Vragen die over Lego gaan maar niet in een thema passen
Gebruikers-avatar
User

MaartenBos

68

Di Mei 28, 2019 14:59

Eindhoven

Re: Algemene Lego-vragen 3: wie het weet, mag het zeggen!

door MaartenBos » Za Mrt 07, 2020 22:09

Heeft iemand zo enig idee, bij welke bouwstappen het fout kan zijn gegaan (zonder daarbij meteen heel boek 4 als het probleem) aan te wijzen)?

:look: Ik HEB deze set, maar heb geen problemen gehad met bouwen. Deed het wel rustig aan en was er best wat avondjes mee zoet.
Wat MOC's en vooral work in progress: https://www.instagram.com/krankie1337/
Gebruikers-avatar
User

Rewind

Rang

premium

premium
376

Di Aug 30, 2011 20:14

door Rewind » Zo Mrt 08, 2020 10:09

Bricknook schreef:-a: op het moment, dat we de stempels willen bedienen, beweegt in ieder geval ook de as, die de mast moet in- en uitschuiven;
-b: op het moment, dat we de la's laten bewegen (als de mast op zijn plek had gezeten, had die omhoog moeten komen), beweegt ook de katrol;
-c: als we de katrol bedienen, beweegt ook een van de andere mastfuncties (als ik me goed herinner het in- en uitschuiven).

Wat bedoel je met bewegen?
Dat de as volledig meedraait, of dat 'ie een klein beetje mee lijkt te wiebelen?
Gebruikers-avatar
User

Bricknook

3679

Ma Mrt 23, 2009 17:56

Nuenen

door Bricknook » Zo Mrt 08, 2020 10:28

volledig meedraaien.
Geschiedenis is de versie van het verleden, waarover men heeft besloten het eens te zijn. (Napoleon Bonaparte)
Gebruikers-avatar
User

Duq

8236

Za Okt 18, 2003 20:26

Dublin

door Duq » Zo Mrt 08, 2020 11:21

Klinkt alsof je ergens een licht grijs en donker grijs 16T tandwiel verwisselt hebt, bijvoorbeeld in stap 32/33.
There is no cloud. It's just someone else's computer.
Gebruikers-avatar
User

Rewind

Rang

premium

premium
376

Di Aug 30, 2011 20:14

door Rewind » Zo Mrt 08, 2020 11:22

Dan denk ik dat er toch ergens een lichtgrijs en een donkergrijs tandwiel zijn omgedraaid ergens in de schakelconstructie.
Ik zou in boek 4 de stappen 32 t/m 77 nog eens doorlopen.

Edit: Duq was me voor
Gebruikers-avatar
User

Orange L.

429

Zo Nov 24, 2013 18:34

door Orange L. » Wo Apr 29, 2020 11:06

Ik heb momenteel veel LEGO sets op het oog die ik op de lange termijn graag wil kopen, vooral als er weer een actie is zoals dubbele VIP-punten of een extraatje.

Hoelang denken jullie dat de '21321 ISS' nog te koop blijft? Het is een ideas set en die wisselen heel erg in beschikbaarheid krijg ik het idee. Verder wil ik nog '21322 Barracuda Baai', '76157 Wonder Woman vs Cheetah' en '60226 Mars onderzoeksshuttle' kopen.

21322 lijkt me wel lang mee te gaan, maar wil ik graag ASAP hebben, 76157 heb ik een gevoel dat deze maar tijdelijk beschikbaar is en 60226 moet ik toch echt gaan kopen, die is al sinds zomer vorig jaar. Alles ineen kopen vind ik te excessief. Ik spreid het liever over een jaar.

Dacht trouwens dat ik minder sets ging kopen. Mijn huis kan die ruimte heus wel aan. :fluiten:
Gebruikers-avatar
User

Bricknook

3679

Nuenen

door Bricknook » Wo Jun 03, 2020 21:13

Ik heb een vraagje over de PF in de 10268 Vestas Wind Turbine. Deze draait namelijk niet. :(
-1: als ik de batterijdoos aanzet, brandt er een groen licht vlakbij de schakelaar, wat volgens mij een goed teken is;
-2: als ik de lampjes aan de voorgevel van het huis op de batterijdoos aansluit, branden deze lampjes. So far, so good, zou ik denken;
-3: als ik vervolgens het 1e verlengsnoer in de schacht van de Wind Turbine aansluit op de batterijdoos, krijg ik nog steeds groen licht van de batterijdoos. Dit verlengsnoer is dan ook al aangesloten op het 2e verlengsnoer in de schacht van de Wind Turbine. Lampjes en verlengsnoer samen op de batterij doos, gaat ook nog prima;
-4: als ik vervolgens de motor aansluit op het verlengsnoer, dat uit de schacht komt, gebeurt er helemaal niks. Geen groen licht van de batterijdoos en als ik zowel de motor als de lampjes aansluit op de batterijdoos, doen de lampjes het ook niet meer;
-5: als ik de motor rechtstreeks op de batterijdoos aansluit, gebeurt er ook niks.

Kan er per ongeluk een defecte motor in de doos hebben gezeten? Of mis ik ergens iets (het is mijn 1e set met PF, dus ik wil niks uitsluiten)?
Geschiedenis is de versie van het verleden, waarover men heeft besloten het eens te zijn. (Napoleon Bonaparte)
Gebruikers-avatar
User

workfromtheheart

Rang

Moderator

Moderator
6595

Zo Nov 04, 2007 20:44

Dronten

door workfromtheheart » Do Jun 04, 2020 6:06

Ik ben geen expert op het gebied van PF, maar dat klinkt inderdaad als een kapotte motor. Zeker omdat je lampjes het wel doen, maar je motor het niet doet, ook niet direct op de batterijdoos. Ik zou even contact opnemen met de klantenservice.
Mijn Flickr pagina.
Moeite met wiskunde? Met WisWereld probeer ik te helpen.
Gebruikers-avatar
User

Bricknook

3679

Nuenen

door Bricknook » Do Jun 04, 2020 6:22

Dank je voor je reactie Workfromtheheart, maar mijn verhaal heeft een vervolg gekregen:
Ik heb de batterijen vervangen:
-1: Nu draait de motor wel, als ik hem direct op de batterijdoos aansluit;
-2: Als ik de motor en de lampjes samen op de batterijdoos aansluit, heb ik beweging en licht. Dat is goed;
-3: Als ik de motor op de verlengsnoeren aansluit en die verlengsnoeren op de batterijdoos aansluit, heb ik ook beweging;
-De motor vervolgens op de turbine aansluiten, geeft geen reactie: de motor loopt niet en de turbine draait niet.
-4: Als ik daar dan de lampjes aan toevoeg, geeft dat wisselende resultaten:
-Geen reactie;
-wel beweging geen licht;
-Wel beweging, zwak licht.
Het lijkt alsof er een kabeltje beschadigd is, vermoedelijk één van de verlengsnoeren. Klinkt dat logisch/zinnig?
Ik wilde vanavond (ik moet zo werken) overigens de PF uit de set halen en 'los' testen. Misschien geeft dat meer duidelijkheid.
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
4270

Ma Jan 08, 2007 21:14

Groene hart

door aawsum » Do Jun 04, 2020 6:33

Het klinkt enigszins vaag inderdaad.
Beste wat je kan doen is kijken of je het probleem kan isoleren en ik mis daar een stap bij. Je geeft nl allerlei opties dat de motor het wel doet, totdat je hem op de turbine aansluit. Even flauw ... maar zitten alle assen goed op elkaar aangesloten?

Dan beginnen bij de basis (lampjes zou ik als laatste doen). Kijkend naar je beschrijving zou ik zeggen dat een slechte kabel (en een geknikte kabel in een set kan best hoor) .. of slechte batterijen de beste optie is. Met lage spanning draait de motor niet maar branden de lampjes vaak nog wel.

- Heb je toevallig een oude trein transformator, dan zou je de pf daar op aan kunnen sluiten -> probleem slechte batterijen uitgesloten
- dan beginnen bij de batterijdoos, daar de pf motor op (geen schakelaar of iets dergelijks ertusen, gewoon rechtstreeks
- en zo verder
Gebruikers-avatar
User

LegoRK

Rang

premium

premium
3603

Do Nov 30, 2006 16:18

Hardenberg - the place to be ;)

door LegoRK » Do Jun 04, 2020 8:27

Het klinkt alsof je bijna lege batterijen gebruikt zodat de motor te weinig stroom krijgt om vermogen te leveren. En vooral omdat ie zonder weerstand wel draait. (Wat ook kan duiden op een defecte motor)
"Het leven zit vol verrassingen, waarvan weinigen aangenaam."
MyBrickshelf en Mijn andere foto's
Gebruikers-avatar
User

Bricknook

3679

Nuenen

door Bricknook » Do Jun 04, 2020 17:10

Even afkloppen, maar het probleem lijkt verholpen. Toen aawsum over de batterijen begon, bedacht ik me, dat de batterijen die ik had gepakt wel eens konden zijn gebruikt in tijdelijke lichtsnoertjes met Kerst. Dan zouden het geen verse batterijen zijn.
Ik heb net op de terugweg van mijn werk naar huis een nieuw pak batterijen gekocht. Toen ik die in de batterijdoos stopte, de motor aansloot en de batterijdoos aanzette, begon de motor te draaien en sneller dan vanochtend.
Daarna de motor op de verlengsnoeren gezet; werkte ook prima.
Motor aangesloten op de turbine (zonder de bladen; die had ik er vanochtend afgehaald, om de turbine uit de 'berg' te halen); liep ook nog.
Bladen aan de turbine bevestigd: liep ook nog.
Lampjes tussen de batterijdoos en de verlengkabel gestopt: en het werkt nog steeds! :omg:

Ik moet straks (na het eten) alleen de batterijdoos en de kabels die op de batterijdoos worden aangesloten netjes terug in de berg stoppen.

Dank allen voor het meedenken! :duim:
Bij de wee: hoe kwetsbaar/fragiel/teer zijn die kabels eigenlijk? Het is in die berg zo'n geprop, dat ik bijna bang ben, dat er een keer een kabeltje breekt o.i.d.
Gebruikers-avatar
User

sanderkoenen

Rang

premium

premium
5191

Wo Nov 25, 2015 21:17

Hoorn

door sanderkoenen » Do Jun 04, 2020 17:25

PF kabels toch?

Die zijn vrij stevig.
Gebruikers-avatar
User

aawsum

Rang

premium

premium
4270

Ma Jan 08, 2007 21:14

Groene hart

door aawsum » Do Jun 04, 2020 18:35

Eens, die heb je niet zomaar stuk.
FaceBook
Instagram
of Flickr via het wereldbol knopje hier links onder mijn avatar
Gebruikers-avatar
User

WvdP

Rang

Site Admin

Site Admin
11203

Wo Dec 26, 2007 21:58

nabij Leiden

door WvdP » Zo Jul 05, 2020 12:08

Ik heb mijn Lego bijna allemaal op zolder staan. Daar komt niet heel veel direct zonlicht (schuin dakraam op het zuiden en de Lego staat doorgaans achterin de kamer), maar het is misschien wel handig om toch eens dat dakraam te voorzien van UV-werende folie.
Zojuist zie ik op de online meeting dat verschillende Lowluggers daar ervaring mee hebben. Kunnen jullie me vertellen waar ik op moet letten bij de aanschaf ervan? Welk type, welke (web)winkel kunnen jullie aanraden?
If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
(Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett)
Gebruikers-avatar
User

Raven

Rang

premium

premium
3037

Ma Sep 30, 2013 21:18

Zaandam

door Raven » Zo Jul 05, 2020 12:13

You're never 2 old for LEGO!!! <~FlickR~>
Vorige