Wat Maul betreft:
-
Episode 1: The Phantom Menace; doodt Qui Gon Jin, wordt in tweeën gehouwen door Obi-Wan Kenobi
-
The Clone Wars: Probeert samen met zijn broer Savage Opress wraak te plannen tegen zowel de Jedi-orde als de Sith. Ze doden daarbij ook een Jedi of 3, helpen de opstandelingen op Mandalore (Death Watch onder leiding van Pre Vizsla) met hun pogingen de macht te grijpen om uiteindelijk Vizsla en groothertogin Satine Kryze (een oude vriendin van Obi-Wan; had volgens mij meer kunnen zijn geweest als hij niet aan de Jedi-code was gebonden) te doden. Het laatste dat we hier zien, is dat Opress door Palpatine persoonlijk wordt gedood en Maul wordt gemarteld met Force-bliksem.
-
Solo: A Star Wars Adventure: Maul komt aan het einde in beeld. Hij blijkt achter de schermen aan de touwtjes van een misdaadsyndicaat te hebben getrokken (volgens mij, ik heb Solo nooit gezien).
-
Rebels: Ezra en Kanan komen Maul tegen op Malachor, vlak voor de grote confrontatie met Vader. Later komen zem hem nog eens tegen, waarna Maul naar Tatooine afreist om Obi-Wan te doden. Obi-Wan wint dit korte duel, waarna Maul (eindelijk) definitief lijkt te sterven.
Wat The Rise of Skywalker betreft: ik vraag me af wat die titel betekent. Luke is (voor zover wij weten) dood. Zou "Rise" dan verwijzen naar een wederopstanding uit de dood?
Kylo Ren is een halve Skywalker (als Leia's zoon): Zou "Rise" dan verwijzen naar zijn bekering? Kan hij überhaupt nog worden bekeerd?
Bovenstaanden lijken me geen recht doen aan het feit dat de sequel-trilogie toch mede om Rey draait (voor wat de 'Force-sensitive personages betreft) en om haar ontwikkeling als jedi. Zou de titel er dan op wijzen, dat zij een Skywalker is?
Overigens had ik in eerste instantie ook mijn ernstige bedenkingen bij Luke én Palpatine in Rise of Skywalker, maar ik was even vergeten dat Force-senstives in de fysieke wereld als reflecties of spoken van hun oude zelf kunnen verschijnen (Obi-Wan in The Empire Strikes Back en Return of the Jedi, Yoda en Anakin aan het einde van Return of the Jedi). Dank Aangord, voor die reminder.
Al vraag ik me wel af, hoe ze dan de connectie willen maken met Palpatine (al zou hij ook in The Force Awakens hebben gezeten, dus misschien is die connectie nog makkelijker gemaakt dan ik nu denk).
Geschiedenis is de versie van het verleden, waarover men heeft besloten het eens te zijn. (Napoleon Bonaparte)