Ben je klaar voor het grote publiek? Post hier je plaatjes! Ook links naar mooie dingen van anderen mogen hier.

Berthil's MOCs

Gebruikers-avatar
User

SamtheChemist

Rang

premium

premium
750

Wo Okt 19, 2016 12:13

Woudenberg

Re: Berthil's MOCs

door SamtheChemist » Zo Feb 23, 2020 10:16

Super tof ontwerp zeg!
Gebruikers-avatar
User

Aurum

Rang

premium

premium
294

Wo Okt 21, 2015 19:01

door Aurum » Zo Feb 23, 2020 11:37

En wat doe je als je na een tijdje weer op het forum komt? Juist: Berthil’s laatste MOC’s opzoeken.

Dit is echt weer een geweldige MOC, Berthil. Heb je al iets van een plattegrond van je City? Of zelfs al een deel gekoppeld staan?
"A wise man once said nothing"
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
986

Vr Aug 22, 2014 16:28

door Berthil » Zo Feb 23, 2020 16:42

Dank jullie wel allemaal!

Aurum schreef:Heb je al iets van een plattegrond van je City? Of zelfs al een deel gekoppeld staan?

De City bevindt zich helaas alleen nog maar in mijn hoofd waarvoor ik al wel ideeën en alvast blokjes aan het verzamelen ben. Ik heb wel ruimte voor veel modulars op een rij dus die ben ik ook aan het verzamelen, al 26 nu. Dit Tramp Depot met een trambaan is daar ook een voorbeeld van. Thema's die ik o.a. in de City wil hebben en naar toe aan het werken ben zijn b.v.:
een China Town (Chinese sets al gekocht en blokjes verzameld)
een Park (Botanical Graden ontworpen en blokjes via de Lugbulk)
een moderne wijk (volgende MoC word een modern huis gebaseerd op F-Town van Aukbricks)
een chemische fabriek met trein (al via Lugbulk veel onderdelen voor)
een Science Park (nog vaag hoe ik dat ga doen)
een Monorail met mooi station (sowieso hoogteverschil in de City)
een Hollandse ophaalbrug met haventje
een Tropical beach met vuurtoren
Alles moet op 32x32 of 16x32 en (zichtbare) wegen- en treinbochten ga ik vermijden.

Ideeën genoeg maar de ruimte ontbreekt hiervoor nog. Ruimte kan gemaakt worden door de zolder te verbouwen of een logeerkamer op te geven. Er zijn ook ideeën om een ander huis te kopen maar vooralsnog kan ik vooruit met verzamelen van modulars en blokjes. Alles wat ik zelf ontwerp maak ik eerst digitaal waarvan ik dan een gratis bouwbeschrijving ter beschikking stel zoals de tram, dit depot, de botanical garden en de Central Perk.

Het plan is nu wel om als test met het Tram Depot een zo grote mogelijk trambaan te bouwen. Dat moet in de woonkamer wat al goedgekeurd is door de wedstrijdleiding thuis die sowieso zeer meegaand is want alle LEGO staat in de woonkamer :) Het Tram Depot is ook een test voor mij om te kijken of ik dit echt leuk vind om te doen. Dat verwacht ik van wel natuurlijk. Afhankelijk van het resultaat ga ik dan voor LW als afwisseling misschien deze layout laten zien i.p.v. GBC voor een jaar.

Een heel verhaal geworden, ik hou jullie op de hoogte :)
Gebruikers-avatar
User

Aurum

Rang

premium

premium
294

door Aurum » Zo Feb 23, 2020 17:41

Dat zijn veel ideeën, zo te zien gaat het dan een erg grote lay-out worden wat inderdaad vraagt om veel ruimte. Met hierbij als extra uitdaging om al het moois zo goed als mogelijk zichtbaar te krijgen op bijvoorbeeld LW. Succes en ik zie de updates natuurlijk graag verschijnen.
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
3333

Ma Sep 30, 2013 21:18

Zaandam

door Raven » Zo Feb 23, 2020 21:43

Mooie uitleg, ben benieuwd naar de vorderingen. Blij dat de baas lig om is :lol: , is toch de grootste horde :lol:
You're never 2 old for LEGO!!! <~FlickR~>
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
986

door Berthil » Ma Feb 24, 2020 15:40

Correctie op de al aanwezige modulars, het zijn er 33 :)
Alle 15 Creator Expert modulars, 13 van Brickative en de rest MoCs maar plan is dus om meer MoCs te maken.
Intussen alle ontbrekende blokjes besteld voor het Tram Depot, ook via LEGO B&P dus even geduld hebben.
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
986

door Berthil » Zo Apr 12, 2020 22:33

Tram Depot is klaar in het echie en ik ga de komende dagen/weken het gehele tram traject opbouwen. Daarvoor heb ik al een wijziging aan de tram doorgevoerd en een Boost afstands- en kleursensor toegevoegd aan de Amsterdamse Tram. Hier digitaal maar heb ook al in het echt ingebouwd. Ik hoop hiermee het tram/traject geheel te automatiseren zodat de tram zelfstanding heen en weer kan rijden en stoppen bij haltes en tram depot.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
User

TAFOL

Rang

premium

premium
9609

Zo Sep 14, 2008 12:11

Papendrecht

door TAFOL » Zo Apr 12, 2020 22:39

Dat ziet er al veelbelovend uit. :duim:
Ik ben benieuwd naar foto's van jouw tramdepot.
Just the other night I was aimlessly surfing the Internet and now here I am on
the most fantastic LEGO-forum in the world having chats with you fine people.

TAFOL Brickography op Facebook
Mijn Brickshelf
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
986

door Berthil » Do Apr 16, 2020 2:28

Kopenhagen Kiosk is klaar, nog een binnenkant en wat leven aan de buitenkant toevoegen en dan ga ik deze bouwen.
Kiosk_3.png
Gebruikers-avatar
User

Aurum

Rang

premium

premium
294

door Aurum » Do Apr 16, 2020 8:22

Nu het dak van de Kopenhagen Kiosk er helemaal op zit (incl. klokken) zijn de gaps al helemaal niet meer storend. Ook het 'atoombom' of 'olielamp' gehalte waar je het hier nog over had is hierin echt niet in terug te vinden. Mijn reactie in dat topic had ik al geplaatst voordat ik dit topic tegenkwam. Het opvullen met een andere kleur (i.v.m. meer parts-mogelijkheden) zou ik dan ook lekker achterwegen laten.
Gebruikers-avatar
User

KlaasK

Rang

premium

premium
756

Za Feb 14, 2015 11:38

Tholen

door KlaasK » Do Apr 16, 2020 8:24

Hij is echt geweldig mooi geworden!
Elke MOC begint met één steentje.
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
986

door Berthil » Do Apr 16, 2020 12:16

Bedankt voor de feedback! De gaps storen mij niet meer nu hij af is maar ik heb toch nog even met de Dinosaurus staart geëxperimenteerd. Mocht ik niet tevreden zijn met het gebouw in het echt dan zou het misschien nog een optie kunnen zijn. Deze zijn echter volgens Bricklink 2,5 Euro per stuk en er zitten er dan 20 in (om de hele koepel te vervangen zelfs 40) dus dan moet het wel heel lelijk zijn :)
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
986

door Berthil » Wo Apr 22, 2020 17:50

Mijn Rietveld Schröder Modular is gebouwd. Zoals eerder gezegd, geïnspireerd door dit huis uit 1924 en geen exacte kopie want het moest op een 32x32 baseplate passen. Het was een uitdaging om dit huis zo te maken dat het ook als een modular uit elkaar gehaald kan worden. De muren met 1x1 plates zijn geïnspireerd door F-Town door Aukbricks.

Meer informatie over het echte huis: https://www.rietveldschroderhuis.nl/
Gratis bouwinstructie op Rebrickable: https://rebrickable.com/mocs/MOC-40484/Berthil/rietveld-schröder-modular/

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Videootje:
Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8870

Ma Dec 25, 2006 14:27

Soesterberg

door eti » Wo Apr 22, 2020 18:01

Ik vind hem lelijk! En beschouw dat als een compliment, want ik vind het oorspronkelijke gebouw oerlelijk. Deze herken je in één oogopslag en heeft dezelfde uitstraling, dus ik vind hem echt heel goed.
Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8870

Ma Dec 25, 2006 14:27

Soesterberg

door eti » Wo Apr 22, 2020 18:49

Ik zat hem net ff te vergelijken met een foto van de echte, en ik zie zo gauw geen dingen die niet op hun plek zitten. Maar ik vraag me af waarom je al die plates ondersteboven tegen de buitenmuur gesnot hebt. Mooi effect, maar het echte gebouw lijkt gewoon een gladde witte muur te hebben...?
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
5521

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

door sanderkoenen » Wo Apr 22, 2020 19:02

Ik ben niet bekend met het gebouw, maar het ziet er bijzonder uit.
Volgens mij wilde een paar Tsjechen vorig jaar tijdens LW dit bezoeken, maar dat weet ik niet zeker.
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
986

door Berthil » Wo Apr 22, 2020 19:47

eti schreef:Ik zat hem net ff te vergelijken met een foto van de echte, en ik zie zo gauw geen dingen die niet op hun plek zitten. Maar ik vraag me af waarom je al die plates ondersteboven tegen de buitenmuur gesnot hebt. Mooi effect, maar het echte gebouw lijkt gewoon een gladde witte muur te hebben...?

Die gladde witte muren vond ik te saai en heb er zo een eigen draai aan proberen te geven aangezien ik geen exacte kopie wou maken. Dus wat minder lelijk proberen te maken :)

Wat ik zelf wel goed gelukt vind zijn de details binnen, de red and blue stoel, de tekentafel, het lavet, chaise loungue van rubber 1 x 2 technic onderdelen (ziet er dus al zacht uit :) ). Maar ik ben dan ook helemaal in de details gedoken hiervoor :)
Ik wil een moderne 'wijk' in mijn toekomstige dus dit gaat er een van worden.
Gebruikers-avatar
User

Ravelino

Rang

premium

premium
490

Vr Apr 17, 2020 13:36

C-town

door Ravelino » Wo Apr 22, 2020 21:53

Wow als ik creatief directeur van TLG was kreeg ik nu visies van een nieuwe Architecture lijn!

Ik denk persoonlijk ook dat de snot muur in het echt een mooie afwisseling zou zijn van de sobere/strakke/saaie stijl van de rest van het gebouw.

Dat slanker maken is eigenlijk ook een (onbedoelde? Want je zegt dat je het doet voor de 32x32 footprint) verfraaiing van het gebouw!

En er zijn gratis instructies! :feest: :feest: :feest:
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
986

door Berthil » Ma Mei 25, 2020 18:13

Mijn Kopenhagen Kiosk is klaar, gratis bouwbeschrijving, sticker sheet en parts list op Rebrickable
https://rebrickable.com/mocs/MOC-43345/Berthil/copenhagen-kiosk/

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
no avatar
User

Jaap_A

94

Vr Mei 03, 2019 15:20

door Jaap_A » Ma Mei 25, 2020 18:25

Gezellige boel :D ziet er mooi en sfeervol uit ben benieuwd hoe dat er tzt uit ziet in je city-in-progress
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
5521

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

door sanderkoenen » Ma Mei 25, 2020 18:37

Ah. Daar waren de donkergroene raampjes voor.
Mooie kiosk, Berthil! :duim:
Gebruikers-avatar
User

Boindil

Rang

premium

premium
1175

Do Okt 05, 2017 17:30

door Boindil » Ma Mei 25, 2020 23:06

Weer een top bouwwerk. Knap dat je zowel goed bent met gewoon lego als met technik. Ik ben erg benieuwd naar je stad 8-) .
Don't take life too seriously. You`ll never outlive it.
Flickr
Bricks By Boindil
Gebruikers-avatar
User

Ravelino

Rang

premium

premium
490

Vr Apr 17, 2020 13:36

C-town

door Ravelino » Di Mei 26, 2020 12:53

Ja, genieten weer deze MOC :duim:

Ondanks dat ik er heel snel Batman logo’s in zie vind ik ze wel erg leuk gebruikt!

Die stickers maken het heel authentiek, zijn die zelf gemaakt?
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
986

door Berthil » Di Mei 26, 2020 13:04

Bedankt allemaal!

Ravelino schreef:Die stickers maken het heel authentiek, zijn die zelf gemaakt?

Inderdaad zelf gemaakt met wat huisvlijt. Stickervelletje is ook te downloaden op Rebrickable.
Gebruikers-avatar
User

swandutchman

Rang

premium

premium
1344

Do Feb 12, 2015 9:21

door swandutchman » Di Mei 26, 2020 13:41

Hmmm, dat is smullen! Ziet er geweldig uit, hier zou ik wel een terrasje willen pakken. 8-)
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
986

door Berthil » Vr Jun 05, 2020 12:55

Is er ook een Lowlug prijs of 'Hall of Fame 'als je de eer hebt gehad dat een MOC gecloned is :) ? Zonder toestemming uiteraard.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
User

Chef_NL

Rang

premium

premium
614

Za Dec 29, 2012 20:48

Heemskerk

door Chef_NL » Vr Jun 05, 2020 13:11

Oh mijn god zeg.. Ik weet niet of je nu trots moet zijn, of gekwetst..

Het is aan de ene kant een groot compliment dat een van je creaties een "echte" set is geworden (Even tussen aanhalingstekens, want ik walg van Lepin)
Anderzijds bijzonder asociaal, je ontwerp is deze bruut gestolen, zonder enig overleg. En verdienen zij geld over jouw rug.
Mijn MOC's op Flickr | Mijn verzameling op Brickset
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
986

door Berthil » Vr Jun 05, 2020 13:19

En nog één! Op zich wel een compliment maar een belediging zonder mijn toestemming geld te verdienen aan mijn designs.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
User

legopapa

Rang

premium

premium
2922

Za Jun 26, 2004 10:57

Almere

door legopapa » Vr Jun 05, 2020 14:52

Een keuze om de bouwinstructies niet meer te publiceren ??
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
986

door Berthil » Vr Jun 05, 2020 14:54

legopapa schreef:Een keuze om de bouwinstructies niet meer te publiceren ??

Voor mij niet, ik heb er plezier aan om ze te maken en beschikbaar te stellen en ik zal er geen minuut minder om slapen. Jammer dat het zo moet maar ik ga lekker door met veel plezier hebben aan mijn LEGO hobby.
Gebruikers-avatar
User

Rick

2128

Ma Apr 14, 2003 7:33

door Rick » Vr Jun 05, 2020 15:16

Ik heb het inderdaad vaker voorbij zien komen dat ontwerpen op deze manier gestolen worden en dat MOCers er voor kiezen om dan maar geen gedetailleerde foto's of instructies meer te publiceren. Knap dat je het zo nuchter opvat (je hebt gelijk, je houdt het toch niet tegen als individuele bouwer).
Gebruikers-avatar
User

swandutchman

Rang

premium

premium
1344

door swandutchman » Vr Jun 05, 2020 16:09

Dat is inderdaad ontzettend balen. Ik heb ook een aantal ontwerpen van kleine MOCs gratis te downloaden staan op Rebrickable en ik had verwacht dat deze commercieel gezien niet zo interessant zouden zijn. Toch wordt mijn Brickheadz Centurion verkocht als kit voor 35 euro tezamen met allerlei varianten erop:
https://www.mocsmarket.com/lego/lego-lego-custom-kits/brickheadz/
Maar ja, je doet er niets tegen. Dit is voor mij de reden om geen nieuwe dingen meer te plaatsen op Rebrickable.
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
986

door Berthil » Vr Jun 05, 2020 16:17

swandutchman schreef:Maar ja, je doet er niets tegen. Dit is voor mij de reden om geen nieuwe dingen meer te plaatsen op Rebrickable.

Dat is erg jammer voor al die mensen die je bouwwerken waarderen en misschien ook willen bouwen.
Ik heb gemerkt dat als je belangeloos dingen doet je op de een of andere manier er toch wel wat voor terug krijgt, vaak uit onverwachte hoek. In jouw geval mochten jouw creaties bijvoorbeeld in LEGO House staan. In mijn geval mocht ik met Eva Longoria op TV in Madrid en naar Malmö om creaties te laten zien. Daarom laat ik me door dit er niet van weerhouden om door te gaan.
Gebruikers-avatar
User

Boindil

Rang

premium

premium
1175

door Boindil » Za Jun 06, 2020 5:41

Het is natuurlijk pure diefstal, maar toch zou ik mij er niet druk om maken. Het is inderdaad ergens wel een compliment en dat een bedrijf ze namaakt zou voor mij het plezier wat ik er zelf van heb op geen enkele manier beïnvloeden. Door de instructies niet meer te delen gaan zij er niet mee stoppen. Dan jatten ze die van iemand anders wel. En als je het leuk vind om ze te delen zodat andere AFOLs ze ook kunnen bouwen neem je voor jezelf een stukje plezier uit de hobby weg door ze niet meer te delen lijkt mij.
Flickr
Bricks By Boindil
Gebruikers-avatar
User

Jourianbax

Rang

premium

premium
589

Di Okt 07, 2014 15:53

Elshout

door Jourianbax » Za Jun 06, 2020 7:11

Maarrr... Ga je ze ook kopen?
Heeft liever gratis bier dan gratis lego
Gebruikers-avatar
User

swandutchman

Rang

premium

premium
1344

door swandutchman » Za Jun 06, 2020 9:02

Berthil schreef:
swandutchman schreef:Maar ja, je doet er niets tegen. Dit is voor mij de reden om geen nieuwe dingen meer te plaatsen op Rebrickable.

Dat is erg jammer voor al die mensen die je bouwwerken waarderen en misschien ook willen bouwen.
Ik heb gemerkt dat als je belangeloos dingen doet je op de een of andere manier er toch wel wat voor terug krijgt, vaak uit onverwachte hoek. In jouw geval mochten jouw creaties bijvoorbeeld in LEGO House staan. In mijn geval mocht ik met Eva Longoria op TV in Madrid en naar Malmö om creaties te laten zien. Daarom laat ik me door dit er niet van weerhouden om door te gaan.

Daar heb je ook wel weer gelijk in Berthil. Het is ook wel leuk als mensen een berichtje achterlaten dat ze het een leuk model vonden om te bouwen en dat het goed in elkaar zit. Ook zijn er bouwers die op eigen initiatief bouwinstructies maken van mijn MOCs (ik heb geen stappen ingevoerd in studio, daar moet ik nog eens voor gaan zitten) en deze dan delen. Die zien er echt heel goed uit en dat vind ik ook leuk. Ik vind het een moeilijke afweging om grotere bouwwerken erop te zetten. Van een paar denk ik dat de kans groot is dat ze verkocht gaan worden, zoals het gingerbread house die op lego ideas 10k stemmen heeft gehaald.
Gebruikers-avatar
User

Orange L.

Rang

premium

premium
498

Zo Nov 24, 2013 18:34

door Orange L. » Za Jun 06, 2020 10:56

Berthil schreef:
legopapa schreef:Een keuze om de bouwinstructies niet meer te publiceren ??

Voor mij niet, ik heb er plezier aan om ze te maken en beschikbaar te stellen en ik zal er geen minuut minder om slapen. Jammer dat het zo moet maar ik ga lekker door met veel plezier hebben aan mijn LEGO hobby.

Ik ben blij dat je hier zo over denkt en achter staat. Menig bouwer kan het delen van instructies zeer waarderen.
Gebruikers-avatar
User

Boindil

Rang

premium

premium
1175

door Boindil » Za Jun 06, 2020 16:09

Jourianbax schreef:Maarrr... Ga je ze ook kopen?

Nee dat natuurlijk niet :lol: .
Flickr
Bricks By Boindil
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
11258

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

door WvdP » Zo Jun 07, 2020 7:09

Heb je wellicht in je vriendengroep een advocaat of anderszins juridisch geschoold iemand? Je kunt hem/haar dan Lepin laten aanschrijven en sommeren deze ‘sets’ van de website te halen i.v.m. schending auteursrecht. Ben benieuwd hoe ze reageren op zo’n mail.
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
4414

Ma Jan 08, 2007 21:14

Groene hart

door aawsum » Zo Jun 07, 2020 7:22

Of een rechtsbijstandsverzekering. Proberen kan altijd.
FaceBook
Instagram
of Flickr via het wereldbol knopje hier links onder mijn avatar
VorigeVolgende