alle thema's binnen ruimtevaart, van Classic Space tot Mars Mission.
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
5352

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

1793 Space Station Zenon (1995)

door sanderkoenen » Ma Aug 31, 2020 13:48

Afbeelding

Jaar van uitgave: 1995
Aantal onderdelen: 346
Aantal Minifiguren: 3
Oorspronkelijke adviesprijs: $64,00

Dit is de laatste Noord-Amerikaanse Unitron set, die ik heb gekocht. Tijdens Skaerbaek 2018 heb ik deze set gekocht van een Deen en is mijn Unitron collectie compleet. Dit is de enige Unitron set, die maar een jaar in de winkels heeft gelegen.

De bouw
Het begint met een voertuig. Een kleine wagen wordt als eerst in elkaar gezet. Vervolgens wordt er een capsule gebouwd. Als laatste wordt de basis opgebouwd.

Afbeelding

In de wagen zit een SNOT techniek in verwerkt met de transparant blauwe panelen. Verder zitten er geen ingewikkelde technieken in deze set.

Het geheel
Het is een basis op een verhoging tussen een paar kleine rotsen. Daarbij staat lucht afweer en een antenne. De basis komt rommelig over. De zijkanten (in zwart en grijs) sluiten niet echt aan bij de grote blauwe paneel. De rotsen kunnen weg geklapt worden om kleine raket afweer in te zetten. Als de rotsen weg geklapt zijn, dan kan de basis draaien. Lucht afweer ziet er bijzonder uit, maar heeft een leuke uitklap functie door de twee plate hinges. Antenne kan ook weg geklapt worden om bij een computer te komen.

De auto ziet er echt goed uit. Door de SNOT techniek met twee panelen krijgt de wagen een mooie vorm. De capsule is ook erg geslaagd. Het gebruik van de motoren (3475b) aan de zijkant maakt de capsule af. In de auto zit een hinge in het light gray (4507) en deze zit alleen in deze set.

Conclusie
Persoonlijk vind ik deze set de minst mooie set van de hele Unitron reeks. Ik vind de luchtafweer, de auto en de capsule erg geslaagd. De basis zelf had net iets meer mogen zijn en zijkanten naast het paneel sluiten niet aan met de paneel.

Een aanrader, niet echt. Voor een echte Space fan, misschien..
Gebruikers-avatar
User

Chef_NL

Rang

premium

premium
579

Za Dec 29, 2012 20:48

Heemskerk

Re: 1793 Space Station Zenon (1995)

door Chef_NL » Za Sep 12, 2020 18:04

Leuk om te zien en te lezen Sander. Ik kon alleen maar de monorail, deze wilde ik altijd erg graag maar had nooit de centen :(
Mijn MOC's op Flickr | Mijn verzameling op Brickset