Je MOC is klaar, maar het wil maar niet lukken om het mooi te presenteren?
Hier alles over tips en trucs voor het maken van foto's en filmpjes.
Gebruikers-avatar
User

workfromtheheart

Rang

Moderator

Moderator
6656

Zo Nov 04, 2007 20:44

Dronten

Je MOC klaar, en nu..?

door workfromtheheart » Ma Aug 16, 2010 10:36

Eindelijk, je hebt je MOC af. Je hebt er uren, dagen, weken op gezwoegd (of misschien in een uurtje in elkaar gezet) maar kortom je bent er zeer tevreden mee.
Nu wil je natuurlijk je MOC delen met de rest van de wereld. Je wilt horen wat mensen er van vinden, wat ze er sterk/mooi/goed aan vinden, waar ze nog ruimte zien voor verbetering. Je wilt worden geblogd door alle relevante LEGO-blogs die je kent en nog veel meer. Je wilt jouw "15 minutes of fame".

Laten we daarom eens in dit topic elkaar daarover wat tips geven. Ik zal zelf aftrappen:

• Zorg dat je een goede MOC hebt. Gebruik interessante kleuren, technieken, nieuwe ideeën etc.
  • Zorg voor goede foto's. Gebruik daglicht of professionele belichting, met een neutrale achtergrond. Maak eventueel gebruik van een foto-bewerkingsprogramma om de de foto nog wat op te knappen.
  • Zet je foto's online. Brickshelf is makkelijk om te hosten, Flickr is ook groot, waarbij je ook nog reacties kunt krijgen. Hetzelfde geld voor MOCpages, maar die is toch wat minder bekend.
  • Meld je creatie in verschillende (relevante) fora. Natuurlijk meld je het op LOWLUG, maar misschien ook op Eurobricks, BrickLink en nog meer fora, waar je lid van bent.
  • Als je dat doet, zorg dan voor een leuke/aardige/fantastische naam en een goede omschrijving. Foto's met een leuk verhaaltje zijn doorgaans aantrekkelijker dan alleen foto's.
  • Maak mensen van te voren een beetje nieuwsgierig naar wat je aan het doen bent, betrek ze er eventueel bij, vraag om hulp als je ergens zelf al ruimte voor verbetering ziet tijdens het bouwproces
  • Laat merken dat je niet bang bent voor constructieve feedback. Als je alle opmerkingen die bedoeld zijn om je te helpen gaat afkraken of afwijzen hebben mensen er na een tijdje geen zin meer in om op je bouwsels te reageren.

Dit zijn zo wat tips die in mij opkomen, maar ik ben zeer benieuwd wat anderen nog voor tips hebben. :duim:
Mijn Flickr pagina.
Moeite met wiskunde? Met WisWereld probeer ik te helpen.
Gebruikers-avatar
User

L-space

Rang

premium

premium
589

Vr Apr 17, 2009 22:58

de Meierij

Re: Je MOC klaar, en nu..?

door L-space » Ma Aug 16, 2010 12:07

Je somt zo'n beetje mijn hele rijtje op.

Wat ik echter het belangrijkste vindt in een eerste post is een foto. Zonder foto kijk ik niet verder hoe leuk het verhaal ook is. Op basis van de foto kijk ik verder en heb zo hele leuke dingen ontdekt.
Op een post met alleen en link ga ik al helemaal niet in.

Verder, ga na het posten ook in op kritiek of opmerkingen. Je kunt zo laten weten waarom je een bepaalde keuze hebt gemaakt en je het advies dus niet of juist wel gaat opvolgen of waarom je hebt gekozen voor rood/geel/groen/blauw.

En laat, zeker na uitgebreide veranderingen, je creatie gerust nog een keer zien.
"The Turtle Moves"
www.Lspace.nl - flickr.
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2110

Zo Okt 28, 2007 8:34

Ede

door Rijkjavik » Ma Aug 16, 2010 16:50

Geef een korte omschrijving. Vaak spreken foto's voor zichzelf, maar ik merkte bij mijn Tyrrell zeswieler dat dat type racewagen redelijk onbekend was. Na een foto en een link van het voorbeeld hadden mensen iets om hem mee te vergelijken.
It's multifunctionomical.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

mahjqa

5609

Ma Feb 07, 2005 1:03

Utrecht

door mahjqa » Ma Aug 16, 2010 21:17

-Ruim je kamer op voordat je foto's maakt. Of zorg voor een groot vel papier als achtergrond.

groter overzicht voor lego fotografie
Niet krabben, daar wordt het alleen maar erger van.
Gebruikers-avatar
User

Duq

8236

Za Okt 18, 2003 20:26

Dublin

door Duq » Ma Aug 16, 2010 23:32

Hele handige link Mahjqa!
Neem heel veel foto's. Geheugenkaarten zijn groot tegenwoordig en wat je niet gebruikt gooi je gewoon weer weg. Da's handiger dan als je gaat bewerken er achter komen dat dat ene detail nou net niet goed uitkomt.
Sommige camera's kun je vanaf de computer bedienen. Dat heeft twee voordelen. Ten eerste heb je dan je monitor als zoeker in plaats van het schermpje op de camera. Ten tweede sla je de foto's meteen op de harde schijf op in plaats van op je camera. Voor diverse typen Canon kun je een programmaatje Zoombrowser downloaden. Voor andere merken is ongetwijfeld iets vergelijkbaars beschikbaar.
There is no cloud. It's just someone else's computer.
Gebruikers-avatar
User

TJoling

3004

Zo Aug 06, 2006 13:37

winterswijk

door TJoling » Di Aug 17, 2010 0:03

hé, dat wist ik niet. ik heb een canon a80 en zoombrowser op de pc. eens kijken wat we daarvan kunnen brouwen de volgende keer :)
die link van Mahjqa is idd ook heel handig. :)
The highway to succes is always under construction
Gebruikers-avatar
User

workfromtheheart

Rang

Moderator

Moderator
6656

Dronten

door workfromtheheart » Di Aug 17, 2010 13:26

Al fijne tips!
Zijn er ook nog tips om bijvoorbeeld je MOC op Brickshelf/MocPages/Flickr op te laten vallen?
Mijn Flickr pagina.
Gebruikers-avatar
User

bmarreel

1105

Do Dec 27, 2007 20:37

West-Vlaanderen, België

door bmarreel » Di Aug 17, 2010 13:45

Zorg dat de eerste foto (bv. de foto die je als eerste ziet als 'mapje' op brickshelf) een mooi en groot overzicht geeft van de moc, zodat men nieuwsgierig wordt naar meer. (of als het een héééél grote moc is, het deel dat het meest opvalt als je een blik op je moc werpt.)
L€60 ©@$tL€ F0r L!f€
-Ik ben terug!-
Gebruikers-avatar
User

legOscar

3219

Zo Dec 30, 2007 18:25

Culemborg

door legOscar » Di Aug 17, 2010 17:18

Wat tips voor Flickr:

- Geef je foto de tag "lego"
- Plaats hem in de Lego Group Pool
- Zorg dat je veel contacten hebt, die krijgen een mailtje als jij wat toevoegt.
- Upload niet te veel fotos naar flickr, want vanaf 200 foto's moet je gaan betalen of foto's verwijderen.
I Love it when a MOC comes together.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

bmarreel

1105

Do Dec 27, 2007 20:37

West-Vlaanderen, België

door bmarreel » Di Aug 17, 2010 18:54

legOscar schreef:- Upload niet te veel fotos naar flickr, want vanaf 200 foto's moet je gaan betalen of foto's verwijderen.

Klopt niet helemaal. (Je bedoelt het waarschijnlijk wel juist :wink: )
Vanaf 200 foto's zullen de oudste foto's van je profiel 'verdwijnen' maar ze zijn niet 'weg'.
(m.a.w. als je weer de zichtbare foto's verwijdert, zullen er weer oude foto's terug zichtbaar komen. Hetzelfde als je begint te betalen, dan komen alle foto's terug)

Deeplinks en geposte foto's e.d. werken volgens mij wel nog. (of niet? :look: )
L€60 ©@$tL€ F0r L!f€
-Ik ben terug!-
Gebruikers-avatar
User

koffiemoc

Rang

premium

premium
2631

Zo Sep 07, 2008 17:54

Zutphen

door koffiemoc » Di Aug 17, 2010 23:22

Posten op flickr: de leukste/mooiste die de 'voorpagina' van je serie is kun je de tag 'foitsop' geven. Dat betekent 'first one in the series of pics'. De kans is dan groter dat een blogger die foto eruit pakt om op zijn/haar blog te zetten in plaats van een foto die je minder mooi of representatief voor je moc vindt.

Dit heb ik eens gelezen in een artikel op The Brothers Brick. Het artikel is een beetje te lang om hier te herhalen, maar zeer toepasselijk voor dit topic.
Als er een vertaling nodig is hoor ik het wel.
Baldrick, have you no idea what irony is? Yeah. It's like goldy and bronzy, only it's made of iron.
my koffiemocs @ flickr.
Gebruikers-avatar
User

workfromtheheart

Rang

Moderator

Moderator
6656

Dronten

door workfromtheheart » Zo Sep 26, 2010 13:34

Wat ik me hier ook nog afvraag, is of het beter is om één topic te maken om daar al je MOC's in te verzamelen (zoals ik bijvoorbeeld zelf doe) of om voor iedere MOC een eigen topic te maken...

Ik zou graag hier wat ideeën over willen horen, vooral met betrekking tot reacties (wanneer krijg je er meer...) en de mening van de moderatoren...
Mijn Flickr pagina.
Gebruikers-avatar
User

Bricknook

3718

Ma Mrt 23, 2009 17:56

Nuenen

door Bricknook » Zo Sep 26, 2010 13:46

Persoonlijk lijkt het me beter om één topic te hebben, waar je al je MOCs in plaatst.
-1: Hierdoor kun je sneller de vooruitgang zien die een MOCcer boekt met zijn bouwwerken. Je hoeft alleen maar enkele pagina's in het topic terug te lezen.
-2: Het is overzichtelijker. Als iedere MOCcer voor al zijn MOCs een apart topic aan zou maken, zou het forum overspoeld worden met kleine topics.
-3: Deze is voor jouw vraag belangrijker: Door dat ene topic te updaten, blijft je topic actueel. Als je een topic voor MOC 1 aanmaakt, dan raakt op den duur in de vergetelheid, als er nieuwe topics over andere MOCs komen. Dan weet op den duur niemand meer dat dat topic ook nog bestond en daat ook nog een geweldige MOC in werd gepresenteerd. Als je al je MOCs in één topic houdt, wordt dat topic nog eens door iemand doorgelezen (ja, ook helemaal) en krijg je eerder feedback, ook op de oudere MOCs.
Geschiedenis is de versie van het verleden, waarover men heeft besloten het eens te zijn. (Napoleon Bonaparte)
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14445

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

door Rusty » Zo Sep 26, 2010 15:20

Ik sluit me bij Bricknook aan. :D
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig
Gebruikers-avatar
User

Bricksonwheels

1660

Zo Jan 06, 2008 9:19

Twente

door Bricksonwheels » Zo Sep 26, 2010 21:13

Als je echt een naam wilt opbouwen moet je zeker voor goede scherpe foto's zorgen, op een goede achtergrond. Flickr vind ik toch het beste internationale medium. Vanuit daar word je misschien ook eens geblogd en dan krijg je steeds meer belangstelling.

Wat de topics betreft geloof ik ook dat een genoeg is.

Wees ook eerlijk en verwacht niet dat iedereen commentaren geeft op jouw werk, terwijl je dat zelf nooit doet. Liefde komt van twee kanten :lol: :lol:
Gebruikers-avatar
User

workfromtheheart

Rang

Moderator

Moderator
6656

Dronten

door workfromtheheart » Zo Sep 26, 2010 21:57

Dat is een waar woord. Maar ik heb zelf vaak wel het gevoel, als ik niets beters weet te zeggen dan "Mooi gedaan zeg" dat ik dan maar beter even niks kan zeggen, omdat het zo weinig inhoud.
Mijn Flickr pagina.
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26182

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

door stuifzand » Ma Sep 27, 2010 6:31

Als je echt een grote moc bouwt zo eens per half jaar, dan zou ik zeggen een topic per moc. Er zijn ook mensen die iedere dag iets kleins maken, en daar zou ik dan van zeggen dat ze dat misschien beter in één topic kunnen plaatsen.
Er is geen regel voor, en eerlijk gezegd maakt het mij niet uit.
Ik persoonlijk zou liever een topic per moc hebben. Dat is het onderwerp namelijk, en niet de persoon die het bouwt.
Gebruikers-avatar
User

badboytje88

138

Za Jun 02, 2007 12:31

Grevenbicht

door badboytje88 » Ma Sep 27, 2010 6:37

Ik heb nog een tip.

Geef ook geregeld feedback op de MOCs van anderen, dan zijn mensen sneller geneigd om ook op jouw MOCs feedback te geven.
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
11250

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

door WvdP » Ma Sep 27, 2010 12:09

Er valt voor beide iets te zeggen, persoonlijk maakt het mij niet zoveel uit. Eén topic voor al je MOCs houdt alles lekker bij elkaar. Maar als je kiest voor één topic per MOC, kun je altijd nog in je openingspost linkjes zetten naar MOCs die je eerder hebt gebouwd en die met je nieuwe MOC in verband staan (bijv. bij een modulair gebouw linkjes naar de andere gebouwen in je straatje). Op die manier kun je ook een beetje samenhang behouden.
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)
Gebruikers-avatar
User

L-space

Rang

premium

premium
589

Vr Apr 17, 2009 22:58

de Meierij

door L-space » Ma Sep 27, 2010 18:30

Leuk om te lezen over de topics.

Zelf postte ik hier pas nadat ik al een tijd bij Eurobricks zat. Wat mij toen meteen opviel was eigenlijk dat (bijna) iedereen al zijn MOC in één topic zette.
In tegenstelling tot EB waar er soms een nieuwe topic voorbij komt als er alleen een ander helmpje opstaat. (beetje overdreven weet ik, maar dan ook maar een klein beetje).
Meer vergelijking heb ik niet maar het kwam toen erg duidelijk over op mij.
"The Turtle Moves"
www.Lspace.nl - flickr.
Gebruikers-avatar
User

BramAkkermans

2168

Do Jan 29, 2009 19:37

Breda

door BramAkkermans » Do Nov 04, 2010 18:55

Nou is dit niet echt iets waar ik veel ervaring in heb, aangezien ik niet actief MOC's post.
(voor steeds afwisselende redenen, voor de nieuwsgierige, op moment is het fototoestel kapot...)
Dus beschouw het maar meer als mijn persoonlijke mening ;

Één topic per grote MOC en één topic waar je alles inzet is wel handig.
Als je dan iedere keer dat iemand iets nieuws post ook meteen een linkje krijgt naar zijn of haar topic met al zijn of haar MOC's erin, dan kan je je commentaar/tips/complimenten/kritiek beter beargumenteren (als daar dan om gevraagd word ...).
Sowieso geeft dit een duidelijk beeld van wat die persoon allemaal gemaakt heeft én het is ook meteen duidelijk hoe vaak hij/zij nieuwe dingen post en/of hoe recent iets is.
Be As You Are
Mijn Brickshelf - in de meivakantie komen de foto's !
Gebruikers-avatar
User

Free-Willy8

842

Zo Jan 03, 2010 13:46

Hardenberg

door Free-Willy8 » Do Nov 04, 2010 22:59

Ik denk als je echt serieus MOC's maakt waar je feedback op wilt en zo, dat dan een topic per MOC een goed idee is, maar als je gewoon af en toe een bouwseltje maakt die je wilt showen, kun je misschien ook een verzameltopic aanmaken voor jezelf, zoals sommige forumleden al hebben gedaan.

Komt er ineens een vraag bij me op: wat als je iets wilt posten wat je gewoon van de kaart hebt gebouwd? Is daar een topic/ruimte voor, of moet je daar dan ook een topic voor aanmaken?
Mijn bouwthema's: Friends, Princess, Hobbit, PotC, LotR, City, PoP
Mijn topic: FreeWilly's mini Miniland
Gebruikers-avatar
User

workfromtheheart

Rang

Moderator

Moderator
6656

Dronten

door workfromtheheart » Vr Nov 05, 2010 0:01

Als je een set hebt gebouwd, dan kun je natuurlijk altijd een recensie schrijven in het recensietopic.
Als je iets bouwt van een bouwtekening die iemand gemaakt heeft, zou je het denk ik wel in je eigen MOC topic kunnen zetten. Als je dan de originele bouwer er maar bij zet.
Geen groter compliment dan imitatie nietwaar...
Mijn Flickr pagina.
Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8864

Ma Dec 25, 2006 14:27

Soesterberg

door eti » Vr Nov 05, 2010 13:11

Ikzelf maak liever een topic per MOC. Ik ben denk ik ook eerder geneigd een topic te openen dat heet 'Marsmannetjes vallen treinstation aan in 1934' dan als het heet 'Pietje Puk z'n MOCs'. Niet bewust hoor, ik weet 't niet zeker.
Gebruikers-avatar
User

2LegoOrNot2Lego

977

Do Jul 02, 2009 18:54

Mussel

door 2LegoOrNot2Lego » Zo Nov 07, 2010 20:44

Dit vind ik een mooi gesprek. Zelf loop ik wel eens met een aantal vragen rond die nu juist hier besproken worden.

workfromtheheart schreef:Maar ik heb zelf vaak wel het gevoel, als ik niets beters weet te zeggen dan "Mooi gedaan zeg" dat ik dan maar beter even niks kan zeggen, omdat het zo weinig inhoud.

Dat gevoel ken ik...ook ik ben dan geneigd om te zwijgen... Misschien niet eerlijk voor die betreffende bouwer...zeg het maar...reacties graag... :-)

eti schreef:Ik ben denk ik ook eerder geneigd een topic te openen dat heet 'Marsmannetjes vallen treinstation aan in 1934' dan als het heet 'Pietje Puk z'n MOCs'.

Heel herkenbaar vind ik, dat terwijl ik ook juist een eigen verzamel topic heb (MOC's 2LegoOrNot2Lego). Een pakkende titel over het bouwwerk zelf vind ik uitnodigender dan één met de naam van de bouwer erin. Aan de andere kant is een verzamel topic veel overzichterlijker wat die persoon zoal doet en meer nog zijn of haar ontwikkeling is zichtbaar. Iedere keer een topic starten geeft giga veel topics binnen het forum...
Hebben moderator en/of admins hier nog een mening over?

legOscar schreef:Wat tips voor Flickr:
- Geef je foto de tag "lego"
- Plaats hem in de Lego Group Pool

Ik ben net nieuw op Flickr, op aanraden van Bricksonwheels eigenlijk, maar hoe werkt dat dan met plaatsen in de Lego Group Pool...bepaal ik dat zelf of wordt je uitgenodigd?

Nogmaals super gesprek, hier kan ik wat mee... :duim:
To LEGO or not to LEGO... that is the question...

Ben je nieuwsgierig naar wat ik zoal bouw kijk dan:
...op mijn LowLug topic MOC's 2LegoOrNot2Lego...
...of in mijn Brickshelf folder...
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
11250

nabij Leiden

door WvdP » Zo Nov 07, 2010 21:10

2LegoOrNot2Lego schreef:Dit vind ik een mooi gesprek. Zelf loop ik wel eens met een aantal vragen rond die nu juist hier besproken worden. (...)
En die deels ook al in dit topic beantwoord zijn :P
2LegoOrNot2Lego schreef:Een pakkende titel over het bouwwerk zelf vind ik uitnodigender dan één met de naam van de bouwer erin. Aan de andere kant is een verzamel topic veel overzichterlijker wat die persoon zoal doet en meer nog zijn of haar ontwikkeling is zichtbaar. Iedere keer een topic starten geeft giga veel topics binnen het forum...
Hebben moderator en/of admins hier nog een mening over?

Jazeker:
stuifzand schreef:Als je echt een grote moc bouwt zo eens per half jaar, dan zou ik zeggen een topic per moc. Er zijn ook mensen die iedere dag iets kleins maken, en daar zou ik dan van zeggen dat ze dat misschien beter in één topic kunnen plaatsen.
Er is geen regel voor, en eerlijk gezegd maakt het mij niet uit.
Ik persoonlijk zou liever een topic per moc hebben. Dat is het onderwerp namelijk, en niet de persoon die het bouwt.

WvdP schreef:Er valt voor beide iets te zeggen, persoonlijk maakt het mij niet zoveel uit. Eén topic voor al je MOCs houdt alles lekker bij elkaar. Maar als je kiest voor één topic per MOC, kun je altijd nog in je openingspost linkjes zetten naar MOCs die je eerder hebt gebouwd en die met je nieuwe MOC in verband staan (bijv. bij een modulair gebouw linkjes naar de andere gebouwen in je straatje). Op die manier kun je ook een beetje samenhang behouden.
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8864

Ma Dec 25, 2006 14:27

Soesterberg

door eti » Zo Nov 07, 2010 21:17

Over Flickr:

Je kunt naar de groep gaan, flickr.com/groups/lego, en lid worden van de groep ('join this group'). Daarna kun je zelf foto's in de groep plaatsen.
Je moet de foto's eerst uploaden naar je photostream. Daar staan ze namelijk altijd, of ze nou ook in een groep staan of niet.
Daarna kun je óf op de groepspagina klikken op 'add something' en uit je eigen foto's kiezen, of bij je eigen foto's onder 'actions' kiezen voor 'add to a group'.

Er zijn groepen waar je foto's pas geplaatst worden als de admin ze heeft goedgekeurd, maar meestal staat de foto er meteen in.
Gebruikers-avatar
User

Free-Willy8

842

Zo Jan 03, 2010 13:46

Hardenberg

door Free-Willy8 » Ma Nov 08, 2010 13:44

2LegoOrNot2Lego schreef: Aan de andere kant is een verzamel topic veel overzichterlijker wat die persoon zoal doet en meer nog zijn of haar ontwikkeling is zichtbaar. Iedere keer een topic starten geeft giga veel topics binnen het forum...

Dit is dus ook precies de reden dat ik liever een persoonlijk-bouwsel topic start waarin ik al mijn bouwsels plaats dan per ding een nieuw topic, maar ik bouw eigenlijk ook niet echt hele grote dingen of zo. Een MOC bestaat voor mij momenteel uit een aanvulling op en wijziging van iets wat ik van een kaart heb gebouwt. Als ik zelf iets uitdenk wordt het meestal niet mooi, maar dat heeft denk ik met ervaring te maken. Ik bouw nog niet zolang zelf. Door een verzameltopic te starten is het dan voor de 'kijkers' makkelijker mijn ontwikkeling te zien en hierover tips te geven, denk ik.

Als je echt een hele grote, mooie MOC hebt is het, denk ik, juist wel weer handiger en leuker om er een apart topic voor te starten.
Mijn bouwthema's: Friends, Princess, Hobbit, PotC, LotR, City, PoP
Mijn topic: FreeWilly's mini Miniland
Gebruikers-avatar
User

2LegoOrNot2Lego

977

Do Jul 02, 2009 18:54

Mussel

door 2LegoOrNot2Lego » Ma Nov 08, 2010 19:23

WvdP schreef:En die deels ook al in dit topic beantwoord zijn :P ?

Deze beide reacties had ik zeker gelezen, maar niet direct als antwoord op mijn vragen gezien... :fluiten: :raiseone:

Nu je mij de ogen opent dus wel... :duim: Er is geen regel...dat is eigenlijk het belangrijkst...super bedankt...

Voor mij zelf ga ik maar eens kijken wat het beste werkt. Mijn eigen MOC topic bestaat toch al en dat neem ik zeker in de afweging mee...

@eti: ik ga er mee aan de slag. Van het weekend m'n Flickr account aangemaakt. Al wat ge-upload, nu nog in de groep plaatsen, ook jij super bedankt...
To LEGO or not to LEGO... that is the question...

Ben je nieuwsgierig naar wat ik zoal bouw kijk dan:
...op mijn LowLug topic MOC's 2LegoOrNot2Lego...
...of in mijn Brickshelf folder...
Gebruikers-avatar
User

legOscar

3219

Zo Dec 30, 2007 18:25

Culemborg

door legOscar » Ma Nov 08, 2010 22:51

Ik ben iemand die niet vaak iets bouwt, maar toch een verzamel topic wil. Is het dan een idee om voor elke moc een apart topic te maken; en hem dan in mijn verzameltopic alleen kort te vermelden met een foto en een link erbij naar het hoofdtopic van die moc waar dus meer foto's en een leuk verhaaltje staan?
I Love it when a MOC comes together.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
11250

nabij Leiden

door WvdP » Ma Nov 08, 2010 23:18

Lijkt me een uitstekend idee!
Gebruikers-avatar
User

dip

5734

Wo Nov 23, 2005 11:33

Groningen

door dip » Di Okt 08, 2013 21:05

Ik was Skærbæk foto's aan het doornemen en hier een voorbeeld van hoe het niet moet...

Nou ben ik wat bevooroordeeld, maar wat wou degene met deze foto vastleggen? Mijn avatar en logo staan er belabberd op, en de details van het schip zijn niet te zien.

Afbeelding

Ga dichterbij! Kijk na de klik op je scherm, die prullebak zit niks voor niks op dat toestel... En kun je er niet dichterbij komen en staat er dus rotzooi omheen, knip dat eraf met photoshop, gimp, piant, whatever...
Gebruikers-avatar
User

thomassio

Rang

premium

premium
3053

Za Dec 20, 2008 15:30

Leiden

door thomassio » Wo Okt 09, 2013 0:20

Volgens mij wilde hij de doos fotograferen.
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26182

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

door stuifzand » Wo Okt 09, 2013 6:57

Als ik nou heel eerlijk ben, had de presentatie ook wel iets compacter gekund, of is dat schip niet van jou?
Ik zou zeggen, het lijkt op een "ik besteed er één foto aan, kijk ik later wat er op staat". :look:
Gebruikers-avatar
User

dip

5734

Wo Nov 23, 2005 11:33

Groningen

door dip » Wo Okt 09, 2013 19:59

Dat schip was niet van mij.
no avatar
User

Olgeros

29

Zo Dec 01, 2013 10:57

door Olgeros » Di Feb 04, 2014 11:23

Misschien een tip:
Ik ben naar de stoffenmarkt geweest en heb daar een paar meter mooi diepzwarte stof gekocht en gebruik dat nu als achtergrond.
Werkt perfect en je bent voor onder de tien euro klaar.
Gebruikers-avatar
User

b rick

240

Wo Apr 23, 2014 10:28

door b rick » Za Apr 26, 2014 12:20

Altijd fijn, dit soort topics. Vooral als je nieuw bent zoals ik. Dus allereerst: Aangenaam mensen! (bij gebrek aan een welkom-thread...)

Mijn voorkeur gaat uit naar een apart topic voor elke aparte moc. Maar dan moet de moc wel topic-waardig zijn. Het is moeilijk om een keuze te maken omdat er zoveel verschillen zijn tussen de forums. Op Eurobricks is het de gewoonte (denk ik) om per moc een topic aan te maken. In tegenstelling tot Lowlug, want hier kom ik vooral verzamel topics tegen.

Belangrijk verschil tussen de twee:

Ik ben niet geneigd om een heel verzameltopic door te bladeren op zoek naar een moc dat mij interesseert. Dat heb ik wel bij een aparte topic met een aantrekkelijke titel.

Dat heeft als gevolg gehad dat ik me lange tijd NIET op Lowlug heb ingeschreven en wel op Eurobricks. (althans, dat is 1 van de redenen.)

Wat mijn tip zou zijn:

Beiden!
Een topic met de belangrijkste foto's van al je mocs met linkjes naar topics apart voor de build-up of voor meer info en details. Update de eerste post in je main-thread met foto's en links om mensen naar je aparte mocs te sturen. Als je een moc hebt aangepast, erwissel de foto dan door een nieuwe, vertel kort over de verandering, en plaats de nieuwe link naar je geupdated aparte moc-topic.

Nadeel van aparte topics:

Onoverzichtelijk: Who cares..?

In de vergetelheid raken: Dan heeft de moc dat verdiend...

Vind je van niet, dan kun je er zelf voor zorgen dat de moc weer onder de aandacht komt door bij voorkeur een toegevoegde meerwaarde. Een significante verbetering in bouw, onderdelen, of fotografie. Het lijkt me dat de meesten hier volwassen genoeg zijn om die grens te bepalen, danwel te accepteren.
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5643

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Za Apr 26, 2014 13:01

b rick schreef:Altijd fijn, dit soort topics. Vooral als je nieuw bent zoals ik. Dus allereerst: Aangenaam mensen! (bij gebrek aan een welkom-thread...)

Even wat verder kijken, en zie het grote voorsteltopic in de lounge.
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
Gebruikers-avatar
User

b rick

240

door b rick » Za Apr 26, 2014 16:09

MOCkingBird schreef:Even wat verder kijken, en zie het grote voorsteltopic in de lounge.

Thanks! Een nieuw forum betekent dat je dingen niet 1 2 3 gevonden krijgt. Het is even wennen en geduld hebben. Maar meestal is er wel iemand die je er op kan wijzen waar het een en ander te vinden is. :wink:

On topic:
Er zijn hier al veel goed fotografietips gegeven. Maar probeer te experimenteren. Gewoon voor de variatie. Naast het veilige daglicht buiten en van boven kun je je moc ook bij het raam zetten. Speel met 'invul licht' door de schaduwzijde van je moc te bespiegelen met een groot wit stuk papier/karton. Of speel met 'spotlights' door een bepaald detail op te lichten met een LED fietslampje bijvoorbeeld.
Gebruikers-avatar
User

b rick

240

door b rick » Zo Apr 27, 2014 7:34

b rick schreef:
...
Beiden!
Een topic met de belangrijkste foto's van al je mocs met linkjes naar topics apart voor de build-up of voor meer info en details. Update de eerste post in je main-thread met foto's en links om mensen naar je aparte mocs te sturen. Als je een moc hebt aangepast, erwissel de foto dan door een nieuwe, vertel kort over de verandering, en plaats de nieuwe link naar je geupdated aparte moc-topic.
...

hmmzzz, deze handigheid zit er dus niet in op dit forum waarbij editen na 30 minuten niet meer mogelijk is. :look:
Weet niet of ik zin heb om ieders topic van 5+ paginas door te bladeren als ik op pagina 1 geen moc zie die me interesseert. Laat staan een reactie geven... De tijd zal het leren. Immers, dit forum bestaat natuurlijk al langer dan dat ik actief ben... :wink:
Volgende