Technic, Pneumatic, Robotics
Gebruikers-avatar
User

mahjqa

5601

Ma Feb 07, 2005 1:03

Utrecht

Voorstel: Trialklasse 62.4

door mahjqa » Do Dec 12, 2013 23:41

(Mods, als jullie vinden dat dit beter op het trucktrial gedeelte van het forum komt dan snap ik dat, maar ik hoop dat het hier mag blijven staan omdat niemand daar meer komt.)

Goed. Een voorstel. Wat voor voorstel? Om bij de volgende meeting een "offroad" (niet op vlakke grond) trial op te stellen met voertuigen die het midden houden tussen een ACC voertuig en een trialtruck. Als voorbeeld:

Afbeelding
[klikbaar]

Afbeelding
[klikbaar]

(Van onze eigenste echtste NicovanDuin)

Wat is de rode lijn van deze modellen? Het gebruik van dit geweldige wiel:

Afbeelding
[klikbaar]

De oude Tire 20 x 30 is ook geschikt.

Het idee is dat deze klasse wat meer uitdaging biedt aan wat verder gevorderde bouwers, maar niet zo verregaand als complete trialtrucks die een nog grotere investering zijn qua tijd en onderdelen. Omdat de voertuigen kleiner zijn ligt het gewicht ook lager, wat ook zou moeten helpen.

Voorstel voor mogelijk reglement:

Er zijn GEEN expliciete regels voor lengte/breedte, maar je voertuig moet in schaal zijn van de wielen die je gebruikt. Bouw een vrachtwagen, een Baja-buggy, dakar-voertuig of wat dan ook. Het hoeft geen bestaand voertuig te zijn, zolang de proporties maar enigzins kloppen.

-Als aandrijving maximaal twee power functions motoren. (Oude 9v motoren mogen ook) Géen RC chassis of NXT. (Dit om uit te sluiten dat mensen die veel geld kunnen besteden aan een model in het voordeel zijn)

Het voertuig gebruikt maar 1 power functions kanaal.

Voor het functionele gedeelte van je model zijn alleen ongemodificeerde Lego-onderdelen toegestaan. Als aankleding (dekzeil etc) is het mogelijk om papier/karton/stof/touw te gebruiken.

Iedereen die meedoet wordt gevraagd om een obstakel mee te nemen. Dit hoeft niet per sé van lego te zijn, als je je wilt uitleven met papier-maché, hout of autowrakken mag dat ook.

Betekent dit het einde van de ACC?
Welnee. Maar als dit doorgaat zal iemand anders de ACC moeten organiseren :p

Waar dan? Wanneer dan?
Bij de volgende meeting. Plaats en tijd daarvan zijn nog niet bekend, maar omdat dit wat pittiger is, leek het me handiger om 't flink van tevoren aan te kondigen.

Waar komt de nadruk op te liggen, snelheid of kracht?
Kracht. Vering en vierwielaandrijving zijn sowieso handig, en ik verwacht dat je voertuig minstens een rechtopstaande muur van 3 blokjes hoog kan overwinnen.

Maar ik heb die wielen helemaal niet!
Voor jongere en minder draagkrachtige leden die graag mee willen doen maar helaas niet in het bezit zijn van de wielen heb ik een voorstel. Ik heb twee sets van 4 wielen die ik kostenloos op kan sturen naar potentiële deelnemers. Om in aanmerking te komen zijn er twee voorwaarden:
-een registratiedatum vóor augustus 2013
-een foto van een voorwielophanging die je wilt gaan gebruiken.
Vragen? PM even, of post hier.

Kortom; wie zou zin hebben met zo'n competitie mee te doen? Nog suggesties voor het aanscherpen dan wel versoepelen van de regels? Wat mist er nog? Laat het weten.
Laatst gewijzigd door mahjqa op Vr Dec 13, 2013 0:04, in totaal 2 keer gewijzigd.
Niet krabben, daar wordt het alleen maar erger van.
Gebruikers-avatar
User

TJoling

3004

Zo Aug 06, 2006 13:37

winterswijk

Re: Voorstel: Trialklasse 62.4

door TJoling » Do Dec 12, 2013 23:57

Gaaf idee! Beetje afhankelijk van de meetingdata en mijn overige bezigheden moet ik in een vakantie toch wel iets dergelijks in elkaar kunnen schroeven. Sowieso wil ik nog eens een 8x8 trailtruck maken, maar op 1:13 schaal gaat me daar te veel tijd in zitten, dus dit is wel een uitkomst dan :)

Trouwens, ere wie ere toekomt: De zwarte Toyota is van onze eigenste NicovanDuin (link) :wink:
The highway to succes is always under construction
Gebruikers-avatar
User

chris van den Berg

1635

Zo Sep 17, 2006 13:59

Elst(Utr)

door chris van den Berg » Vr Dec 13, 2013 9:39

Lijkt me een leuke challenge.
Mogen de RC motoren wel?
Niet dat ik ze zal gaan gebruiken denk ik maar,
bij een buggy ligt de nadruk meestal op snelheid.
If it was meant to be Fast
it wouldn't be Brick shaped.
Gebruikers-avatar
User

mahjqa

5601

Utrecht

door mahjqa » Vr Dec 13, 2013 10:28

Ik had eerst gepost dat RC wel kon, maar dat draai ik even terug; RC motoren zijn vrij lastig te krijgen als je ze nog niet hebt. Als ze een voordeel bieden zijn ze alleen beschikbaar voor mensen met een hoop centen en/of mazzel.
Het lijkt me handiger dat iedereen gewoon met PF rijdt.
Gebruikers-avatar
User

LegoRK

Rang

premium

premium
3600

Do Nov 30, 2006 16:18

Hardenberg - the place to be ;)

door LegoRK » Vr Dec 13, 2013 13:04

Dit lijkt me een erg tof idee. :duim:
Hoewel ik me weinig met technic bezig houdt, heb ik wel wat filmpjes van trucktrails gezien, die erg indrukwekkend zijn.
Deze klasse is wat 'lager' en meer bereikbaar voor een gemiddelde technicer lijkt mij.
Ik ben erg benieuwd hoe dit zich verder ontwikkeld en gaat uitpakken.
"Het leven zit vol verrassingen, waarvan weinigen aangenaam."
MyBrickshelf en Mijn andere foto's
Gebruikers-avatar
User

sparhawk

Rang

premium

premium
911

Zo Jan 09, 2005 19:14

Coevorden

door sparhawk » Vr Dec 13, 2013 14:08

Geweldig leuk idee en als ik kan, dan wil ik ook zeker meedoen !!

Nog ff 2 vraagjes:
- Maximaal 4 wielen, of wil je daar geen maximum aan stellen
- Moet het een auto/vrachtwagen zijn, of mag het ook bijv. iets als een quad zijn ? Die werken ook prima off-road :wink:

Ik heb geen idee of het quad idee gaat werken, want ik vraag me af of er genoeg ruimte is voor alle techniek, in de schaal van de genoemde banden, maar m'n eerste ACC was ook een quad, vandaar dat ik direct daar aan zat te denken.
Gebruikers-avatar
User

mahjqa

5601

Utrecht

door mahjqa » Vr Dec 13, 2013 19:32

Gaaf om dit enthousiasme te zien :D

Geen beperkingen op wielaantal, dus als je dit model wilt volgen hou ik je niet tegen :p

En een quad, waarom ook niet.
no avatar
User

henryschippers

199

Ma Feb 04, 2013 19:02

hardinxveld giessendam NL

door henryschippers » Vr Dec 13, 2013 19:55

er gaaf idee maar ik vind het jammer dat de meeting's vaak op zondag zijn; dan ga ik en mijn familie naar de kerk, vandaar
ik zou zelf gewoon mijn unimog gebruiken, mag dat ook?
die is trouwens heel gemakkelijk aan te drijven: gewoon een wormwiel haaks onder het midden diff. :P, dan de tandwielen in bij de wielen vervangen door 1 3nops tandwiel (doorsnee) en 1 van 1 nop doorsnee deze gaat boven op, die grote onder.
EN NU WEER :ontopic:

mvg hws
Gebruikers-avatar
User

LegoMathijs

Rang

premium

premium
1687

Wo Aug 24, 2011 10:59

door LegoMathijs » Vr Dec 13, 2013 20:29

Gaaf idee :duim: Ik doe graag mee :D
Flickr: http://www.flickr.com/photos/mathijslegofan/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
User

mahjqa

5601

Utrecht

door mahjqa » Vr Dec 13, 2013 21:29

henryschippers; een wormwiel vertraagt inderdaad een hoop, maar is ook gigantisch inefficient qua overbrenging. Ik heb even geen idee welke unimog je bedoelt; de fotogalerij op je site helpt me niet veel verder. Ik ken deze wel, maar die is van Dirk Klijn.
no avatar
User

henryschippers

199

Ma Feb 04, 2013 19:02

hardinxveld giessendam NL

door henryschippers » Za Dec 14, 2013 13:59

inderdaad vertraag het wormwiel een heel end, maar het is wel de makkelijkste manier om de unimog aan te drijven,
deze is het trouwens:

sorry het was een afbeeldings url van maar liefst 10-15 regels,
hier de link:
link
deze is ook aardig lang, maar niet zo lang dat de lowlug pagina ''een paar meter'' breed is :P

ps: is er ook een meeting op zaterdag?

mvg hws
Laatst gewijzigd door stuifzand op Za Dec 14, 2013 14:05, in totaal 1 keer gewijzigd.
Reden: linkfix
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26096

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

door stuifzand » Za Dec 14, 2013 14:06

henryschippers schreef:ps: is er ook een meeting op zaterdag?

Dat verwacht ik de komende 10 jaar niet.
Gebruikers-avatar
User

benbroek

183

Za Apr 06, 2013 20:27

Bergen op Zoom

door benbroek » Za Dec 14, 2013 14:33

Henryschippers kijk nog eens goed naar de banden van de unimog en de banden die je bij deze trial klasse mag gebruiken :fluiten:
Greetzz Ben
Gebruikers-avatar
User

mahjqa

5601

Utrecht

door mahjqa » Za Dec 14, 2013 16:43

Henryschippers; de unimog die jij bedoelt is totaal ongeschikt; veel te groot voor deze wedstrijd.
Gebruikers-avatar
User

Rene.Kok

Rang

premium

premium
3483

Do Mrt 06, 2003 15:37

Braamt (Achterhoek)

door Rene.Kok » Zo Dec 15, 2013 11:18

Ik was gisteren op de Weinachtsfeier van onze oosterburen, en werd daar aangesproken door Gregor Meyer. Gregor "fand es super" dat we in Gendringen toentertijd "samen" de workshop Baja's bouwen georganiseerd hebben/hadden.

Voorstel:
Kunnen we het onaangename met het aangename verenigen; het wederom organiseren van een dergelijke meeting voor de "62.4 klasse"? Op die manier kunnen we de noob's alhier, en de noob's aldaar in contact brengen met deze nieuwe klasse.

Voor een kleine bijdrage (zeg €5,-) huur ik "de Gendt" in Gendringen wederom af, en zorg voor een maaltijdsoep, en wat broodjes. Eventueel kunnen we (indien lang genoeg van te voren bekend gemaakt) dit ook op een zaterdag doen. Dit overigens onder voorbehoud dat "de Gendt" op zaterdagen ter beschikking is.

Niets moet alles mag....
Ik hoor/lees het wel!

René
Het lijkt simpel,.............en dat is het ook!!
"Never argue with an idiot. They'll just bring you down to their level, and beat you with experience."
Gebruikers-avatar
User

mahjqa

5601

Utrecht

door mahjqa » Ma Dec 16, 2013 23:36

Ben ik op zich wel voor te vinden; maar voor zo'n dag moet er dus wel een bouwbaar model zijn, neem ik aan? (het liefst met niet al te moeilijk verkrijgbare onderdelen...)
Eerlijk gezegd heb ik zelf amper nog tijd gehad om 's flink te gaan klussen.
no avatar
User

nicovanduin

86

Zo Nov 27, 2011 16:45

Zelhem

door nicovanduin » Ma Dec 16, 2013 23:59

Super gaaf idee dit! :D
Ben zelf een groot fan van deze wielen en ik vind het een erg fijne schaal om in te bouwen.
When nothing goes right, go left
Gebruikers-avatar
User

Griffon

Rang

premium

premium
978

Za Feb 07, 2009 13:03

Drachten

door Griffon » Di Dec 17, 2013 7:25

mahjqa schreef:
Maar ik heb die wielen helemaal niet!
Voor jongere en minder draagkrachtige leden die graag mee willen doen maar helaas niet in het bezit zijn van de wielen heb ik een voorstel. Ik heb twee sets van 4 wielen die ik kostenloos op kan sturen naar potentiële deelnemers. Om in aanmerking te komen zijn er twee voorwaarden:
-een registratiedatum vóor augustus 2013
-een foto van een voorwielophanging die je wilt gaan gebruiken.
Vragen? PM even, of post hier.

Kortom; wie zou zin hebben met zo'n competitie mee te doen? Nog suggesties voor het aanscherpen dan wel versoepelen van de regels? Wat mist er nog? Laat het weten.

Zeer interessant, ik wil graag mee doen maar ik heb de wielen niet, wel de Unimog wielen maar die zijn net te groot :D.
Ook heb ik geen tijdmachine om mij voor augustus 2013 aan te melden, wat nu? :P :lol: :D
"Some say he still plays with LEGO, others say he is building with LEGO, all we know is he's called Griffon"

Flickr
Brickshelf
Gebruikers-avatar
User

mahjqa

5601

Utrecht

door mahjqa » Di Dec 17, 2013 7:58

De registratiedatum gaat over wanneer je geregistreerd bent op Lowlug. Dit is om te vermijden dat mensen zich aanmelden, een gratis setje wielen claimen, om dan voor eeuwig te verdwijnen.

Dit is dus niet voor de "goh, ik heb ze nog niet"-mensen, maar voor de "anders kan ik echt niet meedoen"-afdeling.
Gebruikers-avatar
User

Griffon

Rang

premium

premium
978

Drachten

door Griffon » Di Dec 17, 2013 11:07

Ah nu zie ik het, sorry verkeerd gelezen :)
"Some say he still plays with LEGO, others say he is building with LEGO, all we know is he's called Griffon"

Flickr
Brickshelf
Gebruikers-avatar
User

Barman

6672

Di Mrt 22, 2005 22:30

Wijk bij Duurstede

door Barman » Di Dec 17, 2013 12:25

Dit kan weer een mooie nieuwe klasse worden tijdens meetings en evenementen.
Ik heb al wat ideetjes voor standaard chassis die lowbudget zijn, zodat mensen met minder ervaring en beperkt budget ook kunnen meedoen. Ik neem aan dat Mahjqa hier ook al mee bezig is?
Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het nu windstil!
Flickr en Youtube
Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8833

Ma Dec 25, 2006 14:27

Soesterberg

door eti » Di Dec 17, 2013 12:35

Ik ben geïnteresseerd in die meeting. Ik wil toch een keer iets kunnen bouwen om aan die trials e.d. mee te doen en in m'n eentje gaat het me niet lukken.

Ik heb alleen de wielen van de crawler en die van de tractor uit 1978 , dus ik moet nog wel wielen zien te scoren. Die gratis wielen laat ik graag aan een jonger en armlastiger persoon, als ik dan maar weet wat ik op Bricklink moet bestellen. Zie ik het goed dat ik naast genoemde banden moet zorgen voor wielen 4266 (bij de 20x30 tires) of 32020 of 86652 (bij die andere banden)?
Gebruikers-avatar
User

mahjqa

5601

Utrecht

door mahjqa » Di Dec 17, 2013 13:12

Barman; ik ben inderdaad bezig, maar ik vind t lastig om onderdelen te vinden die echt voor iedereen goed verkrijgbaar zijn. Ik zie ook graag wat jij er van maakt. Of misschien wat samen knutselen?

Eti; je onderdelen zijn 100% correct. Goed dat je de crawler hebt, dat is een erg netjes partspack om mee te knutselen.
Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8833

Ma Dec 25, 2006 14:27

Soesterberg

door eti » Di Dec 17, 2013 13:14

Die Crawler heb ik na 1½ jaar nog niet in elkaar zitten, inmiddels zijn er wat onderdeeltjes weg, en een paar heb ik verkeerd in elkaar geschoven zodat ze niet meer los kunnen...

vandaar misschien maar liever es op zo'n meeting proberen!
Gebruikers-avatar
User

mahjqa

5601

Utrecht

door mahjqa » Zo Dec 22, 2013 13:37

Voor mensen die nog inspiratie zoeken:

http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=533032

(er moeten andere wielen op, maar voor de rest kom je er een heel eind mee)
Gebruikers-avatar
User

mahjqa

5601

Utrecht

door mahjqa » Wo Dec 25, 2013 11:32

Er was wat onduidelijk, merk ik:

In mijn eerste bericht staat dat je twee (power functions) motoren mag gebruiken voor de aandrijving. Hiermee bedoel ik dat de stuurmotor NIET meetelt als aandrijving.
Gebruikers-avatar
User

Erik Leppen

3581

Zo Jul 18, 2004 12:17

Almere

door Erik Leppen » Do Dec 26, 2013 21:52

Vind het een goed idee, het is wat minder overweldigend dan een voltallige trial truck, dus wat toegankelijker voor nieuwe leden om zich aan te sluiten. En door de kleinere schaal is de kans op beschadigde onderdelen ook kleiner. De wat beperktere regels omtrent aandrijving en PF maken het wat mij betreft ook alleen maar nog beter toegankelijk.
Gebruikers-avatar
User

dirk klijn

868

Do Okt 28, 2010 14:17

Woudrichem

door dirk klijn » Vr Dec 27, 2013 10:58

Klinkt goed, I'm in :duim:.
Don't stop 'til you get enough.
Gebruikers-avatar
User

LegoMathijs

Rang

premium

premium
1687

door LegoMathijs » Vr Dec 27, 2013 11:35

Ik doe graag mee :duim: alleen nog geen tijd gehad om aan een trial truck te beginnen. De wielen heb ik in ieder geval :D Nu nog zorgen dat er tussen de wielen een trial truck komt :wink:
Flickr: http://www.flickr.com/photos/mathijslegofan/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
User

Luc2000

1190

Ma Jul 20, 2009 12:09

Zuid-Limburg

door Luc2000 » Vr Dec 27, 2013 16:41

Leuk dat er weer een trucktrial wedstrijd komt :duim:
Als ik naar de meeting kom doe ik zeker mee.
Misschien is het trouwens wel een idee om een maximumbreedte te hebben, zodat hier rekening mee gehouden kan worden bij het maken van de obstakels. Verder zou het misschien een optie zijn om ook kleinere wielen toe te staan, voor de mensen die geen 62.4 banden hebben.

Hij werkte niet echt (Hij reed maar dat was het dan ook), maar misschien als inspiratie:
Afbeelding
Imagine - Build - Play

Brickshelf en Flickr
Gebruikers-avatar
User

jovel

1661

Za Jan 28, 2006 12:53

Leunen

door jovel » Vr Jan 10, 2014 19:30

Zijn er al mensen die iets in elkaar hebben zitten?

Ik zelf heb wel een chassis.
Over de assen zelf ben ik aardig tevreden, maar het is de vering die ik niet lekker afgesteld krijg. De maximale "bewegingsvrijheid" is ongeveer dat ik een wiel 6 studs kan optillen terwijl de andere wielen nog gewoon de grond raken ( wat ik dus eigenlijk te karig vindt.... ).
Mijn camera vergroot 10x, maar de elfde keer deedt-ie het ook.
Gebruikers-avatar
User

mahjqa

5601

Utrecht

door mahjqa » Vr Jan 10, 2014 20:23

Verder ben ik nog niet gekomen. Ik wil de linker- en rechterwielen apart aandrijven, in plaats van een differentieel er tussen. (Geen tanksturing, gewoon om er voor te zorgen dat het nog een beetje de bocht om wil). Ben erg blij met mijn velgvervanger, de banden zitten er stevig op.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
User

Griffon

Rang

premium

premium
978

Drachten

door Griffon » Vr Jan 10, 2014 21:18

wat voel ik mij nu een Technic noob :look:

ik ben nog niet verder dan plannen en uitdenken, de banden liggen al wel op een stapeltje klaar :) .

Flickr
Brickshelf
Gebruikers-avatar
User

LegoMathijs

Rang

premium

premium
1687

door LegoMathijs » Zo Jan 12, 2014 0:04

Volgens mij (als de schaalverhouding voldoet) heb ik een chassis voor en trial truck. Dat chassis heb ik eerder gebruikt voor een acc wagen. Hij zal op een aantal punten wat aangepast moeten worden, maar denk dat dat niet zo'n probleem is.
Ik zal het chassis een van komende dagen even laten zien.
Gebruikers-avatar
User

Griffon

Rang

premium

premium
978

Drachten

door Griffon » Di Jan 28, 2014 22:40

Ik ben aan het frutten om een 4x4 aandrijving te maken welke inclusief band niet breder is dan 15 hooguit 16 nop maar dat wil nog niet lukken :(

Flickr
Brickshelf
Gebruikers-avatar
User

mahjqa

5601

Utrecht

door mahjqa » Di Jan 28, 2014 22:47

Tsja, ik zit op 19 noppen, en veel smaller dan dat gaat 'm niet worden, denk ik.
no avatar
User

nicovanduin

86

Zo Nov 27, 2011 16:45

Zelhem

door nicovanduin » Di Feb 04, 2014 23:33

Zo, mijn 6x6 chassis heb ik inmiddels rijdend, net even een proefritje gemaakt en erachter gekomen dat er her en der nog het nodige verstevigd moet worden :P
Mijn plan is om er een Mercedes G63 AMG 6x6 van te maken.
When nothing goes right, go left
Gebruikers-avatar
User

Griffon

Rang

premium

premium
978

Drachten

door Griffon » Wo Feb 05, 2014 7:20

Ik zit nu op 17 noppen! :D ik denk dat dit wel het uiterste is helaas, ik denk dat het naar 15 kan als ik die korte kruiskoppelingen had (die zijn 2 studs lang geloof ik) maar het is niet anders.

Flickr
Brickshelf
Gebruikers-avatar
User

Griffon

Rang

premium

premium
978

Drachten

door Griffon » Wo Feb 05, 2014 21:20

Ik was het asje freubelen even zat dus ben ik maar met de opbouw begonnen en een heel eind opgeschoten!
Een andere keer maar weer even verder prutsen met het chassis :).

Flickr
Brickshelf
no avatar
User

Camping-gast

53

Wo Jul 03, 2013 19:13

door Camping-gast » Vr Feb 07, 2014 18:18

Ik zit nu op 16 studs. Ben van plan een kleine (rock) crawler te maken, maar moet nog wel even een paar dingetjes uitdenken...
Volgende