Vragen die over Lego gaan maar niet in een thema passen

LOWLUG TV

Gebruikers-avatar
User

swandutchman

Rang

premium

premium
1344

Do Feb 12, 2015 9:21

Re: LOWLUG TV

door swandutchman » Za Apr 25, 2020 10:06

Dat was weer een leuke aflevering, bedankt mannen! :duim:
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
986

Vr Aug 22, 2014 16:28

door Berthil » Za Apr 25, 2020 12:12

Bedankt voor de aflevering, leuk dat de Rietveld voorbij kwam :duim:
Gebruikers-avatar
User

koffiemoc

Rang

premium

premium
2631

Zo Sep 07, 2008 17:54

Zutphen

door koffiemoc » Za Apr 25, 2020 18:22

Achteraf bedacht ik dat ik vergeten was om een cheeseslope techniek in te zenden.
In brickbuilt belettering dus. Twee cheeseslopes met de schuinde zijden tegen elkaar vormen een kubus van 2,5 x 2,5 x 2,5 plate.

Afbeelding
Mos Eisley Pizzeria by koffiemoc, on Flickr
Baldrick, have you no idea what irony is? Yeah. It's like goldy and bronzy, only it's made of iron.
my koffiemocs @ flickr.
Gebruikers-avatar
User

workfromtheheart

Rang

Moderator

Moderator
6665

Zo Nov 04, 2007 20:44

Dronten

door workfromtheheart » Wo Apr 29, 2020 13:23

Deze week geen gast in de uitzending, maar na het bespreken van al dat heerlijke setnieuws van deze week gaan we in op het sorteren en opbergen van al die LEGO die we hebben.

Heb je specifieke vragen hierover, of iets wat je echt vind wat je we moeten behandelen, we horen het graag van je. Misschien kunnen we het deze keer dan zelfs wel een beetje voorbereiden... :slygrin:
Mijn Flickr pagina.
Moeite met wiskunde? Met WisWereld probeer ik te helpen.
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
4029

Vr Jan 31, 2014 15:39

door Aangord » Wo Apr 29, 2020 13:55

Welke onderdelen sorteer je uit in welke categorieën

Sorteer je alles uit of alleen belangrijke veel gebruikte kleuren (lbg, dbg, wit, groen, dark green, tan, dark tan, etc

En dan bv al het oranje paars en lavendel ergens in een bakje ver weg.

Iris is bij de drie presentatoren van lowlugTV in gebruik. Zoals we met lades open en laatjes dicht hebben mogen aanschouwen. Hoeveel vierkante meter muur per persoon (de een meer dan de ander) en resulteert dat onderling dan ook in een ander sorteer methode of zijn de hoofdlijnen hetzelfde?
Oeh kijk, ik heb nu ook een onderschrift!
Gebruikers-avatar
User

vertmaori

Rang

premium

premium
995

Di Okt 30, 2007 15:05

Heveadorp (vlakbij Arnhem)

door vertmaori » Wo Apr 29, 2020 14:15

Zelf sorteer ik op type onderdeel en niet op kleur. Voor mij geldt dat een gele plate 1x8 makkelijker zoeken is een bak met alle kleuren 1x8 plates dan in een bak met allemaal gele plates. Hoe kijken jullie daar tegenaan? Ik sta voor de keus om komende maand een kast in mijn Legokamer samen te stellen. Ik wil geen bakken in het zicht. Hebben jullie ervaring of laden dan handig zijn, of juist deurtjes?
Another brick in the wall (Pink Floyd)
Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8870

Ma Dec 25, 2006 14:27

Soesterberg

door eti » Wo Apr 29, 2020 14:18

Uiteraard. Of je sorteert heel specifiek op vorm én kleur, of je sorteert alleen op vorm (ik). Alleen op kleur is masochisme. Vind maar eens een zwarte 1x1 plate with clip horizontal tussen al je zwarte bricks en slopes...
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
4029

Vr Jan 31, 2014 15:39

door Aangord » Wo Apr 29, 2020 14:20

Maar idealiter heb je toch zowiezo je zwarte bricks, slopes en plates gescheiden van elkaar en de assorti andere onderdelen en eventueel nog verder onderverdeeld op maat? :raiseone:
Oeh kijk, ik heb nu ook een onderschrift!
Gebruikers-avatar
User

vertmaori

Rang

premium

premium
995

Di Okt 30, 2007 15:05

Heveadorp (vlakbij Arnhem)

door vertmaori » Wo Apr 29, 2020 14:25

Ik heb nu bakken met allerlei kleuren plates in meerdere maten per bak. Alle 1x1, 1x2, 1x3, 1x4, 1x6, 1x8 in een bak. Alle 2x2, 2x3, 2x4 etc in een bak.
Another brick in the wall (Pink Floyd)
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26205

Ma Jan 27, 2003 19:04

Meijel

door stuifzand » Wo Apr 29, 2020 14:48

Technic sorteren, hoe doe je dat?
Gebruikers-avatar
User

Ravelino

Rang

premium

premium
490

Vr Apr 17, 2020 13:36

C-town

door Ravelino » Wo Apr 29, 2020 14:53

eti schreef:Uiteraard. Of je sorteert heel specifiek op vorm én kleur, of je sorteert alleen op vorm (ik). Alleen op kleur is masochisme. Vind maar eens een zwarte 1x1 plate with clip horizontal tussen al je zwarte bricks en slopes...

Of als je toch iets meer scheidt nog: vind die ene zwarte 1x1 plate met dunne clip maar eens tussen de andere 100 in vier varianten.

Ben zelf ook vooral op vorm aan het sorteren nu en ik moet zeggen: het bevalt me prima.

Als een bakje met meerdere soorten/kleuren te vol wordt giet ik het over in een grotere bak of sorteer ik door tot ik twee (of meer) bakken ervan heb gemaakt.

Vraagje (misschien ook leuk voor in LLTV) hóe doen jullie de blokjes in de bakjes?

Los?

Op elkaar gestapeld?

Los bewaren help krassen in de hand met graaien, maar raken de studs/anti studs niet vermoeid als je ze lange tijd aan elkaar doet zoals ik ook heb gemerkt bij clips?
Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8870

Soesterberg

door eti » Wo Apr 29, 2020 15:11

stuifzand schreef:Technic sorteren, hoe doe je dat?

Je kiepert alles in de bak met het labeltje 'technische meuk'.
Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8870

Soesterberg

door eti » Wo Apr 29, 2020 15:12

Maar even serieus : Ik heb één bak assen en tandwielen, één bak technic beams, één bak studless en één bak 'diverse', waaruit ik vooral de pinnen en halfpinnen gebruik, maar alle gekke frutsels zitten daar ook in.
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
3333

Ma Sep 30, 2013 21:18

Zaandam

door Raven » Wo Apr 29, 2020 15:37

Een bak met studeer, en een bak met studies teams. Een bak met grote technic onderdelen. En verder in sorteerkoffers alle pins en assen en alles wat er maar is op type uitgesorteerd. Dit zijn 15 bakken.
You're never 2 old for LEGO!!! <~FlickR~>
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5646

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Wo Apr 29, 2020 17:09

Hoeveel past er zo ongeveer in zo'n IRIS lade (wat is de inhoud in liters)? Ik heb een ander systeem en moet daar wat aan veranderen / efficienter maken wat ruimte betreft.

Heb je als je heel veel van een bepaald onderdeel hebt, bijvoorbeeld LBG brick 1x2 dan meerdere lades in gebruik.

Gebruik je labels op de lades/bakken? Hoe onthou je waar je de 'exotische' onderdelen hebt opgeborgen (exotisch: niet of zelden gebruikt).
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
Gebruikers-avatar
User

AppieNL

Rang

premium

premium
444

Do Jul 03, 2014 16:50

Zeist

door AppieNL » Wo Apr 29, 2020 17:15

vertmaori schreef:Zelf sorteer ik op type onderdeel en niet op kleur. Voor mij geldt dat een gele plate 1x8 makkelijker zoeken is een bak met alle kleuren 1x8 plates dan in een bak met allemaal gele plates. Hoe kijken jullie daar tegenaan? Ik sta voor de keus om komende maand een kast in mijn Legokamer samen te stellen. Ik wil geen bakken in het zicht. Hebben jullie ervaring of laden dan handig zijn, of juist deurtjes?

Persoonlijk heb ik hier wat kastjes met lades. In deze lades heb ik vervolgens bakjes staan met onderdelen of ziplock/diepvries zakjes met bepaalde soorten onderdelen. Uit het zicht en als je een lading nodig hebt of in je bakje/zakje een onderdeel niet kan vinden, haal je het hele bakje makkelijk eruit.

eti schreef:Je kiepert alles in de bak met het labeltje 'technische meuk'.

Zo'n bakje had ik eerst voor mijn "system meuk" :lol:

In mijn ervaring: maximaal 3 soorten onderdelen per bakje/lade anders zoek je je nog de pleuris. Technic heeft vaak colour coding, hoewel ze dat de laatste jaren aan het verpesten zijn. Dit was ideaal voor sommige onderdelen die wel op elkaar lijken op het eerste gezicht, maar waarbij de ene alleen in LBG kwam en de andere in het zwart, konden dan gewoon samen in een bakje.

Asjes gooi ik wel bij elkaar, ongeacht lengte. Pins gaan wel per 2 soorten in een lade. Liftarms heb ik best veel, dus elke zijn eigen lade (of 2). Halve liftarms ook elk eigen lade (maar dan wel 1-2 compleet andere onderdelen ook in zo'n lade). Lade voor Technic bricks en dan nog 2 lades voor "uniek, zelden of juist vaak zeer nuttig" spul. Dan heb ik nog zo'n 2 opbergboxen met panels, 2 met banden en 2 met PF/PUp.

Ik wil naar een nieuw systeem, mede omdat dus Lego de colour coding verpest, maar ik merk dat ik te vaak zoek.

Veel gebruikt kleuren (zwart, grijs) wil ik nu een eigen la geven. En de andere kleurtjes hun eigen la. Asjes en panels wat beter scheiden. System bricks beter verdelen (en die is al naar zo'n 12 bakjes gegaan tov het eerdere enkele "system meuk" bakje).

Ik weet nog niet zeker wat voor lade systeem ik hiervoor wil gebruiken. Iris? De ladekastjes die normaal voor schroefjes e.d. worden gebruikt? Of het in ladekastje stoppen met bakjes in de lades zoals ik nu al voor een gedeelte heb? Wordt waarschijnlijk een combi van 2 of alledrie de dingen. Of als iemand nog een suggestie heeft, graag!
Laatst gewijzigd door AppieNL op Wo Apr 29, 2020 17:23, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
5521

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

door sanderkoenen » Wo Apr 29, 2020 17:19

vertmaori schreef:Ik heb nu bakken met allerlei kleuren plates in meerdere maten per bak. Alle 1x1, 1x2, 1x3, 1x4, 1x6, 1x8 in een bak. Alle 2x2, 2x3, 2x4 etc in een bak.

Voor modellen bouwen is dit ideaal, voor landschappen lijkt mij dit vreselijk. :lol:

Ik heb alle axles en pins op formaat en kleur gesorteerd.
Overige onderdelen heb ik op kleur gesorteerd en als een kleur teveel werd, dan ook op functie.

In ons sorteersysteem is alles gescheiden op kleur en op functie.
Bricks, Plates, Tiles en Slopes zijn gescheiden.
Daarnaast hanteer ik ook 'hoog' speciaal en 'plat' speciaal.
Alle speciale plates bij elkaar en alle modified bricks bij elkaar.
Bij sommige kleuren heb ik dan daar weer een onderscheiding in (clips, wedge plates en brackets apart bijvoorbeeld).
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26205

Meijel

door stuifzand » Wo Apr 29, 2020 18:03

Raven schreef:

Een bak met studeer, en een bak met studies teams. Een bak met grote technic onderdelen. En verder in sorteerkoffers alle pins en assen en alles wat er maar is op type uitgesorteerd. Dit zijn 15 bakken.
Ik had niet anders verwacht van jou :D
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
3333

Zaandam

door Raven » Wo Apr 29, 2020 18:19

Ben ik zo voorspelbaar :lol: . Wellicht leuk in een volgende aflevering (of terugkerend item) om een rondleiding door een legokamer te krijgen. beginnende bij de presentatoren :slygrin:
Gebruikers-avatar
User

Aliencat

Rang

premium

premium
4526

Di Feb 05, 2008 8:57

door Aliencat » Do Apr 30, 2020 21:00

Wat is de beste manier om minifigs, minifig onderdelen en vooral minifig utensils te sorteren voor mensen die onderdelen van figs uit verschillende thema's mixen en matchen? (anders was het gewoon per thema en klaar)
Gebruikers-avatar
User

Jourianbax

Rang

premium

premium
589

Di Okt 07, 2014 15:53

Elshout

door Jourianbax » Vr Mei 01, 2020 8:16

Wat was het punt waarop je jezelf besefte, ik wil al mijn lego tot in de puntjes uitgesorteerd hebben? En gebeurde dit geleidelijk of ben je van 0 naar 100 in 10 minuten gegaan?

Hoe voorkom je dat je iets kwijt raakt. Ik ben zelf nogal vaak iets kwijt. Dus dat ik het te goed heb uitgesorteerd.

Hoe verhoud het bouwen zich tot het sorteren qua tijd?

Hebben jullie een opvulbak, en zo ja waarom? Ligt dit bij je gewone collectie of apart?

Als je 1 ding aan je sorteersysteem zou mogen veranderen, wat zou je dan doen?

Succes vanavond!
Heeft liever gratis bier dan gratis lego
Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8870

Soesterberg

door eti » Vr Mei 01, 2020 8:51

Bij mij zit alles dus in grote bakken (die ik sinds een jaar op metalen stellingen heb staan en niet meer als laden gebruik, want daar werden ze te zwaar voor). Pakweg 80 bakken voor alles. Dat houdt in dat ik soms lang zoek om iets te vinden, maar althans in theorie is sorteren nog wel te doen. Als je het heel goed sorteert, wordt het een bezoeking om alles in kleine laatjes of bakjes terug te leggen.

Ik zit toch wel te denken aan een betere uitsortering voor minifigs, zoals Aliencat hierboven zegt. Ik heb nu één bak hoofdjes, met daarin alle hoofdjes en haartjes en petjes, maar iets specifieks is nu niet meer te vinden. Misschien toch maar bakjes in bakjes, zoals ik ook voor de lettersteentjes al heb, en dan uitsorteren op jongetje - meisje - unisex - niet-menselijk, of zoiets.
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
3333

Zaandam

door Raven » Vr Mei 01, 2020 8:55

Jourianbax schreef:Wat was het punt waarop je jezelf besefte, ik wil al mijn lego tot in de puntjes uitgesorteerd hebben? En gebeurde dit geleidelijk of ben je van 0 naar 100 in 10 minuten gegaan?

Ik begon in het uitserveren in grote groepen (toen nog in bakjes van e chinees, want ja daar past toch makkelijk alles in :lol:. Daarna ben ik gaan kijken en nadenken over een systeem, en ik kwam uit op de bakken van de IKEA. Deze zijn te krijgen in verschillende maten, dus als een bak te klein is ga ik naar een maat groter. En is dan de bak te groot om comfortabel te "grabbelen" dan sorteer ik dieper uit (denk aan scheiden van 2 kleuren of soorten). Dit heeft in totaal denk ik 7 jaar geduurd, ook omdat de ruimte die de bakken dan innemen groter wordt. Dus ook de sorteerkast is geëvolueerd van een paar planken naar een heuse stellage. En ook de bouwtafel is van klein naar, evenement formaat gegaan. Past het op mijn tafel past het op 3 tafels van LW.

Jourianbax schreef:Hoe voorkom je dat je iets kwijt raakt. Ik ben zelf nogal vaak iets kwijt. Dus dat ik het te goed heb uitgesorteerd.

Mijn systeem is voor mij logisch en ik weet wat ik heb en hoeveel ongeveer. (niet zo nauwkeurig als Sander maar ok :lol: gek boven gek). De wens is er om ooit alles te gaan inventariseren en in een database te zetten, maar dat is veel werk dus stel ik nog even uit, daarnaast mis ik ook nog de juiste software dit goed te doen want dan moet het ook in 1 keer echt goed.

Jourianbax schreef:Hoe verhoud het bouwen zich tot het sorteren qua tijd?

Ik schat 60% bouwtijd, 20% sorteertijd, 10% afgeleid worden door te freubelen met een onderdeel dat je tegen komt, 10% omdat ik even een set bouw tussendoor, en 10% verloren tijd door van alles.

Jourianbax schreef:Hebben jullie een opvulbak, en zo ja waarom? Ligt dit bij je gewone collectie of apart?

Ik heb geen opvulbak, enkel echt gesorteerd, dat gezegd hebbend pak ik wel vaak dezelfde bakken voor opvullen. Kleuren die ik in MOC's nooit gebruik (grote stenen in rood, geel, groen, blauw, wit enz. En ook de pilaren en panelen voor snel vullen en toch licht gewicht blijven). Ook is soms de bak DUPLO heel handig.

Jourianbax schreef:Als je 1 ding aan je sorteersysteem zou mogen veranderen, wat zou je dan doen?

Op zich zou ik wel mooiere labels willen hebben, al is door het transparant zijn van mijn systeem de noodzak nihil.
Gebruikers-avatar
User

Large

Rang

premium

premium
3303

Ma Aug 01, 2011 11:46

Die Haghe

door Large » Vr Mei 01, 2020 9:26

Zowaar de vragen een beetje voorbereid :fluiten:

Kom maar door met nog meer, maar neem de voorgaande berichten wel even door dat we niet te veel dubbele krijgen :wink:
"Duizend bommen en granaten..!"
-Kapitein Haddock

https://instagram.com/largebricks/
Gebruikers-avatar
User

Rick

2128

Ma Apr 14, 2003 7:33

door Rick » Vr Mei 01, 2020 14:21

Raven schreef:Ik schat 60% bouwtijd, 20% sorteertijd, 10% afgeleid worden door te freubelen met een onderdeel dat je tegen komt, 10% omdat ik even een set bouw tussendoor, en 10% verloren tijd door van alles.

Gaaf, je hebt 10% meer tijd dan normale mensen. :lol:
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
3333

Zaandam

door Raven » Vr Mei 01, 2020 17:25

Rick schreef:
Raven schreef:Ik schat 60% bouwtijd, 20% sorteertijd, 10% afgeleid worden door te freubelen met een onderdeel dat je tegen komt, 10% omdat ik even een set bouw tussendoor, en 10% verloren tijd door van alles.

Gaaf, je hebt 10% meer tijd dan normale mensen. :lol:

Moet je maar een tijdmachine bouwen dan kun je nog wat winnen 8-) :lol:
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
986

door Berthil » Vr Mei 01, 2020 23:54

Er werd veel gesproken over sorteren (werd want ik kan helaas niet om 20.00 live kijken).

Ik ben pas de afgelopen vijf jaar weer bezig met LEGO dus vergeleken met velen hier en zeker bij de LowLUG TV hosts Frank, Large en WftH nog maar kort. Wat mij vanavond op viel is de enorme hoeveelheid niet gebouwde LEGO die jullie hebben. Als je daarmee nu zou beslissen van ik ga bijvoorbeeld een middeleeuwse stad maken met kastelen op IKEA tafels van 5 bij 10 meter dan zijn jullie daarmee de komende tien jaar bezig om alles in detail te bouwen en dan nog is de LEGO niet op. Het is geen kritiek maar alleen een observatie t.o.v. hoe ik met de LEGO werk.

Mijn theorie is dat iedere LEGO bouwer in principe ook een verzamelaar is en ik moet zeggen dat ik dat de laatste tijd ook wel doe om het simpele feit dat als je nu wat koopt wat nieuw uit is en je denkt het later te kunnen gebruiken, het beter is dat nu te kopen dan over 5 jaar wanneer de prijs verviervoudigd is of helemaal niet meer te krijgen is. Maar de manier waarop ik er mee werk is ontwerpen, erbij kopen wat ik niet heb, bouwen en meestal heel laten. Of het nu GBC machines zijn of Modulars. Bijna alles wat ik bij 4 jaar LW heb laten zien is nog heel. Dat is ook de reden waarom ik niet mee doe met wedstrijden want ik heb gewoon niet heel veel uitgesorteerde LEGO. Misschien dat de Army Builder wedstrijd daarop een uitzondering gaat worden als ik wat leuks kan bedenken met wat ik heb :)

Nogmaals geen kritiek maar iets wat mij opvalt, natuurlijk prima dat iedereen op zijn eigen manier met LEGO bezig is.
Gebruikers-avatar
User

stuifzand

Rang

Ambassador/Admin

Ambassador/Admin
26205

Meijel

door stuifzand » Za Mei 02, 2020 7:03

Ik denk dat het ook een beetje ligt aan het thema dat je bouwt. Ik bouw Castle en heb denk ik iets vergelijkbaars als de heren van LowlugTV.
Komt ook omdat je nooit genoeg landschapsparts en foliage hebt.
20 jaar kopen en 10 jaar lugbulk doen ook wel wat moet ik zeggen.

Ik zou echt willen dat ik 10 jaar aan een layout zou kunnen bouwen. Maar dat lukt mij dus echt niet. Ik ben erg snel de motivatie kwijt.
Gebruikers-avatar
User

MOCkingBird

Rang

premium

premium
5646

Vr Nov 07, 2003 15:01

Oss

door MOCkingBird » Za Mei 02, 2020 8:37

Sommige van mijn bouwwerken laat ik ook lang in elkaar zitten. Maar op een gegeven moment ben ik wel uitgekeken op dat bouwwerk en dan gaat het weer uit elkaar. Bovendien is mijn voorraad onderdelen wel heel groot, maar ook weer niet onbeperkt. Dus dan gaat iets uit elkaar omdat ik de onderdelen nodig heb.
Ook is het zo, dat ik al moeite heb om al mijn onderdelen netjes op te bergen. Laat staan dat ik al die bouwwerken ook nog ergens moet neerzetten (uitgestald of opgeborgen in dozen).
Wil je een bijdrage leveren aan de brickbieb, stuur dan even een pb'tje
Bricklink Mockingbird's Nest Egg
Gebruikers-avatar
User

LegoRK

Rang

premium

premium
3707

Do Nov 30, 2006 16:18

Hardenberg - the place to be ;)

door LegoRK » Za Mei 02, 2020 9:10

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld Berthil: jij ontwerpt wat je wilt bouwen en koopt daarbij de stenen die je nodig hebt en niet hebt. - klopt dat?
Laat jij je bouwwerken in elkaar of haal je ze in loop van de tijd ook weer uit elkaar?

Ik denk dat de meeste mensen hier beginnen met het kopen van sets die ze leuk vinden en op een gegeven moment daar zelf mee gaan bouwen. Ze kopen geen sets met een plan vooraf om dat te gaan gebruiken in een bouwwerk. Ten minste, dat ging en gaat bij mij zo.
Op een gegeven moment heb je zoveel Lego (dat duurt wel jaren hoor) dat je alles fatsoenlijk terug wilt kunnen vinden als je iets gaat bouwen. Al dan niet met een duidelijk plan.
"Het leven zit vol verrassingen, waarvan weinigen aangenaam."
MyBrickshelf en Mijn andere foto's
Gebruikers-avatar
User

Large

Rang

premium

premium
3303

Ma Aug 01, 2011 11:46

Die Haghe

door Large » Za Mei 02, 2020 9:18

Mijn bouwwerken staan hooguit 2 of 3 evenementen in elkaar. Dan gaat de sloopkogel er doorheen.

Daarnaast werk ik altijd wel aan 2 of 3 projecten tegelijk, dat kan een aardige wissel trekken op je stenen voorraad.

Wij bouwen alle drie ook (bijna) niet digitaal, dus dan wil je stenen voorhanden hebben in plaats van dat je eerst iets uitdenkt en dan de stenen gaat verzamelen.

Ik zeg ook eerlijk dat mijn detailniveau lang niet zo hoog is als wat anderen wel bereiken, maar dat is dan ook weer niet echt een doel van mij. Ik wil gewoon grote dingen bouwen zoals ik dat wilde toen ik 6 was :lol:
"Duizend bommen en granaten..!"
-Kapitein Haddock

https://instagram.com/largebricks/
Gebruikers-avatar
User

swandutchman

Rang

premium

premium
1344

Do Feb 12, 2015 9:21

door swandutchman » Za Mei 02, 2020 9:53

Dat was weer een leuke uitzending! :duim:

Even doorgaan op de discussie hierboven. Ik bouw best veel... en net als Berthil ontwerp ik vaak eerst digitaal (soms een wisselwerking met in het echt bouwen om technieken te testen). Daarbij houd ik rekening met wat ik al heb en ik gebruik alleen onderdelen die niet te duur zijn om alsnog aan te schaffen. Omdat ik veel bouw staat alle display ruimte bij mij wel zo'n beetje vol en dus moet ik voor het bouwen van een nieuwe MOC iets anders weer afbreken. Tutanchamon komt bijvoorbeeld i.p.v. de Barad-dur en Minas Tirith. Dat betekent wel weer dat er een hoop zwarte en witte onderdelen vrij komen voor nieuwe MOCs en uiteraard betekent het ook dat mijn goudvoorraad drastisch slinkt :lol: . Mijn MOCs bestaan gemiddeld 2 jaar (sommige langer en sommige zijn blijvertjes zoals de Cinderella kasteel en de Faberge eieren).

Ik vond het leuk om in de uitzending te zien dat je bouwstijl invloed heeft op hoe je sorteert en welke voorraad stenen je hebt. Bijvoorbeeld alle groene platen bij elkaar in een bak is logisch als je vaak landschappen maakt. En een megavoorraad grijze stenen is logisch als je metershoge kastelen maakt :bigsmile: . Wel verrassend dat je dan weer zo weinig onderdelen in magenta of andere grappige kleurtjes hebt. Ik bouw van alles en nog wat, maar ruimte voor grote landschappen en metershoge kastelen heb ik simpelweg niet en dus is bij mij alles gesorteerd op vorm, heb ik veel minder grijze blokjes voor kastelen, maar wel een uitgebreid assortiment in allerlei maffe kleurtjes. :P
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
986

door Berthil » Za Mei 02, 2020 11:42

LegoRK schreef:Ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld Berthil: jij ontwerpt wat je wilt bouwen en koopt daarbij de stenen die je nodig hebt en niet hebt. - klopt dat? Laat jij je bouwwerken in elkaar of haal je ze in loop van de tijd ook weer uit elkaar?

Dat klopt. Alles wat ik zelf ontworpen heb zit nog in elkaar. Drie GBCs ontworpen door anderen heb ik weer uit elkaar gehaald want ik was er niet tevreden over. Ik heb hier thuis nu 25 modulars (woonkamer) en 15 GBCs (opslag zoldertje) en de Apollo raket en maanlander.

Maar zo heb ik bv net van de VIP punten de Tuningworkshop gekocht want de truck, caravan, motor en kleine auto zijn een leuke toevoeging aan de kleine City die ik nu aan het opbouwen ben. Met de rest ga ik de Corner Garage modular op pimpen. Hoe weet ik nog niet maar de weldings masks zijn bv al mooi. Dus ik geniet ook als ik wat aan de steentjes voorraad kan toevoegen maar nog meer als ik het kan gebruiken in eigen modulars die dan heel blijven.

Ik vond het ook leuk om te zien hoe iedereen sorteert aan de hand van wat diegene heeft. Zo heb ik steeds zwart, DBG, LBG en wit per soort steen apart van de andere kleuren want die kleuren komen vaak terug in de machines en modulars, zo kan ik ze makkelijker vinden ipv door alle kleuren te moeten zoeken.

Net als Swandutchman houd ik bij het digitaal ontwerpen ook rekening met wat ik al heb en de prijs van de stenen die ik nog niet heb en probeer belangrijke delen van het ontwerp eerst met echte stenen uit (prototypen). Dat is het mooie van zelf ontwerpen :)
Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8870

Soesterberg

door eti » Ma Mei 04, 2020 12:14

Ik koop de onderdelen die ik leuk vind en ga daarna eens bedenken wat ik ermee ga bouwen. Of nee, ik bedenk wat ik wil bouwen en zoek dan onderdelen die daarbij passen, eigenlijk. Vandaar dat ik bij lugbulk altijd veel verschillende onderdelen in relatief kleine hoeveelheden wil: Ik heb altijd nog geen idee wat ik ermee ga doen, en het is elke keer wat anders. Een groot stuk landschap komt bij mij heel weinig voor in ieder geval, als ik dat toch een keer moet, dan vind ik dat ook moeilijk.

Overigens koop ik ook wel dingen op Bricklink die ik tekortkom als ik eenmaal aan het bouwen ben. Liever los ik het op met wat ik heb, maar dat gaat niet altijd.
Gebruikers-avatar
User

Jourianbax

Rang

premium

premium
589

Di Okt 07, 2014 15:53

Elshout

door Jourianbax » Ma Mei 04, 2020 13:20

Interessante kijk op Lego Berthil, zo heb ik er nooit over nagedacht. Ik heb altijd de droom gehad zoveel lego te hebben dat ik nooit meer BL nodig heb. Vind het heerlijk om sets te kopen die ik leuk vind en part deze direct weer uit. Verder koop ik gewoon wat ik mis voor MOCs. Ik vind het zelf heerlijk om naar al die uitgesorteerde steentjes te kijken. Mijn bouwkamer is gewoon lekker mijn eigen domein en sorteren doe ik ongeveer 60% van mijn lego tijd.

Verder moet ik zelf niet te lang stil staan bij hoeveel lego ik niet gebruik, daar word ik niet heel vrolijk van :lol:
Heeft liever gratis bier dan gratis lego
Gebruikers-avatar
User

Frank

Rang

premium

premium
753

Ma Jul 10, 2006 22:31

Nabij Utrecht

door Frank » Ma Mei 04, 2020 15:59

Ik heb eigenlijk maar relatief weinig gebouwde lego. Dat zijn maar een aantal sets die ik erg tof vind en vaak een layout die nog in elkaar zit.

Ik heb inderdaad grote volumes van kleuren waar ik landschappen of kastelen mee bouw. Dat is zoals Stuifzand aangeeft door de jaren heen opgebouwd en groeit vanzelf als je al een aantal jaren meedoet met de lugbulk.

Mijn ervaring is dat je ook echt veel nodig hebt als je een layout van 1 bij 2 meter neerlegt in je uppie. Een voorbeeldje is de space layout van een paar jaar geleden. Ik heb in dat jaar ontzettend veel tan gekocht. Op een grote baseplate gaan bijvoorbeeld alleen al 9 plates van 16x16 en ik had 3x4 grote baseplates neergelegd. Dat zijn dus ruim 100 plates van 16x16. Daaromheen lag ook nog een flinke rand van honderden wedge plates, om het mooi te laten uitlopen.

Als je zo’n layout weer afbreekt na een evenement, dan krijg je dus volle kasten. Het voordeel daarvan is dat ik die stenen in een toekomstig project weer lekker kan gebruiken zonder dat je een (grote) investering hoeft te doen. 8-)

Het ligt er dus maar net aan hoe je bouwt. Ik bouw graag met de stenen en liever niet digitaal. Ik zit namelijk al genoeg achter een computer en vind het juist heerlijk om dat een zondag of een avondje niet te doen. :)
Ook voor een automatiseerder, gaat niets vanzelf.
Mocs op Flickr en Brickshelf
Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8870

Soesterberg

door eti » Ma Mei 04, 2020 16:40

Jourianbax schreef:Ik heb altijd de droom gehad zoveel lego te hebben dat ik nooit meer BL nodig heb.

Als dat zou kunnen??? Maar er komen elk jaar 328 nieuwe sets uit, en in elk van die sets zitten leuke nieuwe onderdelen waar je er toch een paar van wilt hebben. En je gaat geen 328 sets kopen. Dus ja, daar is Mr Bricklink weer...

(In mijn geval zit er vaak een paar jaar tussen. Ik hou de nieuwe sets niet bij maar zie na één of twee jaar leuke onderdelen die ik niet ken, en weer een paar jaar later denk ik: Daar en daar moet ik toch eens wat van hebben. Maar ja, ik ben niet de vlotste)
Gebruikers-avatar
User

eti

Rang

premium

premium
8870

Soesterberg

door eti » Ma Mei 04, 2020 16:42

Frank schreef:Ik bouw graag met de stenen en liever niet digitaal. Ik zit namelijk al genoeg achter een computer en vind het juist heerlijk om dat een zondag of een avondje niet te doen.

Dat is bij mij ook hoofdzaak. Behalve een stukje wandelen (waar ik mezelf de laatste tijd toe dwing) of de sauna is alles wat ik doe verder altijd met de computer. Lego is een manier om daarvan weg te komen. Maar ja, dan ga je bij een club en dan ga je over Lego kletsen en dat doe je dan toch weer vaak op de... tja...
Gebruikers-avatar
User

TAFOL

Rang

premium

premium
9609

Zo Sep 14, 2008 12:11

Papendrecht

door TAFOL » Ma Mei 04, 2020 17:11

De Harry Potter-special wordt morgenavond, dinsdag 5 mei om 20:00 uur, uitgezonden:

Just the other night I was aimlessly surfing the Internet and now here I am on
the most fantastic LEGO-forum in the world having chats with you fine people.

TAFOL Brickography op Facebook
Mijn Brickshelf
Gebruikers-avatar
User

mark1991t

2310

Ma Mei 09, 2011 14:15

door mark1991t » Ma Mei 04, 2020 17:13

Ik kijk er naar uit :duim:
VorigeVolgende