En wat voor een tram was dat

Het leuke van arduino is dat we die tram van jou heel simpel bij haltes kunnen laten stoppen, maakt het gelijk weer een stuk attractiever.
Even een korte update, mijn ambitie was:
aawsum schreef:- Gemotoriseerde wissel
- Gemotoriseerde spoorwegovergang (de bomen dus)
- Aansturing van de 9V treinen
- Locatiebenadering
- RC trein aansturing
- Bluetooth besturing
Ik ben een stuk verder, nog even geen foto's maar heb wel het volgende geprobeerd en geleerd:
- Aansturing van de 9V treinenEigenlijk appeltje eitje. Arduino koppelen een motor controller (L298N in mijn geval). Aansluitblokje modificeren dat een plus en min draad uitkomt ipv de standaard Lego draad. Klein stukje code et voila. Trein is met arduino te bewegen en te stoppen, versnellen en vertragen gaat soepeltjes.
Ik moet er bij zeggen dat op dag 1 dit niet werkte. Mijn motor controller werd loeiheet daarbij. Na wat zoekwerk bleek ik sluiting te hebben in het aansluitblokje, die is nogal gevoelig. Belangrijk als je dit doet dus is om met een multimeter dit vantevoren vast te stellen om zo schade aan elektronica te voorkomen.
- RC trein aansturingMet wat speurwerk kwam ik een simpele library tegen waar de aansturing in beschreven stond. Ik heb zowel een rc trein als een xl-motor aangestuurd met de arduino en dit is goed te doen.
Moeilijkste vond ik om een circuit te maken met een infrarood led waar geen draden omheen stonden die sturing naar de RC ontvanger blokkeerden. Ik vond ook de afstand die de ir led overbrugt wat tegenvallen eigenlijk.
Met deze wel erg blij, want hiermee zijn er veel mogelijkheden om allerlei rc modules aan te sturen.
- LocatiebenaderingIk heb 2 types geprobeerd, nl een ir detectiebeam en een licht sensor. De licht sensor was echt plug play en past heel mooi onder het spoor. De ir detectiebeam kost wat meer tijd maar eenmaal aangesloten vind ik deze beter werken dan de licht sensor. Beiden zijn mooi weg te werken in Lego wmb.
Wat ik nu nog wil doen is een test met een ultrasonic sensor. Hiermee kun je afstand meten, wat ideaal is om bv als eindbuffer te gebruiken. Daarna ga ik per onderdeel wat foto's maken om hier te delen en begint eigenlijk het moeilijkere wat mij betreft. Het schrijven van code om een aantal van deze onderdelen samen te laten werken.