Gebruikers-avatar
User

TAFOL

Rang

premium

premium
9609

Zo Sep 14, 2008 12:11

Papendrecht

3853 - Banana Balance (Board Game) (2011)

door TAFOL » Di Mrt 15, 2011 18:52

Afbeelding

Gegevens
Set: 3853
Thema: Games
Jaar van uitgave: 2011
Aantal onderdelen: 49 (volgens de onderdelenlijst in het instructieboekje)
Prijs: €10,99 (bij S@H €9,99)

Inleiding
Toen deze set in september 2010 online aangekondigd werd, was de spellenreeks van LEGO al bij veel Nederlandse LEGO-fans bekend. De zomer ervoor hadden namelijk al een paar spelletjes de Hollandse markt weten te veroveren (in tegenstelling tot o.a. Duitsland en Groot-Brittannië, waar deze sets al in 2009 te koop waren) en werden ze met groot enthousiasme onthaald. Een opvolging van deze spellenreeks kon dan ook niet uitblijven, waardoor er in respectievelijk 2010 en 2011 nieuwe spellen werden geïntroduceerd en waarmee TLG hoopte dat ook deze sets weer in de smaak zouden vallen bij het grote publiek. Een van deze spellen uit de lichting van 2011 heet "Banana Balance", die mij in eerste instantie deed denken aan het opstapelen van bananen en ervoor zorgen dat deze berg gele vruchten niet zou omvallen. Maar toen de eerste officiële foto's van dit spelletje op het internet verschenen, was het toch heel wat anders dan ik had verwacht. Wat betreft de bananen had ik wel gelijk, maar doordat er ook een boom en een aapje bij zaten was ik toch wel blij verrast. Ook was ik wel nieuwsgierig naar o.a. de spelregels van deze set. Dus toen ik dit spelletje in de winkel zag, twijfelde ik geen moment en schafte ik hem meteen aan. Of deze set het kopen waard was? Lees het hieronder en kom daarachter.

De doos + inhoud
Qua box-art ziet de doos van deze set er spectaculair uit. Naast de titel van het spelletje en het LEGO-logo in de rechteronderhoek, staat er op de voorkant ook nog de boom waar het allemaal om draait. Daarnaast zitten er om de boom nog 2 expeditieleiders (inclusief tropenhelm en schoudertasje), die samen het desbetreffende spelletje zitten te spelen. Aan het uiterlijk van de doos is dus niks mis, maar laten wij eens naar de inhoud kijken. Want om die te bewonderen, dient men eerst de plastic verpakking om de doos te verwijderen, waarna men, heel simpel, alleen nog maar het deksel hoeft op te tillen. Pas daarna komt de inhoud tevoorschijn, die bestaat uit 2 zakjes met onderdelen, een losse dobbelsteen, de instructies en het spelregelboekje. De zakjes met onderdelen zijn uitgesorteerd op grote en kleine elementen, waarbij in het ene zakje voor het grootste deel groene blaadjes zitten en in het andere zakje een dozijn banaantjes. Verder bestaan de steentjes uit deze set vooral uit verschillende kleuren tegeltjes, roodbruine technic-connectors en het aapje. Het boekje met de spelregels bestaat uit een Duits-, Engels-, Frans-, Italiaans- en een Nederlandstalig deel, zodat deze ook door mensen uit het buitenland begrepen kunnen worden.

Het hoofdmodel
Als je van bouwuitdagingen houdt, is deze set niet echt iets voor jou. In de instructies worden er namelijk per stapje zo'n 1 á 2 onderdelen toegevoegd aan de boom die je aan het bouwen bent, waardoor de meeste tijd gaat zitten in het omslaan van de bladzijden. Maar dat betekent niet dat de bouw langzaam gaat. Integendeel zelfs. Mits men de instructies goed opvolgt, is er binnen no-time een complete boom opgebouwd, inclusief voetstuk, bladeren en bananen. Helaas worden er uiteindelijk echter maar 4 bladeren aan het natuurverschijnsel bevestigd, waardoor men met de rest van de blaadjes en banaantjes genoodzaakt wordt om zelf uit te vogelen hoe ze de boom verder moeten aankleden. Ik denk dat dit vooral een probleem kan vormen voor kleine kinderen, die vaak zijn gewend dat het plaatje op de doos vaak ook het eindresultaat moet voorstellen. Want op de box-art schijnen wel alle blaadjes te zijn gebruikt. Daarom vind ik het dan ook wel jammer dat de ontwerpers bij TLG hier geen rekening mee hebben gehouden. Maar er zijn echter ook wel positieve aspecten te vinden bij het bouwproces van deze set, zoals o.a. het feit dat in het instructieboekje staat hoe je de dobbelsteen in elkaar moet zetten. In de eerste reeks van de LEGO-bordspellen kon men dit namelijk niet in de instructies, maar juist tussen de spelregels vinden. Daarom vind ik dit juist ook weer een goede ontwikkeling, vooral omdat ik van mening ben dat alle instructies bij elkaar horen te zitten.
Afbeelding

De spelregels
Aan de hand van de verschillende kleuren van de dobbelsteen wordt uitgelegd hoe het spel dient te worden gespeeld. Als bijvoorbeeld de kleur bruin wordt gedobbeld, betekent dit een 'aapzet', waarbij men de aap aan zijn staart aan een willekeurig blad in de boom moet hangen en vervolgens alle bananen van dit blad moet plukken. Mocht de aap al in de boom zitten, dan dient men eerst dit diertje aan een ander blad te hangen. Wanneer de dobbelsteen op een geel vlak terecht komt, betekent dit dat de speler een banaan uit de voorraad, die naast de boom ligt, aan een tak moet hangen. Hetzelfde principe geldt voor een groen vlak en de bijbehorende bladeren. Mocht er nu geen voorraad meer zijn, dan moet men een 'aapzet' uitvoeren. Er bestaat echter ook nog de kans dat men zowel de kleur groen als de kleur geel gooit. Hiermee duidt de dobbelsteen aan dat de speler een blad en een banaan aan de boom moet hangen. Hierbij geldt hetzelfde als wanneer men alleen de kleur groen of geel gooit, maar wanneer de bladeren op zijn dient men een banaan op te hangen en andersom doet men hetzelfde wanneer de bananen op zijn. Als de aap uit de boom valt, dan moet je hem 1 van jouw banaantjes geven door deze in de voorraad te doen. Ook mag je de boom tijdens je beurt vasthouden, draaien en optillen, net zo lang totdat je beurt weer voorbij is. Mocht de boom omvallen wanneer je hem los hebt gelaten, dan is het spel voorbij en moet je al jouw bananen teruggeven aan het aapje. Het spel is pas voorbij wanneer de boom omvalt of als alle bananen in het bezit van de spelers zijn. En de speler die de meeste bananen in zijn/haar bezit heeft, heeft gewonnen.

Conclusie
Net zoals bij de andere bordspellen die TLG heeft uitgegeven, zit ook deze set weer boordevol speelmogelijkheden. Zo kun je het spel spelen zoals het in de spelregels staat aangegeven, maar je kunt de regels ook naar jouw eigen hand zetten. Zo kun je bijvoorbeeld de 'aapzet' ook met gesloten ogen uitvoeren, waardoor het extra moeilijk wordt om het aapje in de boom te hangen. Ook kun je een bruin exemplaar van dit bijgeleverde onderdeel in de pingaten van de technic-connectors (die de stam van de boom moeten voorstellen) steken en vervolgens het aapje de boom in laten klimmen. Wanneer nu de dobbelsteen op een bruin vlak terecht komt, mag je het junglebeestje 1 pingat naar boven laten klauteren. Maar het feit dat je de spelregels naar jouw eigen voorkeur kunt veranderen is niet het enige leuke deel van dit gezelschapsspelletje. Ook de verschillende oude en nieuwe onderdelen zijn een fijne bonus. Zo kun je met het in 2011 geïntroduceerde breekijzertje de tegeltjes van de dobbelsteen afhalen en komen ook dit en dit onderdeel voor het eerst in de kleur roodbruin voor. Verder is ook het aapje in deze set een grappige toevoeging en zit de set als geheel gewoon goed in elkaar, al had er hier en daar nog wel wat verbeterd kunnen worden. En ook al had ik deze set oorspronkelijk voor de onderdelen gekocht, toch lijkt het mij ook wel leuk om het spelletje eens te gaan spelen. Wat is jouw mening hierover?

* Foto's volgen binnenkort.
** Lees ook eens deze recensie op Eurobricks.
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
11258

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

Re: 3853 - Banana Balance (Board Game) (2011)

door WvdP » Zo Aug 19, 2012 10:43

TAFOL schreef:Mits men de instructies goed opvolgt, is er binnen no-time een complete boom opgebouwd, inclusief voetstuk, bladeren en bananen. Helaas worden er uiteindelijk echter maar 4 bladeren aan het natuurverschijnsel bevestigd, waardoor men met de rest van de blaadjes en banaantjes genoodzaakt wordt om zelf uit te vogelen hoe ze de boom verder moeten aankleden. Ik denk dat dit vooral een probleem kan vormen voor kleine kinderen, die vaak zijn gewend dat het plaatje op de doos vaak ook het eindresultaat moet voorstellen. Want op de box-art schijnen wel alle blaadjes te zijn gebruikt. Daarom vind ik het dan ook wel jammer dat de ontwerpers bij TLG hier geen rekening mee hebben gehouden.

Je vergeet die overige blaadjes tijdens het spel door de spelers naar eigen inzicht moeten worden bevestigd wanneer er groen gegooid wordt :-P
Als je de blaadjes een beetje tactisch ophangt kan de boom tijdens het spelen behoorlijk wankel komen te staan, wat het natuurlijk een stuk spannender maakt: zet je de boom neer en valt hij om, ben je af en al je bananen kwijt!
Het is wel wat lastig om de aap goed te hangen en de bananen te bevestigen en te plukken. Waar sommige andere Lego-spelletjes ook wel geschikt zijn voor kinderen jonger dan de eigenlijke doelgroep, lijkt de indicatie 6+ me in dit geval wel van toepassing. Bij jongere kinderen is de motorische uitdaging nog te groot.
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)