Interessante bouwtechniek ontwikkeld of gespot? Deel hem hier!

smit-lloyd 120

no avatar
User

donmike

Rang

Nieuw

Nieuw
3

Wo Nov 26, 2014 18:54

smit-lloyd 120

door donmike » Wo Nov 26, 2014 19:02

hallo, ik ben nieuw op dit forum. Ik wil graag de Smit-lloyd 120 bouwen van Lego. Heb er namelijk zelf opgevaren. Heb dus de tekening in bezit. Dit is mijn eerste bouw. Ben al enige tijd bezig op de Imac met lego programma Lego Digital Designer.

Nu ben ik begonnen met de romp. Het voorschip, krijg het niet voor elkaar om vanaf het vlak de ronding te krijgen richting de waterlijn en dan verder.

kan iemand mij advies geven hoe te bouwen of waar eerst te beginnen. de bedoeling is schaal 1;50 dus schip wordt rond de 1.25mtr.
Gebruikers-avatar
User

Edwin Korstanje

2463

Za Jan 21, 2012 16:54

Re: smit-lloyd 120

door Edwin Korstanje » Wo Nov 26, 2014 19:33

Beste Donmike,
Ten eerste welkom op Lowlug en je waagt je gelijk aan het grote werk.
De Smit-Lloyd 120 is een mooi groot en stoer schip en rompen maken zijn inderdaad moeilijk.
Laat ons wat voorbeelden zien waar je mee zit en kunnen je dan misschien wat tips geven.
Kijk ook eens in het moc forum hier op LL naar het werk van konajra en misschien kan je daar je voordeel uithalen.
Vindt alleen de schaal 1 op 50 wel een vreemde keuze en de normale schaal in schepen in Lego is 1/40(minifig schaal).
Ikzelf bouw schepen in 1/30 of 1/87 en soms nog iets kleiner.
no avatar
User

donmike

Rang

Nieuw

Nieuw
3

door donmike » Wo Nov 26, 2014 19:48

Ik loop al vast bij het voorschip. Krijg de mooie ronding er niet goed in. Heb al op die site van konajra gekeken. Maar kom er niet goed uit. Het is flink puzzelen. heeft er mss iemand aan goed voorbeeld van de binnenkant een romp, zodat ik een beginnetje heb. Probeer de romp vond de FairPlay 33 na te maken maar dat is alleen van de buitenkant. Zou graag ook de binnenkant willen. Hoop echt dat iemand mij kan helpen.......
Gebruikers-avatar
User

legorigs

1749

Zo Okt 10, 2004 21:01

Oostzaan

door legorigs » Wo Nov 26, 2014 20:32

Het binnenwerk is vaak het laatste wat gedaan wordt, omdat het doorgaans louter een framewerk is dat de boel bij elkaar houdt. Als je meer details in tussendekken wilt hebben, dan is het een ander verhaal. Ik kan zo niet 1,2,3 opmaken of je dat ook wilt. Ik zou me richten op het goed krijgen van de vorm. Het mooie van digitaal bouwen is dat delen nog kunnen zweven. Als je tevreden bent met de uiteindelijke vorm en look, kun je het binnenwerk er in gaan passen.

En dan die vorm. Hoewel LEGO al aardig wat bogen en rondingen in het assortiment heeft zitten, is altijd die ene die jij wilt gebruiken niet aanwezig ;-). Creatief zijn met wat wel bestaat is aan de orde. Combineren en proberen. Wat ook wel helpt is om het model op te delen in plakken. Vervierkant de lijn van dat deel op een vel papier. Om je een idee te geven.

Onderaan deze pagina zie je een voorbeeld van een cirkel die opgebouwd is uit vierkantjes.

http://www.engineeringwithabs.ch/download.htm
Laatst gewijzigd door legorigs op Wo Nov 26, 2014 20:40, in totaal 1 keer gewijzigd.
Big rigs the American way.
Gebruikers-avatar
User

konajra

2079

Za Jan 24, 2009 18:54

Opmeer

door konajra » Wo Nov 26, 2014 20:39

Zoals VFracingteam al zegt begin je niet met de minste romp. Mijn eerste schip had een gewone studs up romp. Daarna kwam een makkelijke rompvorm met een deel snot techniek. Daarna een moeilijkere vorm gekozen en weer maanden puzzellen. Na 4 jaar en 17 :look: scheepsmodellen verder gaat het wel sneller maar nog steeds is het stenen plaatsen en weer weghalen enz.

Elke romp is anders dus als jij nu de romp van de FAIRPLAY-33 namaakt lijkt jouw uiteindelijke model niet op de Smit Lloyd 120. En dat zou toch jammer zijn van de energie die je er in hebt gestoken. Daarnaast is de romp van de FAIRPLAY-33 niet de makkelijkste om na te maken.

Kortom het is en blijft , ook voor mij, gewoon beginnen en niet na 1 poging afhaken maar gewoon weer opnieuw beginnen. Zo ben ik aan romp van bijvoorbeeld de Zwarte Zee, maar ook die van de Ievolie Amaranth, 4 keer opnieuw begonnen terwijl ik toch al een flink stuk had.

Hier op het forum zijn er een paar die hebben tijdens LEGOWorld gezien hoeveel moeite en tijd het kost om een klein deel van een romp van de Ievolie Amaranth te ontwerpen dat ook echt lijkt op de echte romp.

Het kost tijd en veel moeite, dus laat je niet uit het veld slaan als het niet na een poging lukt.
"Remember compliments you receive. Forget the insults.
If you succeed in doing this, tell me how." -Baz Luhrman-

Al mijn Mocs : Flickr
Mijn website: www.konajra.com
no avatar
User

donmike

Rang

Nieuw

Nieuw
3

door donmike » Do Nov 27, 2014 15:17

bedankt voor de info...ga eens puzzelen en hopelijk wordt het wat.
Gebruikers-avatar
User

Edwin Korstanje

2463

Za Jan 21, 2012 16:54

door Edwin Korstanje » Do Nov 27, 2014 19:54

Schepen maken met Logo is vooral 1 stap vooruit om daarna weer 2 stappen terug te doen. :freaked: .
Ook de hoeveelheid stenen die je nodig heb schrikt veel mensen af.
Als je het dan nog steeds volhoud krijg je wel er veel voldoening voor terug :wink: .
no avatar
User

JDL1967

44

Do Apr 28, 2016 13:13

Echt

door JDL1967 » Do Apr 28, 2016 22:51

Met schepen maken heb ik geen ervaring ( ik vind ze iedere keer weer schitterend om te zien ) maar ik weel wel dat het bouwen in detail echt zoals Edwin en Konajra al zeiden, blijven proberen is. Ik ben zelf met een aardige moc bezig 4000 plus stenen, en ik heb ook al een paar moeten afbreken en weer opbouwen. Wat ik inmiddels wel heb geleerd zoals de meeste hier, veel blijven proberen en advies van zeer ervaren bouwers meenemen. Gebruik wat je gebruiken kan van bv. het advies van Konajra en Edwin. Als je hun modellen ziet, dan weet je dat er schat aan ervaring is bij deze bouwers.!! En voor ons allemaal geldt, we zijn allemaal een keer met de bouw van een moc begonnen, en hebben moeten vallen en opstaan. ( in het geval van Lego is dat bouwen, afbreken en weer opnieuw opbouwen )

Succes met je project, en het zou mooi zijn dat wanneer die klaar is je foto's hier op Lowlug plaatst. Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat. :duim:
Lego technic, modelbouw, moc en mod