Interessante bouwtechniek ontwikkeld of gespot? Deel hem hier!

(Vrijwel) regelmatige zeshoek

Gebruikers-avatar
User

KlaasK

Rang

premium

premium
756

Za Feb 14, 2015 11:38

Tholen

(Vrijwel) regelmatige zeshoek

door KlaasK » Vr Mrt 22, 2019 10:49

Voor mijn ontwerp van de vuurtoren ben ik op zoek gegaan naar een regelmatige zeshoek die je ook nog stabiel vast kunt maken.
Het is gelukt. Als je een zeshoek maakt met zijden van 6 studs, is de afstand tussen twee tegenoverliggende zijden bijna 10,4 studs.
Dat kun je maken! :)

Hoe heb ik het vastgezet?
Tussen de zijden van de zeshoek zit 10,4. Ik heb koplampsteentjes gebruikt (vallen 0,2 naar binnen) en dan plates vastgemaakt (dikte 0,4), dan kun je van 10 naar 10,4. In de zijkant van de zeshoek heb ik ook koplampsteentjes gebruikt om met de achterkant aan de plates vast te zitten.

En zo heb ik een stabiele zeshoek.

Voor de duidelijkheid heb ik twee plaatjes toegevoegd. Een situatieschets en een foto van de bovenkant van de zeshoek. Die is niet heel duidelijk (en een beetje vervormd, de zeshoek lijkt niet regelmatig), maar hopelijk is het genoeg. Als er vraag naar is wil ik er ook wel een stuk toren afhalen om een betere foto te maken. Ik ga toch nog flink verbouwen, maar het principe is gelukt.
Bijlagen
zeshoek.jpg
Situatieschets
vuurtoren proef 02 bew.jpg
In de praktijk
Elke MOC begint met één steentje.
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
11258

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

Re: (Vrijwel) regelmatige zeshoek

door WvdP » Vr Mrt 22, 2019 12:40

Dan kun je ook het inwendige van de vuurtoren verstevigen door bijv. aan weerszijden brackets in de achterkant van twee koplampsteentjes te steken en die te verbinden met een 2x10 plate, of zie ik dat verkeerd?
Op die manier kun je zelfs vloeren erin passen, toch?
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)
Gebruikers-avatar
User

KlaasK

Rang

premium

premium
756

Za Feb 14, 2015 11:38

Tholen

Re: (Vrijwel) regelmatige zeshoek

door KlaasK » Vr Mrt 22, 2019 13:05

WvdP schreef:Dan kun je ook het inwendige van de vuurtoren verstevigen door bijv. aan weerszijden brackets in de achterkant van twee koplampsteentjes te steken en die te verbinden met een 2x10 plate, of zie ik dat verkeerd?
Op die manier kun je zelfs vloeren erin passen, toch?

Ja, dat moet passen! Zolang je iets kunt maken van 10,4 past het. Ik had zelf nog een minder goed idee, maar dit is nog mooier. :duim:
Elke MOC begint met één steentje.