IKEA lanceert in samenwerking met LEGO® de collectie BYGGLEK: een reeks producten die spelen en opruimen samenbrengt. IKEA en LEGO® zien spelen als een essentieel onderdeel van het dagelijks leven: het bevordert creativiteit, vermindert stress en brengt mensen samen. Maar rondslingerend speelgoed brengt ook frustraties met zich mee. Bijvoorbeeld wanneer je met blote voeten op een LEGO® steentje gaat staan. Met de BYGGLEK opbergdozen ruim je losse steentjes op én maak je de mooiste creaties op, in en om de doos. Zo hoeven bouwwerken niet afgebroken te worden en spelen kinderen – en volwassenen – de volgende dag gewoon verder in hun eigen fantasiewereld. BYGGLEK ligt vanaf oktober in alle IKEA winkels.
Bron
Link naar de collectie
Welnu, het is 1 oktober en ik moest tóch in de Ikea zijn, dus meteen maar twee 'sets' meegenomen. De grootste opbergbox (35x26x12 cm, €14,95) lag er al niet meer, maar wel de grote box (26x18x12 cm, €11,95) en de set met een medium boxje (59x175x125 mm) en twee kleine boxjes (59x127x88 mm, €9,99).
De grote box zit in de platste verpakking. Daar komt het Ikea-principe bij kijken: het ding is in onderdelen in een plat pakket verpakt. Gelukkig geen schroefjes nodig: de zijwanden schuiven heel makkelijk in elkaar en vervolgens klik je de bodem erop vast. De maten in centimeters zeggen wellicht weinig, maar het ding is 32 noppen lang en 22 (!) breed en 12 bricks hoog. De wanden zijn precies 2 noppen breed, dus de binnenruimte is 28x18 noppen en iets meer dan 10 bricks hoog. De hoeken zijn ietsjes afgerond, maar niet storend ofzo.
Aan de zijkanten is steeds een ruimte uitgespaard van 1 brick diep, 6 breed en 5 hoog, voorzien van noppen uiteraard. Op die manier kun je daar een raampje of iets dergelijks zetten met bijvoorbeeld een naamkaartje erachter. De noppen zijn voorzien van het Lego-logo en het voelt ook echt als Lego. Niets mis met de klemkracht. Het deksel ligt los op de box, maar past mooi op de randen zodat het er niet af kan schuiven. Vastklikken of -bouwen kan echter niet.
De medium- en small boxen zitten al in elkaar in de verpakking. De zijwanden vormen één geheel, maar de bodem kan er wel uitgeklikt worden. Als je dat doet, passen de wanden precies bovenop de wanden van een tweede box. Geen idee waarvoor je dat kunt gebruiken, maar het is vast handig.

De kleine boxen zijn op hun beurt half zo breed als de medium box, dus 11x16 noppen en 6 bricks hoog. Ook hier aan de langste zijkanten een uitsparing, net zo groot als bij de medium box. De binnenruimte is 7x12 noppen en wederom ruim 4 bricks hoog.
Bij het uitpakken was mijn zoontje onmiddellijk enthousiast over het feit dat de boxen makkelijk stapelbaar zijn. Ze klikken niet op de noppen, en de naad is ongeveer een halve tile hoog. Dat ziet er niet heel netjes uit, maar is natuurlijk eenvoudig te camoufleren. Door uit-stekende randjes in de bodem blijven de boxen wel vrij goed zitten. Binnen no time heb je een grote villa!
De maten zijn perfect aangepast op het formaat van de blokjes en je kunt binnenin de box precies bouwen tot hetzelfde niveau als de rand. Er zijn dus genoeg manieren om ze vast te zetten op een grotere ondergrond, of om ze zelf te gebruiken om snel de hoogte in te gaan. Het enige waar ik me over verbaas is het gebruik van 11 en 22 noppen als breedte. Waarom niet 12 en 24, dat had toch veel beter in het Lego-systeem gepast?
Gaat dit voor een revolutionaire verandering zorgen in onze sorteersystemen? Nee, daarvoor zijn de boxen te onhandig en te duur. Maar ik zie wel mogelijkheden om snel de hoogte in te bouwen. En als je de MOC mee wilt nemen, kun je kleine onderdeeltjes prima binnenin kwijt