Dit weekend was Brickfest in Zutphen. Dit is het eerste event sinds tijden met zoveel reacties en discussie. De Brickboyz waren benaderd om te gaan exposeren en ik had wel interesse in het evenement. Ik had het een paar dagen daarvoor al op Facebook gezien. Langzamerhand merkte ik op Facebook, dat de organisatie aardig actief op zoek was naar MOCcers en dat vond ik een positief signaal. Ik had mij ingeschreven en was erg nieuwsgierig naar het evenement.
Zaterdag ochtend kwam ik om half negen aan en kon makkelijk parkeren. Peet, Sparhawk, Griffon, Quarktaart, Koffiemoc, Eti en Raven waren al aanwezig en bezig met opbouwen. Aangord kwam niet veel later. Het opbouwen ging snel en er was al vrij snel publiek in de gymzaal. In de ochtend kwam SamtheChemist nog langs met zijn vriendin en we hadden al snel Rebla en Thomassio gespot. Eti stond op een aparte plek, omdat hij diepere ruimte had aangevraagd (bleek achteraf niet nodig). We hadden het gezellig samen. Om half drie was er een uitreiking van de loterij door een DJ van Q-Music. Daarna was het publiek grotendeels weg en viel er een stilte in de zaal. Op zaterdag zijn er 940 bezoekers geweest. In de avond zijn we lekker gaan eten in het centrum van Zutphen. Ik heb een zoon van Quarktaart nog geholpen met een paar puzzels in een Lego tijdschrift.
De volgende ochtend was ik al op half 10 aanwezig en de aanloop in de ochtend was iets minder dan op zaterdag. Maar later werd het wel iets drukker dan op zaterdag. Eti had zijn spullen verplaatst en was bij ons gaan staan. Er kwamen nog een paar nieuwe mensen met show. In de middag hebben we de organisator gesproken en ik kreeg wel een goede indruk van hem. In de middag werd het al snel rustig en we hebben Pattiruhu en Vicstar nog gezien en gesproken. We konden iets eerder gaan opruimen en waren ook snel weg. Vermoedelijk waren er vandaag iets meer dan 1000 bezoekers.
Over de opzet van het evenement.
De bedoeling was dat er 15 verkopers waren aan de zijkanten en dat de rest show zou zijn. Dit was nu niet het geval om lege plekken op te vullen. Er waren een paar buitenlandse bouwwerken te zien als publiekstrekkers en de rest wordt opgevuld met lokale bouwers. Dit is compleet andere opzet t.o.v. het Bouwblokje en De Bouwsteen.
Verbeterpuntjes:
1. Betere communicatie vooraf aan het evenement.
2. Een kleine tegemoetkoming voor de exposanten (consumptiebonnen ofzo)*
3. Een ochtendspeech met feitjes en stand van zaken zou een mooie toevoeging zijn
4. Meer diversiteit onder de verkopers (het is al beter dan in Goes)
5. Iets meer MOC’s om het evenement nog interessanter te maken
6. Entreeprijs was aan de hoge kant.
Foto’s van het evenement.

Voor meer foto's zie mijn Flickr
album.
Ik heb helaas een paar bouwwerken niet op de foto gezet.
Sander
* Dit was zondag een stuk beter.