Je MOC is klaar, maar het wil maar niet lukken om het mooi te presenteren?
Hier alles over tips en trucs voor het maken van foto's en filmpjes.
Gebruikers-avatar
User

Aliencat

Rang

premium

premium
4358

Di Feb 05, 2008 8:57

Hoe wordt het gemaakt: The Monday Deathmatch Tournament

door Aliencat » Za Apr 25, 2020 18:08

In de uitzending van LowlugTV werden gisteravond een paar goede vragen gesteld over hoe The Monday Deathmatch Tournament gemaakt wordt, en het leek me wel leuk om daar in dit topic wat meer over uit te weiden.
Met voorbeelden, want voorbeelden maken alles duidelijker.

Om te beginnen, hoe een pagina gemaakt wordt. Bijvoorbeeld deze pagina, pagina 13 waar Captain Redbeard voorgesteld wordt aan de lezer:

Afbeelding

Op het moment dat ik aan een nieuwe pagina begin, is het verhaal zelf al geschreven. Per pagina maak ik dan een script om aan te geven wat er per frame te zien is, wie wat zegt, enz. Zo kort en simpel mogelijk. Voor deze pagina is dat:

script schreef:1. Captain Redbeard in cuffs
Judge (outside frame): Captain Redbeard, you are to stand trial for piracy

2. Explosion from the right
KABLAM

3. Pirates among debris
Pirate: We've come to bust you out, Captain!

4. Close up of Captain Redbeard
Captain Redbeard: About time!

5. Wide frame pirates running to their ship
Captain Redbeard: Quick! Get to the ship!

De volgende stap is een storyboard. Voor simpele pagina's maak ik geen storyboard, daar poseer ik gewoon de minifigs voor de juiste achtergrond en klaar. Maar voor deze pagina moesten er een paar scenes gebouwd worden, en een storyboard helpt dan om precies datgene te bouwen wat er in beeld te zien is. Het is een heel simpele schets waar vooral niet teveel tijd in moet zitten:

Afbeelding

Na het bouwen van de MOCs voor deze scenes poseer ik de minifigs en fotografeer ik ze, hier zijn 3 voorbeelden voor scenes die op deze pagina voorkomen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna de foto's bewerken en samenvoegen tot een strippagina, en klaar is pagina 13:

Afbeelding
Gebruikers-avatar
User

Ravelino

Rang

premium

premium
172

Vr Apr 17, 2020 13:36

C-town

Re: Hoe wordt het gemaakt: The Monday Deathmatch Tournament

door Ravelino » Za Apr 25, 2020 19:54

Leuke blik achter de schermen!

Vraagje: is er voor dat losse water een bepaalde techniek om het neer te leggen? heb hier en daar wat geprobeerd maar zodra ik meerdere kleuren moet mengen wordt het al gauw een rare warboel.
Gebruikers-avatar
User

Aliencat

Rang

premium

premium
4358

door Aliencat » Za Apr 25, 2020 23:02

Meer techniek dan het omkieperen van een bakje en daarna een beetje gelijkmatig verspreiden, komt er niet bij kijken.
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
2926

Ma Sep 30, 2013 21:18

Zaandam

door Raven » Zo Apr 26, 2020 9:06

Begrijp ik hieruit dat je de verschillende tinten blauw premixen in een container/bak hebt?

Spoiler:
You're never 2 old for LEGO!!! <~FlickR~>
Gebruikers-avatar
User

Aliencat

Rang

premium

premium
4358

door Aliencat » Zo Apr 26, 2020 10:09

Ja :lol:

Afbeelding

Als je het zelf allemaal door elkaar gaat leggen, en daarna weer moet uitzoeken kost toch veel teveel tijd.
En bovendien krijg je pas een écht willekeurig patroon als het echt willekeurig gemengd zit, anders ben je er toch half-bewust mee bezig dat er niet teveel van dezelfde kleur bij elkaar moet liggen, en maak je het willekeurige toch weer niet-willekeurig.
Gebruikers-avatar
User

Ravelino

Rang

premium

premium
172

Vr Apr 17, 2020 13:36

C-town

door Ravelino » Zo Apr 26, 2020 12:47

Ja zo dat is inderdaad wel zo, merk dat ik bij dat laat voor laag aanbrengen ook steeds rijen weg moet halen om een golf te maken en dan toch weer iets aan moet passen omdat het er niet 'natuurlijk' uitziet. Vind ik ook wel weer een van de leuke dingen maar er gaat makkelijk een aantal uur extra in een grote MOC zitten daardoor en dat lijkt me bij een strip met wekelijkse opgave geen doen.

ik heb die bakken btw ook van de action :duim:

Heb er vandaag weer eens 10 opgehaald omdat ik toch een tuinlamp moest ruilen jemig wat een rij stond er weer.
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
793

Do Mei 02, 2013 7:19

Zwolle

door UrbanErwin » Zo Apr 26, 2020 14:51

Geweldig zo'n kijkje achter de schermen.
Foto's: Flickr
'Sorry mijn naam is niet UrbanEdwin'
Gebruikers-avatar
User

KlaasK

Rang

premium

premium
645

Za Feb 14, 2015 11:38

Tholen

door KlaasK » Ma Apr 27, 2020 15:49

Leuk om dit te zien!
Elke MOC begint met één steentje.
Gebruikers-avatar
User

Chef_NL

Rang

premium

premium
485

Za Dec 29, 2012 20:48

Heemskerk

door Chef_NL » Wo Apr 29, 2020 14:11

Leuk om te zien!, ik verbaas mij er steeds weer over, hoeveel MOC's je uit je mouw schud, en ook zo snel. Je bent absoluut een talentvolle bouwer, en vooral op allerlei verschillende vlakken.

Ik volg met plezier je comic, mooi om te zien hoe je dit aanpakt en opbouwt. Ik neem aan dat je aardig behendig bent met Paintshop & Fotografie? Dit zijn echt dingen die ik nog moet en wil leren.
Mijn MOC's op Flickr | Mijn verzameling op Brickset
Gebruikers-avatar
User

Aliencat

Rang

premium

premium
4358

door Aliencat » Vr Mei 01, 2020 15:44

Dank jullie wel voor de toffe reacties :duim:

Chef_NL schreef:en ook zo snel

Dat brengt me op het volgende punt, ook naar aanleiding van een vraag van Mahjqa vanochtend:

Tijdbesparing
Er is al een paar keer opgemerkt dat er erg snel erg veel MOCs tevoorschijn komen in deze strip, en het is absoluut zo dat dat veel werk is, maar je moet het jezelf wel zo gemakkelijk mogelijk maken.
Met een beetje een goede planning kan ik best wel wat tijd besparen:

- Alleen datgene bouwen wat te zien is.
In de eerste post zag je al een paar scenes waar precies datgene gebouwd is wat in het frame te zien is, en geen centimeter meer. Wat ook scheelt is dat de meeste dingen maar van één kan gefotografeerd hoeven te worden.
Dit gaat zelfs zo ver dat deze taxi er als een complete MOC uit ziet (het tan zit erin voor WvdP):

Afbeelding

Maar ik van de ándere zijkant alleen zoveel gebouwd heb, als je van de voorkant, bovenkant en achterkant kunt zien:

Afbeelding

Voor deze pagina, waar je de taxi van beide kanten ziet, heb ik dan gewoon eerst alle foto's van één kant gemaakt, dan de minifigs van zijde gewisseld, weer foto's gemaakt en die gespiegeld:

Afbeelding

Redenering: het kost minder tijd om één keer de minifigs van zijde te wisselen, dan om alle details aan de andere kant ook te bouwen.

- Uitwisselbare decorstukken.
Voor de stad Monday, een vervallen, verlaten stad, heb ik een aantal decorstukken gebouwd van facades van gebouwen, en puin-grond, die ik op verschillende manieren bij elkaar kan zetten om de illusie te geven van verschillende locaties, als achtergrond.
Dit zijn een paar voorbeelden:

Afbeelding

Ook hierbij geldt weer, alleen datgene bouwen wat te zien is, de achterkanten zien er zo uit, en de muren zijn nét stevig genoeg om rechtop te blijven staan:

Afbeelding

- Een klein stukje fotografieplanning.
Ik heb het verhaal in grote lijnen al van begin tot eind geschreven, maar ook de scripts zoals in de eerste post van dit topic te zien is, zijn al 30-40 pagina's vooruit geschreven. Dit helpt met het fotograferen van verschillende scènes, als je bijvoorbeeld kijkt naar pagina 100 speelt zich dat af op dezelfde locatie als pagina 114. Die heb ik dus gewoon gelijk achter elkaar gefotografeerd, ook al zitten daar nog 13 andere pagina's tussen die zich op andere locaties afspelen.
Gebruikers-avatar
User

KlaasK

Rang

premium

premium
645

Za Feb 14, 2015 11:38

Tholen

door KlaasK » Vr Mei 01, 2020 17:25

Dus jij weet gewoon hoe het af gaat lopen?! :lol:
Elke MOC begint met één steentje.
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
11183

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

door WvdP » Vr Mei 01, 2020 17:43

Aliencat schreef:(het tan zit erin voor WvdP)
:lol:
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)
Gebruikers-avatar
User

UrbanErwin

Rang

premium

premium
793

Do Mei 02, 2013 7:19

Zwolle

door UrbanErwin » Vr Mei 01, 2020 19:09

Dat stukje planning is wel echt een nieuw niveau, ik had oprecht niet verwacht dat er zoveel werk in ging zitten. Dit maakt het geheel echt nog 100 keer gaver :duim:
Foto's: Flickr
'Sorry mijn naam is niet UrbanEdwin'
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
825

Vr Aug 22, 2014 16:28

door Berthil » Za Mei 02, 2020 0:31

Ik vind het nog steeds knap om zo lang achter elkaar een zo hoog niveau vast te houden qua bouwwerken, creativiteit, fantasie en stiptheid. En dat allemaal zonder uitgangspunt er qua geld rijker van te worden.
Gebruikers-avatar
User

Boindil

Rang

premium

premium
966

Do Okt 05, 2017 17:30

door Boindil » Za Mei 02, 2020 7:24

Heel erg leuk om deze "behind the scene" prijs te geven :duim:. Ik had wel verwacht dat je niet alles helemaal zou bouwen maar toch is dat nooit te zien geweest. Dat je met die paar stukjes stad het gevoel kunt geven van een enorme stad vind ik echt knap. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat je echt een halve stad in elkaar had staan :lol:. Ook dat vooruit plannen met fotograferen had ik wel een beetje verwacht, maar toch blijft het knap dat je zo ver en precies vooruit kan denken in je verhaal.
Don't take life too seriously. You`ll never outlive it.
Flickr
Bricks By Boindil