Database voor sets en opslag

no avatar
User

bthefirst

Rang

Nieuw

Nieuw
4

Di Jan 28, 2020 22:29

Heerlen

Database voor sets en opslag

door bthefirst » Vr Sep 25, 2020 19:44

Waarover ik weinig informatie op internet vind, is een goede database voor het bijhouden van de sets die ik heb en bijkomende zaken, zoals missende onderdelen, wel of geen doos/handleiding enzovoort. Bricklink en Brickset e.d. zijn bij mij bekend, maar deze voldoen niet aan mijn behoeftes. Op dit moment worden veel sets afgebroken en opgeborgen in zakjes en vervolgens in bakken (Ikea heeft goed verdiend zullen we maar zeggen ;)). Graag zou ik dit vastleggen in een database, i.c.m. streepjescodes zodat elke set makkelijk en snel te vinden is. Ik ben benieuwd of andere leden hier al met een dergelijke oplossing werken?
Gebruikers-avatar
User

mark1991t

2310

Ma Mei 09, 2011 14:15

Re: Database voor sets en opslag

door mark1991t » Vr Sep 25, 2020 19:57

Wat mis je precies dan op de door jou al genoemde sites? Zeker op Brickset kun je namelijk alles al doen wat je aan voorbeelden opsomt. De functies zitten echter wat verstopt, maar in de Advanced Collection Manager op Brickset onder het kopje "my sets" >> "overview of my collection'' en dan in het grote vak "sets owned", kun je dergelijke zaken allemaal toevoegen.
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
4414

Ma Jan 08, 2007 21:14

Groene hart

door aawsum » Vr Sep 25, 2020 19:59

Iedereen heeft zijn eigen manier, van niets bijhouden tot excel sheetjes, word documenten, en online in brickset etc
Vroeger (want ik weet niet meer of deze nog bestaat) was er een applicatie waarmee dit kon en die ook kon interfacen met bricklink en dergelijke.
Ik heb deze zelf ook gebruikt maar de user interface irriteerde me zo dat ik mijn eigen MS Access database heb gemaakt, compleet met import functies, interfacing met het bricklink prijzensysteem en de hele reutemeteut.
Maar ik garandeer je dat ik de enige ben die overweg kan met deze database :lol:

Dus ik denk dat het antwoord is dat er, net als bij sorteren en opbergen geen manier is die voor iedereen geschikt is.
no avatar
User

bthefirst

Rang

Nieuw

Nieuw
4

Heerlen

door bthefirst » Vr Sep 25, 2020 20:12

Een voorbeeld van wat ik mis, is het berekenen of het rendabel is een set compleet te maken.

Ik heb nu een excelbestand waarin dit gebeurd, met diverse kolommen van aanschafprijs, Bricklink-waarde, Wanted-List prijs enz. Hierin zit dan ook de link naar deze Wanted-List e.d. Echter deze waardes dien ik zelf in te vullen, geen dagtaak ;), maar als het automatisch kan...

Wellicht wil ik vanuit mijn autistische trekjes :) ook teveel combineren.
Gebruikers-avatar
User

SamtheChemist

Rang

premium

premium
750

Wo Okt 19, 2016 12:13

Woudenberg

door SamtheChemist » Vr Sep 25, 2020 20:40

bthefirst schreef:Een voorbeeld van wat ik mis, is het berekenen of het rendabel is een set compleet te maken.

Ik heb nu een excelbestand waarin dit gebeurd, met diverse kolommen van aanschafprijs, Bricklink-waarde, Wanted-List prijs enz. Hierin zit dan ook de link naar deze Wanted-List e.d. Echter deze waardes dien ik zelf in te vullen, geen dagtaak ;), maar als het automatisch kan...

Wellicht wil ik vanuit mijn autistische trekjes :) ook teveel combineren.

Rendabelheid van het compleet maken hangt toch ook af van of je de set graag compleet wil hebben of zie ik dat verkeerd? Dan in combinatie met prijs bepaal je of je het waard vind of niet?
no avatar
User

Buur

Rang

premium

premium
132

Di Jun 25, 2019 20:35

Zuidplas

door Buur » Za Sep 26, 2020 6:26

Zelf gebruik ik daar Rebrickable (https://rebrickable.com/home/) weleens voor. Je pakt een set en kan dan aangeven welke onderdelen je hebt. Vervolgens kun je die lijst omzetten in een wish list op Bricklink en dan kun je met Easy buy een indicatie krijgen van wat het gaat kosten om je missende onderdelen in 1 keer te kopen bij 1 of meerdere shops op Bricklink. Misschien een omslachtige manier maar ik vind het prima werken!
Zoals er gezegt word: iedereen heeft zijn eigen manier en er is geen manier die voor iedereen geschikt is...
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
3333

Ma Sep 30, 2013 21:18

Zaandam

door Raven » Za Sep 26, 2020 9:21

Ik gebruik de volgens mij heb ik hier nog niet genoeg van, ach doe maar, oho toch wel methode :lol: .
You're never 2 old for LEGO!!! <~FlickR~>
no avatar
User

Buur

Rang

premium

premium
132

Zuidplas

door Buur » Za Sep 26, 2020 9:56

Raven schreef:Ik gebruik de volgens mij heb ik hier nog niet genoeg van, ach doe maar, oho toch wel methode :lol: .

Niet iedereen heeft de ruimte om die methode toe te passen helaasss!!!!!!!! :lol:
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5646

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Wo Sep 30, 2020 11:15

Brickstock is een programma waar je wat zaken kunt bijhouden en eventueel up/downloaden van bricklink (en brickowl ook geloof ik?). Maar heeft niet de functies die jij zoekt.

EasyBuy van bricklink geeft zeker niet de goedkoopste prijs voor het aanschaffen van de onderdelen!
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
no avatar
User

Buur

Rang

premium

premium
132

Zuidplas

door Buur » Wo Sep 30, 2020 11:26

Nee klopt maar wel de makkelijkste, als je de tijd neemt kun je goedkoper uit zijn maar moet je wel even voor gaan zitten.
Gebruikers-avatar
User

mark1991t

2310

Ma Mei 09, 2011 14:15

door mark1991t » Wo Sep 30, 2020 14:39

Brickset heeft vandaag een functie toegevoegd waar je suggesties kunt indienen? Misschien kun je jouw idee indienen..
no avatar
User

bthefirst

Rang

Nieuw

Nieuw
4

Heerlen

door bthefirst » Do Okt 01, 2020 20:38

Bedankt voor alle reacties!

Ik zal ook eens gaan kijken naar de mogelijkheid een idee in te dienen.

@aawsum, is het mogelijk dat je a.u.b. wat screenshots van jouw database dm't zodat ik een idee krijg hoe jij dat hebt aangepakt?

Maar ik herken ook zeker "och, bestel er eens een paar" en zo heb je 'opeens' een paar paar ;).

En voor meer ruimte zijn we nu aan het kijken. Een vierde slaapkamer is geen overbodige luxe zeg maar ;)