Technic, Pneumatic, Robotics

LEGO power functions.

Gebruikers-avatar
User

BramAkkermans

2168

Do Jan 29, 2009 19:37

Breda

LEGO power functions.

door BramAkkermans » Zo Nov 21, 2010 1:23

Heey Heey,

Ik zit erover te denken wat PF aan te schaffen en had nog wat vraagjes erover.
Op Bricklink staan een aantal dingen er meerdere malen op en de verschillen zijn mij niet echt duidelijk.

1).Op bricklink staan bijvoorbeeld 4 Battery Boxes, ondertussen snap ik de verschillen daarvan denk ik ;
er is een oude en nieuwe versie van de "bekende" battery box. praktisch geen verschil denk ik (?)
er is een wel en niet oplaadbare battery box die alleen maar bij treinen wordt gebruikt (rechthoekige).

2). Ook staan er 4 motoren.
Volgens mij zijn het gewoon 2x de M-motors en 2x de XL-motors alleen daar twijfel ik nu dus aan.
Weet iemand hier meer van ?

3). Ook staan er 2 IR receivers met toch wel een duidelijk zichtbaar verschil, maar ik weet niet of er een praktisch verschil in zit ? Ik neem aan dat beide afstandsbedieningen op beide receivers werken, toch ?

Naja, dit staat dus allemaal dubbel op Bricklink en ik hoop dat iemand me hier meer over kan vertellen,

Groetjes,

Bram.

P.s -
Weet iemand een goede manier om aan een leuk setje PF te komen ?
Be As You Are
Mijn Brickshelf - in de meivakantie komen de foto's !
Gebruikers-avatar
User

GHDpro

191

Ma Okt 19, 2009 13:39

Leerdam

Re: LEGO power functions.

door GHDpro » Zo Nov 21, 2010 9:15

Er staan veel dubbele op Bricklink volgens mij. Ik denk dat je het beste alleen naar de onderdelen met 8xxx nummer kan kijken, en die met hoger/ander nummer negeren.

Er zijn 3 batterij dozen voor PF zo ver ik dat weet -- oude grote (voor Technic vooral), de rechargable battery box (accu eigenlijk, die bijv. in treinen makkelijker in te bouwen zijn) en een versie die dezelfde grote is als de rechargable battery box maar waar 6x AAA batterijen inpassen.
http://www.bricklink.com/catalogItemPic.asp?S=8881-1 (groot)
http://www.bricklink.com/catalogItemPic.asp?S=8878-1 (rechargable)
http://www.bricklink.com/catalogItemPic.asp?P=bb466 (6x AAA; te vinden in 2010 trein sets)

Het verschil met de IR receiver is volgens mij dat het ene plaatje de voorkant laat zien en het andere plaatje de achterkant. Verder zien ze hetzelfde uit.
http://www.bricklink.com/catalogItemPic.asp?S=8884-1 (voor)
http://www.bricklink.com/catalogItemPic.asp?P=58123c01 (achter)
Mijn lego van nu (na 2000) - Mijn lego van vroeger (voor 2000)
Gebruikers-avatar
User

traumaheli12

46

Wo Okt 20, 2010 9:04

door traumaheli12 » Zo Nov 21, 2010 10:34

Die plaatjes van de IR-reciever betreft inderdaad hetzelfde "ding" van voor en achter gezien. Er zitten twee aan sluitingen op, bijv voor een motor en licht.

Ook voor wbt de batterijboxen sluit ik me aan bij GHDpro, maar ik wil je wel even het volgende meegeven. Die treinbatterijbox waar losse batterijen inzitten is niet altijd even handig. Je moet met een schroevendraaier / mesje de batterijen eruit halen. Vooral de middelste van de 3 per kant is erg lastig. Je maakt de box open met en kruiskopschroevendraaiertje, maar daar lukt het dus net niet mee om de batterijen eruit te halen.

Staat tegenover dat de accubox natuurlijk wel iets duurder is, maar ja 6 oplaadbare AA batterijen zijn ook duur (bijv zoals ik bij HEMA 2x 4 = €20 + oplader die ik nog had liggen).

Van de motoren ken ik in de huidige PF alleen de M en de XL motor. Welke je waarvoor gebruikt weet ik niet precies.
Gebruikers-avatar
User

EJlol

99

Do Dec 17, 2009 17:26

door EJlol » Zo Nov 21, 2010 10:46

Het verschil tussen de twee IR ontvangers, namelijk de één is het onderdeel, de ander is een "set" bestaande uit één onderdeel (en laat dat toevallig nou het zelfde onderdeel zijn :wink: )

http://www.bricklink.com/catalogItemPic.asp?S=8884-1
http://www.bricklink.com/catalogItemPic.asp?P=58123c01

Dit zelfde geld voor de motoren.
Gebruikers-avatar
User

NXTchris

1708

Wo Sep 24, 2008 5:30

Swalmen (net boven roermond)

door NXTchris » Zo Nov 21, 2010 10:54

BramAkkermans schreef:P.s -

Ik zou persoonlijk voor deze gaan. 8275

Daar zit in:
2x XL motor
2x M motor
2 recievers
1 kleine afstandbediening.

Heb zelf 2 keer die set gekocht omdat er ook nog een berg handige onderdelen in zitten. zoals de brede rupsbanden.

Gr
chris
Alles is moeilijk, Totdat het simpel is.
Mijn youtube kanaal
Mijn Website
Gebruikers-avatar
User

traumaheli12

46

door traumaheli12 » Zo Nov 21, 2010 11:09

BramAkkermans schreef:P.s -

Ik weet niet natuurlijk niet wat je er mee wilt, maar als je enkel PF wilt kun je het ook los kopen:
1x 8293= €34,99
2x 8882= €23,98
1x 8883= €8,99
1x 8885= €10,99
totaal = €78,95

Je hebt dan totaal:
2x M motor
2x XL motor
1x batterijbox
1x schakelaar
1x lichtsetje
1x Remote control

Scheelt best wel wat euro's in vergelijking met wat NXTchris als voorbeeld geeft a +/- €150 volgens mij, maar als je inderdaad de rest van de parts kunt gebruiken is dat inderdaad een betere optie dan wat ik hier schrijf.
no avatar
User

Stuff

291

Di Jan 05, 2010 22:46

Hoofddorp

door Stuff » Zo Nov 21, 2010 11:46

@ Traumaheli12

Je hebt een mooi lijstje samengesteld, maar je bent wel de IR receiver(s) vergeten en deze kosten toch 16,99 per stuk. In de 8275 zitten er 2 dus komt er nog eens 34 euro bij en dan is het verschil ineens niet zo heel groot meer.

Aangezien de 8275 niet meer gemaakt word, is deze toch wat lastiger verkrijgbaar en vaak duur. Dan is de 8043 misschien een mooi alternatief met 4 M-motoren, 2 receivers en 2 remotes.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks........
Gebruikers-avatar
User

NXTchris

1708

Wo Sep 24, 2008 5:30

Swalmen (net boven roermond)

door NXTchris » Zo Nov 21, 2010 11:49

Alles is moeilijk, Totdat het simpel is.
Mijn youtube kanaal
Mijn Website
no avatar
User

Stuff

291

Di Jan 05, 2010 22:46

Hoofddorp

door Stuff » Zo Nov 21, 2010 12:13

is deze toch wat lastiger verkrijgbaar en vaak duur

Ik zeg niet dat deze niet meer te krijgen is.......( Ik heb er zelf laatst nog 1 via marktplaats gekocht).

Kijk eens wat er voor sommige geboden word......
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks........
Gebruikers-avatar
User

traumaheli12

46

door traumaheli12 » Zo Nov 21, 2010 12:17

Stuff schreef:@ Traumaheli12

Je hebt een mooi lijstje samengesteld, maar je bent wel de IR receiver(s) vergeten en deze kosten toch 16,99 per stuk. In de 8275 zitten er 2 dus komt er nog eens 34 euro bij en dan is het verschil ineens niet zo heel groot meer.

Oeps inderdaad, je hebt helemaal gelijk :oops: :oops:
Gebruikers-avatar
User

Duq

8236

Za Okt 18, 2003 20:26

Dublin

door Duq » Zo Nov 21, 2010 19:32

BramAkkermans schreef:Weet iemand een goede manier om aan een leuk setje PF te komen ?

Hangt er vanaf wat je ermee wil; wil je PF voor Technic of voor trein of voor nog iets anders?
Moeten motoren alleen aan/uit of wil je ook de snelheid kunnen regelen?
There is no cloud. It's just someone else's computer.
Gebruikers-avatar
User

LegoHenkie

4466

Di Aug 07, 2007 22:05

Groningen

door LegoHenkie » Do Mrt 24, 2011 22:19

De oplaadbare pf batterij-box staan op uitverkocht.
Hopelijk niet permanent.
Gebruikers-avatar
User

dip

5737

Wo Nov 23, 2005 11:33

Groningen

door dip » Vr Mrt 25, 2011 14:11

Je denkt dat ze stoppen met de productie daarvan? Kijkt mij toch niet :look:

Ik ga er optimistisch vanuit dat het gewoon verkeerd voorraadbeheer is.
Gebruikers-avatar
User

mahjqa

5612

Ma Feb 07, 2005 1:03

Utrecht

door mahjqa » Vr Mrt 25, 2011 16:31

Och, het is niet de eerste keer dat ze door de voorraad heen zijn. Ik geloof dat toen hij net nieuw was ze de vraag ook niet bij konden houden.
Niet krabben, daar wordt het alleen maar erger van.
Gebruikers-avatar
User

LegoHenkie

4466

Groningen

door LegoHenkie » Wo Apr 13, 2011 17:15

LegoHenkie schreef:De oplaadbare pf batterij-box staan op uitverkocht.
Hopelijk niet permanent.

En nu ook al de nieuwe treinmotor op "Sold Out".
no avatar
User

craneson

2030

Wo Aug 25, 2004 17:51

anywhere but home

door craneson » Zo Dec 21, 2014 11:05

ik heb een vraagje , laatst een L motor bij de verzameling gekregen , die wil het niet doen met de PF ontvanger , hoort dat zo of is er iets raars aan de hand
als je de bron wilt bereiken, moet je tegen de stroom in gaan
Gebruikers-avatar
User

LegoHenkie

4466

Groningen

door LegoHenkie » Zo Dec 21, 2014 12:48

craneson schreef:of is er iets raars aan de hand

inderdaad. Maar dat moet je uitvogelen met meerdere IR ontvangers en IR afstandsbedieningen.

Doet ie het wel rechtstreeks op de batterij?
Er gaat niets boven Groningen.
no avatar
User

craneson

2030

Wo Aug 25, 2004 17:51

anywhere but home

door craneson » Zo Dec 21, 2014 19:47

ja dan doet die het prima , ik heb nu de pf afstand bediening die wel alle andere motoren die ik hier heb aanstuurt van m tot xl en servomotor , maar die L doet niks . iets raars , en ik heb heb al in de spiegel gekeken :slygrin:
als je de bron wilt bereiken, moet je tegen de stroom in gaan
no avatar
User

JPDeckers

195

Wo Aug 01, 2012 15:02

Eindhoven

door JPDeckers » Vr Jan 16, 2015 16:56

Binnenkort eindelijk tijd om met mijn nieuwe SBricks aan de gang te gaan, wilde ik wat motortjes gaan bestellen.

Nadat een week lang de M-Motor op 'out of stock' heeft gestaan, staat hij nu op 'Sold Out' bij Lego shop@home.

Huh ?! Wordt deze nu gediscontinueerd ? Meestal staat iets wel langer op out of stock, maar sold out betekent meestal houdoe-en-bedankt. Zijn er nog wel meer nu: http://shop.lego.com/en-NL/Power-Functions-ByCategory die al dan niet tijdelijk nu niet leverbaar zijn.
Brickwatch - Monitor Lego set prijzen
Gebruikers-avatar
User

TJoling

3004

Zo Aug 06, 2006 13:37

winterswijk

door TJoling » Vr Jan 16, 2015 18:09

Het is natuurlijk niet ondenkbaar dat de motortjes na 8 jaar in productie te zijn geweest nu een update/vervanger krijgen. Op EB is er ookal gespeculeerd over nieuwe behuizingen die meer in lijn liggen met de L motor en servo. Met andere woorden meer bevestigingspunten per motor. Vreemd is dan weer wel dat ze bij TLG nu al de productie van de huidige generatie zouden hebben gestopt. Ik denk dat het een kwestie is van rustig afwachten tot er meer bekend wordt over 2H 2015 sets.
The highway to succes is always under construction
no avatar
User

JPDeckers

195

Wo Aug 01, 2012 15:02

Eindhoven

door JPDeckers » Za Jan 17, 2015 7:12

Had ook al gezien dat de modellen al erg oud waren, maar vroeg me af of ik een aankondiging gemist had.

Niet dus, gewoon afwachten dan. Inmiddels de motortjes al ergens anders besteld, want tja, wel nodig in mijn ontwerp.
Brickwatch - Monitor Lego set prijzen
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
5521

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

door sanderkoenen » Di Jan 30, 2018 13:25

Ik zag zojuist op Brickset dat er ook nog een E-Motor bestaat.

https://brickset.com/sets/9670-1/E-Motor

Is iemand hier bekend mee? :look:
Gebruikers-avatar
User

Duq

8236

Za Okt 18, 2003 20:26

Dublin

door Duq » Di Jan 30, 2018 15:18

Ik heb hem zelf niet, maar was dat niet die motor die je ook als dynamo kan gebruiken? Heeft geloof ik maar in een set gezeten.
There is no cloud. It's just someone else's computer.
Gebruikers-avatar
User

donshuunouo

173

Di Nov 04, 2014 15:50

door donshuunouo » Di Jan 30, 2018 15:23

The E-Motor is a 9 V motor with an internal gearbox. Its 9.5:1 gearing ratio provides a maximum torque of 4.5 Ncm and approximately 800 rotations per minute without load. It also functions as a very efficient generator.

Bron: https://education.lego.com/en-us/products/e-motor/9670
Gebruikers-avatar
User

LucRichters

Rang

premium

premium
194

Vr Apr 12, 2013 17:14

Zwolle / Enschede

door LucRichters » Di Jan 30, 2018 15:25

Ik gebruik altijd de volgende site voor een overzicht van (bijna) alle motoren
http://www.philohome.com/motors/motorcomp.htm

Daar staat op dat deze E-motor ongeveer 2x zo snel draait als een M-motor en heel weinig stroom gebruikt, hij is echter wel veel minder krachtig dan een M-motor.

Als generator is hij enigzins bruikbaar. Ik verwacht echter niet dat je er andere motoren goed mee kan laten werken want die hebben meer stroom nodig. Misschien bruikbaar met LEDs.

Al met al lijkt hij niet erg handig om dingen mee aan te drijven en het grote formaat maakt hem er niet bruikbaarder op.
Gebruikers-avatar
User

dip

5737

Wo Nov 23, 2005 11:33

Groningen

door dip » Di Jan 30, 2018 18:43

Die motor komt uit deze educatie set

Afbeelding

Eentje over energie. Er zit nog een accupack en zonnecel bij. Het gaat dus vooral om proefjes doen, over energieconversie, opslag en efficiëntie.

Inbouwen ed was waarschijnlijk van minder belang.
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
3333

Ma Sep 30, 2013 21:18

Zaandam

door Raven » Wo Jan 31, 2018 16:33

Zojuist maar even een batterijpack en lader gekocht. Nu kan het nog. :lol:

Spoiler:
You're never 2 old for LEGO!!! <~FlickR~>
Gebruikers-avatar
User

Brickbilly

69

Ma Okt 26, 2015 9:42

Maassluis

door Brickbilly » Do Feb 01, 2018 11:41

Ik snap de keuze wel dat de nieuwe Power Functions 2.0 dit jaar wel in de treinen komen (en de Batmobile?), en nog niet in de Technic lijn.

Een (groot) deel van de doelgroep die Technic koopt, gaat hier uiteindelijk mee verder bouwen. Alleen met 1 set, maar uiteindelijk ook met meerdere door elkaar. Hierbij is het natuurlijk moeilijk om met diverse systemen te combineren (zeker als het erg nieuw is). Bij de treinen komt het vrijwel nooit voor dat je in 1 trein, meerdere motoren of functies aan elkaar probeert te koppelen.

De introductie van een nieuw systeem, via een zijspoor ( :omg: ) in de wereld brengen, zonder een grote gok in de grotere Technic doelgroep is vanuit het bedrijf gezien een stuk veiliger. En als het er eenmaal een tijdje is, gaan mensen zelf wel combineren, en komt er vast een moment dat het wel over wordt genomen.

De markt aan je nieuwe systeem laten wennen. :P
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
5521

Hoorn

door sanderkoenen » Do Feb 01, 2018 12:51

Aan een E-Motor heb je niet veel dus.
Ik gebruik veel L en XL, omdat ze toch iets meer kracht hebben.
Gebruikers-avatar
User

Peet

Rang

premium

premium
393

Zo Nov 22, 2015 10:59

door Peet » Do Feb 01, 2018 14:49

Als ze slim zijn vervangen ze alleen de IR ontvanger en maken een soort LEGO s-brick gekoppeld aan een app met soortgelijke software als de EV3, boost of WeDo.
Met misschien hier en daar een oude motor in een nieuw jasje.
Nulla tenaci invia est via (Voor de volhouder is geen weg onbegaanbaar)
Gebruikers-avatar
User

LucRichters

Rang

premium

premium
194

Zwolle / Enschede

door LucRichters » Do Feb 01, 2018 15:35

Het is ondertussen bijna volledig duidelijk wat het gaat worden.

Er komt een nieuwe batterijbox met hetzelfde formaat als de huidige (zie onderstaande afbeelding) waarin de bluetooth module is geïntegreerd. Deze gaat aangestuurd worden met een app maar ook met een nieuwe afstandsbediening. De nieuwe treinmotor heeft ook een nieuwe stekker en is dus niet compatibel met de huidige (uit artikel is niet op te maken of ze op WeDo passen). En er komt blijkbaar ook een mogelijkheid om de oude treinen om te bouwen naar het nieuwe systeem d.m.v. een uitbreidingskit.
Afbeelding

Er is nog niet gezegd of er ook een nieuwe batterijdoos voor AA formaat batterijen gaat komen.

bron: https://www.promobricks.de/spielwarenmesse-2018-neue-lego-city-eisenbahn-sets-60197-und-60198/52708
Gebruikers-avatar
User

KlaasK

Rang

premium

premium
756

Za Feb 14, 2015 11:38

Tholen

door KlaasK » Di Feb 13, 2018 16:29

Een vraag van mijn zoon.
Hij heeft voor zijn verjaardag de 42065 gekregen, waar hij heel blij mee is. Alleen komt hij erachter dat de batterijen best wel heel hard gaan...
Werken de PF ook op oplaadbare batterijen? Meestal leveren die net wat minder spanning/vermogen dan gewone batterijen, dus vandaar de vraag.
Elke MOC begint met één steentje.
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
5521

Hoorn

door sanderkoenen » Di Feb 13, 2018 17:06

Dat hangt af van wat je op de batterijbox aansluit en hoeveel kracht een motor nodig heeft.
Ik heb twee oplaadbare blokken van PF en deze gebruik ik vaak voor een motor of meerdere leds en dan gaan ze een dag mee op een evenement. :duim:
Gebruikers-avatar
User

LucRichters

Rang

premium

premium
194

Zwolle / Enschede

door LucRichters » Di Feb 13, 2018 20:01

Of het werkt is inderdaad een beetje afhankelijk van wat je eraan hebt hangen. Daarnaast hebben de batterijen ook nog allemaal andere eigenschappen dan alleen het voltage die belangrijk zijn. Hieronder even een korte uitleg van oplaadbaar (NIMH) vs LIPO vs alkaline.

NIMH:
- Oplaadbaar
- Prijs ligt een beetje in het midden (€8-15 voor 4 afhankelijk van de capaciteit)
- Ontladen langzaam als ze niet worden gebruikt. Zijn dus na 1-2 maanden leeg ook wanneer ze niet worden gebruikt. (hier zijn uitzonderingen op voor een meerprijs)
- Staat vaak 1,2 Vop. Dit is echter het gemiddelde voltage. In de werkelijkheid ligt het tussen de 1,5V (volledig opgeladen) en 0,9V (volledig leeg). Het grootste deel van de tijd is het wel ongeveer 1,2V
- Heeft een redelijk hoge capaciteit (lees speelduur) van 1300 mAh tot soms wel 2700 mAh. Met 2700 mAh kan je 2 XL motoren ongeveer 2-2,5 uur onder redelijk hoge belasting laten draaien of 2 M motoren 4-4,5 uur.
- Is in staat om ook bij hoge stromen (alles meer dan 500 mA (1 XL of 2 M)) bijna dezelfde capaciteit te houden.

LIPO:
- Oplaadbaar
- Stevig aan de prijs, die van lego kost €50-60 en dan heb je nog een oplader van €30 nodig.
- Ontladen nauwelijks wanneer ze niet gebruikt worden. Na een jaar of 2 kunnen deze makkelijk nog halfvol zijn.
- Die van Lego geeft 7,4V aan. Dit is een 2-cel en deze kunnen variëren van 8,4V (Vol) tot 6,6V (leeg)
- Heeft met 1100 mAh een wat lagere capaciteit. (is wel hoger dan met AAA batterijen (die halen max 850-900 mAh))
- Kan net zoals NIMH hoge stromen aan en behoudt de capaciteit.

Alkaline:
- Niet oplaadbaar
- Zijn goedkoper dan NIMH (€6 voor 8 van de hema tot €7,50 voor 4 Energizer Max)
- Ontladen bijna niet. Sommige garanderen zelfs dat je ze 10 jaar kan laten liggen en dan zijn ze nog bijna vol.
- Begint iets boven 1,5V maar zit al snel op/onder 1,4V en eindigt op ongeveer 1V.
- Halen maximaal ongeveer 2200 mAh.
- Bij hogere stromen verliezen ze erg veel capaciteit. Bij 500 mA is de capaciteit nog maar ongeveer 60% (dus met 2 M motoren slechts 2 uur speelplezier) en bij 1A en 2A is de capaciteit resp. 50% en 20-30% (dus als je 3 M motoren er aan hangt zijn de batterijen na 1 uur leeg. Bij 4 XL motoren is het na 20 minuten over en uit)

Sommige alkaline batterijen zijn anders en verliezen minder capaciteit bij hoge stromen maar die zijn al gauw €7,50 voor vier.

Mijn advies is dus:
koop een goed stel oplaadbare batterijen (2500 mAh+ van bijvoorbeeld GP). Deze zijn wat prijziger in de aanschaf (€15 voor vier) maar op de langere termijn stukken goedkoper.
Gebruikers-avatar
User

KlaasK

Rang

premium

premium
756

Za Feb 14, 2015 11:38

Tholen

door KlaasK » Wo Feb 14, 2018 11:50

Dank voor de uitleg!

Een kleine toevoeging: goede alkalinebatterijen vind je ook bij de Aldi. Dan heb je er 8 voor (uit mijn hoofd) €2,49.
Elke MOC begint met één steentje.
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26205

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

door stuifzand » Di Apr 03, 2018 11:06

Vraag over de oplaadbare accu voor pf.

Wat is de verstandigste keuze:
-snelheidsregulator gebruiken op de 1 na laagste stand
-grotere vertraging met tandwielen maken.

Maw, is het slecht voor de accu om die op lagere snelheid te laten lopen?

Ik heb het echt langere tijd gebruik.
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
5521

Hoorn

door sanderkoenen » Di Apr 03, 2018 11:46

Ik gebruik altijd de tweede of de derde stand van de accu en vermijd teveel vertragingen.
Door teveel vertragingen kan een mechanisme minder goed werken.
Ik denk dat het ook te maken heeft met hetgene wat je wilt laten bewegen.
Als het mechanisme zwaar is, dan kan je beter er meer power in stoppen.
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26205

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

door stuifzand » Di Apr 03, 2018 20:04

Bedankt voor de reactie. Ik moet denk ik toch uiteindelijk kijken of het te zwaar is. Het is nog lang niet af maar tandwieloverbrengingen zijn op een of andere manier altijd een enorme uitdaging voor mij. :lol:
En dan vooral de bevestiging van het geheel :look: