alle thema's binnen ruimtevaart, van Classic Space tot Mars Mission.
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
5521

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

6938 Scorpion Detector (1996)

door sanderkoenen » Di Jul 21, 2020 13:17

Afbeelding

Jaar van uitgave: 1996
Aantal onderdelen: 196
Aantal Minifiguren: 2
Oorspronkelijke adviesprijs: $24.00

Ik weet nog dat ik Nebula Outpost (6899) tegenkwam tijdens een vakantie in Duitsland. Toen wist ik nog niks van het Exploriens thema af. Tijdens Lego World 2007 heb ik mijn eerste set gekocht van de Exploriens en afgelopen jaar tijdens een evenement heb ik de Scorpion Detector gekocht. Nu heb ik alles van dit thema.

Er is een andere versie van deze set met een andere verpakking. Deze heeft 1737 als nummer.

De bouw
Er zitten twee minifiguren in deze set. De reguliere Exploriens zitten in deze set. De set begint met de voorkant. De opbouw gaat vrij snel. Door een vrij groot onderdeel (30037) worden de “schouders” al snel gevormd.

Afbeelding

De achterkant is een aanhanger met een telescoop daar op. Ik interpreteer het als een telescoop. Het bevat geen ingewikkelde bouwtechnieken en het bouwwerk vordert snel.

Het geheel
Het is een tweedelig voertuig. De voorkant heeft een ruime cockpit en twee armen. Aan de linker arm zit een magneet en aan de rechterkant twee scanners. De achterkant bevat een kleine opslag voor archeologische vondsten en een groot bemande telescoop.

In de hele set zitten vier stickers, waarvan 2 holografische stickers zijn en 2 stickers reageren op de magneet. De holografische stickers zitten op een satalliet onderdeel (30034pb01) en de ander op een 2x2 round tile (4150pb003). De sticker op de round tile is volgens mij bedoelt voor communicatie. De twee stickers, die reageren op de magneet, zitten op twee 2x2 zwarte tiles (3068pb0030 & 3068pb0036). Op de stickers zijn rode en blauwe lijnen te zien. Onder de blauwe scanner zie je de rode lijnen en onder de rode scanner zie je de blauwe lijnen.

Afbeelding

Het was duidelijk een thema, dat gericht was op onderzoek. De X-Ray scanners, de grote schotels en grote telescopen laten zien dat de Exploriens veelzijdig was. Het landschap was voor mij altijd interessant om te zien.

Conclusie
Dit vind ik echt een hele mooie set. Voertuig heeft een leuke vorm. Er zitten veel speel mogelijkheden in.
De X-Ray functie is erg leuk uitgevoerd.

Voor een echte Space liefhebber is dit zeker een aanrader.