9V, 12V en misschien zelfs nog wel 4,5 volt, al het rijdend materieel hier.

9v automatisering

no avatar
User

Jeroen vW

19

Vr Dec 18, 2009 22:32

Gouda

9v automatisering

door Jeroen vW » Za Dec 26, 2009 14:53

Hallo allemaal,

In navolging van eerdere berichten over automatisering heb ik ook wat in elkaar gezet.
Ik wil niet digitaal gaan rijden omdat dan de computer voor mij rijdt. Dus ik heb blokbeveiliging gemaakt.

Als eerste heb ik geprobeerd om goede signalen te maken. Tegenwoordig gaat dat heel makkelijk met ledjes. Er zijn zelfs zogenaamde duo-leds die 2 kleuren kunnen zijn. Die heb ik gebruikt en in een stukje lego gelijmd. Door de polariteit om te wisselen geeft de led een andere kleur.
Afbeelding
Hier een close-up van het lampje. Omdat het los op een technic-asje staat zijn er veel mogelijkheden.
Afbeelding
Daarnaast is er nog iets nodig om te bepalen waar de trein is. Ik heb gekozen voor reed-contactjes. Dat zijn kleine plaatjes in een glazen buisje die contact maken wanneer er een magneet in de buurt komt. Deze glazen buisjes heb ik vastgeplakt onder de rails. In de bovenste foto's is te zien dat er een wit plaatje op de rails is geplaatst naast het reed-contactje. Op de onderstaande foto kun je het reed-contactje zien in de rails.
Afbeelding
Ik heb om het sensortje te plaatsen wel een stukje uit de rails moeten zagen, maar daar zie je niets van wanneer de rails goed ligt. Op de locomotief heb ik een magneetje gezet. Het contactje reageert niet op het magnetisme van de motor of de koppeling naar een andere trein. Dat kan wel, maar dan moet je de sensor dwars op de rails plaatsen en dat vind ik niet zo mooi. Zo zie je het niet.
Afbeelding
Het magneetje zit behoorlijk aan de zijkant.
Om alles nu met elkaar te combineren is wel een klein chipje nodig. Ik heb gekozen voor de 4013 flip-flop. Die werkt als een geheugencel en heeft genoeg vermogen om een ledje van stroom te voorzien.
In deze video is te zien hoe het precies werkt wanneer de trein voorbij rijdt. In deze testopstelling zijn er 2 baanvakken. Rechts staat een signaal met een bijbehorende sensor. De trein rijdt langs en het signaal gaat op rood. Aan het einde van de bocht staat weer een signaal en een sensor. Deze sensor zet het eigen signaal op rood en het vorige weer op groen.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7tzI8pdtYCI&feature=player_embedded[/youtube]
In de trein zit een coldcap die de lichtjes van de trein laat branden. Daar ga ik nog een laadcircuitje voor maken met een gelijkrichter en een spanningsregelaar.

Verder:
Dit werkt vooralsnog goed. Volgende stap is het onderbreken van de stroom wanneer het signaal op rood staat.
Ik moet nu wat reed-contactjes bijkopen. Ook moet ik een schakelkast maken met het ic erin. Of meerdere ic's. Hangt van het aantal baanvakken af. Daarnaast kan er bij naast elkaar liggende baanvakken op een station eenvoudig overgegaan worden op handbediening dmv tuimelschakelaars.
Uiteindelijk wil ik ook wissels op afstand kunnen bedienen.
Helaas kan ik momenteel niet verder met een arm in een mitella. :balen: :balen:

Nu ben ik benieuwd wat jullie ervan vinden en hoe jullie het hebben uitgewerkt. In het vorige onderwerp viewtopic.php?f=7&t=5563 is het gesprek behoorlijk doodgebloed. Jammer dat Herb geen uitleg en/of foto's heeft geplaatst.
Ik weet dat een aantal mensen DCC hebben gebruikt, maar dat vind ik iets teveel van het goede. Ook kan het met mindstorms, maar da's behoorlijk ingewikkeld en wat duurder.

mvg Jeroen
Life is a job you're fired from, unless of course, you quit
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
4414

Ma Jan 08, 2007 21:14

Groene hart

Re: 9v automatisering

door aawsum » Za Dec 26, 2009 19:19

:what: WOW, dat met die baanvakken vat ik nog niet helemaal, maar verder is tie echt goed zeg.
Gebruikers-avatar
User

mark4lego

696

Zo Dec 30, 2007 18:25

door mark4lego » Za Dec 26, 2009 20:39

Allereerst welkom op lowlug!

een mooie binnenkomer, ik vind het een mooi systeem en ik ga nu zelf ook 'experimenteren',
het ziet er erg professioneel uit!
het leven begint met Lego!
Gebruikers-avatar
User

legOscar

3219

Culemborg

door legOscar » Za Dec 26, 2009 20:55

Mooi systeem, en goed uitgelegd hoe het werkt. :duim:
I Love it when a MOC comes together.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

BrickJohannes

Rang

premium

premium
5270

Vr Jun 06, 2008 13:29

Burgum (friesland)

door BrickJohannes » Zo Dec 27, 2009 12:16

welkom op lowlug

leuk bedacht

alleen vind ik het :r je knipt snijdt boort in lego dus modificeert lego en wat je toevoegt is geen echt leog dus voor mij zal niet op gaan voor de echte puristen denk ik ook niet :r
* Lego overal en nergens, behalve waar het hoort *
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
11258

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

door WvdP » Zo Dec 27, 2009 12:58

Nah, ik denk dat dat wel zal meevallen hoor. Dan zou je als 'echte' Lego-purist ook geen led-lampjes in kunnen bouwen omdat die niet van Lego zijn... Volgens mij valt het juist bij de treinenbouwers (noodgedwongen) wel mee met dat purisme :P

Ik vind het juist heel mooi hoe je met minimale aanpassingen zo'n mooi resultaat hebt bereikt! :duim:
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)
Gebruikers-avatar
User

BrickJohannes

Rang

premium

premium
5270

Vr Jun 06, 2008 13:29

Burgum (friesland)

door BrickJohannes » Zo Dec 27, 2009 15:06

oke ik ben nog niet zo diehard in trein bouwen als dutchtrain of andere hier maar wil er wel naar toe werken, maar ik ben volledig tegen het aanpassen vna lego
ik gebruik dan gewone echte lego lampjes
* Lego overal en nergens, behalve waar het hoort *
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14445

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

door Rusty » Zo Dec 27, 2009 15:49

Ik denk dat je zonder verzagen etc ook veel van dit kan toepassen. Die reedcontacten zijn vast wel ergens tussen te klemmen, zodat lijmen niet meer hoeft. Voor de leds kun je PF leds gebruiken, alleen zitten die altijd per 2 aan elkaar, en dat is voor een enkele seinpaal een beetje onhandig.
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig
no avatar
User

Jeroen vW

19

Gouda

door Jeroen vW » Zo Dec 27, 2009 21:27

Heeeeee reacties, das leuk!

De reedcontactjes kunnen ook wel dwars op de plaatjes. Dan zag je ze heel goed zitten. Nu heb ik met minimaal zagen het sensortje verborgen. Bovendien is het aan de onderkant. Wanneer de rails ligt zie je er niks meer van.
En als je het 9v systeem gaat automatiseren zijn er sowieso niet-lego onderdelen nodig. Afgezien van mindstorms dan.

zijn er PF-ledjes beschikbaar die groen én rood kunnen zijn? Ik heb niet zoveel nieuwe meuk behalve wat castle. Ik koop meestal los.

Met meerdere baanvakken bedoel ik naast elkaar liggende rails bij een station. Daar kun je de automatisering achterwege laten en volstaan met seinen die omgezet worden met een tuimelschakelaar die ook de stroom inschakelt voor de baan.

Ben echt benieuwd naar de oplossing van mensen die ook reed contactjes hebben toegepast.

Ik wil heel graag verder, maar moet mijn linkerarm een paar weken rust geven. Ik heb al wel een soort schakelkast testopstelling gemaakt en die is goed gelukt.

We zien wel.
Jeroen
Gebruikers-avatar
User

pluisje

750

Ma Jun 28, 2004 11:34

zwijndrecht

door pluisje » Zo Jan 03, 2010 20:51

het grootste probleem is dat de raid contacten vrij gevoelig zijn (zijn van glas)
en makkelijk breken als je de uiteinden verbuigt..
dat is niet alleen tijdens het monteren en solderen, maar ook later als je de rails
weer verplaatst.

zelf heb ik ze tussen de rails gelijmd en zo gebogen dat ze haaks op de rails zweven
net zodat ze niet boven de rails uitkomen,
zo zitten ze dicht bij de motor die voorbijkomt, zonder dat ze tegen iets aan kunnen
komen van wat voorbij komt.

zelf ga ik nu verder met het perfectioneren hiervan;
raid onderbrengen in lego blokjes, zodat ze makkelijk ergens op de rails te klikken zijn
meerdere raids monteren per sensor plek, dit levert een hogere betrouwbaarheid
moduleerbaar opbouwen, minder op maat soldeer werk in de infrastuctuur.
Gebruikers-avatar
User

Telemachus

1837

Wo Jul 09, 2008 18:03

Coruscant

door Telemachus » Do Jan 07, 2010 15:52

Jeroen vW schreef:...In de trein zit een coldcap die de lichtjes van de trein laat branden.

Je bedoelt een goldcap :wink:

Het wordt wel lastig als je meer dan 2 stoplichten gebruikt, dan kan je een multiplexer gebruiken.
Dan kan je het groene licht laten "lopen" terwijl de andere op rood blijven.
Because I'm happy
Telemachus' Mocs
no avatar
User

Jeroen vW

19

Gouda

door Jeroen vW » Za Jan 09, 2010 16:36

Nou als ik meer dan 2 stoplichten gebruik wordt het volgens mij niet veel moeilijker. Dan komen er meerdere ic-tjes. Het principe dat de sensor het bijbehorende signaal op rood zet en het vorige op groen blijft hetzelfde. Dat kan zelfs met 20 stoplichten. Het zit hem vooral in de 4013 flipflop.
Wat Pluisje zegt klopt. Die reed-contacten zijn erg kwetsbaar. Ik heb er al 7 tussen mijn vingers kapot geknepen. Daarom heb ik ze juist onder de rail vast gelijmd. Dan kan er niks meer aan de buitenkant aan bewogen worden en zijn ze redelijk veilig. Bij mij werken ze goed; ik hoef er geen meerdere per sensorplek te plaatsen. Heb je nog foto's van je project, Pluisje? en ik dacht dat je helemaal digitaal reed?

Mark4lego: Ben je al wat verder gekomen en/of heb je nog hulp nodig?

Het laadcircuitje voor de goldcap is af volgens http://www.ferromel.de/tronec_124.htm de bovenste. Ik moet alleen een gele en rode led nemen die op dezelfde spanning werkt en ongeveer ook dezelfde lichtsterkte heeft. Nu brandt de rode veel feller en langer.

Ik heb nog ergens goedkoop 10 schuifweerstanden vandaan. Dan kan ik daarmee voor 10 stukken geïsoleerde baanvak een aparte snelheidsregeling maken. :D

Nog voldoende plannen:
- alles modulair maken; ik heb geen vaste opstelling
- schakelkast met knopjes en schuifjes en een trafo erin
- losse drukknopjes om alle signalen handmatig om te zetten
- elektromagneet voor het lossen van containers op de vrachttrein
- drievoudige wissel die op afstand te bedienen is

Groeten
Jeroen

"wat was het 12 volt systeem toch mooi, en nu dus peperduuuuur"
Gebruikers-avatar
User

mark4lego

696

door mark4lego » Za Jan 09, 2010 17:27

ja Jeroen, ik ben inmiddels ook verdergekomen, ik heb wat geëxperimenteerd met lampjes,
en heb een leuk werkend stoplichtje gemaakt.
alleen, voordat ik ook daadwerkelijk mijn hele stad ga voorzien, heb ik wel de jackpot nodig...
één zo'n lampje kost 3 euro!
het leven begint met Lego!
no avatar
User

ArrestWire

88

Zo Mrt 05, 2006 13:40

door ArrestWire » Za Aug 21, 2010 17:40

Een leuk idee, ik had zelf ook zoiets in mijn hoofd. Nu heb ik alleen RC rails, maar daar werkt dit principe ook. Ik baal er van dat ik na het 9V tijdperk weer ingestapt ben en zie het eigenlijk niet zitten om nog 9V spullen aan te schaffen (niet voor de hele layout in elk geval, misschien een stukje rechte rails t.b.v. het laden van de PF battery pack).

Ben je bereid om ook het schema te delen?
I am not a complete idiot. Some parts are still missing.
no avatar
User

Jeroen vW

19

Gouda

door Jeroen vW » Za Sep 04, 2010 9:35

Welk schema??
no avatar
User

ArrestWire

88

Zo Mrt 05, 2006 13:40

door ArrestWire » Za Dec 18, 2010 10:19

Dat van de electronische schakeling :-)

Ik wil hier zelf ook wel eens mee experimenteren. Jammer genoeg is mijn kennis van electronica zuiver theoretisch, maar dat biedt dan ook weer een uitdaging.
I am not a complete idiot. Some parts are still missing.
no avatar
User

Crazydance

110

Vr Aug 24, 2007 12:53

door Crazydance » Do Jan 20, 2011 16:35

Toch leuk om te zien hoe dat gedaan wordt. Persoonlijk ben ik ook niet van het knippen en plakken in lego. Misschien kan je de stroom in de baan met wat handigheid ook wel onderbreken zodat de trein wanneer het sein op rood staat ook daadwerkelijk stopt. De oude LEGO treinen (12v) konden dit grapje ook. haalden gewoon de stroom van een stukje vaan af en voila, je trein stopte voor een rood sein.

Leuke voorbeelden zie ik heir langskomen. Misschien maar eens kijken of ik er zelf iets mee kan.
no avatar
User

Jeroen vW

19

Gouda

door Jeroen vW » Zo Feb 06, 2011 15:45

Ik heb mijn schakeling als volgt opgebouwd:
Afbeelding

Er zijn 2 kleine puntjes van aandacht.
1) de 4017 flipflop is ontbetrouwbaar als je er stroom opzet. Dat wil zeggen dan als je hem aanzet er niet voorspelt kan worden of het lampje rood of groen is. Je moet dus eerst een rondje met een treintje rijden die alle signalen goed zet. Dat kan ook met een knopje parallel met de reed-relais. Daarna werkt het goed.
2) de duoled werkt goed, maar er moet eigenlijk nog een weerstand tussen vermoed ik. Ik zal de stroom en de spanning tussen Q en Q- eens meten.

Er kan vrij eenvoudig een baanonderbreking gemaakt worden zodat de trein stopt voor een rood sein. Met een relais die aangesloten word op de uitgang Q kan dat heel goed.

Een andere mooie en goedkope oplossing met 2 leds en baanonderbreking kun je vinden op http://www.kpsec.freeuk.com/projects/signal.htm
Die werkt ook op 9 volt.

Ben wel benieuwd naar het stoplichtje van mark4lego.
Een jaar geleden wist ik ook niets van elektronica. Het is niet moeilijk en erg leuk om te ontdekken. Begin met ledjes en weerstandjes.

Ben nu bezig met olielampjes nabootsen met een ledje.
Gebruikers-avatar
User

Telemachus

1837

Wo Jul 09, 2008 18:03

Coruscant

door Telemachus » Ma Feb 07, 2011 9:31

Ook niet vergeten een diode over je relais in sperrichting te zetten want anders gaat je ic in rook op :wink:
(inductiespanning als het relais afvalt)

voedingsspanning voor bovenstaande schakeling is max 15V, las ik net in de datasheet :P