Je MOC is klaar, maar het wil maar niet lukken om het mooi te presenteren?
Hier alles over tips en trucs voor het maken van foto's en filmpjes.

Achtergrondkleur

Wat vind jij de beste achtergrond voor een MOC?

Witte achtergrond
22
63%
Neutraal gekleurde achtergrond
7
20%
Complementaire kleur achtergrond
2
6%
Natuurlijke achtergrond
3
9%
Iets anders
1
3%

Aantal stemmen : 35
Gebruikers-avatar
User

Aliencat

Rang

premium

premium
4515

Di Feb 05, 2008 8:57

Achtergrondkleur

door Aliencat » Zo Jun 29, 2014 10:45

Ik vraag me af wat tegenwoordig eigenlijk helemaal hip is qua achtergrondkleur op MOC-foto's.
Zie je liever een MOC op een strak witte achtergrond? Een egale neutrale kleur? Een kleur die juist afsteekt zoals bijvoorbeeld een blauwe achtergrond achter een rode MOC, of meer een natuurlijke achtergrond (een MOC in het gras met struiken op de achtergrond of iets dergelijks), of iets anders?
no avatar
User

Stijnoom

44

Zo Jul 07, 2013 19:16

Re: Achtergrondkleur

door Stijnoom » Zo Jun 29, 2014 12:01

Het ligt er echt aan wat voor sfeer je wil creëren, als je een zwarte antieke auto hebt bijvoorbeeld, gebruik ik het liefst bruin voor de sfeer! Maak je een grijze moc, dan gebruik ik graag blauw, omdat de rotspartijen bijvoorbeeld goed aansluiten bij een blauwe lucht.

Wit is het meest gebruikelijk en zorgt ook dat je oog alleen uitgaat naar de MOC :)
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26181

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

door stuifzand » Zo Jun 29, 2014 12:11

Ik vind vaak kleur best wel mooi.
Ik heb ook een zwak voor van die (aziatische) achtergronden met heel gestileerd een soort van natuurachtergronden.
Gebruikers-avatar
User

buildingmaster

214

Do Aug 01, 2013 9:44

Twente

door buildingmaster » Ma Jun 30, 2014 19:55

Ik denk dat het een beetje afhankelijk is van het soort bouwwerk. Voor gebouwen werkt (in mijn ogen) een witte achtergrond het beste, terwijl ik op het internet andere projecten zoals bijvoorbeeld (kleine) voertuigen vaak met een gekleurde achtergrond voorbij zie komen. Voor hele grote gebouwen (> dan 1,5 meter) zou misschien een 'natuurlijke' achtergrond wel een goede oplossing zijn...
je moet bouwen met de blokjes die je hebt... gekocht.
Voor meer foto's kun je terecht op mijn Brickshelf en/of Flickr pagina.
Gebruikers-avatar
User

Barman

6673

Di Mrt 22, 2005 22:30

Wijk bij Duurstede

door Barman » Vr Aug 15, 2014 14:51

Ik kan me wel vinden in de woorden van Buildingmaster.
Zelf gebruik ik altijd een witte achtergrond, tenzij ik hele licht modellen heb gebruik ik zwart/antrasiet doek (tafel afrok materiaal van LW). Het mooiste komen toch neutrale achterronden het beste van pas. Grijs of blauwgrijzig kom ik ook vaak tegen op Flickr en dat werkt goed bij kleine modellen.
Als je een mooie natuurlijke achtergrond kunt vinden dat je model alleen maar meer naar voren brengt, dan gaat het niets boven buiten opnamens, maar een goede lokatie vinden is altijd lastig. Vaak zijn grotere modellen dan beter geschikt om met een laat standpunt in de achtergrond te laten versterken. Wel lastig om dan je model weer mee te nemen en alleen voor een paar foto's helemaal te moeten opbouwen. Tja, wil je echt een mooie foto, dan zul je er werk van moeten maken.
Zelf ben ik nog opzoek naar een mooie achtergrond (doek), maar dat valt nog niet mee.
Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het nu windstil!
Flickr en Youtube
Gebruikers-avatar
User

Chef_NL

Rang

premium

premium
606

Za Dec 29, 2012 20:48

Heemskerk

door Chef_NL » Wo Jul 13, 2016 18:36

Hebben jullie misschien nog een tip, ik bouw met name Star Wars, dus veel LBG, ik merk dat een witte achtergrond niet altijd lekker samengaat met LBG. Is er een kleur die hier mooi bijpast, of ik het beter om een contrast kleur te gebruiken en later de foto bewerken (dus b.v. felgroen o.id.)
Mijn MOC's op Flickr | Mijn verzameling op Brickset
Gebruikers-avatar
User

koffiemoc

Rang

premium

premium
2631

Zo Sep 07, 2008 17:54

Zutphen

door koffiemoc » Do Jul 14, 2016 1:23

Wit: ben ik niet zo'n fan van. Nogal steriel. Voor Space werkt zwart sowieso beter. Tenzij je een zwart spaceship hebt gemoct.

Afbeelding
Steriel: Spacebase, Spacebase, SPACEBASE! by ZCerberus, on Flickr
Afbeelding
Space is the new black: BackSide by Sad Brick, on Flickr

Een contrasterende kleur is vaak té. Te felle achtergrond, en meestal een kleur die niet van nature bij de scène past. Kleur kan wel, maar ik zie liever een kleur waarin de moc wat natuurlijker op zijn plaats lijkt. En bovendien een matte kleur, niet zo fel, zo één die al wat grijs in zich heeft.

Afbeelding
Ieuw! Vic Viper Space Racer by David Roberts, on Flickr
Afbeelding
Veel rustiger, en hier is groen logischer: "Sacre rouge!!" by 6kyubi6, on Flickr
Afbeelding
Weinig kleurcontrast, toch valt ie op: CF-1008 Crosscurrent by Gabe Umland, on Flickr

Mijn favoriete veilige keuze is grijs. Warm grijs, koel grijs, donker of licht, dat moet bij de scene en de moc passen.
Het contrast hoeft niet overdreven hoog te zijn.

Afbeelding
Koel grijs: Rover by Sunder_59, on Flickr
Afbeelding
Warm grijs: Probe by Sunder_59, on Flickr

Hoewel er ook vies grijs bestaat.

Afbeelding
Verkeerde witbalans op de camera: scooter 4 by LEE YOUNG, on Flickr

De schaduw van de moc (op de grond) behouden werkt erg goed om 'm niet in het luchtledige te laten zweven.

Afbeelding
Geen schaduw - freischwebend: How The West Was Won by Paddy Bricksplitter, on Flickr
Afbeelding
Wel schaduw: en hij stáát! Furiosa Friends 3q by Paddy Bricksplitter, on Flickr

Vignettering (dat het donkerder wordt aan de rand van de foto) helpt om de aandacht op het midden te vestigen.

Afbeelding
Ignatius Bartholomew Pompus XXXVII: Archduke of Arrogance by Tyler, on Flickr

Ook mooi is een horizon, en dat kan heel vaag of abstract zijn.

Afbeelding
Simpel kleurverloop: The 4th Awakens! by Tyler, on Flickr

Maar mijn absolute favoriet is de (erin gefotosjopte) foto-achtergrond. Maar het is een hele kunst om er een te vinden die niet afleidt met drukke patronen en dan ook de moc er nog geloofwaardig in te integreren.

Afbeelding
Wauw. LEGO The Ridge Modern Townhouse by Paul, on Flickr

@Stuifzand: heb je een voorbeeld van zo'n gestileerde aziatische achtergrond? Ik heb ze niet tussen mijn favorieten zitten geloof ik, maar ben wel nieuwsgierig.
Baldrick, have you no idea what irony is? Yeah. It's like goldy and bronzy, only it's made of iron.
my koffiemocs @ flickr.
Gebruikers-avatar
User

Chef_NL

Rang

premium

premium
606

Heemskerk

door Chef_NL » Do Jul 14, 2016 4:07

Mooi stuk, daar heb ik wat aan! Bedankt
Gebruikers-avatar
User

Pattiruhu

378

Zo Nov 16, 2014 0:42

Dronten

door Pattiruhu » Do Jul 14, 2016 6:46

Over het algemeen bouwt men auto's, huizen, bomen e.d. M.a.w. je bouwt iets zo realistisch mogelijk. Dan is er wat mij betreft niets mooier dan een foto van een 'natuurlijke' omgeving met daarin een MOC en dat het niet eens opvalt dat er iets van LEGO in de foto staat. Dus zet een LEGO-auto op een achtergrond waarbij het op een echte auto lijkt; tussen andere auto's in een stedelijke omgeving bijvoorbeeld.
Misschien is het vloeken in de kerk, maar ik vind minifigs niet realistisch en afbreuk doen aan een realistisch gebouw.

Aangezien MOC's vrijwel altijd op schaal zijn, moet je wel de MOC op de computer in de achtergrond plaatsen. Dit is niet moeilijk, maar kost wel even wat tijd. Ideetje voor een workshop op de volgende meeting?
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26181

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

door stuifzand » Do Jul 14, 2016 9:10

koffiemoc schreef:
@Stuifzand: heb je een voorbeeld van zo'n gestileerde aziatische achtergrond? Ik heb ze niet tussen mijn favorieten zitten geloof ik, maar ben wel nieuwsgierig.

Takeshi Itou doet dat:

Afbeelding
Gebruikers-avatar
User

Chef_NL

Rang

premium

premium
606

Heemskerk

door Chef_NL » Do Jul 14, 2016 11:08

Als je toch de foto later uit de originele achtergrond knipt, is er dan een kleur die daarvoor het beste werkt? (Net als bv een green screen bij film?)
Gebruikers-avatar
User

Pattiruhu

378

Zo Nov 16, 2014 0:42

Dronten

door Pattiruhu » Do Jul 14, 2016 14:33

Chef_NL schreef:Als je toch de foto later uit de originele achtergrond knipt, is er dan een kleur die daarvoor het beste werkt? (Net als bv een green screen bij film?)

Bij video werkt het iets anders; dan wil je als achtergrond een kleur die niet in de video zelf voorkomt. Vaak fel groen inderdaad; vervolgens geef je in je software aan dat fel groen doorzichtig moet worden en plaats je er een achtergrondvideo achter.
Bij foto's is het minder belangrijk; bij foto's kies je niet een kleur die doorzichtig moet worden, maar ga je een object echt uitknippen (niet met een lasso of toverstafje in Photoshop). Je kunt voor de zekerheid een kleur kiezen die lijkt op de uiteindelijke achtergrond. Als je daar geen duidelijk idee over hebt, kun je kiezen voor wit. Belangrijker is dat je dezelfde camerahoogte gebruikt als de achtergrond en liefst ook dezelfde richting van zonlicht.
Gebruikers-avatar
User

koffiemoc

Rang

premium

premium
2631

Zo Sep 07, 2008 17:54

Zutphen

door koffiemoc » Do Jul 14, 2016 20:08

@Stuifzand bedankt, nu snap ik wat je bedoelt. Omdat zij/hij alleen op brickshelf en een eigen japanse site post, ken ik het niet. Het doet me denken aan de getekende achtergronden van Lego zelf in vele city-sets zoals de pizza-to-go. Maar dan met veel zachtere overgangen. Ik heb voor de restyle wedstrijd overwogen om ook getekende achtergronden te gebruiken. Ik zag ervan af omdat het me teveel tijd zou kosten. Takeshi neemt voor vier verschillende foto's van dezelfde moc vier iets verschillende achtergronden en laat de kleuren van de base(plate) doorlopen in de achtergrond. Wat een werk!

@Chef_NL drie tips om de achtergrond makkelijker weg te poetsen/te vervangen in photoshop of the Gimp. Tip 1 heeft niets met kleur te maken, maar met de aanpak: ik gum het ongewenste deel niet en knip ook niets uit. Ik maak een selectie, en die zet ik om in een masker. Dat masker maakt de ongewenste delen transparant/onzichtbaar. Ik zet de fotosjop-achtergrondfoto op een laag onder de moc-foto. De achtergrond schijnt nu op de gemaskeerde plekken door de moc-afbeelding heen.

De selectie maak ik vaak met behulp van het toverstafje. Dat stafje selecteert vlakken met 'dezelfde' kleur, binnen bepaalde (zelf in te stellen) marges. Daarom is het handig om een achtergrond mee te fotograferen in een kleur die niet in je moc voorkomt (tip 2). Dan voorkom je dat je met het selecteren van de egale achtergrond je ook een deel van je moc meeselecteert.
Dat is listiger dan het lijkt. Het gaat eigenlijk niet om de kleur van je moc, maar om de kleur op de foto van je moc. Een rode moc kan op de foto best plekken hebben die bruinig, paarsachtig of donkergrijs zijn. En dan gaat het ook nog alleen om de rand van wat je wilt maskeren.

Tip 3 verklapte Pattiruhu al: fotografeer een achtergrond mee in de kleur van de foto die je erachter wilt fotosjoppen. Bij het maken van de selectie en het masker blijft er vaak een zweem van de gefotografeerde achtergrondkleur om de selectierand zitten. Dat zie je goed op deze foto, bijvoorbeeld bij de voorpoot (en vooral als je inzoomt):

Afbeelding
Nerdly Kitty by koffiemoc, on Flickr
(gefotografeerd tegen een donkergrijze achtergrond)

Als dat een donkere gloed is, en je plakt er een helderblauwwitte lucht achter, dan zie je dat. Had ik een witte of lichtblauwe achtergrond meegefotografeerd, dan was die kleurzweem samengevloeid met de wolkenachtergrond. Deze is daarom beter gelukt:

Afbeelding
Friendship Viper Mk I by koffiemoc, on Flickr
(gefotografeerd tegen een zwarte achtergrond)

Overigens doe ik tegenwoordig vaak geen maskeren meer. Ik zet de moc op het grootste vel dik papier dat ik kan krijgen in de kunstbenodigdhedenwinkel. Die vellen heb ik in wit, grijs, zwart, hemelsblauw en grasgroen. Het wit in deze foto is dus het wit van zo'n vel, er is niets geknipt of gegumd of gemaskeerd:

Afbeelding
The Pizza Queen by koffiemoc, on Flickr

Je hebt meteen realistische schaduwen op de bodem, en het scheelt een bak tijd.
Baldrick, have you no idea what irony is? Yeah. It's like goldy and bronzy, only it's made of iron.
my koffiemocs @ flickr.