Je MOC is klaar, maar het wil maar niet lukken om het mooi te presenteren?
Hier alles over tips en trucs voor het maken van foto's en filmpjes.
Gebruikers-avatar
User

TAFOL

Rang

premium

premium
9583

Zo Sep 14, 2008 12:11

Papendrecht

Welke fotocamera's gebruiken jullie?

door TAFOL » Di Sep 13, 2011 18:54

De vraag is simpel: Welke fotocamera's gebruiken jullie om MOC's/sets te fotograferen?

Ik ben namelijk mijzelf aan het oriënteren welke fotocamera ik ooit nog eens zal gaan aanschaffen om mijn MOC's/sets op de gevoelige plaat te zetten. Tot nu toe heb ik het ooit wel eens een keer geprobeerd met mijn broer's Canon PowerShot A720 IS, maar daar kon ik helaas geen detailfoto's zoals deze en deze mee maken, omdat dit apparaat niet genoeg kon inzoomen. :(

Daarom heb ik tot nu toe altijd gebruik gemaakt van de fotocamera van een vriend. Maar omdat ik ook wel eens bij mijn vriend wil gaan bouwen en/of voor de gezelligheid wil komen (in plaats van altijd maar foto's te maken als ik daar kom), wil ik graag gaan sparen voor een eigen cameraatje. Daarom dus ook de vraag welke camera hiervoor het beste kan zijn.

Dus welke fotocamera gebruiken jullie om foto's te maken? Laat het in dit topic maar weten.
Just the other night I was aimlessly surfing the Internet and now here I am on
the most fantastic LEGO-forum in the world having chats with you fine people.

TAFOL Brickography op Facebook
Mijn Brickshelf
Gebruikers-avatar
User

Telemachus

1837

Wo Jul 09, 2008 18:03

Coruscant

Re: Welke fotocamera's gebruiken jullie?

door Telemachus » Di Sep 13, 2011 19:07

Sony DSC-H7, dit is een van de weinige, niet spiegel reflex, digitale camera's die handmatige en spot focus heeft. Hebt je echt nodig voor Lego
Afbeelding
Macro is erg belangrijk, meestal is dat standaard 20cm dat is echter veel te weinig.
Deze heeft 1 cm. Dus je kan scherpe foto's maken tot op 1cm van het onderwerp
Kostte toen €369,-

Maakt trouwens ook mooie foto's in het donker. Dat zal je voor Lego niet zoveel gebruiken :P
Laatst gewijzigd door Telemachus op Di Sep 13, 2011 19:42, in totaal 3 keer gewijzigd.
Because I'm happy
Telemachus' Mocs
Gebruikers-avatar
User

mcdenbesten

Rang

premium

premium
1162

Zo Feb 14, 2010 23:02

Sliedrecht

door mcdenbesten » Di Sep 13, 2011 19:07

Ik gebruik ik er 2:

Afbeelding
fujifilm finepix s5600

Vanwege de vele functies is dit toestel heel erg veelzijdig. Enkel nadeel, het is een flink verouderd toestel met maar 5,1 megapixels.

Vandaar dat mijn voorkeur voor fotograveren van mocs naar mijn samsung ES20 uitgaat!

Afbeelding

Klopt, het is geen spiegelreflex. Toch maak ik met dit toestel verdraaid mooie foto's! Neem als voorbeeld de foto's van de Black Bertha. En het grote voordeel, de prijs is rond de 100,- dus ook nog eens erg aantrekkelijk!
Er is een tijd om af te breken en een tijd om op te bouwen. - Ecclesiastes
MOCs
Gebruikers-avatar
User

Alexander

3147

Di Feb 08, 2005 15:36

Delft

door Alexander » Di Sep 13, 2011 19:14

ik heb zelf een FujiFilm Finepix S1800, omdat ik:
-geen lompe, zware, dure spiegelreflex wilde
-ook niet de digitale variant van de wegwerpcamera wil (van die dingetjes van 75 euro :r )
-heeft veel optische zoom (18x)
-ligt lekker in de hand
-10 megapixel, dan kan je dr nog eens wat uitknippen voor een detail uit een grote foto
-en vooral, hij was nog geen 180 euro :) mocht ie eens perongeluk een ongelukkig einde tegemoet zien, dan kost een 2e nieuwe samen nogsteeds minder dan die 1e spiegelreflex, zonder lens.
-gaan 4 gewone AA batterijen in, zijn de oplaadbare leeg, kan je dr altijd n setje dure-cells in stoppen :lol: (wat n frustratie was dat namelijk met die videocamera met accu's die in n half uur leeg zijn en 4 uur moeten opladen :notimpressed: )
nadeeltje: zit geen aansluiting op voor een externe flitser.

en voor lego maakt ie uitstekende foto's, zit macro en super-macro op, en weetikveel wat voor meer leuke functies die ik nog niet eens geprobeerd heb.

Afbeelding

/reclamepraatje.. ik weet niet eens of ze deze nog verkopen..

vooral, ik zou niet zo'n ding van 75 euro kopen, dat was in mijn ervaring 1 grote teleurstelling. ik zou zelf niks anders willen dan zo iets wat ik nu heb, een "hybride" model, geen spiegelreflex, maar ook geen broekzakcameratje.. :)

nog een tip: koop een SDkaart met een goede snelheidsaanduiding + van een goed merk, niet de goedkoopste.. dat scheelt zo veel als je snel achter elkaar door foto's wil maken, of stottervrij wil filmen met je camera :)
Laatst gewijzigd door Alexander op Di Sep 13, 2011 19:34, in totaal 1 keer gewijzigd.
..lego komt met de jaren.. wijsheid niet..
Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8864

Ma Dec 25, 2006 14:27

Soesterberg

door eti » Di Sep 13, 2011 19:24

Voor mij is 't ook een bridgecamera. (Dat is dus zo'n bakbeest dat wel een spiegelreflex lijkt maar het dus echt niet is). Vergeleken bij kleinere, goedkopere camera's krijg je echt helderder, scherpere macro's, want de lens is gewoon beter. En dat je de witbalans kunt instellen is een pre (al kun je dat ook met Photoshop corrigeren). Natuurlijk moet je diafragma en sluitertijd kunnen instellen.

Momenteel heb ik deze:

Afbeelding

De Pansasonic Lumix FZ30. Hiervoor heb ik een FZ20 gehad.
Ik heb ook nog een Kodak liggen die 2x zo klein is, en die maakt wel aardige foto's, maar dus niet goed genoeg voor Lego, vind ik zelf.
no avatar
User

pieter peeters

970

Zo Nov 19, 2006 23:41

door pieter peeters » Di Sep 13, 2011 19:58

Soms gebruik ik nog de SONY F828

Afbeelding

Een wat ouder toestel maar je komt er niet veel nu tegen die een F2.0-F2.8 7,1x zoom lens hebben.

De meeste camera's die eruit zien zoals die sony verliezen veel meer aan lichtsterkte als je dingen dichterbij haalt, bij deze dus slechts 1 stop over 7,1x zoom... tevens is F2.0 bezonder lichtsterk al.

Maar voor mijn meeste foto's gebruik ik de

Afbeelding

Nikon D200 , met in totaal 4 objectieven erbij zodat ik van 12 mm tot 340mm heb.

TAFOL schreef: mijn broer's Canon PowerShot A720 IS, maar daar kon ik helaas geen detailfoto's zoals deze en deze mee maken, omdat dit apparaat niet genoeg kon inzoomen. :(

Je getoonde detailfoto's zijn niet op die manier gefotografeerd maar zogenaamde "crops" of te wel "slechts" een deel van de oorspronkelijke foto.

Om zulke kleine objecten op de foto te kunnen zetten heb je speciale camera / objectief voor nodig.

Soms klinkt bv een 1cm macro heel leuk, maar als je dus 1cm verwijdert van het glas zit met je object wat je wilt fotograveren dan kan er bijna geen licht meer bij het object komen.. immers daar zit je met je lens voor/tussen.

Ga je echter inzoomen op de camera heb je ineens geen 1cm macro meer... dat verschuift namelijk mee naar achter. Dus op papier lijkt het heel tof een 1 cm makro functie maar die afstand ist alleen geldig in de maximale uitzoomstand.. niet inzoom.

Tevens krijg je op zulke "groot"hoek achtige makro het verkeerde perspectief aangeboden. Het makkelijkste leg ik dat uit als je een 4x2 brick van lego van schuin bovenaf fotografeert en het blokje ligt ook nog schuin gedraait ( dus wat dichterbij de camera is naar rechts... en naar achteren toe naar links) ... en je maakt dan een foto met zo'n 1cm groothoek-makro-stand. dan lijkt het blokje naar achter toe "oneindig" veel smaller dan aan de voorkant.
Laatst gewijzigd door pieter peeters op Di Sep 13, 2011 20:06, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
User

TAFOL

Rang

premium

premium
9583

Zo Sep 14, 2008 12:11

Papendrecht

door TAFOL » Di Sep 13, 2011 20:06

Spiegelreflex? Macro's? Witbalans? Ikke digibeet. Ikke niet snappe... :?

Macro is het knopje met het bloemetje, toch? :look:
Just the other night I was aimlessly surfing the Internet and now here I am on
the most fantastic LEGO-forum in the world having chats with you fine people.

TAFOL Brickography op Facebook
Mijn Brickshelf
Gebruikers-avatar
User

dirk klijn

868

Do Okt 28, 2010 14:17

Woudrichem

door dirk klijn » Di Sep 13, 2011 20:11

Ik gebruik een Canon EOS 400D Digital,
Afbeelding

Lekker makkelijk te gebruiken. Al verander ik de felheid van de foto wel vaak nog op de computer om het wit nog witter te maken. Maar dat kan ook best aan de verlichting liggen.

Daarnaast ook nog wel eens een Sony DSC-W230,
Afbeelding

Een iets minder ingewikkelde en ook ietsepeitsie minder van kwaliteit dan de Canon maar nog steeds een goeie koop :duim:.

Spoiler:
Don't stop 'til you get enough.
no avatar
User

pieter peeters

970

door pieter peeters » Di Sep 13, 2011 20:13

TAFOL schreef:Spiegelreflex?

Is de benaming voor een camera-type waarin je als je door de zoeker kijkt via een spiegeltje direkt door de lens kijkt.

Als je de foto afdrukt, klap de spiegel omhoog zodat de beelchip ( vroeger film) belicht word enna klapt de spiegel weer terug.

Witbalans?

Is iets lastig uit te leggen... maar ruwweg komt het erop neer dat onze ogen zich prima per lichtbron op kunnen aanpassen om wit te onderscheiden, een beeldchip kan dat niet.

Gevolg... foto's onder kunstlicht hebben een roodgloed of geelgloed.

De manier om dit het beste tegen te gaan is om zulke foto's niet in JPG-vorm te maken maar een RAW-modus ( ook ideaal bij LEGO in je "studio" ) en je kan dan op de PC / apple heel gemakkelijk wit definieren... gevolg.. mooiere kleuren.

Macro is het knopje met het bloemetje, toch? :look:

Klopt maar het is iets complexer dan dan zie mijn vorige reply.
Gebruikers-avatar
User

legorigs

1745

Zo Okt 10, 2004 21:01

Oostzaan

door legorigs » Di Sep 13, 2011 20:14

Deuze...
Canon 300D Rebel.

Afbeelding
Big rigs the American way.
Gebruikers-avatar
User

Alexander

3147

Di Feb 08, 2005 15:36

Delft

door Alexander » Di Sep 13, 2011 20:18

overige camera-ervaringen:
ook ooit een Sony Cybershot DSC W5 (een compact, 5mpixel en 3x optische zoom) gehad, die maakte best redelijke foto's en de optische zoom was toen best goed, alleen dr zat echt n gruwelijke vertraging tussen het indrukken van de knop, en de daadwerkelijke (*klik*) foto, dus bij voorkeur geschikt voor stilstaande dingen, zoals gebouwen en lego, en daar werd ie ook voor gebruikt.. voor bewegende dingen niet zo'n fantastische camera. :P maargoed, dat is alweer 6 jaar terug.
[update:] ik zie hierboven een van de opvolgers van die camera. :)

ik heb ook ooit zo'n roze samsung* in mn handen gehad, die had niet eens optische zoom, de zoom was allemaal digitaal (=t zelfde als uitknippen uit n grotere foto, word het beeld niet scherper van), scherpstellen deed ie niet lekker, en in t donker fotograferen helemaal onmogelijk.. nee, liever niet.
*van mn vriendin toen. was zo'n ding van toen 75 euro bij de mediamarkt)
..lego komt met de jaren.. wijsheid niet..
Gebruikers-avatar
User

legOscar

3219

Zo Dec 30, 2007 18:25

Culemborg

door legOscar » Di Sep 13, 2011 21:09

Ik gebruik de camera van mijn vader voor foto's, stukje bij beetje probeer ik steeds meer van dit apparaat te begrijpen en zul je ook zien dat mijn foto's langzaamaan beter zullen worden:

Nikon D80 met 18-200 objectief (kun je van gemiddelde tot grote afstand mee schieten, op details kun je dus mooi inzoomen)

Afbeelding

En voor filmpjes deze: Sony HDR CX130

Afbeelding
I Love it when a MOC comes together.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

dip

5734

Wo Nov 23, 2005 11:33

Groningen

door dip » Di Sep 13, 2011 22:10

nikon d50 met 18-200 tamron

- De beste camera is de camera die je bij je hebt.
- Een duurdere camera maakt niet automatisch betere foto's.
- Meer megapixels is meer licht nodig (per pixel)
- 5 Megapixel voor 90% van de foto's en mensen eigenlijk al genoeg, de rest is gemak en grootformaat afdruk.
- een goede flitser doet soms wonderen

deze site vind ik persoonlijk wel goede info hebben: ken rockwell
Gebruikers-avatar
User

LegoHenkie

4466

Di Aug 07, 2007 22:05

Groningen

door LegoHenkie » Di Sep 13, 2011 22:16

Een Casio Exilim 12,1 megapixels

Hij fotografeert en verder heb ik er geen verstand van.
Er gaat niets boven Groningen.
no avatar
User

pieter peeters

970

door pieter peeters » Wo Sep 14, 2011 6:49

1 plaatje vertelt meer dan 1000 woorden? Nou dan volgen hier flink wat woorden.

Zojuist maakte ik ff "snel-snel" 1 foto van mijn legodiorama alhier.

Gebruik makende van de D200 met 18-200 objectief.

Het licht wat ik gebruikt kwam van 2 lampen. 1 60w die van boven komt ( zeg maar de zon?) en 1 spaarlamp die via de muur nog wat licht "ketst".

Scherpstelling was met 0,5m het dichtstebij, en de zoom op 200m. Ruwweg zat er dus tussen de voorkant van het objectief en de legopoppetjes 25-30cm "vrije" ruimte... de werkafstand word dat genoemd in macrofotografie.

Ik schiet altijd alles in RAW, dat heeft voordelen en nadelen. Beide in het kort. Nadeel: files zijn op 10 megapixels al 16 Mb groot ( kan per camera verschillen), voordeel je kan de hele belichting en witbalans nog aanpassen. Maar we blijven even bij de "witbalans"

Afbeelding

Klik voor volle groote

Wat je misschien niet zo opvalt is dat de foto naar geel neigt, ondanks dat mijn camera behoorlijk goed is in staat is onder heel veel lichtomstandigheden de kleur wit te onderscheiden is wit toch echt niet wit, maar lichtjes geelig.

Afbeelding

Klik voor volle groote

Wat deed ik nu? Ik koos een functie dat ik met de muis rondklikken kan in de foto wat volgens mij "wit" is , en voila... de kleuren kloppen.

Afbeelding

Dit is dan de volle foto. Ik denk dat de werkelijke scene ongeveer 7cm breed is en 10cm hoog ( schatting )

Bij een spiegelreflex word dan nog niet van macro gesproken. Daar noemt men het pas macro bij een reproductieratio van 1:2 of nog liever 1:1 . In het geval van mijn D200 zou dat een foto betekenen van een object met omvang van 24x16mm bij 1:1 of 48x32 mm bij 1:2 ... voor zulke macro moet je echter een speciaal objectief kopen. Ik heb die geen omdat ik voor mijn gebruik wat duur vind.

Afbeelding

Maar je kan natuurlijk op de PC / apple ook "croppen" / bijsnijden / uitknippen.

Afbeelding

Tot zelfs de daadwerkelijke pixels. Deze crop is dus 1:1 pixels uit de camera, is dat groot genoeg? ;)
Laatst gewijzigd door pieter peeters op Wo Sep 14, 2011 17:26, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
User

legOscar

3219

Zo Dec 30, 2007 18:25

Culemborg

door legOscar » Wo Sep 14, 2011 7:03

Met welk programmaatje heb je dat gedaan, als ik vragen mag?
I Love it when a MOC comes together.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

sparhawk

Rang

premium

premium
924

Zo Jan 09, 2005 19:14

Coevorden

door sparhawk » Wo Sep 14, 2011 8:07

Ik gebruik voor m'n fotos vaak m'n Canon Powershot SX10is, deze heeft een groot zoombereik (20x optische zoom) en er kan een externe flitser op. Voor details, kijk hier.
Verder heb ik nog een Canon EOS 5D, het voordeel daarvan is dat je zelf de lens kunt uitzoeken dit het beste past bij wat je wilt, maar ja, hij is wat aan de dure kant en een stuk lomper dan de powershot.
Naar de meeting in Drachten neem ik de Powershot mee, omdat deze een stuk handzamer is en ook hele mooie fotos maakt, dus als je hem bekijken wilt, dan kan dat daar eventueel.
Gebruikers-avatar
User

Telemachus

1837

Wo Jul 09, 2008 18:03

Coruscant

door Telemachus » Wo Sep 14, 2011 8:49

Het enige nadeel van bovenstaande foto is dat ie "plat" is.
Door gebruik van de zoom.
Dat vind ik zelf niet mooi, maar dat is persoonlijk.
Because I'm happy
Telemachus' Mocs
no avatar
User

pieter peeters

970

door pieter peeters » Wo Sep 14, 2011 11:27

legOscar schreef:Met welk programmaatje heb je dat gedaan, als ik vragen mag?

Als je dat van mij bedoelt.
Het is de "standaard" RAW-loader plugin van Adobe voor Photoshop CS2.

Maar er zijn meer programma's die een dergelijke opbouw hebben voor het omzetten van RAW-afbeeldingen.
Laatst gewijzigd door pieter peeters op Wo Sep 14, 2011 12:57, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
User

dip

5734

Groningen

door dip » Wo Sep 14, 2011 12:49

Hier zijn nog wat voorbeeld foto's te vinden om te laten zien wat depth of field, afstand en zoom met je beeld doen.
Gebruikers-avatar
User

legolijntje

1020

Ma Feb 21, 2011 8:55

Omgeving Utrecht

door legolijntje » Do Sep 15, 2011 18:48

Om eerlijk te zijn; ik gebruik vaak gewoon mijn galaxy S (5 megapixel dus).

Maar ik gebruik ook vaak een proffesionele Sony (spiegelreflex), jammer genoeg heb ik die nog niet voor de lego kunnen gebruiken, wat ik wel zo nu en dan voor de lego gebruik is een klein digitaal cameraatje (weet niet zo gouw welke het is).

Maar eigenlijk ben ik tevreden met mijn Galaxy S; zulke detail foto's hoef ik (tot nu toe) niet.
Spoiler:
Mijn...
...Brickset
...Flickr
Gebruikers-avatar
User

Barman

6673

Di Mrt 22, 2005 22:30

Wijk bij Duurstede

door Barman » Do Sep 15, 2011 21:15

Voor foto's gebruik ik altijd de Panasonic DMC-FZ7. Al een oud beestje, maar doet het nog steeds goed. Sinds ik een Samsung Galaxy S II heb met 8 megapixel en HD, maak ik daar ook foto's mee. Tot zo ver nog geen Lego, maar dat gaat vast komen. De kwaliteit van de Galaxy is practisch te vergelijke met de Panasonic.

Voor video's gebruik ik een Sony handycam DCR-SR58. Gezien de Galaxy HD heeft zal deze ok steeds vaker gebruikt gaan worden.
Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het nu windstil!
Flickr en Youtube
Gebruikers-avatar
User

Trijntje

Rang

premium

premium
1710

Vr Feb 11, 2011 12:43

door Trijntje » Do Sep 15, 2011 23:30

Omdat de oude camera er in de Efteling mee ophield, sinds kort een Nikon Coolpix P300.
Tot de keus van dit toestel gekomen omdat ik een snelle compact camera wilde (kan 8 foto's per seconde schieten, erg handig als je kids hebt). Verder in mijn beleving een beetje het maximum haalbare voor een compactcamera in die prijsklasse.
Nog geen Lego mee gefotografeerd, maar ik ben er van overtuigd dat de foto's beter gaan worden dan tot nu toe.
(alle voorgaande foto's waren gemaakt met een Samsung S10070, voor Lego was die niet echt geweldig) (voor bewegende kids trouwens ook niet)
Gebruikers-avatar
User

jas

800

Ma Okt 24, 2005 20:58

Emmeloord

door jas » Za Sep 17, 2011 12:26

Gebruik zins een klein jaar een Sony Alpha 500.
Gebruikers-avatar
User

Sjeekie_Beekie

1089

Do Okt 28, 2004 14:08

Kaatsheuvel

door Sjeekie_Beekie » Ma Sep 19, 2011 20:10

Voor het huis-tuin-en-keuken-werk heb ik een Panasonic DMC-FX40, voor het grotere werk een Nikon D90 met een 18-105 lens en een 70-300 lens [wat met deze body dan weer overeenkomt met 105-450].

Over alle vier zijn we dik tevreden. Die kleine stop je makkelijk in je broekzak of binnenzak, terwijl je met zijn grote broer wat meer tijd neemt om echt foto's te maken.

Naast LEGO fotograferen wij beiden graag ook de kinderen [maar aangezien het pubers zijn, willen ze vaak niet op de foto], de hond [die vind het wel leuk] is vooral tijdens de jachttraining een gewild object voor actiefoto's en met een abonnement op de Beekse Bergen zijn ook de diverse beestjes daar niet altijd veilig voor onze liefhebberij.
Weltrusten, tot morgen zonder zorgen!
Did you know?... On average, every person on earth has 62 LEGO bricks!
Gebruikers-avatar
User

koffiemoc

Rang

premium

premium
2631

Zo Sep 07, 2008 17:54

Zutphen

door koffiemoc » Ma Sep 19, 2011 23:17

Een Canon EOS 400D.
Gekocht toen de digitale compactcamera kaduuk ging, om een paar redenen:
- ik werd gek van die menu's die je door moet om bijvoorbeeld de witbalans of de ISO-waarde in te stellen, snel te bedienen knopjes graag
- ik wilde meer kunnen inzoomen op grote afstand dan op dat moment goed mogelijk was met digitale compactcamera's, ofwel ik wou er een telelens op kunnen zetten.
- fotograferen met de zoeker tegen mijn oog gedrukt is toch meer 'mijn ding'.
- de camera moest sneller startklaar zijn dan dik 5 seconden.

Verdere voordelen vind ik dat een spiegelreflex beter en stabieler in mijn hand ligt en mijn vinger niet zo snel voor de lens, de flits of voor de lichtmeter zit. Er kan een externe flitser op en je kunt er een draadontspanner op aansluiten.
Grootste nadelen: duur. En zo groot dat je 'm niet ff op zak steekt. Je moet er echt aan denken en beslissen om die hele tas mee te zeulen.
Baldrick, have you no idea what irony is? Yeah. It's like goldy and bronzy, only it's made of iron.
my koffiemocs @ flickr.
Gebruikers-avatar
User

shutter010

119

Za Jan 02, 2010 0:35

Rotterdam

door shutter010 » Zo Sep 25, 2011 21:19

een Nikon D700, met een 60mm macrolens.
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14445

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

door Rusty » Di Sep 27, 2011 11:24

Voor snelle kiekjes een oude Samsung V4, als het mooiere plaatjes moeten zijn pak ik de Panasonic TZ10.
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig
Gebruikers-avatar
User

Duq

8236

Za Okt 18, 2003 20:26

Dublin

door Duq » Do Okt 06, 2011 0:29

Nadat mijn Canon SX100IS er definitief mee ophield heb ik een SX20IS aangeschaft. 20x zoom, een display die je kan omdraaien, een ingebouwde flits maar ook een plek om een externe flits aan te sluiten... Het is een veelzijdige camera.
Afbeelding
Helaas is hij ook best lomp en dus niet zo handig mee te nemen. Vorig jaar heb ik in Australie belastingvrij een Canon S95 gekocht. Heel veel instelmogelijkheden, groot helder scherm, en hij kan in RAW opslaan.
Afbeelding
In wat vergelijkende tests heb ik gemerkt dat de kleinere S95 betere foto's maakt. Ik denk dat dat komt doordat de lens ('slechts' 3.8x zoom) minder licht verliest dan de zoom-toeter van de SX20. Het is niet de goedkoopste compacte camera maar hij is enorm veelzijdig en levert hele goeie foto's. Een aanrader wat mij betreft.
Doe er dan meteen een Gorillapod statiefje bij, hier met mijn vorige camera:
Afbeelding
Erg handig statiefje om in een layout neer te zetten en in allerlei gekke hoeken foto's te maken. Buiten is het ding ook heel handig. Als je in weinig licht wil werken (of om een andere reden een lange sluitertijd nodig hebt) is een statief onmisbaar om scherpe foto's te maken.
There is no cloud. It's just someone else's computer.
Gebruikers-avatar
User

LegoMathijs

Rang

premium

premium
1704

Wo Aug 24, 2011 10:59

door LegoMathijs » Vr Nov 11, 2011 23:26

Ik mag de fotocamera van mijn moeder gebruiken (Nikon D40) om foto's te maken op Legobeurzen
Flickr: http://www.flickr.com/photos/mathijslegofan/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
User

BramAkkermans

2168

Do Jan 29, 2009 19:37

Breda

door BramAkkermans » Za Nov 12, 2011 17:15

Vraagje : Mijn moeder wilt heel graag weer een fototoestel aanschaffen maar wilt graag dat als je een foto neemt dat je meteen weer een foto kan nemen, dus dat je er super veel achter elkaar kan maken. Kan dit niet met ieder fototoestel (dat dit dus een kwestie van instellen is) ? Of zijn er inderdaad veel die dit niet kunnen ?

Als iemand misschien een idee/tip heeft, hij moet niet té duur zijn (ik denk dat hij grofweg tussen de €100 en €200 moet zitten, of er zou echt een goede reden moeten zijn om hem te kopen). Verder moet hij dus veel foto's achter elkaar kunnen maken, digitaal zijn, en goede foto's maken.

*Het zou fijn zijn als ik er ook meteen goede foto's mee kan maken van mijn LEGO ! :lol:
Be As You Are
Mijn Brickshelf - in de meivakantie komen de foto's !
Gebruikers-avatar
User

dip

5734

Groningen

door dip » Za Nov 12, 2011 18:09

De meeste spiegelreflex camera's nemen snel foto's. (voorbeeld: mijn nikon D50 neemt 5 foto's per seconde en dat is een camera uit 2005 en kan nog niet eens eens de snelle SD kaarten gebruiken.)

De compact digitale cameras zijn meestal een stuk slomer. Ik ken er een paar die seconden doen over aanzetten en ook seconden over het nemen van een foto.

Maar wat bedoel je met "snel foto's nemen"? Er zijn camera's die tegenwoordig 1000 fps opnames maken (fuij of casio dacht ik)
Gebruikers-avatar
User

BramAkkermans

2168

Breda

door BramAkkermans » Za Nov 12, 2011 19:27

Nou, we hadden eerst gewoon een simpel plat ding met uitschuiflens.
En daar heb ik geweldig mooie foto's mee gemaakt !

Maar mijn moeder wilt vooral als ze iets moois ziet (of als mijn zusje iets doet wat ze op de foto wilt leggen) meteen een foto kunnen nemen. en als hij niet goed genoeg is meteen nog een voordat "het moment" voorbij is ;)

Het was eerst bij ons :

-Indrukken, 1 á 2 seconde wachten totdat foto klaar is, weer even wachten, en dan pas nieuwe foto kunnen maken.

:)
Be As You Are
Gebruikers-avatar
User

BlaBla

330

Vr Okt 07, 2005 8:06

Goirle

door BlaBla » Zo Nov 13, 2011 13:10

Je kunt met een compact-camera meestal kiezen voor de "macro"-stand en de "oneindig"-stand. Vaak aangeduid met een bloemetje en een bergje.

Als je de camera instelt op "oneindig" dan stelt ie niet meer scherp en dus win je daarmee tijd bij het maken van de foto. En als je onderwerp op een paar meter afstand zit dan zie je het verschil waarschijnlijk maar amper.

Als je snel foto's achter elkaar wil maken dan hebben de meeste camera's daar ook een aparte instelling voor.

Als je op deze site kijkt dan kun je camera's selecteren op het aantal beelden per seconde wat ze kunnen maken:

http://www.dpreview.com

Je moet dan de "camera feature search" hebben:

http://www.dpreview.com/products/search/cameras

Zet de "advanced search filters" aan een klik "continuous drive" en "continuous drive fps" aan.

Er verschijnt dan een selectie-schuifbalkje waarmee het aantal "frames per second" wat je wil hebben kan instellen.

En dan krijg je dus een ljist van camera's die dat kunnen.

Succes!
Laatst gewijzigd door BlaBla op Zo Nov 13, 2011 17:19, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8864

Soesterberg

door eti » Zo Nov 13, 2011 15:00

maak er in de bovenste link even dpreview van, zonder die extra E...
Gebruikers-avatar
User

BlaBla

330

Goirle

door BlaBla » Zo Nov 13, 2011 17:20

eti schreef:maak er in de bovenste link even dpreview van, zonder die extra E...

Bedankt. Aangepast.
Gebruikers-avatar
User

BramAkkermans

2168

Breda

door BramAkkermans » Zo Nov 13, 2011 20:40

@BlaBla,

Dus "oneindig" stelt niet scherp, maar hoe zit het dan met de "macro" stand ?

Bedankt trouwens voor je antwoord :duim:
Be As You Are
Gebruikers-avatar
User

dip

5734

Groningen

door dip » Ma Nov 14, 2011 9:05

Klopt dit wel helemaal? Volgens mij geeft mountain stand prioriteit aan achtergrond/ondeindig. Maar als hij niks vind gaat hij wel zoeken. Idem met macro maar dan wordt er gefocust op het eerste wat dichtbij is.

(En laat nou net voor de situatie die Bram beschrijft zowel macro als oneindig niet echt de lekkere scherpstelafstand zijn.)
Gebruikers-avatar
User

BlaBla

330

Goirle

door BlaBla » Ma Nov 14, 2011 12:00

Misschien maakt het verschil of je de camera in de stand "automatisch" of "handmatig" hebt staan.

Mijn kleine Canon Ixus staat altijd op handmatig en als je dan "bergje" kiest dan gaat ie niet zoeken naar een onderwerp en staat de lens dus gewoon in de stand "ver weg" voor wat betreft het scherpstelpunt.

De camera verdoet dan dus geen tijd met het zoeken naar een onderwerp en het scherpstellen en maakt dus meteen een foto als je afdrukt.

Maar ik sluit niet uit dat bij andere merken dat anders gaat. En het kan dus ook afhankelijk zijn van andere instellingen.
Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8864

Soesterberg

door eti » Ma Nov 14, 2011 12:14

Naar mijn weten is het bergje meestal inderdaad om het scherpstellen op oneindig te zetten. Helaas hebben veel camera's die stand niet.
Voor het fotograferen van Legobouwsels heb je overigens heel weinig aan die stand.
Volgende