alle thema's binnen ruimtevaart, van Classic Space tot Mars Mission.
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2108

Zo Okt 28, 2007 8:34

Ede

6990 Monorail Transport System (1987)

door Rijkjavik » Ma Apr 13, 2020 19:13

Afbeelding

Jaar van uitgave: 1987
Aantal onderdelen: 731
Aantal minifiguren: 5
Oorspronkelijke adviesprijs: FL. 345,-

Van de monorail 6991 kan ik me reclames op TV herinneren, en dat ik in de winkel de doos van alle kanten had bekeken. De beroemde Airport Shuttle kon ik me nog wel uit de catalogus herinneren, maar die ging met pensioen zo rond de tijd dat ik mijn eerste LEGO kreeg. Maar mijn ideeënboek bevatte een paar afbeeldingen van ruimtevaartmonorails. Ik wist dat het boek veel ouder dan de 6991 was, dus vermoedde ik wel dat er een oudere ruimtevaartmonorail moest zijn geweest. Toen ik jaren later voor het eerst een afbeelding van 6990 zag, was ik op slag verliefd.

Ergens halverwege de jaren '80 werd het 9V systeem ontwikkeld. Hiermee werden een aantal Town- en Space-sets van licht en geluid voorzien, maar LEGO was veel meer van plan. Men had een monorailsysteem ontwikkeld. Carsten Michaelsen en Bjarne Tveskov (vlak daarvoor als 17-jarig jochie aangenomen) mochten de monorail ontwerpen. Wat wij nu kennen als Classic Space stond op het punt vervangen te worden door Futuron, herkenbaar aan de nieuwe minifiguren en het overwegend witte kleurenschema (al werd dat laatste al bij de laatste "Classic" Space sets toegepast). En dus werd het een Futuron-monorail.

Voor de mensen die geen zin hebben dit allemaal door te lezen, hier alvast een citaat van Eurobricks-gebruiker Matn over deze set:
Like I said before, this set is supermegaawesome

De bouw.
Dacht ik een paar recensies geleden nog dat zwart vóór 1988 ook echt pikzwart was, deze set bewijst dat ik beter had moeten weten. Want ook hier is het lichtere zwart te zien.
Er zitten vijf astronauten in deze set, drie gele en twee blauwe. Nieuw voor Futuron was een update voor het uniform, en een nieuwe helm, met donkerblauw vizier.
Na de minifiguren wordt een ruimtescooter gebouwd, en daarna volgt de trein zelf. Die bestaat uit twee wagens die in het midden met de motor verbonden zijn.
Afbeelding
Hierna volgen eerst het verhoogde station, vervolgens het grondstation, en er wordt een voertuig gebouwd voor het vervoer van de vrachtcontainers.
Tot slot wordt de baan zelf gebouwd, met nog een portaal en enkele sensoren, antennes of iets anders. Laat je fantasie de vrije loop.
De pilaren hebben langere noppen dan gebruikelijk. Dit maakt dat een plate er niet mooi op geplaatst kan worden, maar het zorgt voor een stevige connectie met de baan. Daarnaast worden de baanstukken onderling aan beide zijden met plates vastgezet. Erg leuk vind ik dat de handleiding (en later ook die van de andere monorails) werd voorzien van een grote uitklappagina, die de gehele baan laat zien.

Hoe werkt de monorail?
Zoals gezegd bestaat de trein uit twee wagens met in het midden de motor. Aan één zijde zijn de wagens met de motorwagen verbonden met scharnierende koppelingen die op en neer kunnen bewegen, aan de andere zijde staan ze op een draaistel. Om steile hellingen te kunnen beklimmen is de hele baan voorzien van een dubbele tandheugel, de motor van de trein heeft een tandwiel aan de onderzijde die hierin grijpt. Het principe van een tandradbaan.
Afbeelding
Deze motor is met een kabel verbonden met een 9V-batterij op één van de wagens. Ook is de motor voorzien van een schakelaar die wordt bediend met een paar uitstekende palletjes.
Afbeelding
Een paar baanstukken zijn voorzien van een soort van keggen. Door deze naar links of rechts te verplaatsen kun je de positie van de schakelaar van de aankomende trein veranderen, en hiermee de trein laten stoppen of van richting veranderen.
Afbeelding

Het geheel.
Bij de Forestmen-recensies kon ik de sets hier op mijn bureau zetten terwijl ik schreef, maar bij een monorail is dat toch wat anders, tenzij je de baan weer demonteert. De doos vermeldt 137 x 48 cm, en dat is alleen de baan zelf zonder uitstekende delen.
Afbeelding

De eerste wagen bevat een cockpit voor één astronaut en bergplaats voor de ruimtescooter. Daarnaast wordt een container geplaatst voor het vervoer van gereedschap.
De tweede wagen heeft een grotere cockpit, hier wordt een cockpitverlenger voor gebruikt die in het transparant donkerblauw uniek voor deze set is. Hierdoor passen er hier twee astronauten. Heel misschien drie, maar dat wordt een gepruts en erg oncomfortabel. In plaats van een container heeft deze wagen de 9V batterijhouder, die de ontwerpers wel hebben laten lijken op de vrachtcontainers. Mede hierdoor is het eenvoudig de batterij te vervangen. Bovenop de houder zit een echt werkend lampje, door hem 180 graden te draaien kun je kiezen tussen continue branden of knipperen.
Ook uniek, buiten de servicepacks om, is de stroomkabel. De meeste sets kregen een kabel met connectoren van één plate hoog, in plaats van twee plates die tot het einde van het 9V-systeem zijn gebruikt. Meer hierover hieronder.
Spoiler:

Het verhoogde station staat op een basisplaat 16 x 32 en heeft aan beide zijden een smal platform. Astronauten moeten geen hoogtevrees hebben. Aan één zijde bevindt zich de knop van een bedieningsrail, en nog een paar controlepanelen voor de astronauten. Een paar rode lampen zorgen voor voldoende licht. Belangrijk is wel dat ze niet te ver naar binnen staan, ik heb mijn monorail zo al eens laten ontsporen. Aan de overzijde bevindt zich een lift die met een tandheugel werkt. Hiermee kan een container omhoog of omlaag worden gebracht. Hierdoor is het belangrijk om goed te kijken hoe de trein op de rail wordt geplaatst. Voor de werking van de bedieningsrails maakt het niet uit, maar het maakt wel een verschil of de container of batterijhouder bij de lift stopt.
Ook het grondstation, dat op een basisplaat 32 x 32 staat, heeft een houder voor een container, en ook hier een tandheugel. Hier is de tandheugel horizontaal geplaatst, en deze brengt de container van of naar de trein toe. De helft van de basis schuift mee, de andere helft draait 90 graden terwijl dit gebeurt. Ook hier een paar bedieningspanelen voor de astronauten, en een bedieningsrail om de richting van de trein te bepalen. Aan de achterzijde zijn een paar verhogingen, en dit is een ideale plaats voor het transportvoertuigje, al heb ik dit nergens op de doos of in de instructies teruggezien. Dit transportvoertuigje heeft een paar armen waarin de container geklemd kan worden.

Conclusie.
De drie monorails zijn berucht om de prijs. Met de inflatie meegerekend kwam ik uit op een bedrag van €284,- in 2018 en dat is niet even iets wat je in een opwelling uitgeeft. Toch is het niet zo extreem als ik zou denken. Mijn exemplaar had nog een prijsstickertje van 224 DM, ik las dat iemand anders een vergelijkbare prijs had, en als ik mij niet vergis kom je dan in de regionen van de Barracuda Bay. Die heeft natuurlijk veel meer onderdelen, maar als je puur naar prijs per onderdeel kijkt is zelfs een MISB monorail nog altijd beter dan een MISB basisplaat. Maar MISB monorails zou ik links laten liggen. Tegenwoordig betaal je datzelfde bedrag in plaats van guldens of marken in ribben uit je lijf.
Eén of enkele ribben voor een gebruikt exemplaar is het wel waard. Kijk naar de trein, hoe prachtig maagdelijk wit. Koop je een vergeeld exemplaar, dan bedek je dat gewoon onder de mantel der liefde. Ze is 33 lentes jong, maar dat is niet aan haar af te lezen. Sowieso ziet deze set er... durf ik het te zeggen... minder afgeraffeld uit dan de 6991. Zowel in concept (de trein heeft een doel, de stations hebben een doel) als in ontwerp. Hier zijn de puntjes op de i gezet.
Is dit de beste van de drie? Dat weet ik niet. Ik denk wel beter dan de 6991, maar de Airport Shuttle is een fenomeen. Daar staat tegenover dat die set zeldzamer en (nog) duurder is en flink wat meer ruimte inneemt. En aangezien deze set op het moment van schrijven voor vergelijkbare prijzen als 6991 te koop staat, zou ik het wel weten.

Tot slot nog even dit. De eerste uitbreiding volgde een jaar nadat de 6990 op de markt kwam. Aangezien de Airport Shuttle nog op zich liet wachten was het logisch dat de uitbreiding de box art geheel in Space-stijl had. Drie jaar later kwam de volgende. Weliswaar met een Town nummer en box art, maar op de achterzijde was een Space box art te zien. Ook stonden er voorbeelden om deze set met 6990 te combineren, terwijl die toen al niet meer leverbaar was. De set had een paar wissels, met een systeem dat de wissel automatisch goed zette als de trein dreigde te ontsporen.
Deze sets zijn tegenwoordig zeldzaam en duur, net als losse rails. Een alternatief zijn de rails van 4DBrix. Die zijn 3D geprint. Er zitten onderdelen in het assortiment waar men eerder alleen van kon dromen. Ik heb deze (nog) niet getest, maar ik heb van anderen positieve geluiden gehoord.
Afbeelding
It's multifunctionomical.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
5166

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

Re: 6990 Monorail Transport System (1987)

door sanderkoenen » Ma Apr 13, 2020 20:10

Weer een leuke recensie.
Je bent echt op dreef. :duim:

Ik heb de set zelf thuis liggen en het is een hele leuke set.
Futuron had nog een paar leuke sets, maar ik ben altijd bang dat ik half gele sets koop. :look:

Je hebt ook leuke afbeeldingen hierbij gezocht. Dat maakt het echt af. :duim: