Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2108

Zo Okt 28, 2007 8:34

Ede

6066 Camouflaged Outpost (1987)

door Rijkjavik » Zo Apr 05, 2020 9:39

Afbeelding

Jaar van uitgave: 1987 (Noord-Amerika?), 1988 (Europa)
Aantal onderdelen: 221
Aantal minifiguren: 6
Oorspronkelijke adviesprijs: FL. 49,95

Ik kan me niet herinneren dat ik ooit bewust Forestmen sets in de winkel of in mijn catalogus heb gezien, al heb ik zeker catalogi gehad waar ze in hebben moeten staan. Toch heb ik altijd wel geweten dat er Robin Hood-achtige sets moeten zijn geweest, en wel door dit ideeënboek. Vele jaren later maakte ik door een advertentie in een oude Donald Duck kennis met de naam van deze lieden: de vrijbuiters. Deze set stond in Nederland onder de naam '"Geheime Bosgrot" van de Vrijbuiters'.

De bouw.
Uiteraard begin je met de zes minifiguren, 1 2 3 4 5 en 6.Ook het paard wordt van een zadel voorzien, al zit er ook een bruin blokje en plaatje bij voor als je er geen zadel op wilt hebben. Merk op dat elke vrijbuiter een veer op zijn pet heeft. Die werden in een sprue meegeleverd. LEGO was in dit geval dus heel royaal, want dat levert twaalf pluimen extra op. Bij de grotere set 6077 was dat niet het geval.
En dan bouwt het geheel vlot weg. Geen geavanceerde bouwtechnieken, maar ook geen onderdelen per stap. Je moet dus wel opletten dat je niets vergeet.
Afbeelding

Het geheel.
En dan staat er een grote boom met er een stenen ruïne tegenaan. Het geheel staat op een 8x16 en een 16x16 basisplaat, die onderling kunnen scharnieren. Een plate met arm vergrendelt het geheel. Aan de zijkant is een grote zwarte rots of steen die als deur dient, die omhoog wegklapt. Hij is zo geconstrueerd, dat als je hem open zet hij ook open blijft staan. Er is genoeg ruimte voor een minifiguur om daar naar binnen te gaan, maar niet voor het paard. Als hij is opengescharnierd kan je er wat makkelijker bij. Zeker aan de kant van de boom heb je dan voldoende toegankelijkheid. De hele grote kinderen onder ons zullen nog niet goed bij de binnenkant van de ruïne kunnen komen, en daar is een derde toegang voor. De schuine zijde is bevestigd met een paar scharnierende autodaken en dat levert veel meer ruimte op. Het interieur bestaat uit een plate met clip waarmee een hellebaard wordt opgeborgen. Als extraatje een schatkist met een paar gele "gouden" bekers die de vrijbuiters hebben buitgemaakt. Dit gebrek aan interieur heeft wel als voordeel dat er voldoende bergplaats is om het paard te kunnen stallen. Ook een deel van de troepen past erin. Misschien niet allemaal (zeker niet als je ze mooi neer wilt zetten), maar er moet toch iemand op de uitkijk staan. Een subtiel detail is de schoorsteen aan de kant van de scharnieren.
Omdat bruin toentertijd tot wagenwielen, accessoires en paarden beperkt werd, is de boom in het zwart. Hier en daar komt er nog grijs door, ik denk om de indruk te geven dat de boom echt met de ruïne vergroeid is. Er is een wachtpost met wat lijkt op kantelen en mezekouwen, al is het veel te open om effect te hebben. En mezekouwen direct boven de grot hebben sowieso geen nut. Bovenop de boom is een rode vlag bevestigd. Een paar kleine coniferen maken het geheel af.

Conclusie.
Blijkbaar heb ik in mijn jonge jaren iets ontzettend moois gemist. Inmiddels heb ik dat ruimschoots ingehaald. Van de drie sets die in Nederland in de retail te verkrijgen waren is deze zeker mijn favoriet. Zes minifiguren, en het formaat heeft genoeg speelmogelijkheden, meer dan bij 6054, maar ziet er net wat leuker uit dan het eerder genoemde waterfort. Helaas niet goedkoop, maar af en toe kan je nog wel een koopje tegen komen. De enige set die misschien beter is, is 6071. Helaas was deze voor zover ik weet alleen in Amerika verkrijgbaar, en daardoor ook duurder.
De klassieke gezichtjes, zwarte boom en wat ruwe afwerking laten wel de leeftijd zien. Een iets minder gedateerd alternatief is het in 1996 uitgebrachte Dark Forest, wat voor zover ik weet in Europa slechts beperkt leverbaar was. Die missen in mijn ogen toch een beetje het schattige, aaibare karakter van de oude sets. Als ik maar één Castle set zou mogen bewaren, dan zou het deze zijn.
It's multifunctionomical.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
3701

Vr Jan 31, 2014 15:39

Re: 6066 Camouflaged Outpost (1987)

door Aangord » Zo Apr 05, 2020 11:08

Leuke review. Ook lekker uitgebreid met de links erbij

#jeugdsentiment :omg:
Oeh kijk, ik heb nu ook een onderschrift!
Gebruikers-avatar
User

Orange L.

424

Zo Nov 24, 2013 18:34

door Orange L. » Zo Apr 05, 2020 11:32

Leuke en informatieve review. Deze set sprong bij mij ook eruit naast hun kasteel. Helaas heb ik de vrijbuiters moeten missen toen ik niet genoeg zakgeld had om Castle sets te kopen. Wolfpack was ook gaaf, alleen maar twee sets.
Gebruikers-avatar
User

Rick

2107

Ma Apr 14, 2003 7:33

door Rick » Zo Apr 05, 2020 13:07

Geweldige set. Voor een set van deze grootte heeft het een absurd aantal minifigs, je zou er 3, max. 4 verwachten. Het enige dat mist is een vrijbuitersschildje, maar dat heb ik uit minifigpack 6103.
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
5166

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

door sanderkoenen » Ma Apr 06, 2020 9:26

Leuke recensie!
Symbolic heeft deze set jaren geleden op LW gekocht.
De Forestmen subthema hebben we op 1 set na compleet.
Het blijft een leuk thema. De schildjes komen voornamelijk in de latere sets voor.
Maar de figuren hadden in de sets bijna geen schildjes. De schildjes zaten altijd in de bouwwerken.

Orange L. schreef:Leuke en informatieve review. Deze set sprong bij mij ook eruit naast hun kasteel. Helaas heb ik de vrijbuiters moeten missen toen ik niet genoeg zakgeld had om Castle sets te kopen. Wolfpack was ook gaaf, alleen maar twee sets.

Er zijn zelfs 3 sets van de Wolfpack. 1596 is een set dat in een valuepack zat in 1993.
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2108

Zo Okt 28, 2007 8:34

Ede

door Rijkjavik » Ma Apr 06, 2020 11:01

Dank jullie voor de reacties. Ik moet zeggen dat ik het schrijven van recensies van oudere sets ook het leukst vind, bij de nieuwe sets ga ik me veel teveel ergeren aan de overdreven uitgebreide instructies en zo.
sanderkoenen schreef:De Forestmen subthema hebben we op 1 set na compleet.
Het blijft een leuk thema. De schildjes komen voornamelijk in de latere sets voor.
Maar de figuren hadden in de sets bijna geen schildjes. De schildjes zaten altijd in de bouwwerken.
Mooi, ook de zeldzamere sets? De River Crossing is wel een doodzonde dat die nooit in Europa kwam, samen met vooral de Big Rig Truck Stop en de Space Police basis. Maar goed, wíj hadden dan weer 12 volt treinen.
Waarom die schildjes op zich lieten wachten weet ik ook niet, want de mal bestond al. Het zijn wel overwegend boogschutters, en een schild lijkt mij dan onhandig.

Orange L. schreef:Wolfpack was ook gaaf
Helemaal mee eens. Een beetje roofridders, een beetje sinister met die spookachtige burcht. Sowieso herinner ik mij die burcht vooral om het feit dat er een spook bij zat, hoewel er meer sets in die tijd een spook hadden. Ook de eerste set met BURP's. Vergeleken met andere facties en zeker de Forestmen lijkt Wolfpack een beetje een ondergeschoven kind te zijn, en daardoor lijken de prijzen wat lager te zijn.
It's multifunctionomical.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
5166

Hoorn

door sanderkoenen » Ma Apr 06, 2020 11:22

Rijkjavik schreef:
Mooi, ook de zeldzamere sets? De River Crossing is wel een doodzonde dat die nooit in Europa kwam, samen met vooral de Big Rig Truck Stop en de Space Police basis. Maar goed, wíj hadden dan weer 12 volt treinen.
Waarom die schildjes op zich lieten wachten weet ik ook niet, want de mal bestond al. Het zijn wel overwegend boogschutters, en een schild lijkt mij dan onhandig.

Jep. Ik heb de set besteld bij iemand in de VS. Ik heb een paar keer verschillende sets in de VS besteld.
Allemaal zeldzame Castle en Space sets en 1 Adventurers set heb ik uit de VS gehaald.
Ik wilde de sets gewoon hebben, maar ik keek altijd wel goed naar het aanbod.
Ik heb 1877 ook uit de VS gehaald en die aan mijn broer gegeven voor zijn verjaardag.
Weet je dat nog, Symbolic? :lol:
Gebruikers-avatar
User

fancyfair

Rang

premium

premium
581

Zo Mrt 27, 2005 19:36

Herpen

door fancyfair » Ma Apr 06, 2020 11:25

Leuk om te lezen, een classic review! Mooi geschreven en doet me meteen denken aan mijn jeugd. Hoewel ik meer van de piraten sets was heeft castle ook geweldige sets gehad, waar dit een goed voorbeeld van is.

Rijkjavik schreef: Ik moet zeggen dat ik het schrijven van recensies van oudere sets ook het leukst vind, bij de nieuwe sets ga ik me veel teveel ergeren aan de overdreven uitgebreide instructies en zo.

Dit viel me laatst ook op toen ik een oudere set had, veel minder uitgebreid de bouwbeschrijving. Tegenwoordig is elke steen zo ongeveer een stap in een bouwbeschrijving :look:
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
3004

Ma Sep 30, 2013 21:18

Zaandam

door Raven » Ma Apr 06, 2020 18:43

Superleuk om een review te lezen van een oude set, en dan ook nog eens goed geschreven met de juiste informatie. Erg goed gedaan, mag je zeker vaker doen. :omg:
You're never 2 old for LEGO!!! <~FlickR~>
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
5166

Hoorn

door sanderkoenen » Zo Apr 12, 2020 8:11

Op Brickset stond ook al een stuk over de Camouflaged Outpost.
Ik vond het wel grappig dat het vlak achter elkaar kwam. :lol:
Zie de site voor de tekst.
Gebruikers-avatar
User

Symbolic

Rang

premium

premium
499

Do Jun 23, 2016 12:25

door Symbolic » Wo Mei 13, 2020 15:17

sanderkoenen schreef:
Rijkjavik schreef:

Jep. Ik heb de set besteld bij iemand in de VS. Ik heb een paar keer verschillende sets in de VS besteld.
Allemaal zeldzame Castle en Space sets en 1 Adventurers set heb ik uit de VS gehaald.
Ik wilde de sets gewoon hebben, maar ik keek altijd wel goed naar het aanbod.
Ik heb 1877 ook uit de VS gehaald en die aan mijn broer gegeven voor zijn verjaardag.
Weet je dat nog, Symbolic? :lol:

Ruim een maand later, maar ja, ik weet het nog :duim: