Meeting Schiedam 11-06-2023: Ter land, ter zee en in de lucht - Over de balk

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jovlem
Berichten: 32
Lid geworden op: za nov 14, 2020 8:27 pm

Afbeelding
Het is weer tijd voor een nieuwe editie van Ter land, ter zee en in de lucht.
Dit keer is het thema "Over de balk".

Wat is de bedoeling:
  • Iedere deelnemer bouwt twee voertuigen.
  • Het eerste voertuig is aangedreven door een motor.
  • Het tweede voertuig is NIET aangedreven en staat bij de start op het eerste voertuig.
  • Na de start rijdt men tot aan de balk.
  • Bij de balk aangekomen is het bedoeling dat het tweede niet aangedreven voertuig over de balk komt en zelfstandig verder gaat, het eerste aangedreven voertuig mag NIET over de balk.
  • De deelnemer die het verst komt wint.
De balk is 4 noppen breed en 4 noppen hoog.
Hoe je over de balk komt is verder geheel aan jou. Bouw een schans die zodra je balk raakt het wagentje weg laat rijden, maak met veren/elastiek een lanceer mechanisme, leef je uit!

Om het eerlijk te houden, moeten de voertuigen aan de volgende regels voldoen:
  • Gebruik voor de aandrijving Lego's eigen Power Functions of Powered Up systeem. Er mag maximaal éen batterijdoos en éen motor gebruikt worden. Niet-Lego accus's of motoren zoals van Buwizz of Sbrick zijn niet toegestaan. Het is toegestaan - maar niet verplicht - om je creatie op afstand te besturen.
  • Het aangedreven voertuig mag maximaal 21 noppen breed en 50 noppen lang zijn.
  • Het NIET aangedreven voertuig mag maximaal 11 noppen breed en 20 noppen lang zijn, ook moet er een bestuurder aanwezig zijn.
  • Gebruik je elastiek of touw dan hoeft dat niet perse van lego te zijn. Wel moet het ongeveer gelijkwaardig zijn aan dat van lego.
  • Nog vragen? Bij twijfel- vraag even.
 Mocht je creatie niet aan alle regels voldoen zal je in de meeste gevallen toch mee kunnen doen; Je loopt dan wel de kans dat je strafpunten krijgt of niet in aanmerking komt voor prijzen. Vraag even voor de zekerheid.

Vragen? Opmerkingen? Plannen om mee te doen? We horen het graag!
 
 
 
Gebruikersavatar
MinifigMan
Premium
Berichten: 27
Lid geworden op: do nov 19, 2020 9:29 am

Zijn er regels mbt de lancering? Mag dat gemotoriseerd? Of is de motor alleen voor de aandrijving van het eerste voertuig?

Verder vroeg ik me af of het voertuig tegen de balk aanrijdt, of daar gewoon moet stoppen. m.a.w. ligt de balk goed vast?
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Geen vragen stellen  :miss:
 
 
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1472
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

MinifigMan schreef: ma apr 24, 2023 2:10 pmVerder vroeg ik me af of het voertuig tegen de balk aanrijdt, of daar gewoon moet stoppen. m.a.w. ligt de balk goed vast?
 
Aangezien het niet verplicht is de wagen van afstand te besturen, mag er aangenomen worden dat de balk goed vast ligt. 

Ik ga kijken of ik met mijn beperkte kennis van technisch lego iets kan maken, lijkt mij leuk om mee te doen.
Gebruikersavatar
jovlem
Berichten: 32
Lid geworden op: za nov 14, 2020 8:27 pm

De balk ligt inderdaad vast dat je er gewoon tegen aan kunt rijden.

Je mag zoals in de openingspost staat gebruik maken van één motor en deze optioneel op afstand besturen.
Wat je daar vervolgens mee doet is helemaal aan jou.

Je kunt bijvoorbeeld een gearbox inbouwen, waarbij stand 1 rijden is en stand 2 lanceren.
Het is alleen NIET toegestaan om die gearbox handmatig te bedienen.
Je mag dus niet naar de balk toe rijden, en daar handmatig de switch omzetten.
Als je het klaar krijgt dat zodra de wagen de balk raakt de switch automatisch wordt omgezet, geen probleem.  :duim:
 
 
 
 
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Ik heb een idee. Eens kijken of ik er iets mee kan.
Gebruikersavatar
SamtheChemist
Premium
Berichten: 523
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 6:19 am
Locatie: Woudenberg
Contacteer:

Leuk, ik ga eens kijken of ik wat cools kan maken
Gebruikersavatar
Mahj
Premium
Berichten: 74
Lid geworden op: za nov 14, 2020 11:08 am
Contacteer:

Ik doe graag een rondje mee! (Voor spek & bonen, natuurlijk)
 
ludo
Premium
Berichten: 113
Lid geworden op: ma jan 04, 2021 9:52 pm

Ik ga m’n best doen! Ben nog op vakantie, dus wordt wat kort dag, maar ik heb al een ideetje dat ik vast in m’n hoofd ga proberen uit te werken! Leuk!
Gebruikersavatar
jovlem
Berichten: 32
Lid geworden op: za nov 14, 2020 8:27 pm

Inmiddels zijn er vanuit Lowlug prachtige prijzen beschikbaar gesteld!

Wil het bouwen verder een beetje lukken, of zijn er mensen die wel mee willen doen maar tegen problemen aan lopen?
 
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1472
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Het grootste probleem waar ik tegenaan loop is tijdgebrek, of misschien wel dat ik teveel tegelijk wil. 
 
ludo
Premium
Berichten: 113
Lid geworden op: ma jan 04, 2021 9:52 pm

Ik ben vandaag begonnen… ik hoop dat ik het af krijg.
Gebruikersavatar
LucRichters
Premium
Berichten: 14
Lid geworden op: za jun 03, 2023 10:25 am

Ik heb besloten om uit mijn dark ages te komen en maar weer eens naar een meeting te gaan. Daarom ga ik dus zeker meedoen.

Na een hele hoop ideeën en een paar weekenden bouwen blijkt dat mijn voertuig toch wat uit de hand loopt en complex aan het worden is. Eens kijken hoe ik die mee krijg naar de meeting...
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4105
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Welkom terug!  :duim:
 
 
Gebruikersavatar
jovlem
Berichten: 32
Lid geworden op: za nov 14, 2020 8:27 pm

Vervelende mededeling:

Wegens persoonlijke redenen kan ik hoogstwaarschijnlijk niet op de meeting aanwezig zijn en ben ik dus genoodzaakt om deze wedstrijd te annuleren. Excuses voor iedereen die druk aan het bouwen is geweest maar het is even niet anders.
 
 
ludo
Premium
Berichten: 113
Lid geworden op: ma jan 04, 2021 9:52 pm

Ow, dat is balen! Ik hoop dat het niets ernstigs is.

Ik ga mijn contraptie hoe dan ook wel meenemen, al is het alleen maar vanwege de tijd die ik er intussen in heb zitten (en ik anders niets nieuws heb om mee te nemen…). Misschien kunnen we met geïnteresseerden er een informeel wedstrijdje van maken?
Gebruikersavatar
LucRichters
Premium
Berichten: 14
Lid geworden op: za jun 03, 2023 10:25 am

Ik ga mijn voertuig ook zeker meenemen. Vanochtend heb ik ook nog een balk in elkaar geknutseld dus die neem ik ook mee. Dan kunnen we voor wie willen de bouwsels uitproberen en met elkaar vergelijken.
Gebruikersavatar
Mahj
Premium
Berichten: 74
Lid geworden op: za nov 14, 2020 11:08 am
Contacteer:

De wedstrijd gaat door  :feest:
 
Er is backup gevonden voor de organisatie, (ondergetekende) en backup voor de backup mochten er vreemde dingen met mij gebeuren tussen nu en zondag. 
Dus, flans nog even wat in elkaar en doe zondag gezellig mee. 

@Jovel - hou je haaks, hopelijk ben je er de volgende meeting gewoon weer bij  :duim:
 
 
ludo
Premium
Berichten: 113
Lid geworden op: ma jan 04, 2021 9:52 pm

:feest:
 
Gebruikersavatar
Barman
Premium
Berichten: 25
Lid geworden op: vr nov 20, 2020 10:54 pm

Dat is mooi balen Jovlem. Sterkte kerel! Hopelijk ben je bij de Meeting- XL er gewoon weer bij.
Plaats reactie