Bricklink ervaringen

Gebruikersavatar
Stuifzand
Site Admin
Berichten: 2099
Lid geworden op: di nov 03, 2020 10:02 am
Locatie: Meijel
Contacteer:

Die eerste heeft dan toch een track&trace?
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 882
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Ik had ook wat leuks bij een vrij nieuwe NL verkoper met 30 orders.
In de terms geen handlings/verpakkingskosten genoemd, wel PayPal kosten.

Kleine order met 16 gram maar met opzet boven 10 Euro want de verkoper belooft 2 Euro verzendkosten korting boven de 10 Euro. 16 gram is twee zegels dus EUR 2,02 wat dus neer komt op gratis verzending.

Bij checkout geen mogelijkheid tot IBAN, alleen PayPal. Daarvoor werd 0,52ct in rekening gebracht maar vezendkosten waren 4,55. Veel te hoog dus maar heb wel besteld aangezien voor de combinatie die ik moest hebben er maar twee NL verkopers waren.

Bij directe navraag kreeg ik te horen dat de twee Euro verzendkosten korting er al af was. Waarom dan 4,55 Euro verzendkosten? Twee dagen geen reactie en toen ging de order op Shipped. Toen heb ik verzocht te annuleren, in de Terms stond 14 dagen bedenktijd zonder opgaaf van reden volgens algemene herroepingsrecht voor consumenten. Volgende dag valt de envelop in de bus, nog steeds geen reactie. Aangeboden om de gesloten envelop terug te sturen na volledige terugstorting van het bedrag. Geen reactie.

Envelop dicht gelaten en een negatieve beoordeling gegeven want 6,66 verzendkosten voor 50 gr. (zonder korting) en nog steeds geen reactie. Shop duikelt naar 88% betrouwbaarheid. Toen kwam er wel reactie dat ik de order mocht houden en dat ze het volledige bedrag terug gingen storten omdat ik ze geholpen had om hun Terms te verbeteren want die was inderdaad niet duidelijk vonden ze ook zelf. Bedrag terug gestort gekregen en heb ik mijn negatieve reactie omgezet in een positieve. Van hun kant geen positieve beoordeling.

Net de terms nagekeken en er is niets veranderd. Ik zie nu wel dat hoge verzendkosten geen reden zijn voor annulering;
10. Hoge verzendkosten zijn geen valide reden om de bestelling te annuleren.
Ik weet niet of deze er voorheen stond maar die regel is in strijd met de bovenste regel van het Herroepingsrecht waar men zonder opgaaf van reden mag annuleren.

Denk dat deze shop op de Blacklist gaat.
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4162
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Dat is ook raar.
Gelukkig heb ik dit niet eerder meegemaakt.

Ik moet ook zeggen, dat ik nooit bij nieuwe verkopers iets koop.
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1485
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Ik ben weleens de eerste koper geweest bij een nieuwe, Nederlandse bricklink winkel. Ik weet dat zeker, want hij had de instellingen nog niet goed staan waardoor er niet geen betaalmogelijkheden geselecteerd konden worden. Na een paar berichten op en neer was alles geregeld en de order een paar dagen later keurig in huis. Iemand moet de eerste zijn, en wanneer ze netjes communiceren durf ik dat wel aan. Ik bestel dan weer niet wanneer ze onduidelijk zijn over verzendkosten, daar kun je je goed mee in de vingers snijden.

Oja, afgelopen zaterdag de goede vlammetjes binnen gekregen van de bestelling waar ik hier eerder over plaatste. Dus netjes opgelost door die verkoper.
Gebruikersavatar
Dennis75
Premium
Berichten: 377
Lid geworden op: vr jan 21, 2022 10:13 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Dit al gezien?
MOC store op Bricklink

https://www.bricklink.com/v3/moc-pop-up-store/main.page
 
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4162
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Oké.

Er staan leuke modellen tussen, maar ik zie niet waarom ik dit zou willen kopen.
Ik ben misschien dan ook niet de doelgroep.
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 882
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Het zijn geschatte prijzen want BL komt met een voorstel in welke winkels je de losse blokjes kan kopen. Dit lijkt voor bouwers die weinig ervaring hebben met Bricklink maar er is geen garantie dat je voor de geschatte prijs in jouw land alle blokjes kan krijgen. Bovendien hebben de meeste MOC bouwers wel een voorraad blokjes dus hoeft men niet alles te kopen.. Het is jammer dat de instructies niet gratis zijn om het geheel wat meer te promoten.

Webrick doet momenteel hetzelfde maar veel uitgebreider dus ik denk dat dit een tegenactie van BL is. Bij Webrick koop je instructie en blokjes apart maar heb je wel garantie dat je alle blokjes krijgt en natuurlijk tegen een veel lagere prijs. Ik had ook een verzoek gehad van Webrick maar het enige waar je geld voor krijgt is het verkopen van je instructie en Webrick verdient geld op de blokjes. Aangezien mijn instructies gratis zijn niet voor mij.
 
Laatst gewijzigd door Berthil op do sep 07, 2023 3:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dennis75
Premium
Berichten: 377
Lid geworden op: vr jan 21, 2022 10:13 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Ik had er bij 2 doorgeklikt en ze geven wat opties.. maar bijna altijd met uit buitenland... met dan al 50+ euro aan verzendkosten
Wat wel grappig is dat ze de PaB van Lego meenemen als optie voor een deel van de blokjes.
 
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1485
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Sommige zullen het misschien al gemerkt hebben, maar bricklink ligt er momenteel uit voor een grote schoonmaak. Meer informatie is hier te vinden :
Gebruikersavatar
Human
Premium
Berichten: 1639
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 10:23 pm
Contacteer:

Toevallig net als ik wat bestel. We wachten het af
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2345
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Zo dat klinkt als een heftige aanval. BL zal nog wel even offline zijn daardoor.
Gebruikersavatar
Large
Premium
Berichten: 766
Lid geworden op: za nov 07, 2020 12:05 pm
Locatie: Berkel

Check ook even je wachtwoord beheer bij dit soort incidenten!
Gebruikersavatar
Boindil_Lego
Premium
Berichten: 1492
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:48 am
Locatie: Een, Drenthe
Contacteer:

Large schreef: za nov 04, 2023 12:34 pm Check ook even je wachtwoord beheer bij dit soort incidenten!

 
Wat bedoel je daar precies mee? Dat je al je ww moet controleren?
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2345
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Dat zodra als bricklink weer in de lucht is het goed is om je wachtwoord te wijzigen. En dat als je dat wachtwoord ook ergens anders gebruikt het goed is om daar ook te wijzigen, Dat staat ook beschreven in het artikel waar geert_h naar linkt.
Gebruikersavatar
LegoRK
Premium
Berichten: 1688
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 5:58 pm
Locatie: Hardenberg
Contacteer:

Ik ben uit voorzorg al een halve middag bezig geweest 'overal' mijn wachtwoord te wijzigen.
Gebruikersavatar
Large
Premium
Berichten: 766
Lid geworden op: za nov 07, 2020 12:05 pm
Locatie: Berkel

Een tip hiervoor is het gebruik van een wachtwoord manager. Deze kan voor elk online account een apart wachtwoord genereren en opslaan. Dan zit je net iets veiliger wanneer een site wordt gehackt. Google kan dit, maar ook Apple en Microsoft, je mag zelf kiezen wie je het meeste vertrouwt  :turn:
 
 
Gebruikersavatar
LegoRK
Premium
Berichten: 1688
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 5:58 pm
Locatie: Hardenberg
Contacteer:

Maar dat werkt niet als je op verschillende apparaten in wil liggen denk ik?
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2345
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Juist wel, mits je overal dezelfde wachtwoord mgr gebruikt.
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1588
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

 Ik ben voor die password managers, maar ook dat zijn (online diensten) die een keer gehackt gaan worden. Dan wordt het probleem nog groter  :lookaround:
 
 
Gebruikersavatar
ggj
Berichten: 545
Lid geworden op: zo nov 15, 2020 9:27 am

Er zijn ook wachtwoordmanagers waarbij je je database zelf kunt beheren.
Gebruikersavatar
swandutchman
Premium
Berichten: 526
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:25 pm
Contacteer:

Afol71 schreef: zo nov 05, 2023 8:51 am  Ik ben voor die password managers, maar ook dat zijn (online diensten) die een keer gehackt gaan worden. Dan wordt het probleem nog groter  :lookaround:
 
 


 
Zoals GGJ al zegt zijn er ook password managers die offline werken. Een voorbeeld daarvan is KeePass.

Edit: Als je gebruik maakt van een offline password manager is het overigens wel handig om regelmatig een back-up te maken op bijvoorbeeld een externe harde schijf. Dat voorkomt een hoop gedoe in het geval je computer het ineens begeeft. Wat ook handig is om in ieder geval je wachtwoord voor je belangrijkste e-mail adres te onthouden. Bij de meeste services/ winkels is je account gekoppeld aan je e-mailadres. Dan kan je op die manier altijd nog een nieuw wachtwoord aanvragen als je die kwijt bent.
 
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1485
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

aawsum schreef: za nov 04, 2023 1:01 pm Dat zodra als bricklink weer in de lucht is het goed is om je wachtwoord te wijzigen. 
 
Ondertussen heeft bricklink aangegeven dat het wijzigen van het wachtwoord verplicht wordt zodra de site weer online komt. 
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2345
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Niet heel raar lijkt me ook.
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4162
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Goede zaak!
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2345
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

En bricklink is weer open.
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1485
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Bricklink draait weer  :feest:
 
Nadat ik opnieuw een wachtwoord op de laptop had gemaakt, gelijk even op mobiel een keer ingelogd. Kreeg gelijk een mailtje dat er op een nieuw apparaat was ingelogd, een goede verbetering! 
 
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2345
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

At this stage we believe this was a ‘credential stuffing’ incident, where someone obtains lists of usernames and passwords from a third party, often illegally, and opportunistically tries to use them on a website.
Zo te lezen is men overtuigd dat er geen security issue van bl zelf was, maar gebruik van gelekte passwords. Dat is op zichzelf goed nieuws.
minder vind ik wel dat men aangeeft al vanaf mid oktober op de hoogte te zijn van potentieel frauduleus gebruik. 
Gebruikersavatar
Human
Premium
Berichten: 1639
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 10:23 pm
Contacteer:

Er is nog wel het een en ander kaduuk volgens mij. De verkoper kon mij geen invoice sturen en ik kan niet aangeven dat ik heb betaald. Ach, we komen er wel :P
Gebruikersavatar
Bricksterdam
Premium
Berichten: 402
Lid geworden op: vr mar 18, 2022 7:59 pm
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

aawsum schreef: wo nov 08, 2023 8:42 pm
At this stage we believe this was a ‘credential stuffing’ incident, where someone obtains lists of usernames and passwords from a third party, often illegally, and opportunistically tries to use them on a website.
Zo te lezen is men overtuigd dat er geen security issue van bl zelf was, maar gebruik van gelekte passwords. Dat is op zichzelf goed nieuws.
minder vind ik wel dat men aangeeft al vanaf mid oktober op de hoogte te zijn van potentieel frauduleus gebruik. 


 
Ja @Vijv gaf het op de Discord chat uit eigen ervaring ook al aan. Ook dat het dagen duurde voordat er actie kwam na melding. Ik ben ook wat huiverig nadat ik dat hoorde
 
Gebruikersavatar
HoodedOne
Premium
Berichten: 277
Lid geworden op: wo jan 13, 2021 2:54 pm

Even een vraagje.
Heb een probleem met een bricklink aankoop. En krijg nu bij de winkel van de verkoper een ‘store suspended’ bericht. Is dit een actie van bricklink, of is het een ban uit de store van de verkoper ?
Gebruikersavatar
workfromtheheart
Site Admin
Berichten: 754
Lid geworden op: wo nov 04, 2020 4:35 pm
Contacteer:

Dat is een actie vanuit BrickLink.
Waarschijnlijk zijn er meerdere problemen gemeld en dan sluit BrickLink de store.
Gebruikersavatar
HoodedOne
Premium
Berichten: 277
Lid geworden op: wo jan 13, 2021 2:54 pm

O.k. Thnx voor de info. Dan zal ik waarschijnlijk niet lang wachten met de paypal claim.
abcdabcd
Berichten: 32
Lid geworden op: di dec 28, 2021 7:27 pm

Om problemen met klachten over verzendkosten voor te zijn stuur ik altijd voordat ik een invoice stuur een bericht 'de verzendkosten zullen X euro zijn, Ga je hiermee akkoord?'.
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1485
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

@abcdabcd , ik vind het wel fijn wanneer een winkel in de terms heeft staan wat de verzendkosten zijn. Wanneer dat er niet in staat kijk ik even of hij dat automatisch berekend met afrekenen of dat er aan het einde een knop voor invoice beschikbaar is. Wanneer geen van de 3 het geval is maak ik de keuze om even een berichtje te sturen, of ergens anders te kopen. Ik ben iets te bang voor veel te hoge verzendkosten wanneer er niets staat aangegeven om te bestellen zonder dat ik weet wat ik kan verwachten.
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4153
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Ik haak af als het me niet duidelijk is inderdaad. ook ik check dit via de geert methode als het niet is omschreven. Is het niet duidelijk dan kies ik een andere shop.
Gebruikersavatar
HoodedOne
Premium
Berichten: 277
Lid geworden op: wo jan 13, 2021 2:54 pm

De verzendkosten waren deze keer niet het probleem. Maar je ziet inderdaad nog regelmatig, dat ze op die manier meer willen verdienen.
Maar de verkoper gaf aan ‘next day shipping’ (vanuit Duitsland), en we zijn nu een week verder. Er is niet gereageerd op mijn bericht. En nu is er dus een ‘store suspended’
Zal misschien wel even duren, maar ik verwacht dat ik gewoon mijn geld terug krijg via Paypal. Maar het is wel vervelend omdat ik nu dezelfde onderdelen bij meerdere verkopers moet gaan bestellen.
 
Gebruikersavatar
HoodedOne
Premium
Berichten: 277
Lid geworden op: wo jan 13, 2021 2:54 pm

Ha, een nieuwe ontwikkeling.
Krijg een mailtje van de verkoper dat hij ERG ziek is geweest, en dat de bestelling vandaag nog wordt verzonden.

Dat zou ik ook zeggen btw. Maar, we gaan zien of het nog aankomt.
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1588
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

Raven schreef: vr feb 16, 2024 9:40 am Ik haak af als het me niet duidelijk is inderdaad. ook ik check dit via de geert methode als het niet is omschreven. Is het niet duidelijk dan kies ik een andere shop.



 
+1

Fijn dat het nog in orde lijkt te komen @HoodedOne
 
 
 
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1485
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

HoodedOne schreef: vr feb 16, 2024 1:14 pm Ha, een nieuwe ontwikkeling.
Krijg een mailtje van de verkoper dat hij ERG ziek is geweest, en dat de bestelling vandaag nog wordt verzonden.

Dat zou ik ook zeggen btw. Maar, we gaan zien of het nog aankomt.

 
Veel bricklink winkels zijn natuurlijk wel 1 mans zaakjes. Wanneer de eigenaar dan iets plotseling overkomt, kan ik mij voorstellen dat er niemand anders in de winkel kan om zaken netjes te regelen. Ik help het je hopen dat je de onderdelen vlug in huis hebt.
abcdabcd
Berichten: 32
Lid geworden op: di dec 28, 2021 7:27 pm

geert_h schreef: vr feb 16, 2024 9:25 am @abcdabcd , ik vind het wel fijn wanneer een winkel in de terms heeft staan wat de verzendkosten zijn. 


 
Die staan er in, met een link naar de PostNL PDF. Maar dan nog vind ik het netjes om nog even voor de zekerheid te verifieren. Ik heb namelijk gemerkt dat lezen niet altijd het sterkste punt is bij kopers.
 
 
Plaats reactie