eti schreef:stuifzand schreef:Wat dan? De staat die alle huizen opkoopt en dat we dan van de staat gaan huren o.i.d.?
Ben ik in theorie wel voor, eigenlijk. Maar dan zouden we een heel ander soort maatschappij moeten hebben.
De enige maatschappij waar het ongeveer zo geregeld was, had dan weer andere negatieve kanten. Stasi, en muren met mannen met mitrailleurs erop. Is ook niet ideaal, zeg maar.
Wel vind ik dat wonen een grondrecht is. Ik bedoel: zou moeten zijn. De overheid zou verplicht moeten zijn om iedereen aan een betaalbare woning te helpen. Wie dan een betere woning wil, kan er op de vrije markt een kopen, als hij dat kan betalen.
Maar we zitten met een 'sociale huur' van 650 euro per maand en een wachtlijst van 15 jaar, zodat sociale huur al een luxe is geworden.
Wij konden 15 jaar geleden in een flat gaan wonen en daarna naar wat groters doorstromen. Als we 15 jaar jonger waren en nu moesten beginnen, dan zouden we vermoedelijk nog jaren op een kamertje drie hoog achter zitten. Of onder een brug liggen.
De tijd dat je in een flat begon en deze met winst verkocht en groter ging wonen is denk ik voorlopig voorbij. Wij hadden 2 jaar geleden op 23 jarige leeftijd meteen een eensgezinswoning gekocht. Dat kon ook omdat we gespaard hadden.
Het kan wel je moet alleen prioriteiten stellen. Wij hebben geen telefoon abbonement van 50 euro p.p. P.m.. Een spijkerbroek van 140 euro kopen we niet. Roken, de staatsloterij en andere vormen van vrijwillig belasting betalen doen we niet. Ik geef wel geld uit aan lego als dit financieel kan.
Zolang ik een baan houd gaat het prima. Het ligt dus naar mijn mening gedeeltelijk aan onszelf.
Alles wordt wel ieder jaar duurder, ook als daarvoor geen duidelijke reden is. De overheid werkt ook niet mee om het vertrouwen terug te winnen. En de lidmaatschap in de eu zal nl. Ook veel kosten de komende jaren verwacht ik. Dat betekent dat de nl. Burger minder te besteden zal hebben.
Maar goed, ik ben gezond, heb een dak boven me hoofd en vandaag weer heerlijk gegeten
Volgens mij gaat het bijzonder goed met ons.