
Set: 42043 Mercedes-Benz Arocs 3245
Jaar van uitgave: 2015
Aantal parts: 2793
Handleiding: 484 pagina's
Adviesprijs: €. 199.99
Gekocht bij: Click & Brick voor €. 179,99
Een volle doos met genummerde zakjes voor 6 stappen.
Stap 1:
Het voorste deel van het chassis met de besturing. Tijdens het bouwen dacht ik wat een rare constructie. Dubbele wielen met een soort wip/wap ertussen om de voorste wielen iets meer te laten draaien dan de andere. Mijn eerste gedachte was dat het op een "Creator" oplossing lijkt, dan op één van "Technic". Uiteindelijk werkt de besturing uitstekend, dus dat valt weer mee. Alle vier wielen zijn onafhankelijk van elkaar geveerd en op een betere manier dan die van de Unimog waar je zeeziek in wordt.
Stap 2 :
De stempels en de schakelbak. Voor de stempels is er gebruik gemaakt van twee nieuwe onderdelen. Ik vind ze niet mooi, omdat ze nogal lomp zijn. Maar ze werken uitstekend en dat is het belangrijkste. Liever had ik de stempels uit de kraanwagen 42009 gezien, aangezien deze tenminste niet met de hand naar beneden behoeft te worden gedraaid.
De schakelbak is weer een uitgekiend ontwerp en werkt ook uitstekend. Daar moet je echt wel een uurtje naar turen om te zien hoe de looplijnen werken.
Stap 3:
Het achterste gedeelte van het chassis met de besturing voor de laadbak. Verrassend voor mij is de constructie van de vering van de achterste wielen. Een soepel bewegend blok die onder het chassis wordt geklikt. De vering is net als de voorzijde prettig en in overeenstemming met de voorzijde. De besturing voor de laadbak lijkt mij erg universeel en kan eenvoudig in andere modellen worden toegepast.
Stap 4:
De kraanarm met grijper. Dit is een heel gepiezel met de slangetjes. En toen ik de boel klaar had, draaide de kraan niet soepel en de rode tile net de bedienings-info raakten steeds los. Het was een grote bende aan de onderzijde. Toen alle slangetjes die door de turntable lopen weer los gehaald en op maat geknipt. Eerst de blauwe die zich splits aan beide zeiden naar de luchtschakelaars. Daar kon wel 2/3 van af. Ook van een aantal zwarte en grijze is een deel verwijderd. Zodoende maken ze geen onnodige bochten meer en is er wat meer ruimte in de turntable. De kraan draait nu soepel.
Stap 5:
De cabine. De voorzijde vind ik niet mooi, maar dat is in het echt ook al zo. Het was een heel gedoe om de cabine op het chassis te krijgen. Ik vind dat dit niet erg duidelijk is aangegeven in de handleiding. Maar na vele pogingen is het gelukt. Toen bleek dat de batterij erin moet met een geopende cabine en door rooie pinnen de batterij moeten vastzetten, voordat de cabine fatsoenlijk sluit.
Stap 6:
De laadbak. Daar is weinig over te vertellen. Na constructie op het mechanisme klikken en klaar is kees.
Conclusie.:
Een hele leuke set, alhoewel in de besturing liever zie met tandwielen, in plaats van de wip/wap. Een duidelijke handleiding die in gewicht niet voor de set onder doet.