alle thema's binnen ruimtevaart, van Classic Space tot Mars Mission.
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
5521

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

1789 Star Hawk II (1995)

door sanderkoenen » Do Aug 27, 2020 14:01

Afbeelding

Jaar van uitgave: 1995
Aantal onderdelen: 292
Aantal minifiguren: 2
Oorspronkelijke adviesprijs: $27.00

Dit is een van de drie Noord-Amerikaanse Unitron sets.
Dit is de eerste zeldzame set van Unitron die ik had. Deze set heb ik gekocht bij een zaak, waarin mensen met een beperking sets samenstellen. De instructies zaten er niet bij en die heb ik later gekocht op Bricklink.

De bouw

Het begint bij de twee minifiguren en een groot wapen voor een van de minifiguren.
Vervolgens wordt er een capsule gemaakt. Deze capsule is anders dan de capsules van andere sets.

Afbeelding

Vervolgens wordt de rest van de Star Hawk II gemaakt. De opbouw gaat snel. Er zitten geen bijzondere technieken in.

Het geheel
Het is een groot voertuig. De Star Hawk II heeft enkele functies. De capsule kan verwijderd worden van de rest van het voertuig. Aan beide zijkanten zitten panelen, die weg geklapt kunnen worden. Er kunnen kleine kanonnen naar voren geplaatst worden om meer vuurkracht in te zetten.

De opbouw van deze set is duidelijk anders dan andere Space sets. De zijkanten komen lomp over, maar aan de slopes te zien probeerden ze een vorm vast te leggen. Er is geen andere Space set, waarbij er veel slopes bij elkaar zitten om een vorm vast te pakken. Gevoelsmatig zou er gezegd kunnen worden, dat het niet helemaal gelukt is. Toch wel leuk om te zien dat dit geprobeerd is in een set. Ook in de staart van het voertuig, daar zijn met veel tegels op een wedge plate een vorm gemaakt. Dit is ook niet veel toegepast in oude sets.

In deze set zitten een paar bijzondere onderdelen. Het paneel (2582) zit alleen in deze set en in Neptune Discovery Lab (6195). De wedge plate (2401) zit in deze set, Galactic Mediator (6984), Raptor Rumble (1370) en Space Station Zenon (1793).

Conclusie
Ik vind dit de beste set van alle Noord-Amerikaanse Unitron sets. Ondanks de lompe opbouw aan de zijkanten, vind ik de vorm goed gelukt.

Voor de Space fan is deze set een aanrader.