Vragen die over Lego gaan maar niet in een thema passen
Gebruikers-avatar
User

Aliencat

Rang

premium

premium
4463

Di Feb 05, 2008 8:57

LEGO vervangt plastic zakjes in sets door papieren zakjes

door Aliencat » Di Sep 15, 2020 13:49

LEGO heeft een doel om tegen het einde van 2025 alleen nog milieuneutrale verpakkingen te produceren, ze zijn hiervoor al een aantal jaren hard aan de weg aan het timmeren.
De volgende stap is nu het vervangen van de plastic zakjes in de sets door zakjes van gerecycled papier. Vanaf begin 2021 zullen deze in de sets verschijnen.

Bron: Brickset
Bijlagen
53790.jpg
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
3872

Vr Jan 31, 2014 15:39

Re: LEGO vervangt plastic zakjes in sets door papieren zakje

door Aangord » Di Sep 15, 2020 13:58

Kan er dan ff een chemicus transparant papier uitvinden? :)

op zich prima papier maar je kijkt er zo lastig door heen. Dat ga ik wel missen denk ik van de huidige transparante plastic zakjes, die bij mij allemaal in de plastic afval recycle zak en container belanden.

Maar op zich een goeie en begrijpelijke stap :duim:
Oeh kijk, ik heb nu ook een onderschrift!
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
4331

Ma Jan 08, 2007 21:14

Groene hart

door aawsum » Di Sep 15, 2020 14:00

Ik vind het een super stap, echt heel goed.

Aangord schreef:op zich prima papier maar je kijkt er zo lastig door heen.
Waarom zou je eigenlijk door de verpakking zak heen willen kijken, die moet gewoon open en dan ga je bouwen. :P
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
3164

Ma Sep 30, 2013 21:18

Zaandam

door Raven » Di Sep 15, 2020 14:42

Omdat je de inhoud van een PaB box soms wilt ruilen met elkaar :wink:
You're never 2 old for LEGO!!! <~FlickR~>
Gebruikers-avatar
User

iook

Rang

premium

premium
789

Vr Jan 09, 2009 18:06

uithuizen (gn)

door iook » Di Sep 15, 2020 15:26

vraag me eerlijk gezegd af waarom het zo lang heeft moeten duren...... :oops:
Gezien het feit dat men al lange tijd bezig is te vergroenen en dit mij eerlijk gezegd een van de makkelijkste stappen leek.
Gebruikers-avatar
User

LegoRK

Rang

premium

premium
3677

Do Nov 30, 2006 16:18

Hardenberg - the place to be ;)

door LegoRK » Di Sep 15, 2020 18:28

Dat is een rare stap zeg. Iedereen weet dat Lego niet tegen papier kan. Dus als je een set van een jaar oud koopt kun je gelijk vervangende onderdelen aanvragen omdat ze verkleurt zijn... :notimpressed:

Natuurijk snap ik wel dat zo'n mega bedrijf populistisch mee moet doen met dat 'beter voor het milieu-gedoe'. Maar bedenk dat wel een goed oplossing denk ik dan.
"Het leven zit vol verrassingen, waarvan weinigen aangenaam."
MyBrickshelf en Mijn andere foto's
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
4331

Ma Jan 08, 2007 21:14

Groene hart

door aawsum » Di Sep 15, 2020 18:31

LegoRK schreef:Iedereen weet dat Lego niet tegen papier kan.
:look: eh ik niet. Ik bewaar dan ook geen lego in papier (en ken niemand die dat doet). Hoezo zou dat verkleuren in een papieren verpakking dan?
Gebruikers-avatar
User

Symbolic

Rang

premium

premium
537

Do Jun 23, 2016 12:25

door Symbolic » Di Sep 15, 2020 18:45

ik weet wel dat sommigen dingen die ik in een kartonnen doos had bewaard snel verkleurden, maar dat lijkt mij eerder een lucht / papierkwestie dan iets dat door papier zelf komt. Op het moment dat het vacuum verpakt zit en er geen zonlicht bij kan lijkt het me stug dat lego verkleurt in een papieren zakje. Ik vind het een uitstekende stap van Lego. :duim:

Nu nog de bouwbeschrijvingen weer terugbrengen naar 1 boekje en ze zijn echt goed bezig. :D
Gebruikers-avatar
User

LegoRK

Rang

premium

premium
3677

Do Nov 30, 2006 16:18

Hardenberg - the place to be ;)

door LegoRK » Di Sep 15, 2020 18:48

Net zo als in karton, met papier werkt het hetzelfde. Zelf ondervonden helaas, door een papiertje in een opberg laatje te hebben rond laten slingeren.
"Het leven zit vol verrassingen, waarvan weinigen aangenaam."
MyBrickshelf en Mijn andere foto's
Gebruikers-avatar
User

swandutchman

Rang

premium

premium
1289

Do Feb 12, 2015 9:21

door swandutchman » Di Sep 15, 2020 19:09

Ik vind het allemaal best, zolang de inhoud geen papier wordt op den duur. :wink:
Wel hoop ik dat ze goed onderzoek doen naar de invloed van in een papieren verpakking bewaren op eventuele verkleuring van de onderdelen.
Wat mij betreft kunnen ze ook doen wat ze in mijn kindertijd al deden: alle onderdelen in 1 plastic zak (of tray? ik weet het niet meer) i.p.v. allemaal losse genummerde zakjes. Oh ja, en maak dan ook gelijk de dozen kleiner zodat ze echt vol zitten, ook weer een aantal bomen bespaard. Oh nee, wacht, kinderen willen alleen grote dozen. :freaked:

Ik word een beetje moe van al het milieu-gedoe om eerlijk te zijn. Begrijp me niet verkeerd, ik doe op mijn manier ook wel mijn best, maar sommige dingen vind ik wel erg omslachtig. Waarom zou je plastic plantjes maken van plantaardige afkomst... ik geloof dat ze deze maken van suikerriet toch? Hoeveel kost dat dan wel niet aan landbouwmiddelen (waar je ook eten van kan maken of de natuur zijn gang kan laten gaan) en vervolgens chemisch omzetten. Of wat denk je van elektrisch rijden... hoe denk je dat stroom opgewekt wordt? Maar een klein deel uit 'groene energie' die zonder subsidie niet eens rendabel is en als je niet veel auto rijdt raakt vanzelf je accu leeg... heb je met benzine niet.
Zo, ik ben weer uitgeraast. :P
Gebruikers-avatar
User

Large

Rang

premium

premium
3261

Ma Aug 01, 2011 11:46

Die Haghe

door Large » Di Sep 15, 2020 19:16

iook schreef:vraag me eerlijk gezegd af waarom het zo lang heeft moeten duren...... :oops:
Gezien het feit dat men al lange tijd bezig is te vergroenen en dit mij eerlijk gezegd een van de makkelijkste stappen leek.

Het is dus al 2 jaar in ontwikkeling. Het vinden van de juiste papier structuur icm de speelbaarheid voor kinderen zal wel de nodige tijd hebben gekost.

LegoRK schreef:Natuurijk snap ik wel dat zo'n mega bedrijf populistisch mee moet doen met dat 'beter voor het milieu-gedoe'. Maar bedenk dat wel een goed oplossing denk ik dan.

Lego neemt het reduceren van zijn CO2 uitstoot en impact van gebruikte grondstoffen zeer serieus. Dit populistisch en 'beter voor het milieu gedoe' noemen komt erg dom en kortzichtig over. Daarom neem ik je zorgen over het verkleuren van Lego icm papier dan ook totaal niet serieus en met een grote korrel zout.
"Duizend bommen en granaten..!"
-Kapitein Haddock

https://instagram.com/largebricks/
Gebruikers-avatar
User

Large

Rang

premium

premium
3261

Die Haghe

door Large » Di Sep 15, 2020 19:23

swandutchman schreef:Ik word een beetje moe van al het milieu-gedoe om eerlijk te zijn. Begrijp me niet verkeerd, ik doe op mijn manier ook wel mijn best, maar sommige dingen vind ik wel erg omslachtig. Waarom zou je plastic plantjes maken van plantaardige afkomst... ik geloof dat ze deze maken van suikerriet toch? Hoeveel kost dat dan wel niet aan landbouwmiddelen (waar je ook eten van kan maken of de natuur zijn gang kan laten gaan) en vervolgens chemisch omzetten. Of wat denk je van elektrisch rijden... hoe denk je dat stroom opgewekt wordt? Maar een klein deel uit 'groene energie' die zonder subsidie niet eens rendabel is en als je niet veel auto rijdt raakt vanzelf je accu leeg... heb je met benzine niet.
Zo, ik ben weer uitgeraast. :P

Ah we gaan nog even door begrijp ik.

Blijkbaar was je niet geïnteresseerd genoeg in het gebruik van plantaardige plastics voor Lego om je er genoeg in te verdiepen.

Lego gebruikt juist alleen voor de plantjes plantaardige plastics omdat zij de complete productie keten ook zo duurzaam mogelijk wil houden. Ineens alle Lego productie omzetten naar plantaardig zou een te grote impact hebben gehad op landbouwgrond. Daarom doen ze dat geleidelijk.

Uit je opmerking over elektrische auto's kan ik alleen maar opmaken dat je daar simpelweg niets van begrijpt. Dus die uitleg zal je besparen om on topic te blijven.
-Kapitein Haddock

Gebruikers-avatar
User

Symbolic

Rang

premium

premium
537

Do Jun 23, 2016 12:25

door Symbolic » Di Sep 15, 2020 19:29

en vergeet ook niet de mensheid nu een paar decennia plastic produceert, het nog nauwelijks kan worden / wordt gerecycled, het langzaam afbreekt en eigenlijk al in elk watertje en op elk onbewoond eilandje wordt gevonden. Het is recentelijk ook al gevonden in menselijk weefsel en de impacten daarvan op langere termijn weten we nog niet. Het is natuurlijk een geweldig product, maar het wordt tijd dat het zo snel mogelijk en waar mogelijk vervangen moet worden.
Gebruikers-avatar
User

Aangord

Rang

premium

premium
3872

Vr Jan 31, 2014 15:39

door Aangord » Wo Sep 16, 2020 5:11

Nou ik haak er toch ff kort off topic op in, want dit is best wel nog steeds belangrijker en nodig kennelijk...

En als je alle andere onderzoeken meeneemt moeten we gewoon van fossiele brandstoffen af. Het is al erg genoeg dat we nog 50 a 60 jaar olie nodig hebben voor medicijnen plastic en weet ik veel. Maar laten we het zo snel mogelijk in ieder geval niet meer in de fik steken voor beweging. Dat kan binnen nu en een afzienbare tijd volledig met elektriciteit.

Gewoon de Noordzee vol plempen met windmolens (zee molens leveren veel meer en efficiënter energie dan op land) en alle onbenutte platte daken (bedrijfsloodsen o.a. kan iedereen laden op werk ipv s avonds thuis in de woonwijk)

Een E auto kan ik nog niet betalen, zonnepanelen wel en CO2 compensatie bij de benzinepomp ook. (Is maar 1 cent per liter. Zou volgens onderzoek beter 3 cent per liter moeten zijn. Zou ik ook nog kunnen en willen betalen)

Let wel mensen.. 2050 CO2 neutraal? Sukkels
We moeten so snel mogelijk CO2 negatief

We zitten op 550 ppm CO2 in de atmosfeer, dat "moet" naar 175 ppm. Met meer of neutraal CO2 uitstoten gaat de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer echt niet naar beneden binnen nu en ooit.

En ja spaarzame landbouw gebruiken voor biomassa omdat weer in de fik te steken is ook niet duurzaam en niet verstandig, daar moet je voedsel mee verbouwen voor mensen (en niet voor vee, dan heb je 5x zoveel grond nodig. Mais en soja kunnen we beter direct eten dan via een koe)

En dat is een verantwoordelijkheid van ons allemaal om daar wat aan te doen. Voor jouw kinderen, mijn kinderen of andermans kinderen.

De huidige extreme omstandigheden in weer en klimaat passen bij een opwarming trend van +5 graden of meer mensen! Dan gaat de wereld in de fik en komen er niet een paar Afrikaanse mensen naar Europa zoals nu maar over 20 jaar het hele continent. 1,5 miljard Afrikaanse mensen naar Europa. (Dankjewel Thierry en Wilders! Voor jullie kansloze anti immigratie standpunt gekoppeld aan klimaat ontkennen)(want naar Saoedi-Arabië of Australië of Japan of Brazilië of de UsA daar kunnen of gaan ze niet naar toe. De EU is wel bereikbaar)

So aangord weer ff uit en terug in topic.
Oeh kijk, ik heb nu ook een onderschrift!
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
5353

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

door sanderkoenen » Wo Sep 16, 2020 7:32

Allereerst, ik ben blij dat er meer discussiestarters zijn. :P

Large schreef:
iook schreef:vraag me eerlijk gezegd af waarom het zo lang heeft moeten duren...... :oops:

Het is dus al 2 jaar in ontwikkeling. Het vinden van de juiste papier structuur icm de speelbaarheid voor kinderen zal wel de nodige tijd hebben gekost.

LegoRK schreef:Natuurijk snap ik wel dat zo'n mega bedrijf populistisch mee moet doen met dat 'beter voor het milieu-gedoe'. Maar bedenk dat wel een goed oplossing denk ik dan.

Lego neemt het reduceren van zijn CO2 uitstoot en impact van gebruikte grondstoffen zeer serieus. Dit populistisch en 'beter voor het milieu gedoe' noemen komt erg dom en kortzichtig over. Daarom neem ik je zorgen over het verkleuren van Lego icm papier dan ook totaal niet serieus en met een grote korrel zout.

Het eerste punt: Large heeft daarin gelijk en ik denk dat ze veel fysische testen hebben gedaan om transport en inpakken te simuleren. Het papier mag het product niet beschadigen (geen grove vezels), het mag niet scheuren (moet stevig genoeg zijn voor Lego onderdelen) en het moet makkelijk kunnen openen (het blijft kinderspeelgoed).

Ik denk niet dat dit heel makkelijk was.

Het tweede punt: Lego is al jaren bezig met verduurzamen.
Instructies zijn al jaren voorzien van het FSC-keurmerk.
Verpakkingen zijn verkleind om minder karton te gebruiken.
Een paar jaar geleden zijn ze overgestapt om een andere grondstof te gebruiken voor Polyethyleen (PE).
Papieren zakjes zijn de nieuwe stap.
Uiteindelijk zullen ook nieuwe Lego stenen komen van een ander kunststof. Dat gaat nog wel een tijd duren.
Gebruikers-avatar
User

dip

5730

Wo Nov 23, 2005 11:33

Groningen

door dip » Wo Sep 16, 2020 10:25

Large schreef:
swandutchman schreef:...
Blijkbaar was je niet geïnteresseerd genoeg in het gebruik van plantaardige plastics voor Lego om je er genoeg in te verdiepen.

Lego gebruikt juist alleen voor de plantjes plantaardige plastics omdat zij de complete productie keten ook zo duurzaam mogelijk wil houden. Ineens alle Lego productie omzetten naar plantaardig zou een te grote impact hebben gehad op landbouwgrond. Daarom doen ze dat geleidelijk.

Euhm tja, dat is de marketing speak die je nu herhaald. Ik zal het even nuanceren;

Lego gebruikt grofweg 3 soorten plastic;
    - ABS: voor bricks, plates en ga zo door, waarschijnlijk 80% tot 95% van hun producten[/li]
    - PE (polyethyleen): voor de flexibele elementen bomen, bladeren en flex tubes
    - Polycarbonate: doorzicht, dus voor ramen en dergelijke.
    - Dan zal er nog wat rubber zijn en geen idee of de baseplates van ABS of iets anders worden gemaakt.
PE is een simpele plastic, oneindig vaak ethyleen aan elkaar knopen in een reactor en je bent er. Ethyleen is te maken uit ethanol wat weer uit suikerwater te maken is. Voordeel is dat ethyleen een gas is, dat is namelijk makkelijk te zuiveren in de chemische industrie. Als je PE hebt is het (haast*) onmogelijk om te weten of het uit aardolie of suiker is gemaakt, dus de eigenschappen van de twee varianten zijn gelijk.** Dit hele proces is al helemaal commercieel uitgewerkt en het is geen probleem om tonnen bio-PE te kopen.

ABS is een co-polymeer, in een keten zitten 3 verschillende moleculen aan elkaar geknoopt (de A, B en S). Butadiene moet redelijk makelijk van ethanol te maken zijn, wiki zegt dat het kan maar niet heel kosten effectief is. Styrene zal mogelijk zijn, maar het zeker niet op kosten winnen van olie gebaseerde styreen. Acrylnitril zal biobased vast ook mogelijk zijn, maar commercieel ook nog niet te verkrijgen. Die 3 dan nog eens samen voegen en polymeriseren is naar mijn weten nog niet eens gedaan. En een biobased vervanger voor ABS is er eigenlijk ook niet.

polycarbonaat geen idee eigenlijk of ze die nog steeds gebruiken eigenlijk, is niet de allerlekkerste plastic variant (iets met bisphenol A...) en mijn kennis van wat er in de doorzichtige stenen gaat is ook alweer 10/15 jaar oud.

Dus de voornaamste reden om eerst met PE te beginnen is simpel dat dat te verkrijgen is en de andere plastics nog niet.

* C13 analyse kan een verschil aantonen omdat aardolie miljoenen jaren oud is in tegenstelling tot plantaardig.
** Dus ondanks dat PE een plantaardige oorsprong heeft is het nog steeds onafbreekbaar op biologische wijze. Biobased en biodegradable zijn twee verschillende zaken. Sommige plastics van aardolie zijn biologisch afbreekbaar en biobased plastics hoeven op hun beurt weer niet biologisch afbreekbaar te zijn.

- - - - - - -

En waarom nu pas overschakelen naar papieren zakjes? Waarschijnlijk een combinatie van redenen zijn:
    - Bedrijven willen hun processen niet veranderen. Ik had eens begrepen dat bedrijven een radicale verandering pas doorvoeren als er 20% kostenvermindering mogelijk is
    - kosten papier tegenover plastic, geen idee, plastic kan echt heel goedkoop zijn
    - niet aan gedacht om iets te veranderen, we doen het altijd al zo...
    - onderzoek naar of het mogelijk/wenselijk is kost tijd
Gebruikers-avatar
User

Ravelino

Rang

premium

premium
307

Vr Apr 17, 2020 13:36

C-town

door Ravelino » Wo Sep 16, 2020 12:10

3 dagen gebeurt er haast niets op het forum en nu ontploft de boel :lol:

Ik ga niet te diep op de persoonlijke vendetta’s in, al wil ik wel zeggen dat je iemand’s opmerking niet kan waarderen op basis van de (eventuele)absurditeit/onwetendheid van andere opmerkingen die betreffend persoon geuit heeft.

:ontopic:

Ik vind het top dat ze weer een milieubewuste innovatie doorvoeren en zolang de kwaliteit van het medium(lees de steentjes) gewaarborgd kan worden is dat natuurlijk een grote pre.

Als dat niet mogelijk is vind ik de toekomst van een leefbare aarde een betere reden dan winstbejag.

I have spoken..
Gebruikers-avatar
User

swandutchman

Rang

premium

premium
1289

Do Feb 12, 2015 9:21

door swandutchman » Wo Sep 16, 2020 13:55

Ravelino schreef:3 dagen gebeurt er haast niets op het forum en nu ontploft de boel :lol:

Ik ga niet te diep op de persoonlijke vendetta’s in, al wil ik wel zeggen dat je iemand’s opmerking niet kan waarderen op basis van de (eventuele)absurditeit/onwetendheid van andere opmerkingen die betreffend persoon geuit heeft.

De boel ontploft inderdaad. :look:
Ik had er geen idee van dat er zoveel mensen zijn die aanstoot nemen over mijn geschreven stukje. Sorry daarvoor! Soms vind ik het lastig om de boodschap op een juiste manier over te brengen en via een geschreven stukje mis je al snel de nuances. Ik snap dat het wel wat bot kan overkomen. Zo heb ik het in ieder geval niet bedoeld.
En wat mij betreft is er geen sprake van persoonlijke vendetta's :wink:
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
946

Vr Aug 22, 2014 16:28

door Berthil » Wo Sep 16, 2020 14:07

Ik neem aan dat TLG voornamelijk de meerwaarde ziet in hun grondstoffen en productieproces, over precies wat mogen ze wel wat duidelijker zijn vind ik.

Met papieren zakjes ben je natuurlijk afhankelijk van wat de eindconsument er mee doet als het om het materiaal zelf gaat. Wij Hollanders zijn al jaren braaf afval aan het scheiden inclusief papier en plastic. Onafhankelijk van de 'carbon footprint' van papier of plastic maakt het voor de recyclerende eindconsument dus niet zo veel uit of het papier of plastic. In heel veel landen word nog steeds alles op een grote hoop gegooid als landfill. Die landen gaat TLG sowieso niet bereiken met dit papieren initiatief.

Ik vind het jammer dat we niet meer kunnen zien wat er in het zakje zit en recyclen deden we sowieso al.

Overigens wedijvert de suikerriet voor de PE niet met landbouwgrond voor eten. De groene PE komt van Braskem uit Brazilië, daar is zo veel suikerriet voorhanden en nog zo veel landbouwgrond voor eten over dat die elkaar niet bijten. Braskem geeft hiervoor ook verklaringen af. Desalniettemin zal je in een BMW geen PE zien van suikerriet want BMW heeft een duidelijk policy niet het risico te willen lopen dat men producten gebruikt die eten bij andere mensen uit de mond stoot ongeacht verklaring van Braskem. Kennelijk accepteert TLG die verklaring wel.

Veel van de rubber die TLG tegenwoordig gebruikt is NBR. Dan heb ik het over elastiekjes want de banden zijn geen echt rubber, dat is TPO denk ik en TPO is niks anders dan flexibel plastic.
Laatst gewijzigd door Berthil op Wo Sep 16, 2020 14:21, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
946

door Berthil » Wo Sep 16, 2020 14:18

Symbolic schreef:en vergeet ook niet de mensheid nu een paar decennia plastic produceert, het nog nauwelijks kan worden / wordt gerecycled, het langzaam afbreekt en eigenlijk al in elk watertje en op elk onbewoond eilandje wordt gevonden. Het is recentelijk ook al gevonden in menselijk weefsel en de impacten daarvan op langere termijn weten we nog niet. Het is natuurlijk een geweldig product, maar het wordt tijd dat het zo snel mogelijk en waar mogelijk vervangen moet worden.

Dit is helaas een wat ongenuanceerde opmerking want de meeste plastic zelf is 100% recyclebaar. Het zijn de mensen die het in het milieu gooien, het plastic zelf heeft geen schuld.
Gebruikers-avatar
User

Large

Rang

premium

premium
3261

Die Haghe

door Large » Wo Sep 16, 2020 16:40

Er is zeker geen sprake van persoonlijke vendettas :omg:

Maar opmerkingen die de kwestie milieu en energietransitie in twijfel trekken schieten bij mij per definitie in het verkeerde keelgat :look:

:wink:
-Kapitein Haddock

Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
946

door Berthil » Wo Sep 16, 2020 17:33

Trouwens net een B&P bestelling binnen met een onderdelenlijst van 6 pagina's.
Had ook 3 pagina's kunnen zijn als TLG dubbelzijdig print, toch de helft minder papier.
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
5353

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

door sanderkoenen » Wo Sep 16, 2020 17:35

Berthil schreef:
Symbolic schreef:en vergeet ook niet de mensheid nu een paar decennia plastic produceert, het nog nauwelijks kan worden / wordt gerecycled, het langzaam afbreekt en eigenlijk al in elk watertje en op elk onbewoond eilandje wordt gevonden. Het is recentelijk ook al gevonden in menselijk weefsel en de impacten daarvan op langere termijn weten we nog niet. Het is natuurlijk een geweldig product, maar het wordt tijd dat het zo snel mogelijk en waar mogelijk vervangen moet worden.

Dit is helaas een wat ongenuanceerde opmerking want de meeste plastic zelf is 100% recyclebaar. Het zijn de mensen die het in het milieu gooien, het plastic zelf heeft geen schuld.

Volgens mij had dit te maken met te veel verschillende plastics, die worden ingezameld, en dat daarom het recyclen niet mogelijk is. :look: Maar dat weet ik niet zeker.
Gebruikers-avatar
User

dip

5730

Wo Nov 23, 2005 11:33

Groningen

door dip » Wo Sep 16, 2020 18:05

Recyclen in de fabriek is heel makkelijk: schoon, oorspong bekend. In stukjes hakselen en kan zo weer de spuitgietmachine in. Zeker als je dezelfde kleur hebt.

Aparte inzamelstromen gaat ook redelijk makelijk. Denk frisdrankflessen, koffiebekers. Schoonspoelen en versnipperen en nog een keer gaan. Niet oneindig vaak, elke bewerking zorgt voor een kleine teruggang in de eigenschappen.

Gemengde stroom, tja. Hoe veel moeite wil je doen? Met IR sensoren, drijfbakken en andere methodes vallen heel wat verschillende plastic stromen uit elkaar te halen. Maar per plastic soort zijn er ook weer onderlinge verschillen. Je witte koffiebekertje en piepschuim zijn hetzelfde plastic (polystyreen) maar hebben toch andere eigenschappen.

De reststromen? malen is een optie en anders is er altijd “thermisch recyclen”

Spoiler:
Gebruikers-avatar
User

Rick

2120

Ma Apr 14, 2003 7:33

door Rick » Wo Sep 16, 2020 19:25

Berthil schreef:Trouwens net een B&P bestelling binnen met een onderdelenlijst van 6 pagina's.
Had ook 3 pagina's kunnen zijn als TLG dubbelzijdig print, toch de helft minder papier.

Die onderdelenlijst hoeft er voor de consument niet per se bij. Zal wel gebruikt worden om de order te picken.

Je kunt je ook afvragen waarom er nog papieren instructieboekjes meegeleverd worden. Ja, gewenning en nostalgische ervaring, maar digitale instructies bieden natuurlijk weer allerlei mogelijkheden om een nieuwe digitale experience toe te voegen. Denk aan minifigs die de set tegelijk met je op het scherm bouwen, met een soort verhaal net zoals in de Fabuland sets.
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
3164

Ma Sep 30, 2013 21:18

Zaandam

door Raven » Wo Sep 16, 2020 19:27

Ik bouw al jaren via digitaal, mijn tablet kan ik mooi rechtop zetten.
You're never 2 old for LEGO!!! <~FlickR~>
Gebruikers-avatar
User

Aliencat

Rang

premium

premium
4463

Di Feb 05, 2008 8:57

door Aliencat » Wo Sep 16, 2020 22:21

Oh yes :omg: milieudiscussies, daar komt echt nooit een einde aan (en dat is misschien maar goed want zo blijft het thema onder de aandacht)

Berthil schreef:Met papieren zakjes ben je natuurlijk afhankelijk van wat de eindconsument er mee doet als het om het materiaal zelf gaat. Wij Hollanders zijn al jaren braaf afval aan het scheiden inclusief papier en plastic. Onafhankelijk van de 'carbon footprint' van papier of plastic maakt het voor de recyclerende eindconsument dus niet zo veel uit of het papier of plastic. In heel veel landen word nog steeds alles op een grote hoop gegooid als landfill. Die landen gaat TLG sowieso niet bereiken met dit papieren initiatief.

Ik vind het jammer dat we niet meer kunnen zien wat er in het zakje zit en recyclen deden we sowieso al.

Dit gaat niet helemaal op.
Zowel bij plastic als bij papier wat jij gescheiden weggooit, gaat er materiaal en energie verloren in het recyclingproces.
Papier wat op een landfill of via een landfill in het milieu terechtkomt vergaat vele malen sneller dan plastic, en is minder schadelijk voor het milieu.
Gebruikers-avatar
User

Berthil

Rang

premium

premium
946

door Berthil » Wo Sep 16, 2020 23:09

Aliencat schreef:Dit gaat niet helemaal op.
Zowel bij plastic als bij papier wat jij gescheiden weggooit, gaat er materiaal en energie verloren in het recyclingproces.
Papier wat op een landfill of via een landfill in het milieu terechtkomt vergaat vele malen sneller dan plastic, en is minder schadelijk voor het milieu.

Klopt helemaal, wat dat betreft is papier zeker beter. Het is alleen jammer dat het zonder afvalscheiding allemaal in hetzelfde landfill gat ligt en nog jaren ligt dus onder streep maakt het niks uit. Misschien voor onze (achter)kleinkinderen als land zo schaars word dat ze landfill op moeten gaan ruimen.

Maar we hebben allemaal het beste voor met het milieu dus daar zijn we het allemaal over eens denk ik. Aan de andere kant snap ik ook de opmerking van Swandutchman over de hype en groen imago. Er gaan KILOTONNEN ABS doorheen voor de LEGO en heel veel energie om het te smelten en daar werken we allemaal aan mee door het kopen. Maar alle kleine beetjes helpen, ook papieren zakjes. 400 miljoen investering is alleen wel heel veel geld voor papieren zakjes en dat betalen wij als consument. Neem ook aan dat de 400 miljoen niet alleen voor de papieren zakjes is maar voor een algehele modernisering van de inpaklijn zoals al eerder gezegd door anderen. Ik zal er geen stukje LEGO minder om kopen maar inderdaad gaat het moeilijker ruilen worden tijdens LW2021 :)
Gebruikers-avatar
User

Large

Rang

premium

premium
3261

Die Haghe

door Large » Do Sep 17, 2020 7:36

Die 400 miljoen was bestemd voor het onderzoek naar duurzamere productie van de steentjes, niet de verpakking als ik het goed begrepen heb.
-Kapitein Haddock

Gebruikers-avatar
User

edwinedje

396

Do Aug 09, 2007 16:41

Zaandam

door edwinedje » Do Sep 17, 2020 9:17

Large schreef:Die 400 miljoen was bestemd voor het onderzoek naar duurzamere productie van de steentjes, niet de verpakking als ik het goed begrepen heb.

Zoals ik het lees is het een onderdeel van;
Bron: LinkedIn
Lego plans to replace plastic bags used in its packaging with recycled paper as part of a £310m investment in sustainability. The toymaker’s chief exec said letters from children expressing environmental concerns helped drive the initiative. Sustainable prototypes have been tested by hundreds of families and Lego said it aimed to make all packaging sustainable by 2025. It is still searching for an alternative to the oil-based plastic used to make its bricks, and currently uses bioplastics in a small number of more flexible pieces.

Google Translate;
Lego is van plan om plastic zakken die in de verpakking worden gebruikt te vervangen door gerecycled papier als onderdeel van een investering van £ 310 miljoen in duurzaamheid. De chef-directeur van de speelgoedmaker zei dat brieven van kinderen waarin bezorgdheid over het milieu werd geuit, het initiatief hebben gestimuleerd. Duurzame prototypes zijn door honderden families getest en Lego zei dat het de bedoeling had om alle verpakkingen tegen 2025 duurzaam te maken. Het is nog steeds op zoek naar een alternatief voor het op olie gebaseerde plastic dat wordt gebruikt om zijn stenen te maken, en gebruikt momenteel bioplastics in een klein aantal meer flexibele stukken.

Investering zal niet alleen onderzoek zijn, maar ook aanpassingen aan het machine park, etc etc....
Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel, maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. -- Def P --