Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2110

Zo Okt 28, 2007 8:34

Ede

6077 Forestmen's River Fortress (1989)

door Rijkjavik » Za Apr 11, 2020 9:58

Afbeelding

Jaar van uitgave: 1989 (Noord-Amerika?), 1990 (Europa)
Aantal onderdelen: 357
Aantal minifiguren: 6

Na mijn recensies van 6066 en 6054 wilde ik de serie voltooien* met het Waterfort, oftewel 6077. Dit was niet de eerste set met dat nummer, maar ik denk wel wat bekender. Het was de enige set die ik van de advertentie uit de Donald Duck wist te herinneren.
Vreemd genoeg was LEGO nogal spaarzaam met het promoten van haar nieuwe factie in de catalogi. Weliswaar doken de vrijbuiters zélf wel regelmatig op, zoals in deze grootscheepse aanval, maar de sets zelf waren niet of nauwelijks te zien buiten de kaders om (een klein beetje dak van 6054 was alles dat ik vinden kon). In 1991, een jaar na de introductie in Europa en drie jaar na de oorspronkelijke introductie van Forestmen in het algemeen in Europa, zien we voor het eerst duidelijk een set:
Afbeelding
En zelfs dan is het nog redelijk op de achtergrond.
Ach, Western beschouw ik als één van de hoogtepunten van 1996 en die ontbraken in zijn geheel in de kleine catalogus. :?

*De sets buiten de drie die in de Nederlandse retail werden geleverd laat ik aan een ander over.

De bouw.
Het waterfort heeft vijf vrijbuiters, één minder dan bij de Outpost. Daarvoor in de plaats is een ridder die overmoedig dapper in zijn eentje het fort mag bestormen, danwel als krijgsgevangene kan dienen om losgeld te eisen bijvoorbeeld. LEGO was iets spaarzamer met de veren dit keer. Een paar sprues moeten worden gedeeld, oftewel een paar vrijbuiters hebben een grote pluim in plaats van een veer. Voor mijn gevoel tik je de pluim net iets makkelijker uit de pet.
Voldoende wapens, wel valt de lans op. Dat was over het algemeen een cavaleriewapen, maar deze set heeft geen paarden (en daar is de ruimte ook niet voor). Hier dient hij echter om het vlot mee te kunnen bomen. Je begint de bouw dan ook met het vlot, een klein simpel vaartuigje die de tonnetjes gebruikt als drijvend vermogen. Waarschijnlijk van de piraten afgekeken. Het ziet er goed uit, en maakt het vaartuigje net even wat interessanter om te zien. Want voor de rest is het alleen een paar plates met nog een haakje om een zwaard te bevestigen. Er is genoeg plaats voor meerdere mensen, en dan is er ook nog een schatkist aan boord.
Het fort wordt op een 32x32 blauwe basisplaat gebouwd. Net als bij de andere sets geen spectaculaire bouwtechnieken, maar ook geen onderdelen per stap, opletten dus.
Afbeelding

Het geheel.
Anders dan bij de andere twee sets is dit nauwelijks subtiel. Een grote, massieve toren, een soort donjon misschien. Aan weerszijden twee bomen. Toegang wordt verschaft door een loopbrug. Die toegang kan worden geblokkeerd door een deur, deze kan vanaf de bovenzijde met een windas worden neergelaten.
De achterkant ziet er saai uit. Die wordt door vier grote panelen gevormd, en kan samen met één van de bomen worden omgeklapt voor toegang tot de binnenzijde. In de binnenzijde gaat de loopbrug verder. Aan de linkerkant zit een kleine gevangenis. Krap en nat (de gevangene staat in het water), maar dan had betrokkene maar niet in zijn eentje moeten proberen het fort te bestormen. Troost is wel dat zijn zwaard netjes aan de overkant wordt opgeborgen. Weinig ruimte om minifiguren neer te zetten, maar die is er wél aan de buitenzijde bovenop de toren. Plaats voor alle vijf vrijbuiters, al hebben er maar twee een boog en dat lijkt me het meest nuttige wapen zo van bovenaf. Wel is er nog een speer en die kan je naar beneden werpen.
Tot slot staat er nog een kleine boom met een schietschijf, zodat de boogschutters wat te oefenen hebben. Een groene plaat laat zien dat daar het land weer begint.

Conclusie.
Van de drie sets die ik heb beoordeeld vind ik dit toch wel de op twee na beste. Ik omschrijf het zo omdat elke Forestmen set zijn charme wel heeft, maar dit fort valt wel op en Robin en z'n matties treden heimelijk op (al wordt dat tegengesproken door die eerder geplaatste grootscheepse aanval). Wel geeft het eindelijk de Vrijbuiters iets dat goed te verdedigen valt. Er waren in die tijd meerdere alternatieven voor wie een echt kasteel wou. Maar wie wat anders dan het stereotype rechthoekige kasteel met ophaalbrug wou kon deze set denk ik wel waarderen. Misschien zou je het als de spirituele voorloper van 6075 kunnen zien. Als grootste set van het geliefde Forestmen zijn ze aan de prijs, maar vind je er één die redelijk geprijsd is dan is het zeker het overwegen waard.

Tot slot nog even aandacht voor een idee op LEGO Ideas. Het is duidelijk te zien waar hij zijn inspiratie vandaan haalde. Inmiddels genoeg stemmen binnen, dus het wordt afwachten wat LEGO hierover gaat beslissen.
It's multifunctionomical.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
3333

Ma Sep 30, 2013 21:18

Zaandam

Re: 6077 Forestmen's River Fortress (1989)

door Raven » Za Apr 11, 2020 10:56

Je bent op dreef, leest wekker weg. Mijn complimenten.
You're never 2 old for LEGO!!! <~FlickR~>
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
4029

Vr Jan 31, 2014 15:39

door Aangord » Za Apr 11, 2020 16:32

Nice weer :duim:

Heb je ook die river crossing op de to do lijst en er de beschikking over?

Ik was toen helaas 5 dus verder dan kwijlen naar de sets en boekjes kwam ik niet.
Oeh kijk, ik heb nu ook een onderschrift!
Gebruikers-avatar
User

Rijkjavik

2110

Zo Okt 28, 2007 8:34

Ede

door Rijkjavik » Za Apr 11, 2020 17:00

Dank jullie. :)
Aangord schreef:Heb je ook die river crossing op de to do lijst en er de beschikking over?

Ik was toen helaas 5 dus verder dan kwijlen naar de sets en boekjes kwam ik niet.

Helaas, alles wat ik van Forestmen heb, heb ik besproken. Ik draag het stokje over aan vrijwilligers (m/v) die de rest willen en kunnen beoordelen. Maar ik sta open voor donaties, mocht ik die set kunnen lenen o.i.d. maak ik er met alle liefde een recensie van.
Ik heb zelf helaas ook Forestmen gemist, maar dat heeft me de afgelopen jaren niet weerhouden. Maar daar sta ik misschien wat anders in dan de gemiddelde afol. Ik heb ook de wens ooit een 12V layout te bouwen, en dat terwijl ik dat óók heb gemist en we inmiddels vier treinsystemen verder zijn.

Er staan nog wel (vooral wat oudere) sets op mijn to do lijst (mits niemand anders ze in de tussentijd behandelt), maar dan meer in andere thema's.
It's multifunctionomical.

Flickr
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
5521

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

door sanderkoenen » Zo Apr 12, 2020 8:09

Weer een leuke review. :duim:
Het leest makkelijk weg.
Ik kan wel een review schrijven over 6071, maar dan moet je wel even geduld hebben.
Voorlopig ben ik nog aan het bouwen.
Gebruikers-avatar
User

Orange L.

Rang

premium

premium
498

Zo Nov 24, 2013 18:34

door Orange L. » Di Jul 21, 2020 15:45

Leuk geschreven review.

Het waterfort was voor mij ook altijd een gewilde Castle set. Heb lange tijd zoiets gehad dat ik geen oude LEGO sets ga kopen en mij bezig houd met recente sets uit de winkel, die meestal als MOC onderdelenpakketten eindigen. Maar oude sets bouwen begint langzaamaan toch heel erg te jeuken, maar had alsnog geen zin om de dure prijzen neer te leggen en oud grijs heb ik na wikken en wegen adieu gezegd voor MOCs.

Dus ben ik mijn eigen 6077 gaan bouwen en een beetje hulp van bricklink, met modern grijs en eigen bij elkaar geraapte minifigs. De decoraties heb ik dan wel weer zelf bestickerd om het af te maken zoals deze al prachtig doen bij het origineel.

6077frf_day01_small.jpg

Het bouwen is heel leuk en gaat verrassend vlot op een goede manier. De hoekpanelen klikken lekker weg en voor je het door hebt groeit je waterfort in rap tempo. Het werkt ook aardig zen zonder dat het hersenloos word, omdat zoals in de review staat, niet word beschreven welke onderdelen je per stap nodig hebt.

Tegen het einde mag je eindelijk de zwarte bomen voorzien van de bladeren die je weer met 1x3 plates vastzet. Sommigen gebruiken slechts een 1x2 plate. De rood witte vlag mag uitgehangen worden en het verbaasde me hoe tof deze set is voor relatief weinig onderdelen; fatsoenlijk formaat, net genoeg details zonder dat het teveel word en heel speelbaar. De achterkant is nogal vlak, vooral omdat de bomen daar zijlangs in mee gaan. Maar inspirerend genoeg om naar te kijken dan enkel een open muur zoals we dat van LEGO gebouwtjes gewend zijn.

Ik ben van plan om de bladeren van kleur te laten veranderen, wanneer we van seizoenen veranderen. Eens zien hoe lang deze eigen bij elkaar geraapte set in mijn woonkamer blijft staan. Hopelijk moge de vrijbuiters nog vele kleuren zien.

6077frf_night01_small.jpg