read more about how to turn on OTP here: https://www.bricklink.com/help.asp?helpID=2615&q=OTP

Please update your BrickLink password regularly and make sure to use unique passwords on different platforms.

The BrickLink Team
 
 
abcdabcd
Berichten: 31
Lid geworden op: di dec 28, 2021 7:27 pm

Om een of andere reden moet ik opeens denken aan een quote van een oud-collega: "Gebrek aan planning van jouw kant betekent niet automatisch haast aan mijn kant".
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4122
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Hey, dat is mijn tekst.
Gebruikersavatar
HoodedOne
Premium
Berichten: 261
Lid geworden op: wo jan 13, 2021 2:54 pm

 
Om een of andere reden moet ik opeens denken aan een quote van een oud-collega: "Gebrek aan planning van jouw kant betekent niet automatisch haast aan mijn kant".
 
Dat probeer ik mijn werkgever ook duidelijk te maken. Maar toch werkt het meestal niet.  :D
 
Gebruikersavatar
Bricknook
Premium
Berichten: 428
Lid geworden op: za nov 14, 2020 11:02 am

Raven schreef: di mar 05, 2024 9:14 am Hey, dat is mijn tekst.

 
Nee, die is van Rodderick 'Roddy' Blair, King of Lairs. :P 
"Poor planning on your part does not constitute an emergency on my part." (Big Hero 6, Legacies, pt. 2)
"Jij hebt niet goed gepland, knul en dat is niet mijn probleem, dus als het geen noodgeval is..."
Gebruikersavatar
LegoRK
Premium
Berichten: 1657
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 5:58 pm
Locatie: Hardenberg
Contacteer:

Ik was op Bricklink aan het kijken of ik per winkel kon zien in welke plaats die zit, maar dat kan ik niet vinden. Wel per provincie, maar daar schiet ik niet zo heel veel mee op omdat in probeer uit te vinden welke winkels binnen een half uurtje rijden te bereiken zijn. Weet iemand of je de plaatsnamen bij de winkels kunt krijgen te zien?
Gebruikersavatar
eti
Premium
Berichten: 824
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:28 pm
Contacteer:

Volgens mij niet mogelijk.
Gebruikersavatar
L-space
Premium
Berichten: 309
Lid geworden op: ma nov 23, 2020 11:01 am
Contacteer:

LegoRK schreef: zo mar 17, 2024 3:27 pm Ik was op Bricklink aan het kijken of ik per winkel kon zien in welke plaats die zit, maar dat kan ik niet vinden. Wel per provincie, maar daar schiet ik niet zo heel veel mee op omdat in probeer uit te vinden welke winkels binnen een half uurtje rijden te bereiken zijn. Weet iemand of je de plaatsnamen bij de winkels kunt krijgen te zien?

 
Soms staat het in hun voorwaarden of beschrijving maar anders zal je er een bestelling moeten doen. Dan krijg je het adres wel. Wordt alleen misschien een beetje kostbaar om het uit te vinden?
 
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2334
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Plus dat je bij de meesten niet kan afhalen. Als dat wel kan staat er ook een adres bij.
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1562
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

aawsum schreef: zo mar 17, 2024 5:56 pm Plus dat je bij de meesten niet kan afhalen. Als dat wel kan staat er ook een adres bij.

 
Hmmmm, niet altijd. Ik deed laatst een bestelling bij een winkel die alleen de provincie had vermeld, geen adres en wel afhaalmogeklijkheid. 
Bericht gestuurd om het adres te achterhalen.
Plaats reactie