chess, castle-spaarpot, armbandje, batmobile, doors & windows, dat soort dingen...
Gebruikers-avatar
User

Rusty

14445

Di Aug 03, 2004 19:46

Emmeloord

2556 [Model Team] Ferrari Formula 1 Racing Car (1998)

door Rusty » Di Jan 08, 2008 18:14

Het gaat hier weliswaar om een wat oudere set, maar omdat deze nog vrij goed en vaak voor een redelijk betaalbare prijs te vinden is, en ik er recent veel plezier aan heb beleefd om hem te bouwen, wilde ik toch mijn ervaringen met deze doos met jullie delen.

Deze Ferrari kwam uit in de Model Team serie, maar is daar wel een vreemde eend in de bijt. Het is namelijk een promotieset, die in samenwerking met Shell tot stand is gekomen, en niet in de winkels heeft gelegen.

De verpakking is voor Model Team begrippen wat karig, want er zit geen plastic tray met verschillende vakken in de doos. Wel een kartonnen “bak” waar de bouwbeschrijving, de zakjes met onderdelen, en het stickervel in liggen. De doos is wat klein vergeleken met de huidige dozen, maar daardoor hebben de onderdelen weinig bewegingsvrijheid, en blijft de inhoud netjes. Zowel het stickervel als de bouwbeschrijving zagen er ondanks de leeftijd van deze doos, nog perfect uit.

De bouwbeschrijving is helder, met per stap de benodigde onderdelen in een kader, zodat het opzoeken van de onderdelen per stap erg eenvoudig is. De uiteraard voornamelijk rode onderdelen, zijn van prima kwaliteit. Ik kon geen echte kleurafwijkingen vaststellen, en plates waren mooi vlak. Zo vlak dat de bodem, die uit 2 lagen plates bestaat, niet de neiging had om omhoog te gaan staan, wat vaak met 2 lagen plates op elkaar wel het geval is. Ook de bedrukte delen zien er goed uit.

De bouw levert verder geen problemen op, alles past prima, en bewegende delen zoals de besturing, draaien soepel. Waarom is Lego toch gestopt met dit type stuurinrichting, met Technic plates 1 x 4, 1 x 6 etc? Het levert een zeer compacte ophanging op, die goed in dit soort schaalmodellen is weg te werken.

Het is wel aan te raden om de boogjes die voor de zij-inlaten zitten, pas als laatste te monteren. Anders stoot je ze steeds los als je andere onderdelen vastzet.

Het enige aparte is dat de motorafdekking niet helemaal vlak met de rest van de auto ligt. Er zit een verschil van een halve plate dikte tussen de rand van de afdekking, en de rest van de auto. Dit komt doordat het bovenste deel van de motor (dat gedeelte wat bestaat uit 2 plates 2 x 3 met tiles erop) tegen de onderkant van de motorafdekking komt. Haal je dat gedeelte van de motor weg, dan valt de afdekking mooi gelijk met de rest van de auto. Blijkbaar had het model op de doos daar ook last van, want als je goed kijkt, zie je het daarbij ook. Een echte eenvoudige oplossing, zonder een deel van de motor te verwijderen, kon ik niet bedenken. Op zich ook niet echt nodig, want het valt totaal niet op dat de kap te hoog ligt.

Het resultaat is een strakke racewagen, die er veel beter uitziet dan op de foto op de doos. Ik heb de stickers niet opgeplakt, en ook zonder mag deze auto gezien worden. Het Shell logo op de neus is opdruk, evenals de grille patronen op de witte 2 x 2 slopes, en dat breekt het rood een beetje.

Ook als partspack is dit een leuke doos, als je rode onderdelen zoekt. Er zit van alles in, van standaard plates tot curved bricks, wedge bricks etc.

Conclusie, een ietwat (naar mijn mening) onterecht minder bekend model, dat ook voor niet Ferrari-fans interessant kan zijn door de goed bruikbare onderdelen.

Op deze foto, die ik op Brickshelf gevonden heb, is goed te zien dat deze racewagen er veel beter uitziet dan je van de foto op de doos zou verwachten.

=== Mod-edit: te grote foto's vervangen door links ===
Je kan nooit te veel Lego hebben, hooguit te weinig ruimte om het netjes op te bergen...

Wil je weten wat ik met mijn Lego doe?
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Roestig