Dank jullie.
Misschien dat het wat verwarrend werkt, gewone treinen en monorails door elkaar, maar aangezien ik niet zo heel productief ben leek het mij het handigst alles gewoon bij elkaar te doen. Tenzij er veel meer monorailbouwers blijken te zijn, dan zou een algemeen monorailtopic (zoals op Eurobricks) misschien een idee zijn.
workfromtheheart schreef:Ik heb jaren geleden iets soortgelijks geprobeerd, maar dat was vanaf dag één gedoemd om te mislukken, dus ik ben benieuwd hoe je dit gaat aanpakken.
Ik heb het zelf ook eens geprobeerd, en ik keek vooral naar hoe Masao Hidaka zijn monorails bouwde. Dát mislukte ook, of in ieder geval verloor ik mijn interesse. Maar jaren later kwam ik op Eurobricks
dit topic tegen, en het bleek dat meer mensen hun eigen monorails hadden gebouwd, al dan niet op basis van het werk van Masao. Ik kreeg er weer vertrouwen in, en dit was het resultaat:
Monorail space train thingy by
Rijk van Voorst, on Flickr
Ik nam de tips van Eurobricks ter harte, zoals dat de wielen niet te ver uit elkaar zouden moeten staan om soepel bochten te kunnen nemen. Ik loste dat op door een pin joiner als roller toe te voegen. Maar hierdoor werd ik weer gewezen op dat dit krassen op de baan zou veroorzaken. Bovendien had ik inmiddels besloten dat ik ook hellingen zou willen, dat ik die uiteindelijk toch wel toe zou voegen, en dat ik er dan maar beter vanaf het begin rekening kon houden. Ik vermoedde dat de trein zelf geen hellingen zou kunnen nemen (door de grote overhang aan de voorkant) en het kwam weer op een laag pitje te staan.
Maar toen postte Masao dit:
https://www.youtube.com/watch?v=6ie4Ld38AJk&Veel duidelijker kan je het niet hebben. En nu ik een helling heb die werkt, kan ik ook met een chassis verschillende ontwerpen testen. Testen of ze niet over de helling schuiven in ieder geval, want ik heb nog geen rijdende trein.
Wat die monorailtrein zélf betreft ben ik nog niet helemaal uit wat ik wil. Ik heb gedacht aan een klassieke stijl, zoals de
museumwagen van de hangende monorail in Wuppertal (die in mijn geval niet hangend wordt), of een retrofuturistisch ontwerp uit de jaren 50 of 60. Andere optie is Classic Space, zoals het eerste ontwerp. Mogelijk in een later kleurenschema, blauw met wit en trans dark blue ramen. Dat laatste geeft me nét wat meer vrijheid met windscreens vooral, en het is nog steeds Classic Space (men vergeet weleens dat er méér dan alleen blauw-grijs met trans yellow ramen is geweest

).