Technic, Pneumatic, Robotics

Nieuwe mindstorms set

no avatar
User

mh001

Rang

Nieuw

Nieuw
8

Vr Mei 24, 2013 14:42

Nieuwe mindstorms set

door mh001 » Wo Jun 17, 2020 20:32

Hoi,
Onlangs hoorde ik dat er een nieiwe mindstorms editie aankomt. Ik begreep rond de herfst. Naast de visuele programmeeromgeving komt er ook een mogelijkheid om met Python te werken. ROBOT C zal niet beschikbaar zijn voor deze set.

Mijn vrraag is : kan ik beter nog een EV3 scoren of zal de nieuwe set veel voordelen hebben?
Gebruikers-avatar
User

mahjqa

5609

Ma Feb 07, 2005 1:03

Utrecht

Re: Nieuwe mindstorms set

door mahjqa » Wo Jun 17, 2020 21:55

Zoals vaak ligt het er een beetje aan wat je plannen zijn. Een van de grootste voordelen van het nieuwe systeem vind ik dat Lego eindelijk al z'n elektronica gelijk heeft getrokken, en alle nieuwe motoren en sensoren dezelfde stekkers hebben. Je kan dus vrolijk Control+ / Powered up, Boost, WeDo 2.0 door elkaar gebruiken, terwijl de oude mindstorms alleen met z'n eigen onderdelen werkt. Dat hangt er dus een beetje van af wat je al hebt liggen.

Ook lijken de nieuwe motoren veelzijdiger- volgens overlevering hebben ze een ingeprogrammeerd nulpunt, zodat je bouwsels altijd betrouwbaar dezelfde handelingen uitvoeren. Oude Mindstorms motoren houden alleen het aantal omwentelingen bij vanaf het opstarten van het programma, zodat je je bouwsel moet "ijken" zodat je zeker weet dat alle motoren nog op de juiste positie staan.

Nieuwe mindstorms heeft 4 motoren standaard bijgeleverd, de oude maar 3. Touchsensor meer, dat wel.

Nieuwe mindstorms heeft 949 onderdelen, oude maar 601. Daarnaast heeft onderdeelontwikkeling de laatste 7 jaar niet stil gestaan, en zijn de nieuwe onderdelen veelzijdiger, makkelijker in gebruik en vaak nog steviger ook. (Grote frames, bijvoorbeeld)

Oude mindstorms heeft als steunkleur rood, nieuwe heeft Teal. Ik zou 't wel weten. :P

Voor zover ik weet hebben geen consumenten de nieuwe mindstorms nog kunnen testen, dus ik zou zeker nog even wachten tot daar de reviews van binnen zijn voor je een beslissing maakt.

Ook heeft iemand me ingefluisterd dat komende vrijdag er een Lowlug TV uitzending is waar besproken wordt wat we tot nu toe weten. Misschien interessant.
Niet krabben, daar wordt het alleen maar erger van.
no avatar
User

Cornerman

41

Di Okt 21, 2014 14:22

Re: Nieuwe mindstorms set

door Cornerman » Vr Sep 04, 2020 15:16

Ik heb gelezen dat de nieuwe intelligente bricks niet te daisychainen zijn. Nu kan dat wellicht een issue zijn als je grote robots wil maken. Maar dat terzijde ik heb de EV3 gehad en dat was erg leuk. Die kan overigens ook al met Python worden geprogrammeerd. Dus dat is geen probleem.