Iris Laden: vragen en antwoorden

Gebruikersavatar
swandutchman
Premium
Berichten: 525
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:25 pm
Contacteer:

Ik maak even een nieuw onderwerp aan waarin alles omtrent Iris Laden besproken kan worden. En dan kan ik meteen een vraag stellen. :P

Een van de dingen die ik nog wil doen is mijn eigen 'PAB-muur' maken. Ik ben er nog niet uit of ik dat nu ga doen of pas als ik een woning voor mezelf heb gevonden, maar ik ben er wel uit dat mijn collectie de hoogte in moet vanwege ruimtegebrek. Oftewel, ik wil mijn irisladen opstapelen tot aan het plafond van pakweg 2,5 meter hoog. Nou vraag ik me af of dat eigenlijk wel mogelijk is vanwege de druk die komt op de onderste lades. Heeft iemand hier ervaring mee? En tips waar ik op moet letten? Ik heb trouwens de Iris lade New Chest serie.
 
Gebruikersavatar
Stuifzand
Site Admin
Berichten: 2090
Lid geworden op: di nov 03, 2020 10:02 am
Locatie: Meijel
Contacteer:

Ja dat kan. Ik heb dat zelf ook.
Gebruikersavatar
swandutchman
Premium
Berichten: 525
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:25 pm
Contacteer:

Dat klinkt goed Stuifzand! Mag ik vragen of je de lades simpelweg op elkaar gestapeld hebt en dan rijen naast elkaar? Of heb je iets van een stellage gebouwd of op een andere manier de kastjes 'bevestigd'?
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Gewoon stapelen werkt prima
Gebruikersavatar
Large
Premium
Berichten: 761
Lid geworden op: za nov 07, 2020 12:05 pm
Locatie: Berkel

Bij mij staan ze ongeveer 2,20 meter hoog  :duim:

Dat gaat prima, maar de bovenste en onderste rijen gebruik ik voor langdurige opslag.
Want die zijn toch wat onhandig in het dagelijks gebruik met deze hoogte.
WhatsApp Image 2022-07-27 at 5.39.20 PM.jpeg
WhatsApp Image 2022-07-27 at 5.39.20 PM.jpeg (158.39 KiB) 3161 keer bekeken
 
 
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2334
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Ze zijn ook gemaakt om te stapelen, althans mijn versie wel want daar trek je juist de bovenkant van af waarna je de volgende serie er bovenop zet. Kwalitatief erg goed, levert geen problemen op met stapelen :-)
Gebruikersavatar
swandutchman
Premium
Berichten: 525
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:25 pm
Contacteer:

Bedankt voor alle reacties! Goed om te weten dat ik de lades tot aan het plafond kan gaan stapelen. Mijn hoogste lade tot nu toe is 12 kleine lades op elkaar (bovenop een supersterke tafel). Als ik een woninkje voor mezelf heb gevonden ga ik het zeker weten tot het plafond opstapelen. In mijn huidige legokamer ga ik denk ik maar vast een beginnetje maken. :P
 
Gebruikersavatar
Stuifzand
Site Admin
Berichten: 2090
Lid geworden op: di nov 03, 2020 10:02 am
Locatie: Meijel
Contacteer:

Ik heb hier 4 units op elkaar staan, en die staan nog los ook. :fluiten:
Dat wil ik wel een keer veranderen, maar ja, hoop gedoe dus zo werkt het ook :))
 
 
Gebruikersavatar
Fancyfair
Premium
Berichten: 62
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 10:56 am

Een fijn topic dit! 

3 jaar geleden diende ik mijn oude lego kamer helemaal leeg te halen omdat we ons eigen huis gingen bouwen en tijdelijk zijn gaan wonen in een woonunit. Destijds heeft de Lego dus al die tijd ergens opgeslagen gelegen en groeide de verzameling door. Na 2 jaar intensief bouwen aan een huis is de Lego kamer nu ook een heel eind klaar en ben ik langzaam begonnen met het inrichten hiervan. De lade kasten van Iris is een ideaal systeem, echter kwam ik er dus achter dat ik er niet meer genoeg heb. Ik dacht 'oh geen probleem, ik bestel er wel een paar bij' echter kwam ik dus achter door ook in andere topics te hebben gelezen dat net de serie die ik heb volgens mij niet meer bestaat. Ik heb de serie SDC360 (6 lades) en SDC303 (3 lades). Deze passen mooi op elkaar en het fijne is dat je ze dus oneindig kan uitbreiden (dacht ik :lookaround:). Helaas kan ik ze dus nergens meer vinden. 

mijn vragen:
1) is er een nieuwe kast in omloop die hier naadloos op aan sluit?
2) weet iemand of ze toevallig nog wel ergens te koop zijn wat ik over het hoofd heb gezien?
3) Toevallig iemand die deze serie aanbied voor de verkoop en overweegt over te stappen op de nieuwe kasten?
Afmetingen van SDC360 en 303 zijn  29cm breed en 39cm diep

Afbeelding
 
 
 
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Ik word altijd heel blij en rustig van de aanblik van een mooie muur met kastjes  :klappen:
 
 
Gebruikersavatar
LegoRK
Premium
Berichten: 1656
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 5:58 pm
Locatie: Hardenberg
Contacteer:

Ik zou niet helemaal tot het plafond doen want dan kun je er niks uitpakken toch?

Ik heb Iris Ohyama kastjes (nu 5 torentjes van 12 hoog waarvan 3 op wieltjes) Die zijn schijnbaar uit productie en nu helaas vet duur. Dus als je begint met een bepaald type dan is het raadzaam wat meer te kopen, eigenlijk meer dan je ooit nodig denkt te hebben.
Maar ik heb ze niet tegen een muur staan. Meer als afscheiding voor nog wat troep wat er staat. :P
 
 
Gebruikersavatar
Stuifzand
Site Admin
Berichten: 2090
Lid geworden op: di nov 03, 2020 10:02 am
Locatie: Meijel
Contacteer:

LegoRK schreef: do jul 28, 2022 5:38 pm Ik zou niet helemaal tot het plafond doen want dan kun je er niks uitpakken toch?

 
Ik heb zelf bovenin de spullen zitten die ik bijna nooit gebruik. En een krukje bij de hand  

Helemaal tot het plafond gaat niet werken nee :P
 
Gebruikersavatar
Boindil_Lego
Premium
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:48 am
Locatie: Een, Drenthe
Contacteer:

Ik haal de lades er heel vaak uit. Ik heb de nokjes afgeslepen dus dat wil prima. Dan zou je dus ook tot het plafond kunnen.

@ Fancyfair: ik liep tegen hetzelfde probleem aan. Ik heb het opgelost door volle torens van het ene type te maken en nieuwe torens ernaast gemaakt van het andere type. Dan hoef je dus geen 2 types te stapelen.
Gebruikersavatar
Stuifzand
Site Admin
Berichten: 2090
Lid geworden op: di nov 03, 2020 10:02 am
Locatie: Meijel
Contacteer:

Ik heb ook 2 types laden.
Ik heb een wandje van het ene type en een wandje van het andere type.
het lijkt net of ze elke twee jaar een nieuw type uitbrengen. 
 
 
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Dat is bij mijn ladekastjes van de hornbach ook geweest. Toen heb ik ze verkocht en ben overgestapt naast de Lidl variant. Deze zijn al jaren hetzelfde gelukkig. Al heb ik ze niet meer nodig (als in heb geen ruimte voor meer aan de muur). Lekker verdienmodel dat veranderen van iets.
Gebruikersavatar
swandutchman
Premium
Berichten: 525
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:25 pm
Contacteer:

Bedankt voor je antwoord Stuifzand! Nu hoef ik me in ieder geval geen zorgen te maken dat alles om gaat vallen als ik eenmaal een PAB muur heb gebouwd. :duim:  Ook de foto's laten mooi zien dat de Iris lades meer kunnen hebben dan ik dacht.
 
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Ik heb zelf niet zo veel lades maar heb wel enkele gestapeld met daar bovenop een plank om bouwwerken op te zetten. Omdat de plank er op ligt heb ik tussen de laden blokken wat dubbelzijdig tapijttape gedaan zodat het geheel wat steviger aan voelt en de plank niet wiebelt.

Met de plank er bovenop ziet het wat afgewerkter uit. De kastjes heb ik ietsjes naar voren en de plank is wat groter zodat er meer bouwwerken op passen. Achter de kastjes is dan nog ruimte voor stroomdraden wegwerken en baseplates rechtop neer zetten.
 
 
Gebruikersavatar
Jourianbax
Premium
Berichten: 73
Lid geworden op: do nov 12, 2020 6:58 pm
Contacteer:

Fancyfair schreef: do jul 28, 2022 3:42 pm Een fijn topic dit! 

3 jaar geleden diende ik mijn oude lego kamer helemaal leeg te halen omdat we ons eigen huis gingen bouwen en tijdelijk zijn gaan wonen in een woonunit. Destijds heeft de Lego dus al die tijd ergens opgeslagen gelegen en groeide de verzameling door. Na 2 jaar intensief bouwen aan een huis is de Lego kamer nu ook een heel eind klaar en ben ik langzaam begonnen met het inrichten hiervan. De lade kasten van Iris is een ideaal systeem, echter kwam ik er dus achter dat ik er niet meer genoeg heb. Ik dacht 'oh geen probleem, ik bestel er wel een paar bij' echter kwam ik dus achter door ook in andere topics te hebben gelezen dat net de serie die ik heb volgens mij niet meer bestaat. Ik heb de serie SDC360 (6 lades) en SDC303 (3 lades). Deze passen mooi op elkaar en het fijne is dat je ze dus oneindig kan uitbreiden (dacht ik :lookaround:). Helaas kan ik ze dus nergens meer vinden. 

mijn vragen:
1) is er een nieuwe kast in omloop die hier naadloos op aan sluit?
2) weet iemand of ze toevallig nog wel ergens te koop zijn wat ik over het hoofd heb gezien?
3) Toevallig iemand die deze serie aanbied voor de verkoop en overweegt over te stappen op de nieuwe kasten?
Afmetingen van SDC360 en 303 zijn  29cm breed en 39cm diep

Afbeelding
 
 
 

 
Ik heb destijds gemaild met Iris zelf en via die weg nog 2 torens SDC kunnen krijgen, weliswaar in het grijs ipv zwart. De SDC is echt nergens lekker meer verkrijgbaar.
Gebruikersavatar
mikebrix
Premium
Berichten: 86
Lid geworden op: di mar 22, 2022 11:24 am
Locatie: Beverwijk

Net als de topicstarter, Swandutchman, wil ik ook een prachtige en geordende P&B muur en ben me dus ook aan het oriënteren welke lades "het beste" zijn. Ook ik wil geen verschillende systemen door elkaar heen hebben en dus ben ik van plan om in 1x een paar honderd euro uit te trekken om het in 1x goed te doen en de hele muur in 1x vullen. Mijn vraag is dus Welk systeem? Die Iris lades lijken mij erg handig, maar als ik op bol.com kijk behoorlijk prijzig. Daar koop ik natuurlijk liever ander stapelbaar plastic van (Lego). Een zoektocht naar een goedkopere oplossing bracht mij bij de Action. Heeft er iemand ervaring met de lades van de Action?
https://www.action.com/nl-nl/p/heidrun-ladekast/
en
https://www.action.com/nl-nl/p/ladekast2/
hoewel ik die tweede wat groot vind.
Zijn deze net zo stevig als de Iris of is goedkoop duurkoop?
Ander opties die ik overweeg zijn:
https://www.amazon.nl/gp/product/B008DH ... HTI0&psc=1
https://www.amazon.nl/gp/product/B008DH ... YMT0X&th=1
https://www.amazon.nl/gp/product/B008DH ... MT0X&psc=1
 
 
 
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Die eerste optie van de ACTION heb ik er eentje van voor mijn losse minifig lichaamsdelen (hoofd, torso, benen). Op zich prima maar of je deze zou willen stapelen betwijfel ik. Nu lopen ze vaak al aan met in en uithalen dus als er wat druk op staat weet ik niet of dat goed gaat.

Zelf heb ik een wandje gemaakt (2 hoog, 11 breed) van de Lidl ladekastjes voor kleine parts. Goede prijs kwaliteit verhouding en goed stapelbaar.
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

mikebrix schreef: do aug 25, 2022 3:55 pm Die Iris lades lijken mij erg handig, maar als ik op bol.com kijk behoorlijk prijzig. Daar koop ik natuurlijk liever ander stapelbaar plastic van (Lego).

 
Kan je doen maar als dan je LEGO collectie flink is gegroeid omdat je geld over hebt door (te) goedkope kastjes te kopen die niet goed functioneren en/of niet meer verkrijgbaar zijn dan gaat dat veel ergernis opleveren. Er is een reden waarom er hier zoveel die Iris kastjes hebben. Die Stanley kastjes zien er niet verkeerd uit voor het kleine spul.
 
 
Gebruikersavatar
Stuifzand
Site Admin
Berichten: 2090
Lid geworden op: di nov 03, 2020 10:02 am
Locatie: Meijel
Contacteer:

Ik heb eerst 5 andere systemen gehad en uiteindelijk toch Iris laden. Wat Berthil zegt. Liever in 2 keer goed.
Gebruikersavatar
padrini
Premium
Berichten: 61
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 8:01 pm
Locatie: Emmen

Ik heb zelf een aantal van de Stanley kastjes staan, niet de gecomibineerde variant, maar de andere twee wel.
Ze bevallen erg goed, qua stapelen zijn ze goed te doen en kwalitatief voldoen ze voor mij zeker. 

Onderstaand een foto van hoe ze er op het moment bij staan, ik heb per lade een sticker afkomstig van brickarchitect met de inhoud ervan.
photo_2022-08-26_10-40-50.jpg
photo_2022-08-26_10-40-50.jpg (261.5 KiB) 2756 keer bekeken
 De meer bulk voorraad zit in doorzichte bakken van de Action, lekker simpel en goedkoop en die staan of in een Alex kast, of in een rek van de Ikea
photo_2022-08-26_10-43-59.jpg
photo_2022-08-26_10-43-59.jpg (142.86 KiB) 2756 keer bekeken
 
 
 
 
 
Gebruikersavatar
mikebrix
Premium
Berichten: 86
Lid geworden op: di mar 22, 2022 11:24 am
Locatie: Beverwijk

Bedankt voor jullie reacties en adviezen.
De foto's zien er goed uit. Maar het dilemma blijft: waar ga ik voor kiezen? :S

 
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Kies voor de versie waarbij je het maximale aan ruimte kan benutten. Verder zal het "weinig" uitmaken denk ik. Zeker als je niet beter weet zeg maar.
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Ik zag net de Chest met 8 lades net bij Amazon voor een zeer acceptabele prijs van 28 Euro aangezien ze bij Iris zelf 45 Euro zijn en moeilijk te vinden zijn voor een lagere prijs. Heb er 6 bij besteld. De andere Chests met grotere lades zijn ook veel goedkoper dan bij Iris zelf.
 
 
Gebruikersavatar
ID5
Premium
Berichten: 790
Lid geworden op: di mar 23, 2021 6:06 pm
Locatie: Friesland
Contacteer:

Bedankt voor het melden, ook nog maar 4 besteld.
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1471
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Na lang wikken en wegen ben ik van plan om ook een gedeelte van mijn verzameling in iris ladekasten op te bergen. Ik twijfel nog een beetje over welke ik moet nemen. Mijn gevoel zegt dat deze de versie met 8 lades van 4L per stuk handig zijn, wat is jullie ervaring? Ik zou er dan 3 op elkaar kunnen stapelen en bovenop niet een paar losse bakken met onderdelen die ik zelden gebruik.
Gebruikersavatar
Large
Premium
Berichten: 761
Lid geworden op: za nov 07, 2020 12:05 pm
Locatie: Berkel

Het ligt natuurlijk erg aan je wijze van sorteren.

Maar ik heb 85% 4 liter lades, en dat werkt echt prima.
Diep genoeg om een redelijke hoeveelheid stenen kwijt te kunnen, maar ook weer niet te diep zodat je veel moet zoeken.
Tevens zijn de 4 liter lades perfect voor het staand opbergen van minifiguren.

De 7 liter lades gebruik ik voor bulk, dus grote hoeveelheden van dezelfde stenen.
Blaadjes, LBG bricks maar heb ook zo'n bak vol met dieren.
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

geert_h schreef: wo dec 20, 2023 9:48 am Na lang wikken en wegen ben ik van plan om ook een gedeelte van mijn verzameling in iris ladekasten op te bergen. Ik twijfel nog een beetje over welke ik moet nemen. Mijn gevoel zegt dat deze de versie met 8 lades van 4L per stuk handig zijn, wat is jullie ervaring? Ik zou er dan 3 op elkaar kunnen stapelen en bovenop niet een paar losse bakken met onderdelen die ik zelden gebruik.

 
Ik heb afgelopen weekend ook zitten puzzelen om mijn ruime efficiënter te benutten. Kwam/kom uit op een investering van ruim 1000 euro voor mijn wanden. Hierin dan grote en kleine lades. Dus ik wacht even op een mooie 2e halve prijs actie om een paar pallets te laten komen. Als ik dan mijn oude systeem nog verkoop voor een beetje dan is het de investering zeker waard in mijn ogen.  :miss:

Enige wat vrouwlief dan zegt..... ohw kijk maar wat je doet  :lol:
 
 
Gebruikersavatar
OrangeSpaceman
Premium
Berichten: 634
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 10:57 am
Contacteer:

Ik gebruik de iris-laden op kleur, daarna soort. Lade 1: Wit, 1x? bricks. Lade 2: Wit, Slopes, etc.
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1471
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Large schreef: wo dec 20, 2023 10:44 am Het ligt natuurlijk erg aan je wijze van sorteren.

 
Daar zit ook wel een beetje het probleem. Met mijn huidige sortering ben ik niet helemaal tevreden, mede daarom ook de overstap naar iris lades. Ik ben dus ook nog een beetje zoekende, mede daarom niet alles in 1 keer. Tweede reden om niet gelijk helemaal over te gaan zijn de kosten, want het loopt snel op. Wanneer ik weet wat ik precies wil, is het ook makkelijker om toe te slaan bij een goede aanbieding.

Uiteraard ook raven en orangespaceman bedankt.
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Even een vraagje voor de gebruikers. Als ik een set van 8 koop. Zijn deze ook los van elkaar te gebruiken dus dat je er 4 setjes van 2 vanaf haalt om precies uit te komen tegen het plafond zeg maar? Zo te zien wel maar even zeker weten.
Gebruikersavatar
Large
Premium
Berichten: 761
Lid geworden op: za nov 07, 2020 12:05 pm
Locatie: Berkel

Raven schreef: wo dec 20, 2023 1:00 pm Even een vraagje voor de gebruikers. Als ik een set van 8 koop. Zijn deze ook los van elkaar te gebruiken dus dat je er 4 setjes van 2 vanaf haalt om precies uit te komen tegen het plafond zeg maar? Zo te zien wel maar even zeker weten.

 
Ja
 
Gebruikersavatar
Large
Premium
Berichten: 761
Lid geworden op: za nov 07, 2020 12:05 pm
Locatie: Berkel

Plaatjes:
4L
WhatsApp Image 2023-12-20 at 15.31.45 (1).jpeg
WhatsApp Image 2023-12-20 at 15.31.45 (1).jpeg (154.29 KiB) 1181 keer bekeken
 
 
7L
WhatsApp Image 2023-12-20 at 15.31.45.jpeg
WhatsApp Image 2023-12-20 at 15.31.45.jpeg (94.51 KiB) 1181 keer bekeken
 
En het geheel
WhatsApp Image 2023-12-20 at 15.31.44.jpeg
WhatsApp Image 2023-12-20 at 15.31.44.jpeg (217.71 KiB) 1181 keer bekeken
 
 
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Ah Top, dank je wel Large!! Ik zit nu met de Iris Chest serie te puzzelen en dan inderdaad de 7L en de 4L versie. Met zelfs een paar van de 13L variant voor onderop zeg maar.
Gebruikersavatar
Large
Premium
Berichten: 761
Lid geworden op: za nov 07, 2020 12:05 pm
Locatie: Berkel

De 13 liter heb ik niet, maar op zich zouden die ook wel bruikbaar zijn.
Voor de blaadjes bijvoorbeeld, die nemen snel veel ruimte in.
En ik daar gooi ik vaak een paar kleuren van bij elkaar.
 
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Nou precies die passen daar prima in, maar denk ook aan de grote wielen, booronderdelen, dino's/draken enz.
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4104
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

13L
Dat zou ik dan gebruiken voor rails, LURPs, BURPs, Space Panels en dergelijke
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1471
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Als ik dat zo lees, zijn de 13 liter ook bruikbaar. Om te beginnen gaan de 4 en 7 liter mooi zijn, maar dan houdt ik dat zeker in het achterhoofd voor later.

Zou je de ladeblokken met 6 lades van 7 liter door 2 kunnen delen? Zodat je de onderste 3 lades van 7 liter hebt, en daarna door bouwt met 4 liter?

Ik zie dat mijn vraag redelijk gelijk is aan die van raven, maar wil het graag zeker weten voordat ik een hoop ga bestellen 
 
Plaats reactie