Leun achterover, en kom lekker bij van de drukke werkweek/-dag in de Lego Lounge.
Lekker kletsen, minder serieus mag ook.

Kleurenblind?

no avatar
User

BrickChamps

57

Ma Okt 28, 2019 15:42

Kleurenblind?

door BrickChamps » Ma Jun 08, 2020 16:03

Ik vroeg mij af of hier nog meer leden zijn die net als mij kleurenblind zijn en waar je dan bij LEGO zoal last van hebt?
Ik heb kan geen of heel moeilijk onderscheid maken tussen:

- diverse soorten geel en oranje
- felgroen en geel
- donkerbruin en zwart
- diverse soorten donkerblauw en donkerpaars
- lichtgrijs en roze
- donkergrijs en groen
- bruin en donkerrood

Tja dat zijn er heel wat. Soms kan ik ze in de instructies wel correct onderscheiden maar de echte blokjes niet. En vise versa. Gelukkig heb ik een lieve vrouw die mij vaak helpt :)
Bezoek mij op Flickr
Gebruikers-avatar
User

Aliencat

Rang

premium

premium
4526

Di Feb 05, 2008 8:57

Re: Kleurenblind?

door Aliencat » Ma Jun 08, 2020 20:39

Donkerrood en bruin komen erg dicht elkaar bij minder dan perfect licht, dat heb ik ook als ik bijvoorbeeld aan de eetkamertafel zit in plaats van in mijn Lego kamer.
De rest lukt tot nog toe nog wel
Gebruikers-avatar
User

Symbolic

Rang

premium

premium
570

Do Jun 23, 2016 12:25

door Symbolic » Ma Jun 08, 2020 20:48

Aliencat schreef:Donkerrood en bruin komen erg dicht elkaar bij minder dan perfect licht, dat heb ik ook als ik bijvoorbeeld aan de eetkamertafel zit in plaats van in mijn Lego kamer.
De rest lukt tot nog toe nog wel

Dit heb ik ook als het net even te schemerig is, soms kan ik met slecht licht lastig verschil zien tussen olive green en dark tan. Verder weinig moeite.
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
4029

Vr Jan 31, 2014 15:39

door Aangord » Ma Jun 08, 2020 22:04

Ik heb juist iets meer staafjes dan gemiddeld en ook 1 kleur kegel extra waardoor ik blauw groen kleurtinten anders waarneem. Dus wat sommige mensen eerder zacht blauw noemen is voor mij eerder groen. :lol:

Mijn vrouw heeft dan weer minder staafjes als gemiddeld en is nachtblind. :P
Oeh kijk, ik heb nu ook een onderschrift!
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
11258

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

door WvdP » Di Jun 09, 2020 8:20

Herkenbaar. Bij daglicht gaat het nog wel goed, maar bij kunstlicht kan ik net als Aliencat reddish brown en donkerrood slecht van elkaar onderscheiden. Donkerbruin en zwart zijn bij slecht licht ook lastig, net als donkerblauw en zwart.
Met de andere kleuren die je noemt, heb ik dat gelukkig niet. Maar goed, ik heb ook maar een heel lichte vorm van kleurenblindheid.
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)
no avatar
User

BrickChamps

57

Ma Okt 28, 2019 15:42

door BrickChamps » Di Jun 09, 2020 14:37

Doorzichtig groen en doorzichtig rood kan ik trouwens ook onmogelijk onderscheiden. Zo had ik bij een MOC tussen het groene alien slijm langere tijd diverse stukken rood :?
Bezoek mij op Flickr
Gebruikers-avatar
User

Aliencat

Rang

premium

premium
4526

Di Feb 05, 2008 8:57

door Aliencat » Di Jun 09, 2020 16:06

Symbolic schreef:soms kan ik met slecht licht lastig verschil zien tussen olive green en dark tan.

Ja nu je het zegt, die lijken ook erg op elkaar als ik niet onder wit licht zit, maar met iets sfeervollere verlichting.
no avatar
User

ggj

1067

Zo Okt 14, 2012 21:50

door ggj » Di Jun 09, 2020 17:25

Bij de onderdelen niet maar soms is het wel lastig om in de instructie de juiste kleur te zien. Vooral met de grijstinten en zwart.
Gebruikers-avatar
User

koffiemoc

Rang

premium

premium
2631

Zo Sep 07, 2008 17:54

Zutphen

door koffiemoc » Wo Jun 10, 2020 21:35

Ik kwam net dit artikel tegen op brickset over een site die helpt bij kleurenblindheid en Lego sets: https://brickset.com/article/51765/new-resource-for-colourblind-lego-builders.
Baldrick, have you no idea what irony is? Yeah. It's like goldy and bronzy, only it's made of iron.
my koffiemocs @ flickr.