Technic, Pneumatic, Robotics
Gebruikers-avatar
User

jovel

1671

Za Jan 28, 2006 12:53

Leunen

Re: [centraal] ik heb mijn NXT binnen en ik snap iets niet

door jovel » Vr Jun 01, 2012 19:47

Ik heb geen vraag maar wist zo gauw niet waar het volgende neer te plempen.
Dit ding leek me wel interessant.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9leEMYIy9DM&feature=channel&list=UL[/youtube]
Nog een video.
Mijn camera vergroot 10x, maar de elfde keer deedt-ie het ook.
no avatar
User

Arfman

27

Di Mei 08, 2012 12:21

Almelo

door Arfman » Wo Jun 06, 2012 19:15

Ik heb een (interessante?) vraag.

Een tijd terug heb ik een NXT 1 doos op de kop getikt en enkele weken geleden heb ik de Tilted Twister gebouwd. Helaas werkt dat met de lichtsensor van NXT 1 nogal brak, om het zacht uit te drukken. Ik heb dus een NXT 2 kleurensensor van LEGO besteld in de hoop dat enigszins snel aan te kunnen passen.

Helaas is de Tilted Twister software in NXC geschreven in plaats van de visuele Mindstorms software. Ik begrijp dan ook eigenlijk geen snars van waar ik mee bezig ben :omg: . Heeft iemand hier ervaring met het aanpassen van de NXT 1 Tilted Twister? Of heeft iemand een Mindstorms versie van de software?

Alle hulp is welkom, bij voorbaat dank! :P
Gebruikers-avatar
User

NXTchris

1708

Wo Sep 24, 2008 5:30

Swalmen (net boven roermond)

door NXTchris » Wo Jun 06, 2012 21:27

jovel schreef:Ik heb geen vraag maar wist zo gauw niet waar het volgende neer te plempen.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9leEMYIy9DM&feature=channel&list=UL[/youtube]
Nog een video.

das zeker interessant :P
Kan hem alleen nergens terug vinden om te kopen. Ben wel nieuwsgierig naar de prijs.
Alles is moeilijk, Totdat het simpel is.
Mijn youtube kanaal
Mijn Website
no avatar
User

Arfman

27

Almelo

door Arfman » Do Jun 07, 2012 7:15

Arfman schreef:Alle hulp is welkom, bij voorbaat dank! :P

Ondertussen ben ik zelf iets verder gekomen in NXC/Bricxcc. De lichtsensor (NXT 1) wordt aangestuurd met SetSensorLight en dan het inputkanaal (in mijn geval 2). In de Tilted Twister zijn bepaalde subroutines opgenomen die steeds weer de verschillende sensoren aanspreken. In de voorkomende gevallen heb ik bovenstaande in eerste instantie vervangen door SetSensorColorFull. Hiermee kwam de kleurensensor tot leven en kreeg ik waardes, maar die waren of 2, of 6 bij het scannen van een Rubikskubus.

Daarna verder gegaan met SetSensorColorRed. Deze leek de beste kleur, omdat ik hiermee waardes kreeg die overeen kwamen met de lichtsensor (ergens tussen de 300 en 600, afhankelijk van welk vlak ik scande) maar hier zat soms een enorme afwijking in (bijvoorbeeld 147 voor 1 vlakje, terwijl de rest ruim boven de 300 zat).

Nu is mijn vraag: doe ik iets verkeerd of is de kleurensensor van Lego ook niet nauwkeurig genoeg?
Gebruikers-avatar
User

dip

5730

Wo Nov 23, 2005 11:33

Groningen

door dip » Do Jun 07, 2012 8:16

Nou weet ik niks van nxc maar weet wel dat de lego sensor kleurcodes terug stuurt. 0 =zwart, 1=wit 2=rood enzovoort (dit zijn random getallen in mijn voorbeeld!).
no avatar
User

Arfman

27

Almelo

door Arfman » Vr Jun 08, 2012 12:13

dip schreef:Nou weet ik niks van nxc maar weet wel dat de lego sensor kleurcodes terug stuurt. 0 =zwart, 1=wit 2=rood enzovoort (dit zijn random getallen in mijn voorbeeld!).

Hmm, ik zal er eens mee experimenteren. Ik had het idee dat hij soms bij andere kleuren dezelfde waardes teruggaf. Ik vraag me af of het programma nog goed werkt als er in plaats van waardes rond de 400 ineens alleen maar 1, 2, 3 enzovoort terugkomt.

Ik laat het nog weten :)
Gebruikers-avatar
User

dip

5730

Groningen

door dip » Vr Jun 08, 2012 19:18

Heb je ook ColorSensorrRaw geprobeert? Dan krijg je de raw values eruit.

(Als je de colorsensor gebruikt moet je trouwens ook de 2.0 firmware gebruiken, maar als je dat niet had dan denk ik dat je uberhaubt niks had gezien).
no avatar
User

merijn0301

43

Ma Jan 22, 2007 13:50

NXT - Uit loop stappen met true/false ut andere loop

door merijn0301 » Wo Jul 04, 2012 10:28

Hoi,

Ik heb een simpel programmaatje : Een motor draait in een loop met een "logic stop". In een andere loop wordt er gewacht tot een druk-sensor 5 keer is gebumped. Als dat zo is dan wordt true doorgegeven aan de eerste loop.
De loops draaien parallel.

De loops doen wat ze moeten doen. ik het getest dat de waarde wordt opgeteld. Maar zodra ik de loops met elkaar verbind draaien de motoren gewoon niet.

Hier is een afbeelding van het programma op brickshelf.

http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=230969

Als ik het in NXC doe, dan lukt het zonder problemen. Maar ja, ik moet het hiermee gaan uitleggen.
Gebruikers-avatar
User

Laurens200

261

Zo Sep 17, 2006 20:04

Re: NXT - Uit loop stappen met true/false ut andere loop

door Laurens200 » Wo Jul 04, 2012 11:49

Ik kan het plaatje nog niet zien, maar wat je kunt doen is een variabele gebruiken in plaats van een draadje om de twee loops te laten 'communiceren'.

Dus in de ene loop zet je de variabele 'vijfkeergedrukt' op true zodra er vijf keer gedrukt is, en in de andere loop wacht/herhaal je totdat 'vijfkeergedrukt' true is.

Of je kunt in een variabele 'aantalkeergedrukt' het aantal bumps optellen. In de andere loop stop je de motoren zodra 'aantalkeergedrukt' gelijk is aan vijf.
What's NXT? Update: It's EV3!
no avatar
User

merijn0301

43

Re: NXT - Uit loop stappen met true/false ut andere loop

door merijn0301 » Wo Jul 04, 2012 23:12

Hoi,

ik ben eruit.
Het lukte via een datawire ook niet om bijvoorbeeld tekst van de ene loop naar een "display-block" in een andere te zetten. Het hele concept daarvan blijkt niet te werken.
Ik had het van een voorbeeld-filmpje.

Wat wel werkt :
Gebruik een variabele en zet deze in beide loops. In de ene loop manipuleer je de variabele. In de andere lees je hem alleen uit. Ik had een voorbeeldje geprobeerd met een "nummer-variabele". Maar het kan natuurlijk ook met een ander type.

Dus : GEEN Datawire.

Maar zelf kom ik uit het "turbo-pascal" tijdperk. Textueel programmeren (bijvoorbeeld NXC) komt voor mij natuurlijker dan de blokken.

Wat mij betreft mag dit draadje op slot.
In ieder geval bedankt.

Groet Merijn
no avatar
User

merijn0301

43

NXT - Vraagje : Waarom uitgang B en C voor bewegen?

door merijn0301 » Wo Jul 04, 2012 23:28

Hoi,
ik heb begrepen dat als je een voortuig maakt die met de NXT wordt aangestuurd je uitgang B en C zou moeten gebruiken.

Waarom is dit? En is het heel erg als je A en B gebruikt? Leveren B en C meer vermogen. Ik heb namelijk A en B gebruikt voor aandrijving en geen punt...

Merijn
Gebruikers-avatar
User

NXTchris

1708

Re: NXT - Vraagje : Waarom uitgang B en C voor bewegen?

door NXTchris » Wo Jul 04, 2012 23:46

Das gewoon de standaard instelling.
Kan geen kwaad om dat anders aan te sturen :)
Mijn youtube kanaal
Mijn Website
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26155

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

door stuifzand » Do Jul 05, 2012 6:06

== Vragen Merijn samengevoegd met het centrale topic ==
no avatar
User

Arfman

27

Almelo

door Arfman » Wo Jul 18, 2012 9:52

Arfman schreef:
dip schreef:Nou weet ik niks van nxc maar weet wel dat de lego sensor kleurcodes terug stuurt. 0 =zwart, 1=wit 2=rood enzovoort (dit zijn random getallen in mijn voorbeeld!).

Hmm, ik zal er eens mee experimenteren. Ik had het idee dat hij soms bij andere kleuren dezelfde waardes teruggaf. Ik vraag me af of het programma nog goed werkt als er in plaats van waardes rond de 400 ineens alleen maar 1, 2, 3 enzovoort terugkomt.

Ik laat het nog weten :)

Ondertussen heb ik het project op deze manier opgegeven. Ik heb niet voldoende programmeerervaring om dit klusje te klaren.

Ik heb me op een nieuw project gestort: de MindCuber. (www.mindcuber.com). Op de website staan instructies voor een NXT 2 doos. Aangezien ik een NXT 1 heb, heb ik op BrickLink de missende onderdelen bijbesteld (ik heb m.u.v enkele onderdelen straks ook een NXT 2 door deze "upgrade"). Hopelijk zijn deze snel binnen zodat ik de NXT 2 versie kan bouwen. De NXT 1 instructies komen ook ooit nog beschikbaar, maar daar wil ik niet op wachten.
no avatar
User

french83

207

Zo Jun 17, 2012 18:23

Roosendaal

door french83 » Zo Dec 16, 2012 22:07

NXTchris schreef:
jovel schreef:Ik heb geen vraag maar wist zo gauw niet waar het volgende neer te plempen.
Nog een video.

das zeker interessant :P
Kan hem alleen nergens terug vinden om te kopen. Ben wel nieuwsgierig naar de prijs.

Kleine 37 dollar.

http://www.mindsensors.com/index.php?mo ... AGE_id=173

Cheers
Gebruikers-avatar
User

NXTchris

1708

door NXTchris » Ma Dec 17, 2012 11:25

mmmm das niet duur als je daarmee een xlmotor kan veranderen in een nauwkeurige motor.

+ de nauwkeurigheid 0.5gr is beter dan die van een nxtmotor 1gr :cheer:

Mooi weer iets voor op het verlanglijstje :lol:

THX!!!
Mijn youtube kanaal
Mijn Website
no avatar
User

french83

207

Zo Jun 17, 2012 18:23

Roosendaal

door french83 » Za Dec 22, 2012 0:09

Hahaha jaja alle kleine beetjes helpen natuurlijk. Precisie werk gewenst lees ik :duim:
Gebruikers-avatar
User

LiftingBricks

398

Za Nov 19, 2011 20:30

Oostkapelle (Zld)

door LiftingBricks » Ma Mrt 04, 2013 22:13

NXTchris schreef:mmmm das niet duur als je daarmee een xlmotor kan veranderen in een nauwkeurige motor.

+ de nauwkeurigheid 0.5gr is beter dan die van een nxtmotor 1gr :cheer:

Mooi weer iets voor op het verlanglijstje :lol:

THX!!!

Dit ding werkt trouwens prima. Je PF motor werkt idd als een servomotor. Het grote voordeel van deze constructie, en ook de reden dat ik juist deze nodig had, is dat je nu de rotatiesensor na een vertraging kan inbouwen. Echt ideaal! :) Iets wat bij de standaard servomotor niet mogelijk is, en zodoende de precisie ver te zoeken is al er een vertraging aan/achter je motor zit.
Gebruikers-avatar
User

LiftingBricks

398

Za Nov 19, 2011 20:30

Oostkapelle (Zld)

door LiftingBricks » Di Mrt 12, 2013 10:46

Is er een shop die adapters verkoopt om NXT snoeren te verlengen? Een blokje met twee 'vrouwtjes' zeg maar. Heb het binnen nu en direct nodig.. :freaked:
Gebruikers-avatar
User

Fvddungen

674

Di Nov 23, 2010 16:03

Hilversum

door Fvddungen » Di Mrt 12, 2013 11:43

Bestaan er geen losse connectoren en krimptang, zodat je de kabels zelf kunt maken? Snoer is gewoon plat telefoonsnoer, welke je bij de Gamma kunt kopen. Ik snap even niet waarom Lego er voor heeft gekozen om de lipjes aan de zijkant te doen ipv ze gewoon in het midden te houden. Anders is de makkelijkste oplossing een kabeltje doormidden te knippen (oeh, heiligschennis), daar gewone connectoren op te zetten en dan kun je daar 'verlengsnoeren' op maat tussen zetten.
Gebruikers-avatar
User

dip

5730

Groningen

door dip » Di Mrt 12, 2013 12:24

doe het zelf variant

kant en klare connectors

@Fvddungen: om veiligheidsredenen zijn de snoeren niet compatibel met andere snoeren, dan kan er nooit meer dan de 9V op de apparatuur komen te staan.
Gebruikers-avatar
User

vijv

Rang

premium

premium
1588

Do Nov 09, 2006 23:49

Rotterdam

door vijv » Di Apr 16, 2013 13:29

Ik heb vorige maand zo'n tang uit china laten komen en een zakje connectors uit Australie. Moet de tang alleen nog aanpassen, zal tzt wel wat foto's in dit topic dumpen.

Om nog even terug te komen op de vraag over de motor poorten:
Poort B en C worden inderdaad het beste samen gebruikt. Voor de aansturing van poort A zit er een andere controller in de NXT brick en kan iets anders reageren dan poort B of C.
Echte mannen spelen met lego...
no avatar
User

Great King Rat

72

Ma Dec 14, 2009 19:57

Wageningen

door Great King Rat » Zo Mei 05, 2013 19:29

Hallo, ik heb een algemene vraag over Mindstorms. Ik wil hier graag iets mee gaan doen, maar ik heb er nog totaal geen ervaring mee. Wat raden jullie mij als starter aan om te kopen? Is hetgeen er nu te koop is zonder probleem te combineren met Mindstorms NXT 3.0? Pardon als deze vraag al 30 keer eerder gesteld is, maar ik kon het zo vlug niet vinden.
Gebruikers-avatar
User

vijv

Rang

premium

premium
1588

Rotterdam

door vijv » Zo Mei 05, 2013 23:17

Het nieuwe systeem gaat EV-3 heten en is ten opzichte van de NXT technisch een grote sprong vooruit, maar lijkt in praktisch gebruik erg op de NXT. De grootste vershillen zitten in de aansturing van een 4e motor, nieuwe sensoren en meer geheugen. Ik denk zelf dat de NXT nog wel een aantal jaar naast de EV-3 mee kan komen terwijl de RCX toen de NXT uitkwam gelijk aan de kant geschoven kon worden.

Helaas is de RCX via de officiele kanalen niet meer leverbaar, een enkele webshop levert ze nog en natuurlijk zijn de kits tweedehands nog te vinden voor rond de 150 euro. Kijk ook even naar de NXT 1.0 set, grootste verschil met de 2.0 set is de kleurensensor.

De EV-3 is backwards compatible met de NXT, de oude sensoren en motoren blijven bruikbaar op het nieuwe systeem.
Gebruikers-avatar
User

NXTchris

1708

door NXTchris » Zo Mei 05, 2013 23:33

Hey stadsgenoot :duim:

Tja zou je aanraden om te wachten tot de 3.0 der is.
De nxt is geloof ik wel compatibel met de 3.0 maar de 3.0 heeft hoop voordelen ten opzichte van de nxt (denk aan 4 motorpoorten/wifi/sdkaart en nog veel meer)

Kan je echt niet wachten dan een nxt 2.0 zien te krijgen.
Die heeft in mijn ogen 2 grote voordelen.

1 je krijgt een kleurensensor die ook als lichtsensor te gebruiken is dus 2 in 1 ipv alleen lichtsensor.

2 je krijgt 2 touchsensoren en die zijn vaak nodig als je een repeterend iets wil maken zodat je de touchsensoren als "0punt" kan gebruiken. bij de 1.0 zit maar 1 touchsensor en 1 geluidssensor.

Die laatste heb ik echt nog nooit gebruikt in al die tijd dat ik der mee bezig ben en zie ze zelden ook in andermans Mocs (behalve handjeklap en beweeg ;) )

Hoop dat je iets aan deze info hebt :)

Groeten
Chris
Mijn youtube kanaal
Mijn Website
no avatar
User

Great King Rat

72

Wageningen

door Great King Rat » Ma Mei 06, 2013 9:49

Heren, bedankt voor de informatie. Ik geloof dat ik al met al maar beter kan wachten tot de EV-3 uit is. Valt me trouwens ook op dat zowel de 1.0 als de 2.0 nauwelijks nog te koop zijn.

Chris, ik heb al eerder wat van je bouwwerken bewonderd en zat al te twijfelen of ik er nog wel aan moet beginnen aangezien er al zo'n goede "Mindstormer" in Wageningen woont :wink: . Toch maar besloten om er is mee te beginnen. Misschien kunnen we samen de EV-3 zo progammeren dat ie dat braakliggende terrein achter/naast de Albert Heijn na 10+ jaar is opknapt aangezien de gemeente het niet doet :r

Even een paar maandjes wachten dus.
Gebruikers-avatar
User

NXTchris

1708

door NXTchris » Ma Mei 06, 2013 10:03

Tja dat de 2.0 amper meer te krijgen is was ik ook pas achtergekomen inderdaad.
Ze worden niet meer geleverd door Lego iig.
Op bricklink verkopen ze hem nog wel geloof ik :cheer:

Tja dat ik der al mee bezig ben wil niet zeggen dat jij het niet moet doen haha.
Ik bouw voor 95% met studded technic altijd dus als jij het met studless doet dan verschil je nog enorm :lol:

Weet niet wat je in gedachten had om te gaan bouwen?

Wat betreft wachten op de 3.
Het is maar net wat je zelf wilt. de nxt heeft zat mogelijkheden en is te combineren met de ev3 maar als je echt maar 1 set wilt kopen dan zou ik wachten op de ev3.

Ik kan niet wachten om daarmee aan de slag te gaan. Staat iig torenhoog op nr 1 van mijn verlanglijstje :P

Maar aangezien ik al 3x de nxt heb hoef ik niet mijn naam te gaan veranderen in ev3chris :lol:
kijk hier eens.
http://www.lowlug.nl/forum/viewtopic.php?f=35&t=11809
Misschien dat dit ook iets voor jou is ;)

En inderdaad dat braakliggende stuk bij de appie mag onderhand wel een keer aangepakt worden want in die 3.5 jaar dat ik hier woon is daar nog weinig aan gedaan idd.

Greets
Chris
Mijn youtube kanaal
Mijn Website
Gebruikers-avatar
User

NXTchris

1708

door NXTchris » Ma Mei 06, 2013 10:12

haRtV70R schreef:Is er een shop die adapters verkoopt om NXT snoeren te verlengen? Een blokje met twee 'vrouwtjes' zeg maar. Heb het binnen nu en direct nodig.. :freaked:

beetje laat maar ja die bestaat ;)
http://www.mindsensors.com/index.php?module=pagemaster&PAGE_user_op=view_page&PAGE_id=154
Mijn youtube kanaal
Mijn Website
no avatar
User

Great King Rat

72

Wageningen

door Great King Rat » Ma Mei 06, 2013 11:30

NXTchris schreef:Weet niet wat je in gedachten had om te gaan bouwen?

Nou, in 1e instantie ga ik gewoon maar is de bouwvoorbeelden maken die bij de kit zitten. En er zijn ook mooie boeken verschenen geloof ik met voorbeelden om de verschillende mogelijkheden te leren kennen. Dan kan ik intussen eigen dingen gaan bedenken :duim:
Gebruikers-avatar
User

Fvddungen

674

Di Nov 23, 2010 16:03

Hilversum

door Fvddungen » Ma Mei 06, 2013 11:37

NXTchris schreef:
haRtV70R schreef:Is er een shop die adapters verkoopt om NXT snoeren te verlengen? Een blokje met twee 'vrouwtjes' zeg maar. Heb het binnen nu en direct nodig.. :freaked:

beetje laat maar ja die bestaat ;)
http://www.mindsensors.com/index.php?module=pagemaster&PAGE_user_op=view_page&PAGE_id=154

Is het niet stukken goedkoper als je met gewone RJ12 connectors aan de slag gaat als je flinke afstanden moet overbruggen? Bij de gamma kun je kabels, verlengblokjes, connectoren en een tang voor niet al te veel geld kopen. Knip de bestaande nxt kabels doormidden en knijp aan 1 kant een gewone RJ12 connector er op. En dan kun je verder nog lange kabels maken met aan beide kanten een RJ12 connector. En dan de boel aan elkaar sluiten met de verlengblokjes. Lijkt mij dat dat op zich prima moet werken. Punt is alleen dat je de nxt kabeltjes doormidden moet knippen en sommige mensen hebben dat misschien liever niet.
Gebruikers-avatar
User

NXTchris

1708

door NXTchris » Di Mei 07, 2013 15:52

Je kan de kabels niet onbeperkt verlengen want dan werken sommige sensoren niet meer (is mij ergens verteld)

Ik zelf heb 3 kabel van me verlengt met gewoon UTPkabel.

gewoon de NXTkabel doorgeknipt en de draadjes gesoldeerd aan de utpkabel en toen een krimpkous eroverheen om het weer netjes te maken.
geloof dat ze iets van 1.50m zijn en tot nu toe werken al mijn sensoren er nog prima mee.
Mijn youtube kanaal
Mijn Website
no avatar
User

henryschippers

199

Ma Feb 04, 2013 19:02

hardinxveld giessendam NL

door henryschippers » Vr Mei 10, 2013 15:12

ik heb ook een vraag,
heb van de site nxt programs.com een line folower gemaakt, ( werkt perfect!)
maar wil hem gebruiken om, (m.b.v. een karretje), ''goederen'' van mijn kamer, nar mijn broertjes kamer te ''vervoeren'', nu loop ik tegen het probleem aan, dat de ''folower'' wél
een lijn wil volgen, maar stopen als hij een andere kleur ''zie'', ho maar!

de afbeelding van het line folower program

Afbeelding

hier een visuele ''uitleg''

Afbeelding

mvg hws
Gebruikers-avatar
User

vijv

Rang

premium

premium
1588

Rotterdam

door vijv » Vr Mei 10, 2013 15:24

Een robot is een dom ding en doet wat jij hem zegt te doen. In dit geval heb opdracht gegeven om continue kleurverschil waar te nemen en als de kleur verandert de wielen anders aan te sturen.

Nergens staat dat de robot moet stoppen als de sensor een rode lijn ziet.
Dit zou heel makkelijk op te lossen zijn door je hele programma in een loop te zetten die blijft herhalen totdat de sensor rood ziet. Je programma zal de loop verlaten en de robot stopt omdat er na de loops geen blocks meer staan, mat andere woorden, je geeft geen opdrachten meer.

De loop die je nu gebruikt staat op oneindig. In de settings van je loop moet 'oneindig' veranderen naar 'sensor', en daar de juiste waarden aan geven, dus kleur en rood.
no avatar
User

henryschippers

199

door henryschippers » Vr Mei 10, 2013 19:45

BEDANKT VOOR DE INFO vijv, :duim:
heb zelf net zolang gesleutelt aan het programma Totdat ik een idee ander kreeg;

Afbeelding

en dan een plaatje van bijv. 4x8n met schilders tape vlak langs de lijn,
(met daar op een dakpan 2x4, twee ''dunne'' 2x4 plaatjes, en een platte ''nokpan''
het werkt ideaal!! zodra het ''blokje''onder de touch sensor verwijderd wordt, gaat het programma verder. :feest:

mvg henry
no avatar
User

henryschippers

199

door henryschippers » Wo Mei 15, 2013 16:33

ben gisteren begonnen aan een voorbeeld van een image scanner en had hem om 22:30u af.
maar nu heb ik zojuist geprobeerd, om het nxc programma, m.b.h.v. Brickcc, te 'complimen' maar dan krijg ik dit schermpje te zien:

Afbeelding

wil en kan iemand mij hierbij helpen?

mvg henry
Gebruikers-avatar
User

vijv

Rang

premium

premium
1588

Rotterdam

door vijv » Wo Mei 15, 2013 21:10

Ik ben niet zo thuis in bricxcc, maar volgens mij zit er gewoon een fout in je programma.

Probeer eens een heel simpel programma'tje te schrijven waarvan je zeker weet dat er geen fouten in zitten. Als dat programma wil compilen en uploaden naar je NXT, dan kun je verbindings problemen uitsluiten.

-edit-

Nog een kleine aanvulling om je op weg te helpen en je beter te laten begrijpen waar je mee bezig bent:

Je NXT brick begrijpt alleen 1tjes en nullen, maar onze hersenen kunnen daar niet mee omgaan.
Om een programma te kunnen maken zul je een taal moeten gebruiken die wij wel kunnen volgen, dit heet een hogere programeertaal, in dit geval heb je een taal gebruikt die 'C' heet, maar je NXT begrijpt daar niets van.

Om het programma door je NXT uit te laten voeren zal je het eerst moeten vertalen naar een taal die je NXT wel begrijpt, en dat is alleen binair, 1'tjes en nulletjes dus. Dit vertalen heet 'compilen' en daar gaat het dus mis. Jij geeft je computer opdracht om iets te vertalen waar spelfouten inzitten, je computer begrijpt het bij de fout niet meer en geeft een foutmelding.

Als ik jou vraag om de volgende zin naar het Engels te vertalen:
'Ik ben Henry en ben bezig om ajkfjkasfljadafakl;dgjklagj een NXT te programmeren'
loop je halverwege ook vast.
no avatar
User

evdberg

632

Zo Aug 10, 2003 16:24

door evdberg » Wo Mei 15, 2013 22:21

@Henry, ik neem aan dat je nu met deze Image Scanner bezig bent?
Gebruikers-avatar
User

dip

5730

Groningen

door dip » Do Mei 16, 2013 8:02

De compiler zegt ook netjes waar het fout loopt

onderste regel staat
line 311: Error: No task named "main" exists

Dus in regel 311 roep je de functie "main" aan. Maar die is nergens gedefinieerd, daarom stopt de compiler waarschijnlijk. Misschien heb je eerder de functie aangemaakt maar toen met hoofdletter geschreven ("Main") en de compiler is heel secuur, die zit een verschil en gaat gelijk in de foutmelding. Of je bent vergeten om main aan te maken, kan ook.
no avatar
User

evdberg

632

Zo Aug 10, 2003 16:24

door evdberg » Do Mei 16, 2013 8:44

dip schreef:Dus in regel 311 roep je de functie "main" aan.

Nee, in een C programma wordt de main() functie aangeroepen door het OS, en vormt daarmee dus het startpunt van je programma.

Ik heb even naar de sources van die Image Scanner gekeken en die bestaat uit 4 files, die moet je dus ook alle 4 in je source tree zetten. In bmp_test.nxc staat de main() functie.
Gebruikers-avatar
User

dip

5730

Groningen

door dip » Do Mei 16, 2013 10:57

ik moet me ook niet met dingen bemoeien waar ik eigenlijk niks van weet. :look:
VorigeVolgende