Daar heb ik veel toffe reacties op gehad, met name op het dak.(mede omdat ik daar een modelletje van meegenomen had.) Vanwege deze grote belangstelling heb ik besloten om deze techniek van dit dak in dit topic te delen zodat belangstellenden er gebruik van kunnen maken.
Het idee om een netje te gebruiken voor het maken van een flexibel oppervlakte komt niet van mij. maar om het op deze manier te doen heb ik wel zelf bedacht. Het grote voordeel met de 'oorspronkelijke' manier is dat mijn versie iets minder flexibel is, maar niet uit elkaar valt als je er naar kijkt en het origineel dus wel. (ik kan er zelfs mee wapperen en mijn versie blijft gewoon heel). De verlies in flexibiliteit is voor mij echte geen probleem, aangezien ik met deze versie nog steeds een halve cirkel kan maken van hoek tot hoek(diagonaal). Ik heb ook geen behoefte om het verder te willen buigen, aangezien voor mij dan de kieren tussen de tegels toch te groot worden.
Hierbij mijn versie:

Voor alle stappen geld: Zie foto.
1. Maak een basis van 10x10 studs, mbv 2x2 round plates. je kan hier elke kleur die je wil voor gebruiken behalve aan de rand, in het geval je een dak maakt(want dan zal het middendeel hoogstwaarschijnlijk toch niet zichtbaar zijn

2. Leg een Lego-netje over de 2x2 round plates. zorg ervoor dat de mazen van het net om de studs heenvallen.
3. Zet het netje vast aan de 2x2 round plates, Door 1x1 round plates in dambord-patroon op de studs van de 2x2 round plates te plaatsen die door het netje heen komen. zo zet je uiteindelijk iedere 2x2 round plate vast met 2 1x1 round plates.
Je gebruikt hier dambord patroon zodat je bij stap 4 geen 2x2 round plates met elkaar verbind en weer een starre vorm krijgt. Je maakt uiteindelijk losse segmenten die door het net bij elkaar gehouden worden.
4. Bedek de 1x1 round plates met tegels door deze om en om te laten verspringen om tot een flexibel dak te komen!
Ik hoop dat deze techniek van pas komt! uiteraard is deze techniek voor veel meer te gebruiken dan alleen voor daken, maar dat is de manier waarop ik deze verwerkt heb in mijn MOC.
Ik heb (nog) geen foto gemaakt van de flexibiliteit van dit 'dak', maar die is best hoog. Indien je dat graag wil weten, probeer het zelf zou ik zeggen

Er zijn hier heel wat variaties op te bedenken die ik thuis voor een deel al heb uitgeprobeerd. wellicht zal ik binnenkort wat foto's daarvan plaatsen, maar voor nu hou ik het even zo.
Voel je vrij om deze techniek zo vaak te gebruiken als je wil, Ik zie dat alleen maar als waardering en ik hoef geen geld te verdienen aan mn hobby

Jaap