Gehoord van een nieuwe set? Scoop over een nieuwe serie?
Plaats al je nieuws hier.

LEGO Masters NL/BE

Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
11183

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

LEGO Masters NL/BE

door WvdP » Za Apr 11, 2020 22:41

We hadden al een topic waarin LEGO Masters NL/BE werd aangekondigd, maar nu de eerste aflevering is uitgezonden: wat vonden jullie ervan?

Brick Rebel schreef:
stuifzand schreef:Volgens mij heeft het opsluiten van afols met hun nukken tikken een stuk hogere entertainmentwaarde dan het bouwen zelf. Beetje man bijt hond alarm gaat er af bij mij.
Ik had die vrees ook, maar ik heb een paar afleveringen van de UK Lego Masters gekeken, en daar was dat gelukkig helemaal niet het geval. :) Er werd daar heel respectvol met deelnemers omgegaan, en de focus lag echt op het bouwen en de uitdagingen zelf, en niet op gekke fratsen er omheen. Dus ik hoop dat RTL er hetzelfde in staat, maar dat moet blijken.
Dat viel mij niet tegen, eerlijk gezegd. Ik heb totaal zonder enige verwachting met vrouw en zoontje zitten kijken, en zelfs mijn vrouw vond het leuk om te zien. Tot nu toe weinig aandacht voor bijvoorbeeld bouwtechniekjes, ik hoop dat dit volgende afleveringen wat meer wordt. Maar ik vond het opvallend hoe normaal er werd omgegaan met het feit dat de deelnemers als volwassene nog met Lego bouwen. Dat viel me helemaal niet tegen!
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)
Gebruikers-avatar
User

JunkstyleGio

3496

Zo Jul 13, 2008 17:59

Breda

Re: LEGO Masters NL/BE

door JunkstyleGio » Za Apr 11, 2020 23:08

Ik had ook een onderwerpje gemaakt...

Maar goed ik zal mijn stukje hier plaatsen.

Vanavond was de eerste aflevering van LEGO Masters in de Nederlands Belgigische versie. Ikzelf was het eerlijk gezegd vergeten, maar werd er door een flink aantal van mijn vrienden op geattendeerd.
Ik heb mijzelf er dus maar toe gedwongen om toch te kijken en de hele aflevering afgekeken.
Hier mijn 1e observaties.
De set was heel ruim opgezet.
De presentatie was verdeeld tussen een Nederlander en een Belg.
De deelnemers werden "in hun eigen wereld" gepresenteerd.
De toegewezen bouwtijd was heel ruim.
Deelnemers kunnen een vrijstelling verdienen en (in latere afleveringen) weg gestemd worden.

Mijn mening:
Tijdens het eerste half uur van de show zat ik te wachten op de reclame..... (Geen goed teken) Het presentatieduo heeft heel weinig voeling met Lego en is niet op elkaar ingespeeld. Door de zeer grote en lichte opnamestudio is het "intieme" van de Lego-bouw-ervaring verdwenen en kan het over ieder willekeurig speelgoed, kunstje of bakwerk gaan. Ik heb ook veel te weing gezien in het verschil in bouwtechnieken bij de deelnemers en hun mislukkingen waar de deelnemers vast en zeker mee te maken hebben gehad. Het invoegen van "achteraf interviews" helpt niet met de snelheid van de show. Ik had er een behoorlijk teleurgesteld gevoel over en zal waarschijnlijk de volgende afleveringen niet meer kijken. Bovendien denk ik dat heel veel kids (en ouderen) dat ook zullen doen.
Wat is jullie mening?
"Some say he eats ABS for Breakfast. Some say he dreams in Building Instructions. All we know is, he's called JunkstyleGio...."
Gebruikers-avatar
User

mark1991t

2149

Ma Mei 09, 2011 14:15

London

door mark1991t » Za Apr 11, 2020 23:14

Ik deel de mening van WvdP. Al deel ik de mening over de bouwtechnieken niet. Ik denk dat je het grote publiek daar niet in een eerste uitzending al mee moet opschepen. De kijker heeft nu kennis kunnen maken met de LEGO-wereld en dergelijke details kunnen later worden toegevoegd, wanneer ze met het beeld van 'volwassen "spelen" met LEGO' gewend zijn geraakt.

Leuk detail vond ik trouwens het RTL4 logo in de bovenhoek, die ook gemaakt was van LEGO.
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
11183

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

door WvdP » Za Apr 11, 2020 23:25

mark1991t schreef:Ik denk dat je het grote publiek daar niet in een eerste uitzending al mee moet opschepen. De kijker heeft nu kennis kunnen maken met de LEGO-wereld en dergelijke details kunnen later worden toegevoegd, wanneer ze met het beeld van 'volwassen "spelen" met LEGO' gewend zijn geraakt.
Oh, maar ik bedoelde ook niet dat ik de bouwtechnieken nu enorm gemist heb hoor! Ik snap de keuze wel om daar op dit moment nog weinig aandacht aan te besteden, maar ik hoop wel dat die aandacht nog gaat komen ;-)
JunkstyleGio schreef:Tijdens het eerste half uur van de show zat ik te wachten op de reclame..... (Geen goed teken) Het presentatieduo heeft heel weinig voeling met Lego en is niet op elkaar ingespeeld. Door de zeer grote en lichte opnamestudio is het "intieme" van de Lego-bouw-ervaring verdwenen en kan het over ieder willekeurig speelgoed, kunstje of bakwerk gaan. Ik heb ook veel te weing gezien in het verschil in bouwtechnieken bij de deelnemers en hun mislukkingen waar de deelnemers vast en zeker mee te maken hebben gehad. Het invoegen van "achteraf interviews" helpt niet met de snelheid van de show.
Ook ik zat op een gegeven moment te wachten op de reclame, maar meer omdat ik van de commerciële omroepen meer reclameblokken gewend ben :lol:
Je mening over het presentatieduo deel ik wel, maar wie weet komt dat in volgende afleveringen wel goed. Zelfs bij Lowlug TV kon je de eerste aflevering merken dat de mannen nog niet op elkaar ingespeeld waren ;-)
Wat je zegt over de opnamestudio herken ik wel, maar is dat een nadeel? Dat het over ieder willekeurig speelgoed, kunstje of bakwerk kan gaan (en het had wel heel erg de setting van Heel Holland Bakt) kan juist ook bijdragen tot 'normalisering' van het bouwen met Lego bij het grote publiek. Wie weet zijn er hierdoor juist ook wel volwassenen die besluiten hun oude Lego weer van zolder te halen en zelf ook weer te gaan bouwen...
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)
Gebruikers-avatar
User

legopapa

Rang

premium

premium
2878

Za Jun 26, 2004 10:57

Almere

door legopapa » Za Apr 11, 2020 23:28

In het kort: ik laat het bij deze aflevering.

Ik vond het tenenkrommend om naar te kijken. Werd helemaal geirriteert van die twee overdreven knuffelende gays die volop uitzendtijd kregen, van de vreselijke presentie van Ruben en die Belg en gewoon van het geheel. Ik vraag me werkelijk af waarop de deelnemers zijn geselecteerd ... bouwkunsten of persoonlijkheid??

"De beste bouwers van NL en BE" ... ehhhh ... nehhhh.
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
825

Vr Aug 22, 2014 16:28

door Berthil » Za Apr 11, 2020 23:51

Ik heb ook met plezier zitten kijken maar het kon niet de hele tijd mijn aandacht vast houden. Ik vind het feit dat er maar één jury lid is erg slecht. Dat betekent dat er gebouwd gaat worden naar de voorkeur van de jury-god. Ruben heeft totaal helemaal niks met LEGO en moet oppassen dat hij niet sarcastisch of zelf denigrerend richting de deelnemers reageert. Weinig respect of gemeende bewondering te bespeuren. De Belgische presentator is wat dat betreft beter.

Ik ga wel weer kijken maar zag in de trailer dat er bouwwerken kapot geslagen gaan worden als je verliest. Dat is ook respectloos.
Verder vond ik de aarde/water/vuur/lucht er uit springen qua creativiteit maar dat er verder behoorlijk grof gebouwd word, misschien door tijdgebrek en de eis hoog te bouwen. Les voor de volgende keer, iets onder de maat bouwen en dat in de herkansing ombouwen, dan win je. Al is alles al opgenomen natuurlijk dus is allemaal maar achteraf.

Verder vind ik het raar dat er niemand uit de grootste MOC vereniging van Nederland bij zit.
En Sander vind broodjes belangrijk :)
Gebruikers-avatar
User

Obelix1971

172

Zo Dec 09, 2012 16:58

Rossum

door Obelix1971 » Zo Apr 12, 2020 0:26

Ik deel de menig van legopapa, waarom 2 kussende jongens in beeld brengen. Hoef ik trouwens ook niet van hetero's te zien.

De bouwwerken vond ik aan het einde niet tegen vallen, aangezien ik ook het idee had naar tiepetjes te kijken, i. p.v. Lego bouwers.

Het presentatie duo heb ik niet zo opgelet, zal de aflevering nog eens terug kijken.
Gebruikers-avatar
User

koffiemoc

Rang

premium

premium
2615

Zo Sep 07, 2008 17:54

Zutphen

door koffiemoc » Zo Apr 12, 2020 0:47

Tja, wat vond ik ervan? Het was geen afzeik-tv, maar toch lijken de kandidaten een beetje gekozen op bepaalde types. Typetjes, bijna. Het slechtst presterende duo was zondermeer Ruben & Kürt. Die hebben duidelijk minder ervaring als duo en dus een gebrekkiger communicatie dan die vader en zoon. :brick2: :miss: :brick: Ik vond het jurylid eigenlijk nog de beste presentator. Rustig, to the point en zonder geforceerde humor.

Mijn zus (geen Lego-fanaat) appte dat ze maar weinig zag van constructie-uitdagingen en problemen. "Nou is dit pas de eerste aflevering", voegde ze eraan toe. Ik ben bang dat het zo blijft. Ik denk dat de regie het al heel wat vindt om te vertellen dat rond bouwen met rechthoekige blokjes lastig is. :what: In HeelHollandBakt krijgt Robert ook maar beperkt de tijd om te zeggen dat je caramel niet moet roeren. De rest van de tijd is voor sociale interactie en stress-in-beeld. En visuele spektakeltaarten waarvan je de smaak mag raden. De smaak doet er ook niet zo toe. :P

Sorry, ik dwaal af. Dit is gewoon geen programma om beter van te leren bouwen. Zie daarvoor de Teleac cursus 'SNOT met Chriet Titulaer'. De beginnende Lego-bouwer heeft misschien wat aan jury-opmerkingen over alles-in-tan en de saaiheid van rechte torens. Maar ook de beginner gaat nooit te zien krijgen HOE de 'tornado' van binnen is opgebouwd. Dit is een spannende wedstrijd, met kwinkslagen en spektakelwerken. Verwacht dus geen kleine mocjes met mooie details op de vierkante centimeter, microscale opdrachten, of reverse engineering challenges. Je kon het zien aan al die slangen en octopusarmen. Sculpting in 2x4 bricks is mooi zat, segmenten koppelen met mixel-joints is nergens voor nodig en kost teveel tijd. Denk aan die boot in de Jaarbeurs een paar LW's terug en je weet wat sponsor TLG onder spektakel verstaat. :raiseone:

In de opzet is het programma een beetje mislukt. Het werd maar niet echt spannend. :snurk: Bij andere wedstrijdprogramma's zit ik soms echt mee te leven (The Great British Sewing Bee), maar nu dus niet. Er is geen duo met wie ik me wil of kan identificeren, of met wie ik graag eens samen zou bouwen. :freaked: Mijn gedachten dwaalden af. Zelfs de einduitslag was alleen maar vreemd. Het leek een gelopen wedstrijd: de hartaanval zou het gouden steentje winnen. Overduidelijk. En dan zonder toelichting, begrip, blikken of blozen: de octopus. :-o Just weird. En toen moest ik gapen en toen was het afgelopen.
Baldrick, have you no idea what irony is? Yeah. It's like goldy and bronzy, only it's made of iron.
my koffiemocs @ flickr.
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26049

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

door stuifzand » Zo Apr 12, 2020 5:56

Ik heb me ook aan die zoenende jongens geërgerd. En ik ben zelf gay.
Maar dat openbare gelebber hoeft bij echt van niemand. Lijkt bijna typecasting. Jammer.
Die Kasper met z’n vader. Ik denk dat ze eerder verder uit elkaar komen dan nader. Heel bijzonder proces speelt zich daar af.
Ze hebben echt een bepaald type deelnemers gezocht.

Verder zat ik ook dringend te wachten op reclame, ik vond het een beetje saai eigenlijk.
Tot aan het einde vond ik de bouwwerken eigenlijk ver onder de maat. Ik had er veel meer van verwacht. Bij het eindresultaat zag je dan toch beter dat er wat mooie dingen in zaten.

Ruben Nicolai, ik ben er eigenlijk nooit zo’n fan van en hier bleek weer dat dat niet veranderd is.

Ik ga het waarschijnlijk wel verder kijken maar niet omdat ik het nou zo spectaculair vind.

Dit is echt iets totaal anders dan we bij Lowlug doen. Dit programma is (lijkt) niet representief voor de afol zoals wij (in ieder geval ik) ‘m kennen.
Misschien voelt het daarom allemaal zo vreemd. We moeten echter niet vergeten dat er de afgelopen 10 jaar nog een ander soort afol opgestaan is.

Op Twitter was dit programma trouwens trending en over het algemeen iedereen erg enthousiast.
Zo zie je maar...
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
4224

Ma Jan 08, 2007 21:14

Groene hart

door aawsum » Zo Apr 12, 2020 6:22

wat ik gek vindt is dat niemand van ons die mensen echt kent, je zou toch zeggen dat de community niet zo groot is ...

Qua bouwwerken zaten er echt een paar leuke dingen tussen, maar was een groot deel echt onder de kwaliteit die we bij lowlug leveren.
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
2926

Ma Sep 30, 2013 21:18

Zaandam

door Raven » Zo Apr 12, 2020 8:01

Goed.......

Ik heb gisteren zitten kijken samen met mijn vrouwe en kinderen en eerlijk gezegd viel het me enorm tegen. En niet omdat het verhaal van Sander de uitkomst had die het had, maar vooral omdat ik de USA en AUS versie heb gekeken (finale komende week :omg: ) en de presentatoren en ook bouwers echt een LEGO achtergrond hebben. Sommige van deze "top-bouwers" hadden tot 3 maanden geleden nog geen steen aangeraakt. En Ruben die doet net als of maar heeft niets met LEGO. Daarentegen hebben de mensen van over het grote water echte achtergronden en maken ze goede grappen. De jurering was bijzonder te noemen en inderdaad ..... denk dat ze die gouden brick snel genoeg nodig hebben :wink: .

Kijkende naar de eerste aflevering gaan we nog de volgende challenges krijgen:
Spoiler:

De duo's zijn als ik er objectief naar kijk zeker getypecast en er is gekeken naar achtergrond. Ex-liefdesduo met een zielig verhaal over gezondheid, insta-vriendinnen (kende je elkaar wel al dan?), vader-zoon, samengesteld duo, over the top gay-koppel, langeafstands vrienden, copy van de bearded Builders uit de USA versie. Dus zoals in de diverse whatsapp groepen gezegd, echte RTL koppels.

Ik zal denk ik wel blijven kijken, maar ook omdat de kinderen het interessant vinden. Maar zoals ook vele reacties hebben laten blijken hadden er (gezien het niveau van LW, Lowlug XL en andere beurzen) veel betere bouwers kunnen staan als er niet gekeken was naar mensen maar naar bouwen. En dat lijkt me toch hetgeen wat je zoekt in zo'n wedstrijd.
You're never 2 old for LEGO!!! <~FlickR~>
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
5095

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

door sanderkoenen » Zo Apr 12, 2020 8:06

Ok. Niet te positief mensen. :lol:
Er zit een gay koppel in? Die kan ik mij niet herinneren van de tweede auditie dag (wel van de eerste. Toch, Raven?).

Berthil schreef:En Sander vind broodjes belangrijk :)

Als je heel snel moet bouwen en iets moet verzinnen, heb je de broodjes hard nodig. :wink:
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
2926

Zaandam

door Raven » Zo Apr 12, 2020 8:21

eerlijk, ik herken van de koppels op de finale dag er slechts 3, maar wie weet was ik zo vol van de zenuwen :raiseone: . En inderdaad het liefdeskoppel herken ik totaal niet.
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
3614

Vr Jan 31, 2014 15:39

door Aangord » Zo Apr 12, 2020 8:23

Echt. Het was tenen krommend.

Verschrikkelijk. [scheldwoord] duo's. Geen echte afols, geen bijzondere technieken, alleen maar 2x4 stenen douwen en panelen bouw done wrong. :r

1 duo met de baarden kan er wat van, heeft ook de beste bouw maar wint niet het gouden blokje :balen:

Gaat echt nergens over. Jammer. Gemiste kans. SanderKoenen en Raven zijn 10x beter dan alles in die zaal bij elkaar.

Enigste plus punt is de brickmaster. Die gast is gewoon tof :D

De slogan beste bouwers van Nederland kan de prullenbak in. Slogan beste typetjes die met Lego bouwen had beter geweest.
Oeh kijk, ik heb nu ook een onderschrift!
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
4224

Ma Jan 08, 2007 21:14

Groene hart

door aawsum » Zo Apr 12, 2020 9:16

Aangord schreef:Enigste plus punt is de brickmaster. Die gast is gewoon tof :D

Ehm ik ken hem niet, ofwel nog nooit een video van gezien. Ik begreep dat hij friends doet en starwars?
FaceBook
Instagram
of Flickr via het wereldbol knopje hier links onder mijn avatar
Gebruikers-avatar
User

Rick

2085

Ma Apr 14, 2003 7:33

door Rick » Zo Apr 12, 2020 9:43

Halverwege ingevallen. Was vergeten dat het deze week begon. Had er geen verwachtingen bij. Wel begrijpelijk dat "groot met 2 x 4 stenen" spectaculair overkomt op TV in plaats van SNOT-gefreubel. En dat de deelnemers niet alleen op hun bouwkwaliteiten geselecteerd worden viel natuurlijk ook wel te verwachten. Rare winnaars inderdaad... maar goed, die zullen er voorlopig wel in moeten blijven en ze vertrouwen erop dat de bouwers met de beste build sowieso wel doorgaan.

TL;DR: Ach, het is TV.
no avatar
User

ggj

930

Zo Okt 14, 2012 21:50

door ggj » Zo Apr 12, 2020 10:23

Ik vond het wel geinig maar was net als anderen verbaasd dat de deelnemers over het algemeen geen doorgewinterde MOC’ers lijken. 3 deelnemers vond ik wel goed; die met het 4-elementen bouwwerk, de toren met de ingebouwde lift en draaimolen, en de 2 jongens die uiteindelijk wonnen. Van dat laatste schrok ik wel want dat vond ik absoluut niet het mooiste bouwwerk. Had eerder gedacht dat die 4 elementen (weet de namen van die mannen niet) zou winnen, was veruit het origineelst en beste gebouwd qua vormen en bouwtechnieken. Dat moet die Bas Brederode toch ook wel zien??

Wat ik nog vreemd vond was de typecasting, en dan de vader en zoon in het bijzonder. Die gast moet in feite alles zelf doen. Hoe moeilijk kun je het jezelf maken? Had in plaats daarvan liever nog een goed AFOL duo gezien. Ik ergerde me constant aan die vader die niet wist hoe hij een muurtje moest bouwen, die hoort daar duidelijk niet thuis.

Het meest ergerde ik me aan het Engels dat er steeds tussendoor wordt gegooid. Zo onnodig. Die Bas zei op een gegeven moment dat er geen NL term voor was maar dat was wel zo net als in alle overige 99 gevallen. Daar moeten ze op tv echt eens mee ophouden. In de US versie praten ze tussendoor toch ook geen Nederlands? :r

Ik ga wel verder kijken, ben wel nieuwsgierig naar wat ze de volgende keer moeten doen. Hopelijk niet continu gebouwen. Zag hier boven een lijstje dus hopelijk komt dat goed.
Gebruikers-avatar
User

vertmaori

Rang

premium

premium
952

Di Okt 30, 2007 15:05

Heveadorp (vlakbij Arnhem)

door vertmaori » Zo Apr 12, 2020 11:17

Ik vond het zaaddodende typecasting tv. Typisch RTL dus. Ik ken als Nederlander alleen een paar Vlamingen die meedoen: Björn, Corneel en Giovanni.

Er doen mensen aan mee die tot een week voor de opnames nog geen blokje in de handen hebben gehad (de vader van die mode-ontwerper), 2 vrouwen die elkaar ook pas 1 keer eerder hebben gezien. Een klef koppel dat juist op klefheid is getypecast, een duo dat op ZZ Top moet lijken, 2 pubers etc. En presentatoren die als kabelsjouwer nog ongeschikt zouden zijn in een studio. Die Ruben Nicolai is net zo erg als Verwendy van Dijk, Chantal Botox en Dooske Ragas.

De uitslag sloeg nergens op, ze gaan dat gouden steentje rap nodig hebben. Volgende week zaterdag ga ik wel videochatten met mensen van 1000steine.de. Dat levert vast meer lol op.
Another brick in the wall (Pink Floyd)
Gebruikers-avatar
User

swandutchman

Rang

premium

premium
1169

Do Feb 12, 2015 9:21

door swandutchman » Zo Apr 12, 2020 11:40

Gisteren ook voor de buis gezeten. Ik vond het een beetje saai... mijn moeder vond het zelfs zo ontspannend dat ze in slaap is gevallen :lol: . Ik vond het bouwwerk van de 2 Belgen met de baarden echt supergaaf. Een van hun heb ik al eens eerder gezien op een legobeurs met een metershoog fantasiekasteel die er zeer goed uit zag. Wat dat betreft is er toch wel talent aanwezig. Ik vraag me wel af hoezeer het talent tot uiting kan komen als je onder tijdsdruk een metershoog gebouw moet bouwen. Dat lukt de een beter dan de ander. Toch vind ik het onbegrijpelijk dat de 'Belgen met baarden' deze ronde niet hebben gewonnen.
Ik ga de volgende aflevering gewoon kijken hoor, gewoon niet zulke hoge verwachtingen hebben :duim: .
En ik zie nog iets positiefs: het grote publiek ziet nu dat lego niet meer alleen rode en gele blokjes zijn, maar dat het ook een serieuze volwassen mensen hobby kan zijn waar je je creativiteit in kan stoppen. Misschien dat er daardoor toch mensen zijn die zeggen 'verrek, dat lego lijkt me wel wat, daar ga ik ook mee aan de slag'. :)
Gebruikers-avatar
User

Large

Rang

premium

premium
3190

Ma Aug 01, 2011 11:46

Die Haghe

door Large » Zo Apr 12, 2020 12:10

Zo wat een uurtje televisie al niet met mensen doet :lol:

Er wordt met geen woord gerept over "Afols" dus ik beoordeel het programma er dan ook maar niet naar.
Ik vond het redelijk vermakelijk, vooral de beoordelingen van de Brick Master waren toch wel leuk om naar te luisteren.

Je merkt al snel dat ze de wat meer uitgesproken persoonlijkheden nodig hebben om zo'n programma als dit leuk te maken.
Ik begrijp volkomen dat ze hier niet 2 goed op elkaar ingespeelde Afols in willen hebben.

Als WftH en ik hier aan mee zouden doen spreken we in het eerste kwartier een plan door en verdelen de taken. Vervolgens hoor je ons 3 uur niet tot er weer even wat overleg nodig is. Dat is hoe een goed Afol team zou bouwen denk ik en dat is geen leuke televisie.

Wat de bouwwerken betreft stelde vooral de hoogte mij wel teleur :wink: Ik zou direct de uitdaging aangaan om mijn bouwwerk hoger te maken dan de torens die er al stonden :slygrin:

Ik zag verder best veel creatieve elementen in de bouwwerken zoals de boom die door het gebouw heen groeide en die tornado toren vond ik wel het meest creatief. Grote uitdaging is dus dat je al je creativiteit in die 15 uur moet stoppen, begin er maar eens aan...

Ik heb zelf soms dagen nodig om een idee een beetje goed uit te denken en er vervolgens aan te beginnen.
Om maar niet te spreken van alle ideeën die ik heb waar helemaal niets van terecht komt :notimpressed:

Ben benieuwd naar de volgende aflevering, zal het zeker blijven volgen :D
"Duizend bommen en granaten..!"
-Kapitein Haddock

https://instagram.com/largebricks/
Gebruikers-avatar
User

snorro

30

Zo Aug 12, 2007 18:45

door snorro » Zo Apr 12, 2020 13:01

Zoals mijn 7 jarige lego zoon zei, "Niet kletsen maar bouwen."
Gebruikers-avatar
User

dip

5715

Wo Nov 23, 2005 11:33

Groningen

door dip » Zo Apr 12, 2020 16:10

Dus wil je volgend jaar mee doen: gewoon compleet van de wereld zijn tijdens de voorrondes: nepruzies met je partner, stenen door de hele ruimte gooien, "ik kijk altijd samen met de buurvrouw naar hou onze kinderen bouwen dus we dachten dit kunnen wij ook", "ik doe mee om mijn fobie voor rechte hoeken de baas te worden". Etc etc...
Gebruikers-avatar
User

legopapa

Rang

premium

premium
2878

Za Jun 26, 2004 10:57

Almere

door legopapa » Zo Apr 12, 2020 17:04

Hadden die twee dames niet iets met bananen ??? Hahahaha
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
825

door Berthil » Zo Apr 12, 2020 17:16

sanderkoenen schreef:Er zit een gay koppel in? Die kan ik mij niet herinneren van de tweede auditie dag (wel van de eerste. Toch, Raven?).

Raven schreef:En inderdaad het liefdeskoppel herken ik totaal niet.

Die waren meteen door zonder auditie :)
no avatar
User

ggj

930

Zo Okt 14, 2012 21:50

door ggj » Zo Apr 12, 2020 19:19

legopapa schreef:Hadden die twee dames niet iets met bananen ??? Hahahaha

Als er een chagrijnig werd dan zei ze banaan en liet die ander haar met rust. Of iets dergelijks.
Gebruikers-avatar
User

Jalkow

2293

Za Aug 18, 2007 10:31

Nijmegen

door Jalkow » Zo Apr 12, 2020 21:21

Ik vond het eigenlijk heel leuk om op zaterdagavond om 20u00, primetime, op landelijke televisie naar een programma over mijn hobby te kunnen kijken. Ik heb de afgelopen weken van veel vrienden/bekenden de vraag gekregen of ik ging kijken, ook van mensen voor wie ik tot een paar jaar terug mijn hobby zou verzwijgen.

Veel negatieve reacties hier. Vond ik het programma overbrengen hoe ik zelf de hobby beleef? Neuh. Maar toch, tien jaar terug was dit programma niet op deze manier gemaakt. Het is nog maar kort geleden dat de enige aandacht in de media bestond uit het belachelijk maken van 'die rare contactgestoorde hobbyisten zonder leven'. Met programmamakers die bij een reportage over LEGOworld met opzet de meest gepassioneerde (en meest naïeve?) fan opzochten.

En nee, ik vond de deelnemers (nog) niet overkomen als fantastisch bouwers, maar ik begrijp ook dat het voor boeiende televisie leuk is als er veel spectaculaire bouwsels bij zitten. Ik ben zelf ook meer een bouwer op de vierkante millimeter, maar iedereen begrijpt toch dat dat zich slecht in beeld laat brengen. Wat dat betreft lijkt de opzet meer aan te sluiten bij de gemiddelde beursbezoeker, die direct op de grootste toren aflopen. Veel spectakel, groot, grootser grootst. Maar zoiets moet je ook een beetje leren.

Die Bas Brederode stond op nationale televisie uit te leggen hoe belangrijk het is dat minifigs er doordacht bij staan! Dat ze een verhaal uitbeelden! Er wordt in dit topic gedaan alsof dat de normaalste zaak van de wereld is. Ik vond dat vetcool. Had me dat tien jaar geleden verteld (vlak voor ik mijn semi-darkage inging, voor de LEGOmovie, voor David Beckham zich met een set liet fotograferen) en ik had je nevernooitniet geloofd.

En ja, de deelnemers zijn misschien wat getypecast en misschien is ze gevraagd om hun gekste overhemd aan te trekken. Het zijn zeker geen doorsnee bouwers. Maar ik zou bijna zeggen: duh! Het moet het leuk doen op tv. Toch vond ik ze eigenlijk allemaal oprecht overkomen, met een passie voor de hobby. Ik ben al heel blij dat het programma niet afschrikkend werkt voor de sluimerende bang-om-uit-gelachen-te-worden legofan. Misschien ben ikzelf dan weer te naïef hoor, maar ik denk dat het programma meer goeds dan slechts kan doen voor de community.
Niet mokken, lekker moccen!
Gebruikers-avatar
User

Jalkow

2293

Nijmegen

door Jalkow » Zo Apr 12, 2020 21:22

Oh, toevoeging: dan moeten ze in de komende afleveringen niet al te belachelijke dingen gaan doen trouwens. Ik wil meer van die Bas, die echt goede feedback gaf. En ALSJEBLIEFT minder van die pannenkoek van een Ruben Nicolai. En minder van die in slowmotion kapot geslagen MOCs zoals in de teaser van volgende week, want da's echt goedkoop scoren.
Gebruikers-avatar
User

Erik Leppen

3579

Zo Jul 18, 2004 12:17

Almere

door Erik Leppen » Zo Apr 12, 2020 22:23

Poeh. Ik verbaas me over de negativiteit hierzo.

Niet dat ik het fantastisch vond, maar gezien mijn verwachtingen was ik alleszins niet teleurgesteld. Mijn ouders en ik gaan dit gewoon volgen. En ik kijk dit met een reality-bril. Het is Heel Holland Bouwt.

Nou moet ik zeggen dat ik vooraf ook lage verwachtingen had. Ik bedoel: het is reality op RTL. Dan wéét je dat het emo-tv wordt. Kijk: iedereen die op een Lowlugmeeting is geweest, weet dat daar ontzettend toffe ietwat nerdy mensen komen die de mooiste dingen bouwen en op megahoog niveau zéér specifieke "vakkennis" en inzichten met elkaar delen. Maar buiten onze bubbel begrijpt echt niemand dat. Dus dat komt niet op tv.

Op commerciële tv AFOL-bouwkwaliteit verwachten is wat mij betreft echt wishful thinking.

Tuurlijk, het is héél erg RTL, met schattige meeleefbare typetjes met knullige knuffelige realityverledentjes, irritante over-de-top voice-overs vol misplaatste superlatieven, en tenenkrommende presentatie. Maar ik vond het veel minder "leedvermaak om mensen met hobby's" dan ik had gevreesd. Er waren 2 echt wel moeilijke opdrachten, er moest echt wel nagedacht worden over een bouwwerk en een verhaal*, er moest onder behoorlijke tijdsdruk iets behoorlijk groots bedacht èn neergezet worden, de criteria waren op voorhand duidelijk, de bouwwerken vond ik gezien de beschikbare tijd en steentjes echt wel goed en gevarieerd, en de commentaren van de meesterbouwer waren echt wel inhoudelijk en eerlijk. Dus nee, ik vond het géén beschaming van onze hobby.

*Ja, ik weet niet wat mensen verwachtten, maar "nou, dit is dus een 1 op 100 schaalmodel van de Rotterdam" is megaknap, maar dat is geen verháál, en werkt dus niet voor televisie.

Eigenlijk mijn enige echt grote bezwaar is dat de homo's weer moesten worden gerepresenteerd door twee kleffe kweetjes die elkaar in één uur vaker aanraken dan mijn vriend en ik in onze hele relatie. Overigens moeten die jongens dat vooral zelf weten, ik verwijt het de productie dat ze die gasten casten. Maar goed, dat is commerciële tv. Die maken wat mensen willen zien, ongeacht het waarheidsgehalte, en hebben verder niet echt een moreel kompas.
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
825

door Berthil » Zo Apr 12, 2020 23:51

Wat in mijn vorige reactie niet heb gezegd, ik vind het heel goed dat de creativiteit van LEGO goed te zien was in de show en op een manier gebracht werd waardoor het veel mensen zal bereiken en enthousiasmeren. Alleen daarom al is het goed elke week te kijken met de familie. Want de familie kan mee kijken en mee voelen terwijl ze allang zijn afgehaakt om (onze) specialistische AFOL bouwwerken te doorgronden :) (uitzonderingen daargelaten)
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26049

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

door stuifzand » Ma Apr 13, 2020 5:18

Waar je vroeger als afol eigenlijk zo’n beetje was wat wij zijn, heb je tegenwoordig nog een heel ander soort afol. Die hele grote groep die opgestaan is de afgelopen 10 jaar. Daar lijkt het programma meer voor gemaakt.
Ik vind dat heel moeilijk te duiden. Zeker zonder een oordeel te plaatsen (wat ik niet wil).
Misschien herkennen anderen dat wel.

Ik ben trouwens ook heel veel gevraagd of ik ging kijken. Dat herken ik wel.
Gebruikers-avatar
User

Orange L.

407

Zo Nov 24, 2013 18:34

door Orange L. » Ma Apr 13, 2020 7:12

Ik vond het vermakelijk en interessant. Dat bouwen onder stress en tijdsdruk zal ik niet kunnen en al helemaal niet met gedetailleerde technieken.

Volgende week weer.
Gebruikers-avatar
User

dip

5715

Wo Nov 23, 2005 11:33

Groningen

door dip » Ma Apr 13, 2020 7:25

Wat ik miste waren de introstukjes waarin ze lieten zien wat ze eerder hadden gemaakt. We schilderen ons huis en zetten steamboat willy neer. Niet echt in lijn met Heel Holland bakt, daarin lieten ze wat meer eigen baksels zien. Het vader/zoon team liet ook niks zien volgens mij. Of dat ze hun voorraad / bouwplek lieten zien.
no avatar
User

Legoaan

161

Zo Dec 14, 2003 10:28

Voorburg

door Legoaan » Ma Apr 13, 2020 9:07

Ik vond het best een aardig programma voor zover het om de LEGO zelf ging. De creativiteit om onder druk een bepaalde opdracht uit te voeren is best een uitdaging en ik weet niet hoe ik het er zelf vanaf zou brengen. Het met LEGO bouwen houdt voor mij iets anders in, maar toegegeven, dan zou het wel heel saaie televisie worden.
Zelf zou ik mij nooit voor zoiets opgeven vanwege al die randverschijnselen die om dit soort programma's hangen. Het overdreven de nadruk leggen op de geaardheid van de deelnemers. Het creëren van typetjes. Het overdreven enthousiaste geschreeuw en gespring...
Ik ben veel meer geïnteresseerd in de LEGO-gerelateerde achtergrond van de deelnemers, waarvan ik er maar één persoonlijk ken...

Maar dat zal de leeftijd wel zijn, vrees ik :)

En inderdaad, iedereen vroeg of ik zal gaan kijken en later of ik het al gezien had. En dan voel je je al haast verplicht om dan ook maar te kijken. En omdat je al min of meer weet hoe dit soort programma's doorgaans in elkaar steken en er dus niet veel van verwachtte, viel het mij alleszins mee. En er hebben blijkbaar zo'n 1,5 miljoen mensen naar gekeken. Toch een mooie reclame voor Meneer LEGO en de hobby in het algemeen...

Volgende week maar weer kijken..
"Too low they build, who build beneath the stars"
Gebruikers-avatar
User

Jalkow

2293

Nijmegen

door Jalkow » Ma Apr 13, 2020 9:23

stuifzand schreef:Waar je vroeger als afol eigenlijk zo’n beetje was wat wij zijn, heb je tegenwoordig nog een heel ander soort afol. Die hele grote groep die opgestaan is de afgelopen 10 jaar. Daar lijkt het programma meer voor gemaakt.
Ik vind dat heel moeilijk te duiden. Zeker zonder een oordeel te plaatsen (wat ik niet wil).
Misschien herkennen anderen dat wel.

Heb je iets meer uitleg? Ik herken dat niet helemaal nee.
Gebruikers-avatar
User

rob

2146

Zo Feb 11, 2007 23:49

Velden

door rob » Ma Apr 13, 2020 9:42

Oooo wat ben ik blij dat ik niet gekeken heb na het lezen van deze reacties :lol:
no avatar
User

Legoaan

161

Zo Dec 14, 2003 10:28

Voorburg

door Legoaan » Ma Apr 13, 2020 11:46

Valt toch wel mee, rob...

Je moet het alleen niet te serieus nemen en verwachten dat je er iets van kan leren. Dat zal waarschijnlijk ook helemaal niet de bedoeling zijn.

Maar onder het genot van een drankje en een schaaltje nootjes is er best doorheen te komen.
"Too low they build, who build beneath the stars"
Gebruikers-avatar
User

Cofresi

44

Ma Mei 21, 2018 10:46

Nieuwegein

door Cofresi » Ma Apr 13, 2020 17:45

Even een gerelateerde vraag, ik zie ze bij Lego Masters met een soort kleine hamer met mogelijk een rubber kop de Lego vast timmeren. Vaak vooral bij grotere bouwwerken. Wat voor een soort hamer is dat? En is dat gewoon iets dat je bij een bouwmarkt kan halen?
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
2926

Zaandam

door Raven » Ma Apr 13, 2020 17:47

Dat zijn Amers met een kunststof uiteinde (gebruik ik ook in de optiek) dan krijg je veel minder snel krassen. Bij ons gaat dat via de optiekgroothandel. Heb ze niet in een bouwmarkt gezien.
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
5095

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

door sanderkoenen » Ma Apr 13, 2020 18:24