Vanwege de internationale interesse, een apart forum voor trucktrial. International Trucktrialforum
Gebruikers-avatar
User

Vdub

1149

Za Dec 30, 2006 20:04

Alkmaar

Re: Lego Trucktrial Deel 7

door Vdub » Wo Feb 25, 2009 10:54

Ik denk dat we de huidige reglementen niet op zij moeten zetten maar aanpassen aan de nieuwe door lego aangereikte mogelijkheden: PF & 8284 banden.
Mijn voorstel:

- De truck:
Op een echte vrachtauto gelijkend model schaal ongeveer 1:13 maximaal.
De maximale breedte van 25 nopjes voor de wielen en 24 voor het model
Minimaal 1 as aangedreven en minimaal 1 as sturend.
Alle assen met vering of schommelassen en een sturend model.
Verder ben je hier vrij in maar het moet naar een bestaand model zijn.

-De wielen:
24x43 van de 8860
81.6x34 ZR van de 8880
81.6 x 38 R (Tyre RC Race Buggy, voorwielen 8284 Tractor)
94.8 x 44 R (Balloon, achterwielen 8284 Tractor)

- Wat moet er op de truck zitten:
Een cabine naar een echt model, met daarin stoelen, een stuur en een dashboard.
Een echt draaiende zuiger motor.
Laadbak of achteropbouw van 24 nopjes breed en minimaal 24 lang gemeten vanaf cabine of vanaf de zuigermotor.

- Aandrijving:
1 of 2 x standaard 4.5 volt motor
1 of 2 x standaard 9 volt motor
1 of 2 x geared 9 volt motor
1 of 2 x powerfunctions M
Of
1 x powerfuntions XL
1 x RC Race Buggy Motor

- Sturing
Manier van sturing: kniksturing of sturende voorassen -> 4x4x2/6x6x2/8x8x4
Aandrijving van de sturing elektrisch, pneumatisch of met linear actuators.

- Spanning&signaal voorziening
Batterypacks max. 2, 9v train Transformator, IR-systeem of RC systeem uit bijv. 8475

- Wat mag niet:
Aangepaste lego
Niet lego onderdelen (uitgezonderd touw)

Ik heb mijn wijzigingen onderstreept.
Ik ga zo even proberen een engelse vertaling van de Lugpol trucktrial reglementen van 2009 te vragen.
Laatst gewijzigd door Vdub op Wo Feb 25, 2009 22:48, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
User

Fedde

1892

Di Mrt 18, 2003 22:08

Fryslân

door Fedde » Wo Feb 25, 2009 12:56

craneson schreef:Fedde, leuk dat je terugvalt op jou eerdere ervaringen . Destijds heb je een aardig beroep gedaan op tolerantie en het rekken van de regels. doordat de regels bewust niet elk detail beschrijven kwam je toen goed weg en mocht jou smalspoor brug voor veel lol zorgen. waren de regels scherper geweest dan had jou creatie niet eens mee mogen doen.
verder is het achteraf toepassen van jou regels een soort overheidstruuk om grip op een bestaande situatie te krijgen. de situatie voldoet al, en nieuwe regels zijn niet nodig. sterker nog per definitie kunnen meer regels niet meer mogelijkheden betekenen.
Nooit maar dan ook nooit is er sprake geweest van oneerlijke bouwsels die met touw of elastiek aanelkaar gebonden oneerlijk hebben meegedaan aan de trial , waarom zou je dat dan willen verbieden ?. over dat karikaturen, niemand heeft ooit geklaagd over de vorm of uitstraling van een voertuig. je hebt niets begrepen van mijn eerdere antwoord en ik denk dat je mij een beetje in de maling zit te nemen.
verder is het wedstrijdelement in de TT met prijzen en dat soort, niet van toepassing omdat dat geen onderdeel is in de TT . dus ook geen weglopers met prijzen.
niet goed lezen is jou probleem , ik heb nergens in de voorstellen tot aanpassing gepleit voor het vasthouden van één soort wielen. dan jou angst voor kleine bouwseltjes die alle prijzen gaan wegkapen. er zijn geen kleine bouwseltjes en geen prijzen dus dat kun je gerust vergeten.
samengevat zou ik je willen vragen iedereen serieus te nemen en niet meer door te gaan met je eigen parochie te verdedigen. dit soort haarkloverij kost mij veel tijd en als ik steeds moet gaan verdedigen kan ik de lol wel eens verliezen. ik heb je zesde lemma een paar keer moeten lezen omdat je daar in cirkeltjes zit te draaien . gewoon erg vermoeiend. dus beterschap gewenst :feest:
concentreer je op de drie onderwerpen die ter tafel liggen tot aanpassing en probeer inspraak niet te verwarren met een vrijbrief alles opnieuw uit te vinden

Ik ga later even op deze post reageren.
Van LEGO kan je alles maken, zolang je maar genoeg blokjes hebt.
no avatar
User

victorb

2884

Di Feb 10, 2004 21:08

door victorb » Wo Feb 25, 2009 13:04

Dat ziet er aardig uit :) als iedereen aan kan geven welke banden je zij gebruiken kunnen ze dat vastleggen. Ik denk dat gebruik van motoren nu wel prima is? Misschien de 4,5 volt schrappen? Moet nu weer verder werken. ik zal vanavond het verder uitwerken
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26180

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

door stuifzand » Wo Feb 25, 2009 13:24

craneson schreef:[..knip.. ]

Je zult het vast niet zo bedoeld hebben, maar het komt op mij best lomp over.
Je kunt je boodschap ook op een opbouwende en vriendelijke manier brengen.
Gebruikers-avatar
User

Anko

1997

Wo Jan 18, 2006 19:53

Kopje van Noord Holland

door Anko » Wo Feb 25, 2009 18:37

Even een vraagje tussendoor.. een maximaal aantal gestuurde assen.. :notimpressed: :what:

Dat zou dus betekenen dat een 8x8x8 voertuig niet meer mag? dus ook geen krabsturing?
Waarom dan wel kniksturing? dan heb je ook alle wielen sturend..
Brickshelf: Klik
Nee, grapje..
Gebruikers-avatar
User

Vdub

1149

Alkmaar

door Vdub » Wo Feb 25, 2009 19:08

Anko schreef:Even een vraagje tussendoor.. een maximaal aantal gestuurde assen.. :notimpressed: :what:

Dat zou dus betekenen dat een 8x8x8 voertuig niet meer mag? dus ook geen krabsturing?
Waarom dan wel kniksturing? dan heb je ook alle wielen sturend..

Ik heb dit voorgesteld omdat er in de echte trucktrial competitie's bij mijn weten ook geen trucks rijden die alle assen gestuurd hebben. (Oke, er rijden ook geen(?) kniksturende voertuigen, maar de GAMAGOAT valt min of meer in te delen in deze categorie)
Gebruikers-avatar
User

Anko

1997

Kopje van Noord Holland

door Anko » Wo Feb 25, 2009 19:15

Er rijdens zekers wel 6x6x6 trucks mee, was een zwarte.. weet alleen de naam niet meer.. iemand?
Nee, grapje..
Gebruikers-avatar
User

mahjqa

5609

Ma Feb 07, 2005 1:03

Utrecht

door mahjqa » Wo Feb 25, 2009 19:46

Om in de stemming te komen:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=uHaj5bDSgRA&feature=related[/youtube]
Niet krabben, daar wordt het alleen maar erger van.
no avatar
User

victorb

2884

door victorb » Wo Feb 25, 2009 19:55

Anko

iedereen doet voorstellen dus niet meteen roepen van ojee mag nu dit en dit niet. niks staat nog vast en alles is nog bespreekbaar.

Kijk vdub stelt kniksturing in de truck klasse voor. Dat zegt nog niet of het definitief zo in de regels voor gaat komen.

ik ben 2x bij echte trucktrial geweest.

er rijden eigenlijk alleen 4x4x2 6x6x2 en 8x8x4 mee, (gamagoat ff niet meegeteld)
je heb wel een proto type klasse (heel klein 3 wagens) met 4 wiel gestuurde 4x4's

Anko een kninkstuur heeft juist geen wielen gestuurd ;)

Ik zou willen voorstellen 1 as gestuurd en 1 as niet gestuurd de rest van de assen zijn vrij

Leuk filmpje mag je vaker plaatsen. :D
no avatar
User

craneson

2030

Wo Aug 25, 2004 17:51

anywhere but home

door craneson » Wo Feb 25, 2009 20:20

Ha Stuifzand, ja ik vind mezelf ook erg draven in deze race , maar ik ga de hele trucktrial niet op zijn kant gooien omdat iemand , naar het lijkt net te veel tijd (energie) heeft en geen dieper inzicht krijgt van ingewikkelde zaken.
ik heb eerdere opzetjes gepareerd , maar ik ga niet elke steen omkeren om overdaad te keren.
ten eerste heb ik daar geen zin in (en tijd) en ten tweede zet niemand de TT zomaar in de etalage. aldus zou ik aan Fedde duidelijk willen maken dat het aanbrengen van nieuwe ideëen en het schrijven van een compleet nieuwe regelement twee verschillende dingen zijn ! :)
Laatst gewijzigd door craneson op Zo Mrt 01, 2009 10:14, in totaal 5 keer gewijzigd.
als je de bron wilt bereiken, moet je tegen de stroom in gaan
Gebruikers-avatar
User

Anko

1997

Kopje van Noord Holland

door Anko » Wo Feb 25, 2009 21:36

Hoe zit het eigenlijk met turbine's en pnuematische motoren? ik heb het dus over ongemodde motoren, die 1 cilinder van de grasmaaier was inderdaad een beetje te.. das meer iets voor een kettingzaag..
Nee, grapje..
Gebruikers-avatar
User

mahjqa

5609

Ma Feb 07, 2005 1:03

Utrecht

door mahjqa » Wo Feb 25, 2009 21:55

craneson schreef: omdat iemand net te veel tijd heeft en geen dieper inzicht van zaken

Ik vind deze (en voorgaande) opmerkingen neerbuigend en onacceptabel.

Niemand is Trucktrial 'in de etalage aan het zetten', wat dat ook mag betekenen. We proberen door goed onderbouwde argumenten een opzet te krijgen waar we het allemaal over eens zijn. Het enige wat jij doet is mensen beledigen, en stug je zin doordrijven.

Als geen beschaafde discussie kan voeren ben je hier niet nodig.
Niet krabben, daar wordt het alleen maar erger van.
Gebruikers-avatar
User

Vdub

1149

Alkmaar

door Vdub » Wo Feb 25, 2009 22:46

Naar aanleiding van mijn mail richting Lugpol ->

Hi! My english is poor, so I can't do translation of ours rules, but I will talk with friends from Lugpol comunity about it. We need some time to do this. You have to know, that the our rules aren't similar to real 1:1 trucktrial. Our rules (because of PF and RC engines) looks like all-terain race for trucks. We take the time from checkpoints and add penalty time, when we have some crashes, services, or "god hand". Than we count weight/mechanical power of engine (by http://www.philohome.com/motors/motorcomp.htm)/ time with all penalties. Than we do clasification and scorebord. It's not simple, but it work good. Other rules are close to yours - we realy like realistic 1:13 trucks. See you! smyk

------------------------------------------------

Over de voorgestelde sturingregels, ik sluit me bij victorb aan, ik zal het ff wijzigen in mij opzetje. Ik dacht dat er ook 6x6x4 truck's waren maar ik kan daar op de brickshelfmap van zoli na geen trialtrucks van vinden :fluiten:

Even een verklaring van mijn kant; ik meen dat met een vereiste van minimaal 1 aangedreven as de TT wat toegankelijker wordt dan ipv. alle assen aangedreven. Als iemand meedoet met 1 aangedreven as merkt hij/zij waarschijnlijk vanzelf nadelen en is de meeting daarop weer terug met alle assen aangedreven.
no avatar
User

victorb

2884

door victorb » Wo Feb 25, 2009 23:27

Ik heb afgelopen 5 bladzijden met post doorgenomen. En we moeten op de volgende punten dingen aanpassen.

1: Banden
2: Motoren
3: duidelijkheid geven over besturing batterijboxen en afstandsbedieningen
4: breedte voertuig
5: overige aanpassingen

1: Banden

Ik wil voorstellen alles onder 81mm af te schaffen. En een aantal standaard banden toe te staan.

24x43 band
8880 band
81mm en 94mm traktor band
de motorfiets band die jurrien gebruikt

2: Motoren

2 lichte motoren (9 volt motoren (uitgezonderd RC) en Medium Motor)
of 1 sterke (RC motor en XL motor)

3: stuurinrichting is vrij als die maar kan sturen
verder maakt het mij niet zoveel uit als ik maar draadjes mag gebruiken

4: voor mij hoeft de as niet breder maar zolang het voertuig maar 24 breed blijft kan de as wel iets breder

5: de volgende regels wil ik er wel in hebben.
Minimaal 1 as aangedreven en minimaal 1 as sturend.
Alle assen met vering (schommel assen zijn niet geveerd dus niet meer toelaten)

Dingen zoals geen vering knikstuur zitten niet op vrachtwagens dus valt niet onder de regels.
Alles wat niet in de regels valt komt in de "Vrije" klasse terecht. En is natuurlijk welkom op de baan

Kan iedereen commentaar en aanvullingen geven op de punten. Voral op het banden punt wil ik weten welke banden jullie willen gebruiken

(Vdub dankjewel voor contacteren van de polen :))
no avatar
User

craneson

2030

anywhere but home

door craneson » Wo Feb 25, 2009 23:53

Mahjqa, ik en anderen zijn al een paar jaar bezig met dat trucktrial gedoe , dat is misschien aan de oppervlakte een ongecompliceerde en eenvoudige operatie maar er komt tamelijk veel bij kijken. Zoals de regels maken en het kader/format bepalen. na een tamelijk rustige periode hebben Victor en ik de draad weer opgepakt en hebben we de vraag uitgevaardigd naar eventueele veranderingen in het regelement. Daar zijn drie dingen als actueel in aangemerkt.
Dan is het schrijven van een heel nieuwe set regels geen suggestie of opmerking maar een ongepaste actie. Nu kunnen we discussie nog groter en breder maken en allerlei argumenten erbij halen maar dat dwaalt geweldig af van het onderwerp. als het zo belangrijk is over de vorm te praten kunnen we dat beter ergens anders doen.
Ik vind het erg jammer om te horen dat ik mijn zin zou doorzetten, hetgeen een totaal verkeerd beeld geeft van de inspanning die ik lever om de Trucktrial te laten bestaan.
Ten eerste spreek ik niet alleen voor mijzelf maar stuur ik voortdurend aan op aansluiting van onze regels bij andere trucktrial kringen elders in europa.
Dat zou ik achterwege laten als het alleen in mijn eigen belang was toch.
Misschien was de omschrijving "onzin" regels die Fedde bedacht had wel een te directe benoeming van zijn "ideëen", die ik ook "overbodige" regels had kunnen noemen.
Maar ik kijk iemand liever recht aan door het beestje maar meteen bij het naampje te noemen dan dat ik het verstopt in zachte en aardige bewoordingen moet verbloemen, en zo het doel te missen. met het in de etalage zetten bedoel ik dat als een oppositiepartij een nieuw regelement in de discussie brengt , ondermijnt dat de hele gevestigde organisatie omdat een ieder nu het idee krijgt dat het gaat om een wedstrijd nieuwe regels schrijven in plaats van suggesties en ideëen aanleveren.
Nu zijn we al een aantal postings verder, Victor, ik en meer mensen willen verder met het onderwerp namelijk de core van dit topic TRUCKTRIAL .
Dus zou ik ook aan jou willen vragen , heb je nog suggesties over banden , besturing en motoren ?
over andere onderwerpen moeten we dan maar een ander topic starten.
Rob. :duim:
Laatst gewijzigd door craneson op Zo Mrt 01, 2009 10:15, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26180

Meijel

door stuifzand » Do Feb 26, 2009 7:43

craneson schreef:Mahjqa, ik en anderen zijn al een paar jaar bezig met dat trucktrial gedoe ,

Wat de reden dan ook was, ik meen toch opgemerkt te hebben dat anderen zich de laatste jaren vooraan de trialbaan bevonden, waar ik de intiatiefnemers wat meer op de achtergrond of helemaal niet aantrof.
Ik vraag je hierbij dan ook dringend om je toon te matigen, en ik doe dat openlijk in dit topic.
De (ook naar mijn idee denigrerende en beledigende) toon is helemaal nergens voor nodig, zeker niet tegenover mensen die constructief willen meedenken.
Discussie -> prima, beledigen -> not oké.
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14445

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

door Rusty » Do Feb 26, 2009 8:05

craneson schreef:met het in de etalage zetten bedoel ik dat als een oppositiepartij een nieuw regelement in de discussie brengt , ondermijnt dat de hele gevestigde organisatie omdat een ieder nu het idee krijgt dat het gaat om een wedstrijd nieuwe regels schrijven in plaats van suggesties en ideëen aanleveren.
Rob.

Ik denk niet dat Fedde het idee had om even een nieuw reglement aan anderen op te dringen en daarmee de "gevestigde organisatie" (wat dat ook moge betekenen) te ondermijnen. Ik denk dat je zijn "reglement" gewoon moet zien als een verzameling suggesties, en niet als een "staatsgreep" van "de oppositiepartij (wist niet dat trucktrial zoveel met politiek gemeen had trouwens). Ik snap dat je de discussie over de regels niet tever wil laten uitbreiden, maar aan de andere kant kan het geen kwaad om meer open te staan voor alle suggesties denk ik.

Wat me trouwens opvalt aan het (engelse) antwoord van de Polen (die volgens jou veel verder zijn met hun trucks) dat er wel een vrij sterk wedstrijdelement aan vast zit met tijdmeting, straftijd ed. Misschien is dat wel de reden dat hun trucks zoveel verder ontwikkeld zijn, als dat tenminste zo is, want als trucktrial-leek kan ik dat niet beoordelen.
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig
no avatar
User

craneson

2030

anywhere but home

door craneson » Do Feb 26, 2009 9:10

bijdeze bied ik mijn verontschuldigingen aan voor mijn onhandige taalgebruik, het is nooit de bedoeling geweest om Fedde te denigreren of voor gek te zetten. :oops: ik heb nog wel een opmerking over het wel of niet aanwezig zijn bij meetings en trucktrial gelegenheden. daar ben ik inderdaad niet altijd bij geweest om oa gezondheidsredenen. iets wat iedereen kan overkomen. Maar is het naar mijn mening geen vereiste om altijd maar aanwezig te zijn. ook denk ik dat de trucktrialers best een dagje zonder mij kunnen. 8-)
Laatst gewijzigd door craneson op Zo Mrt 01, 2009 10:16, in totaal 1 keer gewijzigd.
no avatar
User

craneson

2030

anywhere but home

door craneson » Do Feb 26, 2009 9:56

Trucktrial, uit de ideeen is een aantal onderwerpen naar voren gekomen, en ook een aantal vragen . Bijvoorbeeld sturende assen , ik denk dat je als voorbeeld altijd moet kunnen aanwijzen welk voertuig jou de inspiratie geeft als je bijvoorbeeld alle wielen wilt sturen. het zou zonde zijn namelijk om vast te pinnen op een beperkende regel die slechts één as per twee toestaat te sturen. een bepaalde tatra heeft twee voorassen die sturen tegen één enkele achteras.
en een 8x8x8 zoals Menno ooit liet zien is natuurlijk een prachtig gezicht al was dat geen TT voertuig. ik stel dan ook voor geen beperkingen op te leggen aan de technische kant maar het aan de bouwer over te laten die zijn voorbeeld imiteerd. Dan het wedstrijd element als ik de poolse regels een beetje heb begrepen gaan die uit van een tijdsmeting en een parcours met vlaggen. Ongeveer zoals in de echte trucktrial.
waarbij achteruitsteken en buiten de baan rijden één of meer strafseconden opleveren.
verder wordt de truck van te voren gewogen en het vermogen bepaald , daarmee wordt en soort handycap berekend die in je voordeel of nadeel kan spreken.
Al deze vormen van tellen en meten moeten dan wel uitgevoerd worden en daar komt ook arbitrage bij die het een en ander tot een kluwe van regels en punten maakt. ik ben bang dat we dan daarmee het onderwerp uit het oog gaan verliezen namelijk het bouwen , rijden en lol hebben. Wie daar zin in hebben mogen dat in een vorm proberen te gieten.
In het begin van de TT is er even een discussie geweest over de esthetiek , wat is mooi en wat is lelijk en wat geef je punten en wat niet ? ook daar zie ik een bos van obstakels omdat je niet kan oordelen over hoe mooi een truck er uit ziet , of je moet daar een jury voor bedenken. Kortom allemaal ideëen die veel extra werk opleveren en niet bijdragen aan het bouwen van trucks , waar het allemaal om begonnen is.
Dan nog een fun element , het caravan trekken dat is als extra wel redelijk uitvoerbaar , er zijn al trekhaakregels en er is ervaring op dit gebied. je kunt je eigen kar trekken maar ook die van een ander. maar let op een 1:13 caravan is een behoorlijk groot beest . dus weet waar je aan begint.
mijn voorstel is dan voor de eerstvolgende TT treffen, om te bouwen binnen en misschien een klein stukje buiten de regels, en om aan de hand daarvan definitieve regels toe te voegen aan het regelement.
voor de komende TT moeten er wel baanstukken en hindernissen gemaakt en meegebracht worden door de deelnemers. plezier met bouwen en plakken dus. :duim:
Gebruikers-avatar
User

Anko

1997

Kopje van Noord Holland

door Anko » Do Feb 26, 2009 19:05

Ach. laat iedereen gewoon een truck bouwen, en have fun, tot nu toe, met al die regeltjes, is er op meetings nog nooit voor zover ik weet echt een competitie van gemaakt met punten enzo.. :fluiten:
Nee, grapje..
Gebruikers-avatar
User

Jurrien

397

Ma Jan 12, 2004 14:06

Utrecht

door Jurrien » Do Feb 26, 2009 21:53

Hoi allen,

ik wil even kwijt dat ik veeel plezier heb gehad met de goed doordachte "strenge" regels van Craneson en VictorB. Ik had eerst het gevoel dat het helemaal niet mogelijk zou zijn om daar aan te voldoen, en ik heb uiteindelijk vooral mezelf verbaasd met trucks die aan de regels konden voldoen (OK, met fietswielen), en dat gaf een enorme kick! :duim: :duim:

Na alle discussies over regels wordt ik ook een beetje rebels. Hoe kan je truck maken die niet aan deze regel voldoet: Minimaal 1 as aangedreven en minimaal 1 as sturend? :P

Een truck met Solex brommer aandrijving op elk wiel (=slipwielaandrijving?) en sturen als een rupsvoertuig ? :feest:

Ik heb er in elk geval wel weer zin in
Laatst gewijzigd door Jurrien op Do Feb 26, 2009 21:57, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
User

Fedde

1892

Fryslân

door Fedde » Do Feb 26, 2009 21:55

Craneson, ik denk dat wij elkaar totaal niet begrijpen. Onder andere omdat jij er dingen bij haalt die er in mijn ogen totaal niet toe doen of zelfs pertinent onwaar zijn. Wat dat is daarover ga ik hier niet in discussie (en ook niet via PB) anders wordt het echt haarkloverij en daar heb ik absoluut geen zin in. Het moet tenslotte leuk blijven.

Mijn voorstel is dat we bij de eerstvolgende mogelijkheid (mijn gezondheid is op dit moment ook bezig met een nieuw persoonlijk record irritant doen, dus ik zeg niet de eerstvolgende meeting!) gewoon lekker een Trucktrailtruck meenemen, er mee over de baan rossen en ook eens wat gaan babbelen over het regelement. We kunnen eventueel wat op papier zetten zodat kunnen we vergelijken en wegstrepen. Ik denk dat er best veel regels qua inhoud overeen komen waardoor er maar weinig discussiepunten over zijn.

Wat ik dan ook graag van je wil weten is wat je doel is. Wil jij er een echte competitie van maken waarbij er uiteindelijk een duidelijke winnaar aan te wijzen is of wil jij gewoon met alle trucks over de baan zonder dat er echt een wedstrijdelement in zit?

Ik wil nog 2 dingen toevoegen:
- Dat van dat kleine trucktrailtruckje wat alles en iedereen verslaat zou ik niet erg vinden maar juist grappig :omg:
- Ik ben ook heel nieuwschierig wat anderen vinden.
Gebruikers-avatar
User

Vdub

1149

Alkmaar

door Vdub » Vr Feb 27, 2009 20:04

Ik denk dat als ik kan komen, wat wel de bedoeling is, dat er een truck en een baandeel (dat vind mijn pa vast leuk om te fixen) van mijn kant komen.

Over de regels, zullen we anders wat knopen door gaan hakken? (dan kan er weer worden gebouwd)
Volgens mijn zijn er al genoeg voorstellen gedaan, er komt redelijk duidelijk naar voren dat er nieuwe banden (tractor/motorcycle) en motoren (PF) bijkomen. (Ik veronderstel dat dit vast staat)

Dan de questie van sturing en vering:
Het zou wel een technische uitdaging en vooruitgang in de Lowlug TT zijn om voortaan te stellen dat elke as geveerd moet zijn en dat schommelassen niet meer toegestaan zijn.

Ik sluit mij dan weer niet aan bij het afschaffen van kniksturing, daar dit toch wel meer bouwmogelijkheden en tevens diversiteit creeert. (Ik snap het argument van 'in de echte TT is het ook niet zo' wel, maar daar rijden ze ook niet met electro motoren en hebben ze ook meestal glas in de cabine. M.a.w. wij doen toch gewoon de TT een beetje nabootsen, de echte TT vormt voor ons toch geen dogma?
:wink:

Edit: Een echte competitie is allerminst prioriteit, ik zou graag technisch mooi werk zien en er lol aan beleven.
Gebruikers-avatar
User

mennolego

884

Zo Sep 17, 2006 7:48

berkel en rodenrijs

door mennolego » Vr Feb 27, 2009 20:15

Vdub schreef:Een echte competitie is allerminst prioriteit, ik zou graag technisch mooi werk zien en er lol aan beleven.

Dat is nou eens een mooie spelregel. :duim:
het begon met de hunebed bouwers.....stapelen van stenen. dat doen we nu nog steeds.
Gebruikers-avatar
User

dennisvanstee

119

Ma Apr 07, 2008 15:28

Lelystad

door dennisvanstee » Vr Feb 27, 2009 22:07

van die vering... :look: .. het word dan wel een stuk moeilijker..
maar dat is ook wel weer leuk :)
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26180

Meijel

door stuifzand » Vr Feb 27, 2009 22:09

De deadline is in ieder geval 5 april a.s. :viking:
Gebruikers-avatar
User

Vdub

1149

Alkmaar

door Vdub » Za Feb 28, 2009 11:31

Gisteravond voor het eerst zonder 'inspiratie' een tt as gemaakt die mij redelijk naar het zin is. (26 studs incl. 2x 94.8 mm band.)
-> http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=370816
Gebruikers-avatar
User

chris van den Berg

1647

Zo Sep 17, 2006 13:59

Elst(Utr)

door chris van den Berg » Za Feb 28, 2009 13:09

Ik ben momenteel weer bezig met een knikstuur dumper alleen
gaat alles niet zoals ik wil.
Nog steeds heb ik niet de juiste plek gevonden voor de
LA´s en de manier van bevestigen wil ook nog niet echt.
Maar we hebben nog een paar weekjes :wink:
Take time to do what makes
your soul happy.
Gebruikers-avatar
User

Vdub

1149

Alkmaar

door Vdub » Za Feb 28, 2009 14:05

Ik ben er ondertussen ook al achter, dat het maken van een goed functionerende knikstuur-voertuigen een kunst is. Vandaar dat ik het maar wat traditioneler aanpak nu.
Gebruikers-avatar
User

chris van den Berg

1647

Zo Sep 17, 2006 13:59

Elst(Utr)

door chris van den Berg » Za Feb 28, 2009 14:11

Je stapt af van de knikstuur of probeer je een
ander manier van besturen?
Take time to do what makes
your soul happy.
Gebruikers-avatar
User

Vdub

1149

Alkmaar

door Vdub » Za Feb 28, 2009 14:27

Stap (voorlopig) af van knikstuur.
Gebruikers-avatar
User

Fedde

1892

Fryslân

door Fedde » Zo Mrt 01, 2009 0:42

Knikstuur vind ik zelf makkelijker dan gestuurde, geveerde, aangedreven assen. Tip: kijk hier eens. Je mag alle ideeen jatten. Ze zijn toch van mij ;)
no avatar
User

craneson

2030

anywhere but home

door craneson » Zo Mrt 01, 2009 10:14

erg leuk om al die oude voertuigen nog eens langs te zien komen, maar bij de echte trucktrial gaat het natuurlijk om gestuurde en geveerde assen. we hebben al veel concepten gezien , zoals pendel tandemstellen , onafhankelijke ophanging oa pendelassen zoals de tatra , tandem voorassen en separaat geveerde assen zoals de Kat 1 heeft.
bij het bouwen gaat het om wendbaarheid, gewichtsbesparen, en oa technische onbreekbaarheid.
de cabine met stoel stuur en klokken.
dat het op een vrachtwagen moet lijken is dan ook erg belangrijk. daarom is de vering essentieel voor de natuurgetrouwheid en het functioneren van die vering is een lust voor het oog . alle niet geveerde , of pseudo geveerde voertuigen zijn dan zoiets als droog brood , het is eenvoudig om te bouwen, niet moeilijk werkend te krijgen en het steekt duidelijk af bij de wel geveerde bouwsels. als je dat soort voertuigen voor vol aan gaat zien bij de TT hebben de betere bouwsels te lijden onder het feit dat ze het te moeilijk hebben gemaakt. en dan zouden we de regels niet eerlijk toepassen.
om het nu toch mogelijk te houden zelf een fantasie voertuig bouwen en te laten zien, hebben we de "buiten de regels" klasse, dit betekend dat je wel mag meerijden over de baan , maar dat geen Trucktrial mag noemen.
in eerdere berichten wordt dit de "engines" klasse genoemd. En omdat daar soms onduidelijkheid over ontstaat noemen we voortaan alle aan de regels voldoende trucks "trucktrial" en de andere voertuigen "Off" , dwz buiten de regels.
Daarmee willen we helemaal niet zeggen dat de andere bouwsels minderwaardig zijn of te simpel want het valt nooit mee een goed rijdend ding te bouwen.
Ok, kom maar op met trucktrial trucks :duim: de baan is er op 5 april !
no avatar
User

victorb

2884

door victorb » Zo Mrt 01, 2009 20:44

De trucks van de eerste proef van TT kan je beter niet als voorbeeld gebruiken. Er was er maar 1 die in 1x over de baan reed. Dat was het unimogje van Menno Gorter. :duim: de rest stond meer stil om banden op te rapen. of kwam de bocht niet om omdat de stuur inrichting toch niet zo goed was. of was veelste langzaam. of was door zijn kruiskoppelingen heen :lol:
no avatar
User

victorb

2884

door victorb » Zo Mrt 01, 2009 21:03

Ik vond een leuke foto

Afbeelding
Gebruikers-avatar
User

Vdub

1149

Alkmaar

door Vdub » Zo Mrt 01, 2009 22:56

Ja dat onderdelen stuk gaan vind ik het enige vervelende aan trucktrial.
Ik heb nog maar een tandwiel versplinterd, dus de schade valt hier reuze mee.
Gebruikers-avatar
User

Fedde

1892

Fryslân

door Fedde » Zo Mrt 01, 2009 23:40

victorb schreef:De trucks van de eerste proef van TT kan je beter niet als voorbeeld gebruiken. Er was er maar 1 die in 1x over de baan reed. Dat was het unimogje van Menno Gorter. :duim: de rest stond meer stil om banden op te rapen. of kwam de bocht niet om omdat de stuur inrichting toch niet zo goed was. of was veelste langzaam. of was door zijn kruiskoppelingen heen :lol:

Zo herinner ik mijn Foremost Delta niet. Maar het is wel ene paar jaar terug en mijn gehegen valt in de categorie DT (Diep Triest).
Gebruikers-avatar
User

Anko

1997

Kopje van Noord Holland

door Anko » Ma Mrt 02, 2009 11:50

Ik heb ondertussen al zooooveeel onderdelen stuk, dat ik ze niet eens meer bijhoud, dan heb ik het met name over kruiskoppelingen en assen die 360 graden rond zijn... wieldrager dingetjes waarvan het gat nu 2 keer zo groot is.

Trucktrial is inderdaad een flinke belasting voor de onderdelen, maar met goed bouwen komt gij al een heel end.
Nee, grapje..
no avatar
User

victorb

2884

door victorb » Ma Mrt 02, 2009 12:03

ik heb 1x zo een dunne 12 tands tandwiel stuk en een paar kruiskoppelingen.
dit heb ik opgelost door wormkasten te gebruiken en rode kruiskoppeligen in vooras.
Ook is het aan te raden om alle tandwielen goed op te sluiten.

Anko is het een idee voor je om misschien zo een sliptandwiel an je motor te hangen? :omg:
Gebruikers-avatar
User

Anko

1997

Kopje van Noord Holland

door Anko » Ma Mrt 02, 2009 12:34

Neuh.. dat kost vermogen, en is verre van realistisch..
Nee, grapje..
VorigeVolgende